Stránka 23 z 96

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 2/1/2024, 12:48
od Ataman
Alfik píše: 2/1/2024, 10:20Luka je počeštělý lugger.
Není Alfíku, je to tak, jak píšou páni výše, tedy počeštěné "luke", původ to má samozřejmě v R-U maríně.
bat píše: 2/1/2024, 01:03"luka" je označení pro otvor v palubě lodi, který se používá pro naložení nebo vyložení nákladu
Džuzna pro nakládku/vykládku ovšem není luka, nýbrž ládovna.

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 2/1/2024, 12:52
od Ataman
Jedna opožděná vánoční, plus dobrá rada nad zlato:

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 2/1/2024, 13:13
od bat
@Ataman Jelínek to používá i pro označení průvlaku pro nakládku torpéd.
Zřejmě tedy můžeme jazykový koutek uzavřít s tím, že definice Jarla je obecnější a lepší, prostě je to lodní průlez mezi palubama


PS. https://cs.wikibooks.org/wiki/%C4%8Cesk ... nick%C3%BD zde je ládovna definována jinak, ale určitě to nebude autoratitivní zdroj.

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 2/1/2024, 13:55
od Ataman
bat píše: 2/1/2024, 13:13Zřejmě tedy můžeme jazykový koutek uzavřít s tím, že definice Jarla je obecnější a lepší, prostě je to lodní průlez mezi palubama
Jo, to je vono, plus nejen mezi palubama, ale i v přepážkách, atd.

bat píše: 2/1/2024, 13:13PS. https://cs.wikibooks.org/wiki/%C4%8Cesk ... nick%C3%BD zde je ládovna definována jinak, ale určitě to nebude autoratitivní zdroj.
To taky sedí, ládovna je celý nákladový prostor včetně džuzny, obruba džuzny je komings, zavírá se to mekgregorama.

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 2/1/2024, 14:58
od seabee
A je to z němčiny: Luke = verschließbare, als Ein- und Ausstieg u. a. dienende Öffnung besonders bei Schiffen/ Uzamykatelný otvor sloužící ke vstupu a výstupu apod., zejména na lodích.

Tak to asi používali labští šífáci a češi u rakouský maríny. To "uzamykatelný" neberte doslova, je to strojový překlad, vhodnější je asi uzavíratelný.
Zajímavost: vikýř je německy Dachluke.

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 3/1/2024, 10:55
od Alfik
seabee píše: 2/1/2024, 14:58 A je to z němčiny: Luke = verschließbare, als Ein- und Ausstieg u. a. dienende Öffnung besonders bei Schiffen/ Uzamykatelný otvor sloužící ke vstupu a výstupu apod., zejména na lodích.

Tak to asi používali labští šífáci a češi u rakouský maríny. To "uzamykatelný" neberte doslova, je to strojový překlad, vhodnější je asi uzavíratelný.
Zajímavost: vikýř je německy Dachluke.
Jo, to by šlo a je to lepší vysvětlení než zkrácení z "proluka".

2 Ataman: Ovšem s tím "luka-lugger", vč. oplachtění, viz obr., no jak jsem koupil tak prodávám :) Já to slyšel i kdysi četl takhle ¯\_(ツ)_/¯

PS: Ono i to české slovo "proluka" může pocházet z té němčiny, z toho "luke". I "výluka" apod. by z toho být mohla. Takových slov je... :)

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 3/1/2024, 19:30
od Raiden
Ataman píše: 2/1/2024, 12:52 Jedna opožděná vánoční, plus dobrá rada nad zlato:
Oba dva jsou dokonalé :lol: :D

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 4/1/2024, 11:02
od Alfik
Mimochodem, on i ten "lugger" coby rybářská loď může být jen slovo "luke" v jiném jazyce, jsou to velmi příbuzné jazyky a ta loď se prostě může jmenovat podle nějaké své dírovaté vlastnosti :)
Třeba má na zádi luku na vytahování sítí... apod.

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 7/1/2024, 11:44
od Zemakt
Čepice 1.png
Čepice 2.png
Nóóo, ...?

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 10/1/2024, 11:26
od Zemakt
Takže nic? Výrobce Tonak, ale co to E ve znaku, může to být něco jako příslušnost do strojovny. Nebo něco jako zařazení strojník?

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 10/1/2024, 13:04
od bat
Nebo nějaká loď se jménem na 'E', ale žádná česká(slovenská) mě nenapadá... třeba je to umaštěná čepice strojníka Vomáčky z nějakého zapomenutého parníčku na Vltavě?
https://www.mare-czech.cz/naklweb/data/ ... idkaEK.pdf a tady taky žádná nápověda se nekoná.
Lepší fotka toho červeného znaku dole by nebyla?

