Luftwaffe - Obecné dotazy
Moderátor: Hans S.
Praktický výcvik v používání zaměřovacího systému, jakéhokoliv, je jedním z předpokladů k úspěšné střelbě na vzdušný cíl. Zde vstupuje do akce také jistá "tupost" jedince, který se brání ulehčení své činnosti. Ano, zkušení "zajíci" dávali mnohdy přednost střelbě odhadem i s gyroskopem, jenže se tak připravili o lepší efektivitu střelby.
Výcvik je velice důležitý a zautomatizování činnosti je jednou z hlavních podmínek úspěšného vyškolení na tehdy nový zaměřovač.
Nemusíme chodit ani tak daleko do minulosti.
Když v polovině 80. let minulého století přebíral do výzbroje 30. bilp úplně nové Su-25K a po určité době piloti přešli na výcvik na cvičné střelnici, všichni se divili, že mladí piloti nabombardovali velmi dobře, zatímco ljedinci s velkým náletem na starších strojích ( Mig-15bis SB a L-39ZA) měli jisté potíže s přesností.
Podstata byla jednoduchá. Mladí se plně věnovali novému zbraňovému systému a věřili mu, zatímco "mazáci" žili v dojmu, že mohou přesně bombardovat i nadále odhadem parametrů ( zjednodušeně řečeno).
Výcvik je velice důležitý a zautomatizování činnosti je jednou z hlavních podmínek úspěšného vyškolení na tehdy nový zaměřovač.
Nemusíme chodit ani tak daleko do minulosti.
Když v polovině 80. let minulého století přebíral do výzbroje 30. bilp úplně nové Su-25K a po určité době piloti přešli na výcvik na cvičné střelnici, všichni se divili, že mladí piloti nabombardovali velmi dobře, zatímco ljedinci s velkým náletem na starších strojích ( Mig-15bis SB a L-39ZA) měli jisté potíže s přesností.
Podstata byla jednoduchá. Mladí se plně věnovali novému zbraňovému systému a věřili mu, zatímco "mazáci" žili v dojmu, že mohou přesně bombardovat i nadále odhadem parametrů ( zjednodušeně řečeno).
Jen bych k těm gyroskopům za WWII dodal, že ne všichni piloti ho používali, ikdyž mohli. Gyroskopický zaměřovač zavazel ve výhledu dopředu (u některých zavazel teda i klasický zaměřovač) a pokud byl střelec zkušený, tak raději preferoval nerušený výhled a klasický zaměřovač. Další věc je, že v onom zaměřovači musel pilot nějakou dobu ten cíl udržet a ten nesměl moc měnit směr. Dokonce jsem četl, že němečtí stíhači znali slabiny spojeneckého gyroskopu(možná všeobecně gyroskopů) a podle toho manévrovali a ztěžovali zaměřování.
Pokud vim, tak jeste pred ukoncenim valky Nemci stihli vyrobit nekolik motoru i s regulatorem pripuste. ( JUMO 004D )Flogger G píše:Jistě docházelo k vylepšování motorů Jumo 004. Regulátor otáček však reguloval u tohoto motoru pouze otáčky zvolené a nijak nereguloval akceleraci či deceleraci motoru při změně přívodu paliva. K tomu došlo až po WW II během dalšího vývoje na straně vítězů, kteří využívali kořistní motory pro svůj vlastní vývoj.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Těch Jumo 004D nebylo tolik, aby je montovali do sériových Me-262. Navíc šlo jen o částečnou regulaci v rozmezí 85% - 100% otáček. Nižší výkony musel pilot regulovat ručně.
Na základě německých motorů vznikly v poválečném SSSR dva motory, RD-10 a RD-20 ( dříve BMW 003 a Jumo 004). Do příchodu britských "RR NENE" a "RR DERWENT", které byly v regulaci přívodu paliva mnohem dál, museli piloti VVS pracovat s motory svých stíhaček velmi opatrně.
Na základě německých motorů vznikly v poválečném SSSR dva motory, RD-10 a RD-20 ( dříve BMW 003 a Jumo 004). Do příchodu britských "RR NENE" a "RR DERWENT", které byly v regulaci přívodu paliva mnohem dál, museli piloti VVS pracovat s motory svých stíhaček velmi opatrně.
