Stránka 21 z 62

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 17/9/2020, 16:44
od Ejdou Rotacak
myslim, že Streak Eaglu zůstal rekord v absolutním dostupu do 30km za cca 3,5 min.
V nižžších letových hladinách mu to vyfoukl T 10-15 (speciál P-42)

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 17/9/2020, 23:06
od Wasp
Dalo by se to někde najít ?

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 03:06
od Skeptik
Nezůstal mu ani jeden.
Všechny rekordy dosažené speciálně upraveným "rekordním" F-15 Streak Eagle (AF Ser. No.72-0119) byly následně překonány. Ty do 20.000 a 30.000 metrů dokonce již 4 měsíce po jejich získání.

Rekordy do 15.000 metrů byly překonány prototypem Su-27 (P-42), ten na 20.000 metrů MiGem-25PU a ty na 25.000 m a 30.000 m MiGem-25RB výrob.č. 601 s novými motory R15BF2-300 (fakticky prototyp připravovaného MiGu-25M označený E-155M, ale z důvodu utajení pro FAI zaregistrovaný jako E-266M)

Lze to najít na stránkách FAI, ale hledá se to v té záplavě rekordu dost blbě. Pokud nevadí ruština, pak dobrý přehled vývoje rekordů, včetně datumů, je zde ... https://testpilot.ru/mirovye-rekordy-sk ... -i-vysoty/

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 07:51
od Dzin
F-15 zbyl už jen poslední, ale pro stíhací letoun asi nejdůležitější rekord. Ze současně provozovaných stíhacích letadel má nejlepší skóre ve vzdušných soubojích.

F-15 - 102 : 0 (+ 0 ztraceno protivzdušnou palbou), když se započte i F-15E je to 103 : 0 (+3)

Z ostatních se na něj dotahuje jen F-14 - 135 : 4 (+4) (pokud budeme věřit Íránským statistikám) a F-16 - 76 : 1 (+5). Su-27 má skóre 6 : 0 (+2). Je škoda, že Su-27 toho moc nezabojovala, bylo by zajímavé sledovat, jak/zda by se její dobré schopnosti projevily v dlouhodobějším bojovém nasazení v symetrickém konfliktu.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 10:03
od Ejdou Rotacak
2 Skeptik

dík :up: teď koukám, že se ten Je-155M doškrábal do 30.000m za 3min, 9,85sec a do 35.000m za 4min11sec.
Maximální dostup s 2 tunovou zátěží 37.800m :shock:

Hledal jsem to v 80 a 90. letech ve srovnání s P-42 a přitom se to odehrálo už 17.5.1975. Pardon :oops:

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 10:29
od Wasp
Skeptiku, děkuji,
na stránkách FAI jsem to hledal minulý rok, ale tam něco najít je opruz.
Srteak Eagle má osum rekordů a všechny podle uvedeného odkazu byly překonány.
Pět Su-27/P-42 a tři upraveným Migem 25.

Rekordy ustanovené F-15 v polovině sedumdesátých let byly P-42 překonány v polovině osumdesátých let.
Dva rekordy byly překonány už v roce 1975 E-266 ( viz. Skeptik)
Jeden až v roce 1997, ale pokud se dívám správně, je tam nějaký omyl, rekord výstupu do 20 km u F-15 je 2 min. 02s .94, u Migu 25 16 minut 50s. ??

Tak nějak předpokládám že úpravy Su-27/ P-42 byly větší než u Streak Eaglu. Mig-25 je u mě novinkou a překvapením, že si vzal část rekordů zpět pro sebe.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 11:24
od kenavf
Dzin píše:F-15 zbyl už jen poslední, ale pro stíhací letoun asi nejdůležitější rekord. Ze současně provozovaných stíhacích letadel má nejlepší skóre ve vzdušných soubojích.

