Alfik píše:(...)
Bylo to ještě srandovnější.
Stát napřed totálně zazdil Aero a dostal jej do úpadku, aby (...)
Je-li řeč o Aeru jako finálním výrobci letadel na přelomu 80.-/90.-tých let, no situace je trošku komplikovanější, než slovo
"zazdil" a
"dostal do úpadku". Důvody faktického krachu firmy AERo na konci 80.-tých let jsou poněkud jiné ... "máslo na hlavě" mají zákazníci Aera (bývalí i současní), i lidé v Aeru - když si to srovnám jak se ne-/dařilo firmám konkurujícím AERu.
Aero na přelomu 80.-90.-tých let mělo hlavního odběratele. Prvním problémem tohoto odběratele bylo, že "složila karty" tehdejší dlouholetá diktátorská partička generálů, kteří dříve ve velkém sháněli "hračky pro svůj fetiš" tj. dříve ve velkém budovali armádu a proto poté tento hlavní odběratel rázem ztratil zájem o zboží z Aera.
Druhým problémem bylo, že tento hlavní odběratel si už v minulosti prosadil, že za zboží neplatí (tehdy národnímu podniku) Aero, ale platí vlastníkovi Aero - naší vlasti Česko-Slovensku, který měl obchodní dohodu (RVHP) že prodává balík zboží a kupuje balík zboží - rozdíl měl být doplacen penězi. Aero dostávalo zaplaceno z kapes nás daňových poplatníků, ale hlavní odběratel Aera bohužel nebyl schopen/ochoten doplatit dlužné peníze, tj. ke konci 80.-tých let bylo dodáváno hlavnímu odběrateli na dluh, který bohužel téměř vůbec nezaplatil (něco málo zaplatil až za desítky let, ovšem s ohledem na inflaci zaplatil pár haléřů z dlužné koruny).
A na konci 80.-tých let už naši obyvatelé nechtěli půjčovat peníze do Aera, aby mohli vyrobit zboží, za které nepřijde platba od hlavního odběratele.
Třetím problémem, bylo, že tento hlavní odběratel se postupně stal "švorc", a proto pod cenou začal prodávat zánovní zboží které předtím obdržel z Aera (a nezaplatil za něj). Tímto se z hlavního odběratele v podstatě stal "konkurenční dodavatel" konkurující Aeru při jeho snaze prodat jiným uživatelům L-39 své služby a své nově vyrobené letadla.
Samostatným problémem, za který si mohli lidé v AERu bylo, že tváří tvář konkurenci se někteří zákazníci začali bránit tehdejší "socialistické" kvalitě zboží vyráběného AERem. Obrana zákazníků (, že zboží z AERa nemělo požadované vlastnosti,) byla dvojí:
a) výrazně stouply náklady na záruční servis, což zvyšovaly citelně zvyšovalo náklady AERa
https://www.planes.cz/cs/article/100534 ... e-faraonov
https://www.planes.cz/cs/article/100540 ... araonov-ii
https://www.planes.cz/cs/article/100550 ... raonov-iii
b) zákazníci začali kupovat jinde. Například
Egypt jako kvazináhradu L-39 nakoupil
https://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_JL ... ions_(K-8).
Nigérie jako kvazináhradu L-39 nakoupila
https://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi ... #Operators
Polsko trvalo na dodávkách z polské výroby, což L-39 nesplňoval
https://en.wikipedia.org/wiki/PZL_I-22_Iryda Podobně se rozhodlo Rumunsko a Jugoslávie. A ke konkurenčnímu letadlu směřovali i na Slovensku (s motorem DV2S z Povážských strojíren)
A po ekonomickém krachu Východního Německa se i tam rozhodli skončit s nákupem L-39.
Závěr:
Pro Aero v situaci 80.-/90.-tých let neexistovalo snadné řešení. Všechna řešení byla víceméně nepříjemná. A zchudlí občané naší vlasti prostě neměli dostatek peněz (a ani velkou ochotu) dále přímo či nepřímo dotovat AERo. Bylo by chybou zavírat oči před faktem, že holt řada firem (zbrojovek) skončí a život jde dál. Viz konec dříve úspěšného/tradičního brazilského výrobce Engesa nebo tradičního španělského Pegaso v 90.-tých letech