Verze motoru Jumo 004D měla přinést provozovatelům letounu Me-262 delší meziopravní resurz a technický živit motorů. To také splnila. Další vývojovou větví, ve které "D-čka" sehrála roli "pokusného králíka", byla snaha o zjednodušení a zautomatizování ovládání pilotem.
Zatím co prodloužení životnosti bylo splněno, motory Jumo 004D dosáhly až 50 hodin ( v polních podmínkách), automatická regulace nefungovala spolehlivě a tak museli piloti stále posouvat "POM-ky" velmi opatrně.
Zatím co prodloužení životnosti bylo splněno, motory Jumo 004D dosáhly až 50 hodin ( v polních podmínkách), automatická regulace nefungovala spolehlivě a tak museli piloti stále posouvat "POM-ky" velmi opatrně.
Mohl bys prosim, uvest zdroj? O tom bych se rad dozvedel neco detailne.Flogger G píše:Navíc šlo jen o částečnou regulaci v rozmezí 85% - 100% otáček
Ad zivotnost. I u verze Jumo 004B bylo mozno dosahnout pres 30 hodin. Pokud pilot mel zkusenosti s timto pohonem.
Jinak papirove vymena motoru trvala 3 hodiny.
A tech Nemeckych motoru co si Soveti odvezli bylo vetsi mnozstvi. Jedna modifikovana verze Jumo 012 leta do dnes ( Tu-95 ) !!!
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Něco málo lze vyčíst na "WWW.MZAK Pictures.cz" a vlevo nahoře zvol "Konkrétní letecké motory". Je to tam rozděleno po státech. Také Jumo 004 se tam vyskytuje, ale hlavní popis je věnován "B-čku", protože se v ČSR vytáběl pod označením M-04.
Většinu informácí mám od mojich učitelů ze střední školy. Měl jsem to štěstí, že někteří původně pracovali v leteckých továrnách právě na výrobě a seřizování M-04. Protože učňovská léta prodělali za Protektorátu, měli dostatek informací o nových verzích Jumo 004 připravovaných do výroby od Němců. Po ukončení vzdělání na vojenských školách nastoupili k voj. letectvu, kde se mnozí s Me-262 s naším označením S-92/CS-92 opět setkali, i když už jen na krátkou dobu.
Většinu informácí mám od mojich učitelů ze střední školy. Měl jsem to štěstí, že někteří původně pracovali v leteckých továrnách právě na výrobě a seřizování M-04. Protože učňovská léta prodělali za Protektorátu, měli dostatek informací o nových verzích Jumo 004 připravovaných do výroby od Němců. Po ukončení vzdělání na vojenských školách nastoupili k voj. letectvu, kde se mnozí s Me-262 s naším označením S-92/CS-92 opět setkali, i když už jen na krátkou dobu.
Jo Mzak znam. Je na nem nejvic info v Cj. Ale i v nem neni uvedeno vsechno. Konkretne u Juma je tam par nepresnosti ( ale k pomeru mnozstvi informaci, je tam tech nepresnosti malo). I kdyz jsem si clanek o Jumu 004 precetl znovu, tak jsem tam nenasel nic o tom rozmezi otacek 85%-100%. ???
Pokud mas vic info o tech motorech vyrabenych v Malesicich tak to sem hod. O tech motorech je toho popsane poskrovnu. Pokud vim tak v Aviich byl upraveny palivovy system ( zdvojene cerpadlo ) a na nektere casti a u nekterych motoru byly pouzite lepsi materialy.
Pokud mas vic info o tech motorech vyrabenych v Malesicich tak to sem hod. O tech motorech je toho popsane poskrovnu. Pokud vim tak v Aviich byl upraveny palivovy system ( zdvojene cerpadlo ) a na nektere casti a u nekterych motoru byly pouzite lepsi materialy.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Na této stránce jsem vám nahrál různé materiály k německému motoru Jumo004 a Me-262:
http://files.uloziste.com/a1f907ccffbda291
heslo: palba
Jedná se (pro mě) o "odpad", který jsem různě nasbíral při shánění materiálů k pístovým leteckých motorům. Mě proudové motory nikdy blíže nezajímaly a ani jim vlastně pořádně nerozumím. Věřím, že se zde nejde někdo, kdo je ocení.