F-15 - 102 : 0 (+ 0 ztraceno protivzdušnou palbou), když se započte i F-15E je to 103 : 0 (+3)

Z ostatních se na něj dotahuje jen F-14 - 135 : 4 (+4) (pokud budeme věřit Íránským statistikám) a F-16 - 76 : 1 (+5). Su-27 má skóre 6 : 0 (+2). Je škoda, že Su-27 toho moc nezabojovala, bylo by zajímavé sledovat, jak/zda by se její dobré schopnosti projevily v dlouhodobějším bojovém nasazení v symetrickém konfliktu.
Sú rekordy o ktoré nikto nestojí, hlavne ak sa dosahli proti "kulhavému protivníkovi" a majú preto nulovú výpovednú hodnotu, dosiahnutých v "symetrických konfliktoch" západného poňatia.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 11:28
od Skeptik
Ejdou Rotacak píše:teď koukám, že se ten Je-155M doškrábal do 30.000m za 3min, 9,85sec a do 35.000m za 4min11sec.
No, "doškrábal" ... průměr 184 m/s vertikálně, to už je docela slušný výtah :lol:
Wasp píše:Steak Eagle má osum rekordů a všechny podle uvedeného odkazu byly překonány.
Pět Su-27/P-42 a tři upraveným Migem 25.
"Stejk" Eagle ... to se mi líbí. Dal bych si ho večeři :wink:

Jinak, měl rekordy a byly překonány ... pod dohledem FAI.
Prvních 5 prototypem T-10S-3 letounu Su-27 (pod názvem P-42).
Další dva prototypem nové verze MiGu-25PD (pod názvem E-266M), který měl jít do výroby pod označením MiG-25M, ale nešel - jednak kvůli motorům, ale hlavně proto, že se ukázalo, že na letoun s tak výkonným radarem a střelami dlouhého doletu "jeden pilot nestačí" ... a proto dostal přednost MiG-31
Poslední, o který se před tím Sověti nepokusili, byl překonán až v roce 1997 standardním cvičným MiG-25PU (a máš pravdu, je tam překlep, má tam být 1' 50'')
Wasp píše:Tak nějak předpokládám že úpravy Su-27/ P-42 byly větší než u Streak Eaglu. Mig-25 je u mě novinkou a překvapením, že si vzal část rekordů zpět pro sebe.
No, spíš opak je pravdou - sorry Eaglemane :wink:

E-266M byl samozřejmě pro rekordní lety speciálně připraven ... minimálně měl natankováno jen nezbytné množství paliva a letěl bez výzbroje. Ale o jiných zásadnějších úpravách nevím.

Rekordní kus Eaglu ... F-15A Streak Eagle byl "vykuchán" (kanón pryč, část avioniky včetně radaru pryč, jeden generátor pryč, část hydraulického systému pryč, přistávací hák pryč, ovládání klapek a pryč, ...) a dokonce i "odbarven" (každé kilo se počítá a nátěr vážil 20 !!! kilo :wink: )
https://theaviationgeekclub.com/how-the ... d-records/
Obrázek
P-42 byl upraven obdobným způsobem jako Streak Eagle ... radar pryč a radom nahrazen lehčím plechovým, kanón pryč, závěsníky střel pryč, a taky "přírodní blond" tedy odbarven.
Obrázek
Dzin píše:F-15 zbyl už jen poslední, ale pro stíhací letoun asi nejdůležitější rekord. Ze současně provozovaných stíhacích letadel má nejlepší skóre ve vzdušných soubojích.
Hmmm, a ten na stránkách FAI najdu kde ???

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 11:56
od Wasp
Kenavf
Ono to není úplně o nulové hodnotě.
Létat na F-15 mohli jenom ti nejlepší piloti. Síto bylo nastavenné podobně jako jít k SAS ( Special Air Servise), tedy tvrdý, eliminační výcvik, enormní, vyčerpávající. Zaměřený výlučně na vzdušný boj při všech myslitelných scénářích.
Pokud se pilot tímto dokázal prokousat, létat na Eaglu znamenalo neustále cvičit a učit se jak si získat převahu v této jediné, výlučné věci pro kterou byl F-15 zamýšlen.
Protože je dnes k dispozici F-22, použil jsem minulý čas, ovšem nároky na piloty pro F-15 jsou pořád velice přísné a tvrdé.
Známé jsou obávané a dlouhé Debriefing rozbory cvičných misí pro piloty Eaglu.

