niko píše:zzz: Cela tema vznikla kvoli vyjadreniu sefa Sekcie vyzbrojovania, ze VzS planuju nakupit v buducnosti este dva C-27 J a tri L-410. Nato sa tu rozbehla debata, ze L-410 nie je uz ziadna hitparada.
No, a po pročtení celé debaty jsem vyrozuměl, že někteří zdejší diskuteři, a to slovenští voliči, si přejí co nejrychlejší vyřazení L-410 z OSSR a nahrazení jiným typem letadel/vrtulníků/ či jinak.
Já k tomu názoru nic nemám, krom dotazu = ví se orientační termín, kdy OSSR vyřeší náhradu za L-410 (např. nakoupí několik dalších C-27 a BlackHawků)... Tj. ví se orientační termín vyřazení L-410 z OSSR? Příští rok? Nebo až v roce 2022?
A zopakuji důvod mého dotazu = předpokládám, že vyřazené L-410 bude SR prodávat a já jako občan ČR si přeji, aby se AČR velmi, velmi, velmi zajímala o prodávané L-410, náhradní díly atd. A bude-li cena přiměřená, tak aby AČR neváhala vše okamžitě koupit.
Těch pár milionů na odkup nepotřebných L-410 z inventáře OSSR, by se mělo v rozpočtu AČR najít naprosto bez problémů, vzhledem k výrazné výhodnosti této akvizice.
Takže ten dotaz ještě zopakuji: Asi v kterém roce přiletí další Spartany či BlackHawky (či King Airy 3xy/....)?
niko píše:
Let L-410 z Kyjeva bol len nasej generality, ktory sme tu na fore rozoberali asi pred rokom. Cez FR trval 4,1 hodiny tam a 4,1 hodiny cca. naspät.
[/quote]
Z těchto povrchních údajů nedokážu udělat žádný, aspoň trochu, kvalifikovaný odhad.
Skelet: vzhledem k tomu, že průběhu let se L-410 UVP xyz výrazně změnil, tak maximální cestovní rychlost např. ze Sliače (či odkud letěli) do Kyjeva nelze odhadnout bez doplňujících informací. Proto jsem napsal, že zajímavý ten hlavní důvod proč např. Niko chce aby co nejdřív šli Turbolety z OSSR (tak aby v OSSR zůstaly pouze slovenské letadla, jako např. C-27).
Např. změny motorizace L-410 UVPxyz - ve vztahu k hmotnosti , a to maximální trvalý výkon obou motorů přepočtený na maximální vzletovou hmotnost (MTGW(:
L-410UVP ... 84Wh/kg (patrně i tato starší varianta je používána v OSSR)
L-410UVP-E ... cca 78 Wh/kg
L-410 UVP-E20 s motory M-601E či F .... 76 Wh/kg (patrně tuto variantu nakoupilo Slovensko pro OSSR v počtu čtyř kusů)
L-410 UVP-E20 s motory General Eletric H-80-200 ... 79 Wh/kg
L-410 NG s motory GE H-85-200 ... 91 Wh/kg
Podobně výrazně se proměnil i parametr množství paliva = zhruba platí, že čím víc paliva tím vyšší maximálně možného doletu (či vyšší průměrná cestovní rychlost až téměř k maximálce)
L-410 UVP ... 1040 dolet km
L-410 UVP-E ... 1350 km
L-410 UVP-E20 s motory M-601E či F ... zhruba 1400 km (záleží na konkrétní variantě 601Exyz)
L-410 UVP-E20 s motory General Eletric H-80-200 ...1500 km
L-410 NG s motory GE H-85-200 ... 2570 km
Nevím, ale mám pocit, že rychlých (VIP) dvoumotorových turbovrtulových letadel se prodává čím dál míň. Poté co skončil Piaggio Avanti, se zdá, že z rychlých dvoumotorových turbopropů zůstává už jen King Air 25xyz či 3xyz (King Air 90, zdá se bude obětí sesterského letadla - Cessna Denali). Když končil Reims cca v 2005, tak Cessna neměla zájem převzít "svoji" Cessna-Reims F406 - jako pozůstatek těch cca 5 až 7 typů dvoumotorových turbopropů které vesměs skončili kolem 1985....
Uvidíme jestli se prosadí některé z vyvýjených typů dvoumotorových pomalých pasažérských turbopropů do 19 pax (legislativní omezení): N219, Airvan 18, G-73, Saras, Outback ... Skylark 105 už asi definitivně nebude.
https://www.ainonline.com/aviation-news ... props-2019
Polský M-28 skomírá. Uvidíme jak se udrží Harbin Y-12 až Cessna začne nabízet finálbí pasažérské verze SkyCourier. Zájem o Viking 400 (DHC-6NG) a o Dornier Do-228NG, zdá se, že drží.