Stránka 22 z 177
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 10:13
od skelet
O F-16 se zatím nikdo nebaví. Zřejmě to bude až ta poslední varianta. Jednotková cena F-35 je zatím níže, nez-li jednotková cena za Gripen E (v rámci nabídky pro AČR)
Ale jednání jsou na svém počátku.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 10:46
od Scotty87
Skeptik
Podle všeho není Gripen E v žádném případě levné letadlo. Ať už na pořízení nebo provoz. Tam kde se poslední dobou setkal v tendru s F35 tak prohrál a Finsko nebo Švýcarsko můžeš stěží obvinit s toho že jsou ovlivněni americkou stranou.
Ostatně Griupen E je patrně zklamání i pro samotné Švédy (proto se mám je patrně snaží nacpat spolu s Céčky).
Trochu mě udivuje že ty jako strážce efektivity vynakládání finančních prostředků bys kývnu na provoz dvou prakticky ve vašem odlišných letadel. To by byly provozní náklady že by F35 bledla závistí. S tím že za patnáct let (až by dožili Céčka) už se třeba ani Gripen E nebude vyrábět...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 10:53
od Wasp
To je jenom tím že je jich málo a že lobby ( F-35 je IN !). V provozu nemá RAM a armádu techniků kolem, tedy bude levnější. Ale...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:07
od Skeptik
skelet
Jednotková cena v neoficiální nabídce ... hmmm, to už přeci známe z nákupů ERA, Spyderů či Caesarů apod., že?
Scotty87
Já skutečně nevím, za jakých podmínek nám Saab v roce 2025 nabídne JAS-39E a jaké budou v té době jeho provozní náklady (
a absolutně nevěřím, že by kdy mohly být vyšší než u modernějšího a výkonnějšího F-35).
Tu relativní smysluplnost současného provozu Céček a Éček jsem uváděl pouze za předpokladu, že by bylo současně rozhodnuto o postupném přechodu na Éčka. Tedy, že by to byl přechodný stav na dalších cca 10 let. Nevím, co je na tom nepochopitelného.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:12
od Scotty87
Deset (spíš patnáct) let. Taková chvilka kdy tu budou létat dvě letadla která mají společné jen věší tvar....Prostě Ameriku nebrat ať to stojí co to stojí. Že?
Švýcaři uvádí že F-35 vycházel ekonomicky nejlépe z předložených nabídek. Lžou?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:14
od Wasp
Nekupují švýcaři kompletní balíček s patrioty a systémem velení ? To je pro ně výhodnější i přes vyšší cenu.
Chci říct že se to nedá porovnat, tento případ je specifický.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:21
od Scotty87
Z jejich vyjádření vyplývá že posuzovali nabídky letadel bez ohledu na další nákupy. Ten nákup Patriotů s sytému velení spíš vyplývá ze zvoleného stroje než naopak.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:24
od Nesher
Wasp píše:Nekupují švýcaři kompletní balíček s patrioty a systémem velení ? To je pro ně výhodnější i přes vyšší cenu.
Chci říct že se to nedá porovnat, tento případ je specifický.
Jenže to samé říkají i Finové, tedy, že pořizovací cena F35 byla nejnižší.
Zde oficiální vyjádření finského letectva.
https://ilmavoimat.fi/en/-/the-lockheed ... le-fighter
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:30
od Wasp
O finech nic nevím, švédi se tam snaží dostat už asi 100 let a oni furt kopou za USA, nevím co v tom je.
F-35 je dnešní terno, to je jasný, politici si na tom taky dělaj svoje kšefty a prestiž, ale, bude to stroj který umí to co zatím nikdo jiný, ale i smrdí

a je fakt hnusnej.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:43
od Nesher
Proč? Protože vzhledem k nepříteli potřebují to nejlepší co si mohou dovolit. Navíc si tam Švédy kdysi pustili (J35), nicméně Američané jsou prostě jinde. A jak se ukazuje, tak jsou ti Švédové dost drazí.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 11:59
od Wasp
Švédi také pečou s USA, už od dob Viggenu.Také jim zatrhli vývoz Gripenu alespoň v jednom případě. Dost drazí nejsou, pokud by bylo F-35 stejně jako Gripenu E, kdo bude dražší ? Který program je asi nejdražší v historii letectví (??) Je to tak nebo ne ? Je F-35 ten nejdražší vůbec a který musí uspět ( protože je na něm navázaná půlka průmyslu světa ? A každý se chce ke koláči dostat, tedy uspěl ?
Je to jenom o úhlu pohledu.