Být pilot F-15 znamená být expert ve svém oboru, nikdo jiný takový výcvik u USA nemá.
Piloti Eaglu mluví o rozdílech ve výcviku oproti výcviku u Top Gun US námořnictva, jako že tento známý námořnický program výcviku je jednodušší absolvovat než ten kterým si musí projít pilot Eaglu.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 12:13
od Wasp
Skeptik
Ruslet https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... choj/p-42/

Mě není známo že by měl Stejk Eagle
- jiné motory
- jiná směrová kormidla
- obsenci tak veliké části konstrukce
- jiné materiály
- jiný podvozek

U P-42 není:
- ocasní část s padákem
- absence přepouštěcích klapek nacházejících se na vnějších bocích motorových gondol přímo za lapači vzduchu
- absence ovládání regulačních klínů lapačů vzduchu pohonných jednotek
- absence ovládání slotů a flaperonů, ty jsou zajištěny v jedné poloze - řízení tohoto modelu je zajištěno pouze za pomoci ocasních ovládacích ploch ( wau !).

Streak Eagle měl podle mě původní motory, konstrukce zůstala stejná, včetně materiálů. Vnitřně se odebralo co šlo, naopak dostal hydrazinovou záložní jednotku.

Mě to vychází že P-42 byl více vyšlechtěn na své úkoly porazit Stejk Eagla, než Stejk aby si vytvořil své.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 12:21
od Dzin
Wasp
U F-15 je ta statistika po válkách a účastnících (sestřel - ztráta - ztráta pozemní palba)
Válka v Zálivu (USA) 32-0-0
Válka v Zálivu (Saudská Arábie) 2-0-0
Bezletová zóna Irák (USA) 2-0-0
Kosovo (USA) 4-0-0
Pohraniční střety na syrské hranici 1979-1981 (Izrael) 19-0-0
Libanonská válka (1982) (Izrael) 38-0-0
Libanonská válka (1982-2000) (Izrael) 4-0-0
Střet v Íránském zálivu (1984) (Saudská Arábie) 1-0-0

pro F-15E
Válka v Zálivu (USA) 1-0-2
Válka v Iráku (USA) 0-0-1

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 12:35
od Wasp
Dzin
Děkuji za přehled, ale je určen mě ? Já ho nerozporuji.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 13:28
od Skeptik
Wasp píše:Mě to vychází že P-42 byl více vyšlechtěn na své úkoly porazit Stejk Eagla, než Stejk aby si vytvořil své.
Ale jasně že P-42 byl upraven tak, aby překonal rekordy Streak Eagla ... stejně jako Streak Eagle byl upraven tak, aby překonal rekordy upravených F-4H-1 a E-266 (prototyp Mig-25P) ... byť je pravdou, že jejich úpravy ani náhodou nedosahovaly úprav Streak Eaglu a P-42

Pokud srovnáš úpravy Streak Eaglu (proto jsem tam dal odkaz na ten článek) s úpravami P-42 tak ti vyjde, že jsou +/- totožné.
Ano, Sověti přímo přiznávají, že P-42 dostal speciálně upravenou ("vytuněnou") verzi motorů AL-31F (kvůli paranoidnímu utajování všeho označené jako R-32).
Opravdu si myslíš, že si u "McDonalda" dali tu práci, aby svůj "Stejk" ořezali o 1.270 kilogramů, aby mu ponechali běžné, sériové, nijak nevytuněné motory ??? Že by nezměnili / neupravili to nejdůležitější ???

