F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

O F-16 se zatím nikdo nebaví. Zřejmě to bude až ta poslední varianta. Jednotková cena F-35 je zatím níže, nez-li jednotková cena za Gripen E (v rámci nabídky pro AČR)
Ale jednání jsou na svém počátku.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3939
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Skeptik
Podle všeho není Gripen E v žádném případě levné letadlo. Ať už na pořízení nebo provoz. Tam kde se poslední dobou setkal v tendru s F35 tak prohrál a Finsko nebo Švýcarsko můžeš stěží obvinit s toho že jsou ovlivněni americkou stranou.
Ostatně Griupen E je patrně zklamání i pro samotné Švédy (proto se mám je patrně snaží nacpat spolu s Céčky).
Trochu mě udivuje že ty jako strážce efektivity vynakládání finančních prostředků bys kývnu na provoz dvou prakticky ve vašem odlišných letadel. To by byly provozní náklady že by F35 bledla závistí. S tím že za patnáct let (až by dožili Céčka) už se třeba ani Gripen E nebude vyrábět...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

To je jenom tím že je jich málo a že lobby ( F-35 je IN !). V provozu nemá RAM a armádu techniků kolem, tedy bude levnější. Ale...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

skelet
Jednotková cena v neoficiální nabídce ... hmmm, to už přeci známe z nákupů ERA, Spyderů či Caesarů apod., že? :wink:

Scotty87
Já skutečně nevím, za jakých podmínek nám Saab v roce 2025 nabídne JAS-39E a jaké budou v té době jeho provozní náklady (a absolutně nevěřím, že by kdy mohly být vyšší než u modernějšího a výkonnějšího F-35).
Tu relativní smysluplnost současného provozu Céček a Éček jsem uváděl pouze za předpokladu, že by bylo současně rozhodnuto o postupném přechodu na Éčka. Tedy, že by to byl přechodný stav na dalších cca 10 let. Nevím, co je na tom nepochopitelného.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3939
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Deset (spíš patnáct) let. Taková chvilka kdy tu budou létat dvě letadla která mají společné jen věší tvar....Prostě Ameriku nebrat ať to stojí co to stojí. Že?
Švýcaři uvádí že F-35 vycházel ekonomicky nejlépe z předložených nabídek. Lžou?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Nekupují švýcaři kompletní balíček s patrioty a systémem velení ? To je pro ně výhodnější i přes vyšší cenu.
Chci říct že se to nedá porovnat, tento případ je specifický.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3939
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Z jejich vyjádření vyplývá že posuzovali nabídky letadel bez ohledu na další nákupy. Ten nákup Patriotů s sytému velení spíš vyplývá ze zvoleného stroje než naopak.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Wasp píše:Nekupují švýcaři kompletní balíček s patrioty a systémem velení ? To je pro ně výhodnější i přes vyšší cenu.
Chci říct že se to nedá porovnat, tento případ je specifický.
Jenže to samé říkají i Finové, tedy, že pořizovací cena F35 byla nejnižší.
Zde oficiální vyjádření finského letectva.
https://ilmavoimat.fi/en/-/the-lockheed ... le-fighter
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

O finech nic nevím, švédi se tam snaží dostat už asi 100 let a oni furt kopou za USA, nevím co v tom je.
F-35 je dnešní terno, to je jasný, politici si na tom taky dělaj svoje kšefty a prestiž, ale, bude to stroj který umí to co zatím nikdo jiný, ale i smrdí :D a je fakt hnusnej.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Proč? Protože vzhledem k nepříteli potřebují to nejlepší co si mohou dovolit. Navíc si tam Švédy kdysi pustili (J35), nicméně Američané jsou prostě jinde. A jak se ukazuje, tak jsou ti Švédové dost drazí.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Švédi také pečou s USA, už od dob Viggenu.Také jim zatrhli vývoz Gripenu alespoň v jednom případě. Dost drazí nejsou, pokud by bylo F-35 stejně jako Gripenu E, kdo bude dražší ? Který program je asi nejdražší v historii letectví (??) Je to tak nebo ne ? Je F-35 ten nejdražší vůbec a který musí uspět ( protože je na něm navázaná půlka průmyslu světa ? A každý se chce ke koláči dostat, tedy uspěl ?
Je to jenom o úhlu pohledu.