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 10/1/2024, 13:23
od Zemakt
Je to ne moc umaštěná čepička z pozůstalosti pana XY který dělal strojníka u ČNP na konci padesátých let. Před časem jsem k tomu dával pár dokumentů. To E se mi nabízí jako Engine room, tedy strojovna. Až budu doma tak to lépe nafotím.
IMG_20240107_095053620.jpg
Tak ten ČNP odznáček je jasný a ty dva zbývající?

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 10/1/2024, 14:35
od Ataman
Zemakt píše: 10/1/2024, 13:23Tak ten ČNP odznáček je jasný a ty dva zbývající?
Ty sou jasný taky.
Zemakt píše: 10/1/2024, 13:23Je to ne moc umaštěná čepička z pozůstalosti pana XY který dělal strojníka u ČNP na konci padesátých let. Před časem jsem k tomu dával pár dokumentů. To E se mi nabízí jako Engine room, tedy strojovna. Až budu doma tak to lépe nafotím.
Bude to nějaký samodomo, tenhle štítek se u ČNP nepoužíval.

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 10/1/2024, 14:45
od bat
E - může být spíše Engineer - technik, strojník, protože čepice spíš bude ukazovat na roli námořníka, než na místo. Název lodi asi padá, protože žádná taková asi československá nebyla.
Samozřejmě čepice vypadá pěkně a zachovale! Na druhou stranu ten tvar té kotvy mi moc nesedí s těmi znaky co jsem poslal. Asi na nějakém "jednotném vizuální stylu" nebazírovali, ale pak je dost těžké se dopátrat :)
Nebo jak píše Ataman samodomo... má to dost blízko tomu US merchant marine, tak si to někdo "vylepšil"?

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 10/1/2024, 14:49
od Zemakt
Ty sou jasný taky.
Ke?

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 10/1/2024, 15:28
od Ataman
Zemakt píše: 10/1/2024, 14:49Ke?
Á, vidím, že pán již dnes téže pil :lej:
bat píše: 10/1/2024, 14:45Na druhou stranu ten tvar té kotvy mi moc nesedí s těmi znaky co jsem poslal.
ČNP měla svůj oficiální štítek(v těch cos poslal, je to ten druhej v druhým řádku a ty cca 80-tý léta jsou poněkud zavádějící). Moc se ale nepoužíval, mnohem častější byl štítek vycházející ze štítku ČSPLO(druhej ve čtvrtým řádku), jen místo znaku ČSPLO tam byl znak ČNP.

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 12/1/2024, 12:37
od Zemakt
Další pro mne neznámá fotka Grófa Zepelína
418730501_224350814056317_3282467821242238899_n.jpg

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 12/1/2024, 17:40
od Raiden
Tak tuhle také neznám, zajímavý pohled. Mě nejvíc udivuje jak měla být vyzbrojena těmi 150 mm děly v kasematech (dvě hlavně v jedné kasematě), dvouhlavňové kasematy jsem u žádné jiné lodě snad ani neviděl + byla to naprostá zbytečnost (i když chápu, že Němci s se stavbou letadlových lodí neměli žádné zkušenosti).

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 13/1/2024, 09:21
od Zemakt
čepice 3.png

Re: Zajímavé námořní obrázky

Napsal: 13/1/2024, 14:48
od Polarfox
Raiden píše: 12/1/2024, 17:40 Tak tuhle také neznám, zajímavý pohled. Mě nejvíc udivuje jak měla být vyzbrojena těmi 150 mm děly v kasematech (dvě hlavně v jedné kasematě), dvouhlavňové kasematy jsem u žádné jiné lodě snad ani neviděl + byla to naprostá zbytečnost (i když chápu, že Němci s se stavbou letadlových lodí neměli žádné zkušenosti).
Kdyby byla dostavěna fr. třída Normadie, tak jsou tam také. Není to obvyklé, ale byly zvažovány i jinde. Zbytečnost je relativní pojem z pozdějšího pohledu...tehdy se to nevymykalo plus snad ještě Midway měla mít v projekčním zárodku 203mm kanóny. U Graf Zepp. se v úvodu uvažovalo také o ráži 203mm, později redukována na 150mm. Vzhledem k tomu, že ohledně stability v podmínkách Atlantiku nebyly věže na palubě ideální, tak děla šla do kasematového umístění. A protože kasematy měly limitované úhly palby, tak byly takto zdvojeny.