Mezi lety 2010-2012 jsem hodně fandil sportu, který se nazývá Truck trial. (V klasické verzi bez rallye).
Jízdy zručnosti v terénu, kdy bylo potřeba nejen projet určitý terén, ale zejména bez dotyku projet vytyčenými brankami, pravidelně globálně vyhrávaly malé náklaďáky 4X4, mezi nimiž vynikala:
1. VYZA ROSS 4x4
https://www.autoantikvariat.cz/katalog/ ... k-prospekt
2. AVIA 4x4, on to byl spíš prototyp, jako ta VYZA, ale výborné auto.
3. Hodně toho vyjely a vyhrály Tatry 813 a 815 v projedení 8x8.
4. Hodně vyjely Pragy V3S, ale zcela jim chyběl výkon motoru. Přestože byly různě upravené a výkon byl zvýšen různými úpravami jak to jen šlo, stále to bylo málo. Všechny V3S měly neoriginální široká kola, protože bez nich by zcela propadly.
5. Tatry 812 a 815 v provedení 6x6 byly znatelně horší, než 8x8. A pragovky byly úplně jiná liga, projely dobře spíš sekce na malých muldičkách nebo příčně po svahu s velkým bočním náklonem, kdežto tatry 6x6 zvládly spíš velké muldy a velké kopce, kde bylo třeba zabrat.
6. Ural 6x6 často remizoval s tatrami, ale měl jen samosvory, nikoliv pravé uzávěrky diferenciálu. Měl nižší těžiště, slušný krouťák. Ale v bahně (či písku) se zahrabal.
7. GAZ 66 má nádherný zvuk motoru, ale dobrý je tak mezi velkými auty 4x4, malá auta 4x4 jsou mnohem lepší, a vozy 6x6 a 8x8 také.
8. Velká auta 4x4 se převracela, padala, nedržela stopu (Liazy, IVECa, IFy).
Benzínové ZILy jsem nikdy neviděl, ale obecně budou mít nevýhody zážehového motoru - malý krouťák v nízkých otáčkách a možná budou trochu podobné V3S.
Tolik moje osobní pozortování a dojmy (nedělal jsem si statistiky). Nerozlišuju soutěžní skupiny.
Skoro ještě více než na řidiči, záviselo na pneumatikách (nahuštění, vzorek, šířka, měkkost).