Ale chceš-li porovnání (vycházím ze seznamu na Ruslet pro P-42 a doplňuji pro Streak Eagla):
- absence všech nepotřebných avionických systémů (radiolokátor, elektro-optické čidlo, radionavigační systém, identifikační systém „vlastní-cizí“ ...)
ANO
- absence kompletního zbraňového systému
ANO
- absence palubního kanónu
ANO
- absence všech zbraňových pylonů
ANO
- instalace modifikované zdvojené ocasní plochy (SOP) vyznačující se absencí vrcholových dielektrických krytů
NE protože F-15 tam žádné takové kryty nemá = nebylo co odstraňovat
- absence ocasního „žihadla“ s kontejnerem brzdících padáků
NE, ale přistávací hák naopak ano (jiná koncepce)
- absence svislých kýlových stabilizačních plošek nacházejících se pod zadní částí trupu vně motorových gondol
NE protože F-15 je nemá "v základu"
- absence hřbetního aerodynamického brzdícího štítu (ten proto nahradil potah z lehkého duralového plechu)
ANO
- absence přepouštěcích klapek nacházejících se na vnějších bocích motorových gondol přímo za lapači vzduchu
NE protože F-15 je nemá "v základu"
- instalace modifikovaného příďového podvozku bez blatníčku a přistávacích a pojížděcích reflektorů
NEVÍM ... i když "blatníček" je zásadní :)
- instalace lehčích duralových dvířek šachty příďového podvozku na místo kompozitních
NEVÍM
- instalace lehčího duralového příďového krytu na místo identicky tvarovaného radomu z dielektrického materiálu
ANO
- absence ovládání regulačních klínů lapačů vzduchu pohonných jednotek (ty jsou nastaveny napevno do nejvíce ideální polohy)
NEVÍM
- absence ovládání slotů a flaperonů (ty jsou proto zablokovány do polohy „uzavřeno“) – řízení tohoto modelu je zajištěno pouze za pomoci ocasních ovládacích ploch
NEVÍM, ale ovládání klapek bylo demontováno
- odlehčená konstrukce draku sejmutím kamuflážního nátěru
ANO
... kromě výše uvedeného byl na Streak Eaglu demontován jeden generátor a část hydraulického systému

- instalace pohonných jednotek typu R-32 (modifikace motoru Al-31F se zvýšeným tahem v režimu přídavného spalování) na místo pohonných jednotek typu Al-31F
Schválně jsem dal až na konec - z logického 1. místa na Ruslet, protože motory jsou u rekordního letadla to nejdůležitější.
Tady sice nemám potvrzenou informaci, ale nedovedu si představit, že by u McDonnela věnovali tolik úsilí o zvýšení výkonu svého letounu a ponechali by původní, sériové, motory a nenamontovali tam nějaké rekordní, které nemusí brát ohled na resurs. To nedává smysl.

Z výše uvedeného je vidět, že Míra úprav Streak Eaglu a P-42 je prakticky identická ... naopak byl to Streak Eagle, kdo tuto praxi zásadních úprav přinesl. Rekordní letadla před tím, byla také vždy na rekordní let připravena, ale ne takto hlubokým zásahem.

P.S. Jinak nic proti F-15. Dle mne je to nejlepší bojové letadlo, které kdy v USA postavili, a to i při započtení F-22 a F-35. Se zvýšeným důrazem na to BOJOVÉ. Letouny F-22 a F-35 jsou sice "vymazlenější", ale řečeno fotbalovou terminologií, jsou to "primadóny" ne rváči. Nevěřím, že mají v déletrvajícím konfliktu s protivníkem který se nesloží při prvním úderu, velkou šanci.
Ale je to jen můj dojem / pocit, nemám proto žádný exaktní důkaz a tak nemá smysl se mnou polemizovat
:wink:

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 15:30
od Wasp
F-15 Streak Eagle, devatenáctý předsériový letoun byl odlehčením lehčí o 1 270 kg než sériové F-15A, nenašel jsem zmínku o jiném motoru než o sériovém F-100 PW-100, a myšlenka o jejich vytunění je zajimavá.
Nahlédl jsem do své literatury a bingo !
Motory F-100 byly vyladěny na vyšší provozní teplotu o 50 stupňu Fahrnhait a jejich výkon byl vyšší o 3-5 % při rekordních letech.
Lety byly zvoleny v chladnějších oblastech Severní Karolíny.