Když se nebudu dívat na tyhle věci okolo, a podívám se na to co umí, bude to dobrý stroj.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Já jen říkám, akvizičně je Gripen E dražší než F35. F35 bude dražší provozně, byť provozní náklady E jsou velký otazník. Nicméně F35 je schopnostmi o poznání výše než stroje 4 gen. A to je to co dělá ten úspěch.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

To taky dělá ten úspěch.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13673
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Rase »

Rovněž i sebemenší zapojení do dodavatelského řetězce je mnohem zajímavější než u Gripenu.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4074
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Svedi se zapojili do projektu Tempest. Logicke z jejich pohledu. Proto kazdy chape projekt Gripen za ukonceny a NG jen za prechodovy. Jelikoz se jim nedari uplatnovat Gripeny na trhu, budou i v projektu Tempest v nevyhode. Vytvorili si jen v novem,, Brazilskem,, Gripenu berlicku a chteli koupit cas a eliminovat moznost, ze by se projekt Tempest zhroutil.
Na takovou jejich hru jim ale nemusi zakaznici pristoupit a take jak je videt nepristupuji.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

O tom, že by ty nabídky byly neoficiální nic nevím. Všichni tři zúčastnění jdou do toho naplno a Lockheed je zatím nejasertivnější..
Jednotková cena je zatím na straně F-35. Uvidíme jaká bude systémová cena. Ta s tím může zahýbat dost.
To samé bude platit o financování tohoto nákupu a různých offsetů.
S L-159A se už zřejmě moc nepočítá, což je logické. Jsou v půlce životnosti a muselo by se do ní dost investovat. Takže předpokládám je, že se nechá jen pár kusů pro výcvik. Zbytek půjde pryč.
Otázkou pak bude co s 212 letkou. Jestli dostane nadzvuky (Gripen C) nebo se zruší.
ObrázekObrázekObrázek
juhelak
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 195
Registrován: 28/2/2017, 15:08

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od juhelak »

U těhle velkých nákupu bude zajimave sledovat i kurzové změny czk/eur a czk/usd . Pri aktualne nastavených sazbách kdy CNB zvyšuje a ECB je v pasti kuli jihu Evropy, to může ze strednedobého hlediska korunu ještě posílit.. u USD a jejich tisknutí penez je to také znatelné. před 5 lety to bylo o 3 koruny na dolar více než ted. Takže americké technologie už nemusí být tak drahé pro nás. Obecne i ty cenové nabídky na bvp postupně "zrají" a jestli CR smeruje ke kurzu 23-24/ eur tak se v tech splátkach nejaka miliarda jeste usetri. Příští rok bude obecne výhodny na splátky ruzných nákupu kde se bude platit v eur nebo usd (pvo,radary, bvp). MO by se melo podívat i na nejake nakupy v Turecku
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Pri Americkej inflácii 7% by som sa na posilovanie kurzu nespoliehal. A keďže ten rast kruzu CZK je spojený s rastom urokov, tak kým nebude rozpočet ČR prebytkový a bude sa kupovať na dlh s úrokom 3,5%, tak moc neusetris.
Momentálne je isté jediné, ze sa žiaden vyvoj do budúcnosti predpovedať neda.
Ale môže to dopadnúť aj tak ako to ty vravíš.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

Tak naše inflace bude v 1. polovině roku 2022 atakovat 10% ... ale o inflaci tolik nejde. Jde o kurz, a ten posiluje.
Jistě, prodraží to úvěry, ale úvěry v CZK. A proč bychom si měli na BVP brát úvěr za cca 4% v CZK, když si můžeme vzít "dotovaný" EURoúvěr za cca 1% a rozdíl za nás zasáhnou bohaté státy EURozóny? ... díky Slovensko :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
juhelak
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 195
Registrován: 28/2/2017, 15:08

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od juhelak »

Asi tak..naše inflace je dokonce meziročně vetší i když verim že uz příští rok to bude padat zpátky, ted se dojíždí hodně staveb (hodně to udělal stavební materiál), Prudce spadnou nové hypotéky. Dneska je kurz k euru 24,89 to tu roky nebylo a jelikož jak psal Skeptik ECB bude držet sazby v záporu tak kurz ještě zřejmě pujde dolu. U tendrů na bvp kolem 2 mld. Eur nebo f35 kolem 3-4 mld USD už je to znát a bude to znát i na planovaných splátkach za již proběhlé tendry (vrtulníky, pvo, radary). Nevím přesně jak to MO dělají..ale počítám že splátky platí v CZK přes banku která to za nějaký VIP kurz převádí dodavatelům. Obecně tendry které se stihli podepsat ještě před covidem byly takova zlatá vejce..ty částky za Titusy nebo Vrtulníky by byly dnes cirka 20-30% vyšší navíc realná hodnota tech vynaložených cástek je o 10-15% menší.
Ano stát bude za úvěry v czk platit místním bankam třeba 2-3%, ale jelikoz se ty dluhy znehodnocuji nasobně rychleji tak je to pro ne pořád výhodně. Dluh 3 biliony by před 5-10 lety byl astronomicky..za 5-10 let to bude řešitelná položka.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“