Obsah:
1) soubor 262-A1.pdf a 262-A2.pdf - zprávy o Me-262 a jeho výkonech
2) soubor 262PilotHandbook.pdf - spojenecký popis Me-262 (z roku 1946)
3) soubor 62056d1209415046-jumo-004-jumo-004b.pdf - technické výkresy a řezy motoru Jumo004 od firmy Junkers
4) soubor Jumo 004-1 Bedienung.pdf - popis činnosti a ovládání motoru Jumo004 od firmy Junkers
5) soubor me262.pdf - nějaké technické výkresy Me-262 a grafy
6) soubor Me262_Engine_2.pdf - analýza motoru Jumo004 ze současné doby
7) soubor Me 262 A-1 Bedienvorschrift A-2.pdf - technický manuál k letounu Me-262 od firmy Messerschmitt z roku 1944
8) soubor Rechlin Mappe.pdf - kniha z roku 1941, vydaná v Deutsche Akademie der Luftfahrtforschung. Jedná se o komplexní popis stavu vývoje proudových leteckých motorů v Německu k roku 1941. Celkem 248 stran odborného textu v němčině, včetně příspěvků zástupců firem Junkers a Bmw. Vřele doporučuji všem, kteří se blíže zabývají německými proudovými motory.
http://files.uloziste.com/a1f907ccffbda291
heslo: palba
Jedná se (pro mě) o "odpad", který jsem různě nasbíral při shánění materiálů k pístovým leteckých motorům. Mě proudové motory nikdy blíže nezajímaly a ani jim vlastně pořádně nerozumím. Věřím, že se zde nejde někdo, kdo je ocení.
Obsah:
1) soubor 262-A1.pdf a 262-A2.pdf - zprávy o Me-262 a jeho výkonech
2) soubor 262PilotHandbook.pdf - spojenecký popis Me-262 (z roku 1946)
3) soubor 62056d1209415046-jumo-004-jumo-004b.pdf - technické výkresy a řezy motoru Jumo004 od firmy Junkers
4) soubor Jumo 004-1 Bedienung.pdf - popis činnosti a ovládání motoru Jumo004 od firmy Junkers
5) soubor me262.pdf - nějaké technické výkresy Me-262 a grafy
6) soubor Me262_Engine_2.pdf - analýza motoru Jumo004 ze současné doby
7) soubor Me 262 A-1 Bedienvorschrift A-2.pdf - technický manuál k letounu Me-262 od firmy Messerschmitt z roku 1944
8) soubor Rechlin Mappe.pdf - kniha z roku 1941, vydaná v Deutsche Akademie der Luftfahrtforschung. Jedná se o komplexní popis stavu vývoje proudových leteckých motorů v Německu k roku 1941. Celkem 248 stran odborného textu v němčině, včetně příspěvků zástupců firem Junkers a Bmw. Vřele doporučuji všem, kteří se blíže zabývají německými proudovými motory.
Dekuji, tohle jsem hledal.lkala píše: 3) soubor 62056d1209415046-jumo-004-jumo-004b.pdf - technické výkresy a řezy motoru Jumo004 od firmy Junkers
Jeste bych doporucil tutoknihu.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Jestli ti pomůžou ztráty letadel a ne pilotů, tak můžeš zkusit stránky www.ww2.dk. Jsou tam měsíční ztráty jednotlivých Gruppe a samostatných Staffel.Tempik píše:Nevíte jestli existují nějaké www stránky, či nějaká literatura se seznamem padlých stíhacích pilotů Luftwaffe? Jde mi hlavně o západní frontu.
Jop,je to tak. Na tyhle už jsem narazil, ale soupis ztrát končí nejlíp v prosinci 44 a je to jen celkově za měsíc. Nic jako ztráty na konkrétní den. Je pěkné že tam mají rozpis sestřelených nepřátelských letadel den ode dne, ale totéž by mohli mít i jako ztráty, pokud je to alespoň z části dohledatelné.
Jediná věc co jsem našel je kniha "Werner Girbig: Soumrak stíhačů" ale ten se věnuje v drtivé většině jen náletům USAAF a i u něj jsem narazil na "chybu" v informaci.
Jediná věc co jsem našel je kniha "Werner Girbig: Soumrak stíhačů" ale ten se věnuje v drtivé většině jen náletům USAAF a i u něj jsem narazil na "chybu" v informaci.