Rekordní F-15 byl dělán pro kategorii C, kde je určená váha 12-16 tun (ruslet)
Prázdná F-15A váží 12 700 kg, pokud byl SE lehčí o 1 270 kg, měl prázdnou váhu 11 430 kg
Prázdná Su-27 váží 16 300 kg
Vzletová váha P-42 byla 14 124 kg

Podle váhy, bylo do konstrukce P-42 zasahováno podstatně více než u F-15, 1 270 kg oproti odhadem +- 4000 kg.

Motor F-100 PW-100, s přídavným spalováním měl výkon 10 780 kp (leteckemotory.cz) s 3-5 % tahu navíc je to 11 103 - 11 319 kp
Motor R-32 měl nejvyšší výkon 13 600 kp

U F-15SA se mluví o poměru výkon váha cca 1,6 :1
U P-42 o 1,93 :1

Stoupání do 3000m
16. 1. 1975 0'27,57 " F-15
27.10.1986 0'25,37 " P-42 (Su-27)
Rozdíl 2,2 vteřin

Stoupání do 6 000m
16. 1. 1975 0'39,33 " F-15
15.11 1986 0'37,05 " P-42 (Su-27)
Rozdíl 2,28 vteřin

Stoupání do 9 000m
16. 1. 1975 0'48,86 " F-15
10.03.1987 0'44,18 " P-42 (Su-27)
Rozdíl 4,68 vteřin

Stoupání do 12 000m
16. 1. 1975 0'59,38 " F-15
10.03.1987 0'55,54 " P-42 (Su-27)
Rozdíl 3,86 vteřin

Do 20 000m ,
tam jsou údaje zvláštní.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 16:58
od Ejdou Rotacak
Pokud prázdná Su-27 váží 16.xxx kg a P-42 14.xxx kg tak rozdíl v hmotnosti nemůže být +- 4.000kg. pravděpodobně si se přepsal :)

EDIT
Je promiň, prázdná vz vzletová

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 17:11
od HONZIK11
Já bych to zase pojal v tom duchu:,, Když to letělo tak vysoko
a nerozpadlo se i když to ocesali o 2-4 tuny, tak to je úspěch sám o sobě.
V podstatě ta konstrukce která snesla takové úpravy je lepší. :rotuj:

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 17:18
od Wasp
U P-42 je uvedena vzletová hmotnost, 14 124 kg, prázdná SU-27 měla 16 300 kg . Prázdná hmotnost pro P-42 mě není známá, očkem odhaduji o něco více než u F-15SE, kolem 12000 kg +, proto ty cca 4 tuny rozdílu oproti prázdné Su-27.
Motory R-32 měly obrovský výkon, motory F-100 se svým tahem vypadají jako chudáčci.
Jaký byl výkon motorů rekordních Migů-25 ve stejné době, tj. rok 1975 ?

Edituji, je to masakr, odhodit čtyři tuny z draku, dát tam šílený motory, držet tenhle speciál bagrem a získat 2,5 vteřiny k dobru.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 17:46
od HONZIK11
Je to nosný trup, u Sucka. F15 sice doletěla bez jednoho křídla, ale Sucko by to možná zvládlo bez obou v sestupnem letu. . Ale nikdo mu je doposud neodstrelil. :up:

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 19:36
od Wasp
Pokud by nějak letělo a zůstalo by ovladatelné.. tak možná ano. Ať mu je nikdo neustřelí, je to lepší.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/9/2020, 20:25
od Wasp
Vrátím se ke skóre 104:0.
Četl jsem někde článek, už nevím kde je, že celkem hodně sestřelů F-15 nebylo dosaženo s podporou Awacs. Neví někdo ?