Když se nebudu dívat na tyhle věci okolo, a podívám se na to co umí, bude to dobrý stroj.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 12:07
od Nesher
Já jen říkám, akvizičně je Gripen E dražší než F35. F35 bude dražší provozně, byť provozní náklady E jsou velký otazník. Nicméně F35 je schopnostmi o poznání výše než stroje 4 gen. A to je to co dělá ten úspěch.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 12:32
od Wasp
To taky dělá ten úspěch.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 12:49
od Rase
Rovněž i sebemenší zapojení do dodavatelského řetězce je mnohem zajímavější než u Gripenu.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 13:04
od HONZIK11
Svedi se zapojili do projektu Tempest. Logicke z jejich pohledu. Proto kazdy chape projekt Gripen za ukonceny a NG jen za prechodovy. Jelikoz se jim nedari uplatnovat Gripeny na trhu, budou i v projektu Tempest v nevyhode. Vytvorili si jen v novem,, Brazilskem,, Gripenu berlicku a chteli koupit cas a eliminovat moznost, ze by se projekt Tempest zhroutil.
Na takovou jejich hru jim ale nemusi zakaznici pristoupit a take jak je videt nepristupuji.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 26/12/2021, 13:44
od skelet
O tom, že by ty nabídky byly neoficiální nic nevím. Všichni tři zúčastnění jdou do toho naplno a Lockheed je zatím nejasertivnější..
Jednotková cena je zatím na straně F-35. Uvidíme jaká bude systémová cena. Ta s tím může zahýbat dost.
To samé bude platit o financování tohoto nákupu a různých offsetů.
S L-159A se už zřejmě moc nepočítá, což je logické. Jsou v půlce životnosti a muselo by se do ní dost investovat. Takže předpokládám je, že se nechá jen pár kusů pro výcvik. Zbytek půjde pryč.
Otázkou pak bude co s 212 letkou. Jestli dostane nadzvuky (Gripen C) nebo se zruší.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 28/12/2021, 09:04
od juhelak
U těhle velkých nákupu bude zajimave sledovat i kurzové změny czk/eur a czk/usd . Pri aktualne nastavených sazbách kdy CNB zvyšuje a ECB je v pasti kuli jihu Evropy, to může ze strednedobého hlediska korunu ještě posílit.. u USD a jejich tisknutí penez je to také znatelné. před 5 lety to bylo o 3 koruny na dolar více než ted. Takže americké technologie už nemusí být tak drahé pro nás. Obecne i ty cenové nabídky na bvp postupně "zrají" a jestli CR smeruje ke kurzu 23-24/ eur tak se v tech splátkach nejaka miliarda jeste usetri. Příští rok bude obecne výhodny na splátky ruzných nákupu kde se bude platit v eur nebo usd (pvo,radary, bvp). MO by se melo podívat i na nejake nakupy v Turecku
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 28/12/2021, 13:50
od Juraj Tichý
Pri Americkej inflácii 7% by som sa na posilovanie kurzu nespoliehal. A keďže ten rast kruzu CZK je spojený s rastom urokov, tak kým nebude rozpočet ČR prebytkový a bude sa kupovať na dlh s úrokom 3,5%, tak moc neusetris.
Momentálne je isté jediné, ze sa žiaden vyvoj do budúcnosti predpovedať neda.
Ale môže to dopadnúť aj tak ako to ty vravíš.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 28/12/2021, 17:47
od Skeptik
Tak naše inflace bude v 1. polovině roku 2022 atakovat 10% ... ale o inflaci tolik nejde. Jde o kurz, a ten posiluje.
Jistě, prodraží to úvěry, ale úvěry v CZK. A proč bychom si měli na BVP brát úvěr za cca 4% v CZK, když si můžeme vzít "dotovaný" EURoúvěr za cca 1% a rozdíl za nás zasáhnou bohaté státy EURozóny? ... díky Slovensko

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 29/12/2021, 09:57
od juhelak
Asi tak..naše inflace je dokonce meziročně vetší i když verim že uz příští rok to bude padat zpátky, ted se dojíždí hodně staveb (hodně to udělal stavební materiál), Prudce spadnou nové hypotéky. Dneska je kurz k euru 24,89 to tu roky nebylo a jelikož jak psal Skeptik ECB bude držet sazby v záporu tak kurz ještě zřejmě pujde dolu. U tendrů na bvp kolem 2 mld. Eur nebo f35 kolem 3-4 mld USD už je to znát a bude to znát i na planovaných splátkach za již proběhlé tendry (vrtulníky, pvo, radary). Nevím přesně jak to MO dělají..ale počítám že splátky platí v CZK přes banku která to za nějaký VIP kurz převádí dodavatelům. Obecně tendry které se stihli podepsat ještě před covidem byly takova zlatá vejce..ty částky za Titusy nebo Vrtulníky by byly dnes cirka 20-30% vyšší navíc realná hodnota tech vynaložených cástek je o 10-15% menší.
Ano stát bude za úvěry v czk platit místním bankam třeba 2-3%, ale jelikoz se ty dluhy znehodnocuji nasobně rychleji tak je to pro ne pořád výhodně. Dluh 3 biliony by před 5-10 lety byl astronomicky..za 5-10 let to bude řešitelná položka.