Stránka 22 z 671
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 28/8/2017, 16:05
od klingy
NIko ACG ma klasicke nakladaky 747 s otvaracim nosom, alebo prestavane pre cestujucich?
Skoda ze si nevie 747 klaknut ako AN 124, to by ulachcilo nakladanie napr. dopravnych prostriedkov..
Napr. keby ACG kupilo par kusov taktickych 40-60 toniek k a uskutocnil by sa takyto program, tak by sme mali velmy solidne takticke letectvo...
No napadlo ma zapojit aj uz existujuceho dopravcu, ponuknut mu nejake vyhody, pripadne spolufinacovat nakup strojov, podobny pristup pouzivaju aj Americania s ich programom CRAF
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 18:48
od niko
Klingy: ACG ma po tohtorocnej obmene flotily tri B 747 400 SF. Su to cisto cargo lietadla. Maju dve bocne nakladace dvere a aj odklapacy nos. Nakladanie by bolo urcite zlozitejsie ako u AN 124, no zase ma lepsie letove parametre. Muselo by sa ale doriesit celkom dost veci. Pre nevyhovujuce cargo vybavenie, ale aj postavenie bratislavskeho letiska je ACG na BTS skor host a tie lietadla su bazovane po inych letiskach. Napr. aj v Prahe, Frankfurte.... Celkovo by taketo civilno - vojenske partnerstvo vyzadovalo dodatocne naklady. Napr vybavit vojenske letiska na primanie takychto strojov. Ale OS SR by tym ziskali moznost prevazat material v podstate kdekolvek na svete vlastnymi zdrojmi. Minule som letel civilnym strojom sukromnej spolocnosti s kapitanom od vladnej letky. Takze nejaka forma civilno-statneho spoluzitia uz aj funguje.
Podla mna by urcite slo dohodnut sa s ACG o nakupe aj novych lietadiel za urcitej participacie statu. No typujem, ze ACG by chcelo stroje, ktore su skor civilne a s moznostou dobreho servisovania. Cize zapadne. Taktiez by slo urcite o cisto komercnu bazu, kedze ACG sice je "slovenska" spolocnost, no je to v podstate medzinarodna firma. V podstate byvala nemecka firma, kupena Rusmi a sidliaca na Slovensku. Personal je z celeho sveta.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 19:55
od niko
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 20:27
od klingy
Mozna by bolo zaujimave im poskytnut zazemie v Trencine vratane sluzieb LOTN
Co sa tyka lietadiel tak okrem, 747 ako strategickeho tazkeho nakladaku, pre OSSR nemalo zmysel investovat pokial by to mal byt nejaky klasicky cargo dopravak
V podstate jedine lietadlo na trhu, ktore splna moju predstavu o 40+ tonovom taktickom lietadle a je rozsirene aj u civilnych prepravcov je Il-76

Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 21:16
od skelet
Když se tak bavíte o takové výstavbě slovenského dopravního letectva, kolik máte vlastně nasazených vojáků v cizině? AČR jich měla pro představu okolo 600 (jestli jsem to dobře sečetl), přičemž největší kontigent měl 169 osob, jinak se to pohybovalo okolo 30-40 osob.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 21:31
od klingy
okolo 500
150 Pobaltie
169 Cyprus
40 Afganistan
40 Bosna
+ Potom su mensie operacie
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 22:23
od skelet
to máte celkem dost okolo baráku..
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 22:24
od arten
Pobaltie je dočasne (a lieta sa tam, nešiel kontingent s technikou?) Máme +-250 vojakov vojakov vonku na takýto letecký park...
To je presne pointa môjho:
arten píše:
Sumár - budeme mať:
2 x A319
2 x F100
2 x Spartany
6 x L-410
No a načo je nám
samým takáto kapacita?

Na ktoré doteraz jaksik... nie je odpoveď.
Ale iné chcem - pozrite si tu vašu diskusiu páni (v dobrom). Máme to čo je vyššie a o čom diskutujete?
- Chcelo by to 20tonky..., moduly do 319ky... a čo tak 40-60tonky... 747 treba...
- Hmm a čo keby sme urobili nejakú strašne komplikovanú štruktúru civilného a vojenského partnerstva...
No a čo tak sa pozrieť na už existujúce partnerstvo - EATC (a SAC) - kde by sme mali k dispozícii všetko zo spomínaného? Podľa potreby? A kúpili by sme presne to, čo aktuálne v systéme EATC treba? Hm?
Skrátka treba zmeniť paradigmu - už skončila doba národných dopravných letectiev, buduje sa Európske. Môžeme kopať nožičkami a trucovať, nič na tom, že sa to reálne deje, nespravíme. Ale stále sa môžeme pridať. To že nákladovo je tento prístup podstatne výhodnejší asi prízvukovať netreba...

Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 22:53
od Zemakt
Kromě těch F100 mi to zas jako velkej úlet nepřipadá, snad ten Airbus by stačil možná jeden. Fokkery nechápu, proč to vůbec a pro koho?
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 22:57
od niko
SAR - 3 masiny C 17 pre 12 krajin
EATS - 1 airlift Wing pre celu Europu a americke jednotky v Europe
Necudujem sa ani, ze sa na prepravu par tyzdnov caka.
Arten zase ? Sak som ti to pisal x krat.

Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 29/8/2017, 23:58
od arten
Zemkat - presne. A zbytok bude mať vyťaženosť aj tak max. 4h týždenne... (skôr menej a budú im "hľadať" využitie)
(Máme +-250 vojakov vojakov vonku, výsadkári sú iba žilinský pluk šp. určenia, žiadne ďalšie navýšenie kapacít sa neplánuje)
Niko - SAC je to čo bude po ukončení dočasného programu SALIS (ten zatiaľ prirátaj)
nie EATS - EATC - European Air Transport Command - koordinuje prakticky všetky dopravné lietadla členských štátov.
Čiže nie jedna letka - kombinovaná flotila predstavujúca (zatiaľ) 75% európskych leteckých dopravných kapacít.
Takže - prečo sa nepridať?
1. Využívať vieš všetko čo je k dispozícii (teda "20tonky," A400M, atď.)
2. Šetríš peniaze
Neviem, čo si mi "zase písal" - skús upresniť...
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 14:46
od niko
Arten myslim, ze principialne nikto nie je proti vyuzivaniu spolocnych dopravnych programov. O com tu cely cas rozpravame je, ze tieto programy neznamenaju nahradu za vlastne dopravne letectvo. Je to len doplnok.
- s cim chces vysadzovat 5. psu, rhp, padackarov ? Na rozdiel od toho, co pises, rozsirenie tychto jednotiek sa planuje. A uz aj prebieha. Kedze su celkom slusne kapacitne vytazene.
- ako chces riesit MEDEVAC ?
- Vzdusne zasobovanie ?
- akutnu prepravu ?
Predpokladas, ze nam tu povedzme Nemci budu posielat lietadla na nase cvicenia, aby si OS SR precvicili sposobilosti ? Asi tak, ako vyskove zoskoky. Raz za 5 rokov. Alebo co, zrusime uplne vysadky a tie dalsie veci ? Alebo inak. Preco drviva väcsina statov buduje dopravne letectvo ? Dokonca aj tie, ktore nemaju to stihacie.
Inak vytazenie lietadla 4 letove hodiny tyzdenne je cez 200 hodin rocne. Teda viac ako maju masiny zapojene do tych tvojich kooperacnych programov.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 15:43
od klingy
Niko, Arten to splostuje na vysadkarov, ja chapem dopravne letectvo takticke a strategicke, ako zaklad schopnosti medzinarodneho krizoveho manazmentu, a to niesu len vysadkari, resp. aj ty vysadkari (ale aero mobilne sily) potrebuju k sebe dostat tazke zbrane, nakladne vozidla, pripadne vyslanie kolesovych vozidiel nehovoriac o pasakoch, vrtlnikoch municii a proviante...
Serval je dobry priklad, je ako sa pustit do operacie bez dostatocne diminzovanej leteckej prepravnej kapacity, v tom case mali Francuzi k dispozicii
3x A 310
1x A 330 MRTT
a z taktickych
menej nez 5 kusov A 400
27 16 toniek Casa
14 C-130
27 C-160
a to pri nasadeni 4500 prislusnikov armady
cize realne bolo schopnych prepravit
A zachranovalo ich dalsich x statov, ktore poskytovali C-17 a C-130 ked aj pri obmedzenom kontigente, sa muselo pomali zozbierat vsetko co v zapadnej Europe je + pomahali UAE, Kanada a USA
Cize nic moc, cela ta mantra o zdielany kapacit, ked v Europe nieje potrebny pocet lietadiel je fakt na hlavu, to je take "socialitsticke" vsetci budu vsetko zdielat, nikto nema nic a nikto v vlastne nema sposobilost, a to sa vsetci smiali s tych Ruskych prenajatych lodi...

Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 15:47
od skelet
niko: například v případě výcviku pilotů Gripenů to tak funguje. Prostě jedno za čas si sem odskočí tanker a oni si procvičují tankování za letu.
btw.: určitou možností pro "chudší" letectva je Lockheed LM-100J
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 16:13
od klingy
Skelete tankovanie sa neda porovnat s taktickym dopravnym letectvom, bud chces robit expedicne operacie, mas na prislusne jednotky a primerane kapacity alebo to nerob...
LM 100J nieje riesenie, je to civilna 130, znova naraz na te isty problem dva Landrovery (Iveca) jeden Pandur alebo Tatrovka,
Jedine cenovo efektivne riesenie pre male krajiny je podla mojho, take ake som navrhol vyssie, cize v sukromno-verejnom (vojenskom) partnersvte v podstate ide o formu PPP, kde ma krajina zabezpecene prepravne kapacity a zaroven si tie lietadla na seba zarabaju, ci tuto kapacitu budu napr. zdielat CR a SR je uz vecou dohody a kolko vhodnych jednotiek su ochotny vyclenit pre expedicne operacie
len. na margo uvahy spocitaj si kolko lietadiel, treba na prepravu nedaj boze na vysadok 43. vysadkoveho praporu, ale zo vsetkym materialom vratane Kajmanov a Tatroviek
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 16:31
od skelet
klingy reagoval jsem na tuto větu "Predpokladas, ze nam tu povedzme Nemci budu posielat lietadla na nase cvicenia, aby si OS SR precvicili sposobilosti ?"
LM100J není a je řešením. Je o dost levnější, než vojenský bratranec, ale v případě zájmu se z ní dá udělat polovojenská verzem která bude na půl cesty mezi vojákem a civilem.
A s tím větším letadlem.. zase si nehrajme na něco co nejsme. Přepravovat velké náklady by bylo fajn, ale OS SR a ani AČR něco takového neuživí a ani neuplatní. Na to jejich vojska pendlují minimálně... a vést výsadkové operace? To mi přijde jako úplná fantasmagorie, promiň.
A na kontingenty ti stačí nasmluvnit dopravu s nákladním přepravcem. Jak AČR, tak OS SR ví dlouho dopředu co a kam chtějí rychlé dovézt.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 19:09
od arten
niko píše:Arten myslim, ze principialne nikto nie je proti vyuzivaniu spolocnych dopravnych programov. O com tu cely cas rozpravame je, ze tieto programy neznamenaju nahradu za vlastne dopravne letectvo. Je to len doplnok.
Nie, nie je. SAC a SALIS sú o strat. kapacite, ktorú tieto štáty nemajú, EATC - European Air Transport Command - koordinuje prakticky všetky dopravné lietadla členských štátov. Čiže je ich nadstavbou.
niko píše:- s cim chces vysadzovat 5. psu, rhp, padackarov ? Na rozdiel od toho, co pises, rozsirenie tychto jednotiek sa planuje. A uz aj prebieha. Kedze su celkom slusne kapacitne vytazene.
- ako chces riesit MEDEVAC ?
- Vzdusne zasobovanie ?
- akutnu prepravu ?
Predpokladas, ze nam tu povedzme Nemci budu posielat lietadla na nase cvicenia, aby si OS SR precvicili sposobilosti ?
Ano presne tak.
Čiže nakúpiť to, čo aktuálne v systéme EATC najviac treba a mať možnosť využívať naozaj rozličné dopravné kapacity - aj 20ky, aj Atlasy, aj väčšie lietadlá - ktoré sami tu potvrdzujete, že treba a zároveň, že na ne nemáme...
A ak je však pravda čo píšeš tu:
"Inak vytazenie lietadla 4 letove hodiny tyzdenne je cez 200 hodin rocne. Teda viac ako maju masiny zapojene do tych tvojich kooperacnych programov." - tak potom by možno ani netrebalo kupovať nič a stačil by možno len nejaký fin. vklad.
Mimochodom, to je v rozpore s tým čo píše klingy.
Na druhú stranu, klingy tvoje počty nesedia - dnes EATC koordinuje cca 220 lietadiel (= druhú najväčšiu dopravnú kapacitu na svete)
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 19:26
od klingy
Si robis Arten strandu 220 lietadiel druha najvacsia dopravnka kapacita na svete?
Kym nieco take strelis tak si pozri to prosim to over
Moje pocty sedia, tie pocty, co maju krajiny ako Belgicko, Dansko, Holandsko su smiesne po 4 kusy dopravakov
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 21:29
od arten
Tak neviem, majú Rusi reálne viac? (Ťažko sa ich počty kontrolujú - nevieš koľko sú v skutočnosti "sušky")
Nie, tvoje počty nesedia -
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... mand#Fleet
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 30/8/2017, 22:32
od klingy
Arten, tak to skusim este raz vo vstahu k operacii Mali pocty Francuzskeho transportneho letectva sedia
Z Tych 220 si odpocitaj tie, ktore budu nahradene A-400
Overoval som to s viacerych zdrojov a Rusi by mali mat v aktivnej sluzbe 120 IL-76 MD + 100 v rezerve vratane 39 novych Il 76MD 90A, ktorych dodavky maju byt ukoncene do 2020)
https://tvzvezda.ru/news/opk/content/20 ... 2-462q.htm
2x AN-22
116 AN-26 v aktivnej sluzbe (od 2019 sa konecne zacne z ich nahradou IL-112)
65ks AN-12
25ks AN-72
AN-12 a AN-72 ma nahradit Il-214
15 AN-125 + 15 je v rezerve
33 ks IL 78
a potom idu tie vsetky sovietske dopravaky Il 18, 62, TU 154, TU-134, + modernejsie AN-140 a AN 148