Stránka 23 z 99

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 5/1/2018, 12:18
od Zemakt
To je furt dokola :down:

Co se týče tendrů, výš jak dlouho se vleče tendr na přezbrojení celní správy Rase?

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 5/1/2018, 12:48
od Rase
No právě, nejhorší je, že ty Mily mají taky omezenou životnost, byť je zatím nikdo neřeší. Mi-171š sice ještě 10 let, ale vzhledem k tomu, že 5 let se zatím řeší nákup vrtulníků který je kategorií sám pro sebe a reálně nic nenahrazje, tak už je nevyšší čas začít hledat nové stroje (rodinu) která nahradí všechny vrtulníky sloužící u AČR. Všech kategorií a velikostí. Přeci jen nebudou vyrobené hned a lépe bude když onu enormní sumu (desítky miliard) bude splácet postupně. Kolik to tak bude ? když se rozšoupneme tak půjde o kolik - nadhodím sumu 80-100 mld (!?) možná víc, méně asi ne. ps. celní správu netuším

2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 5/1/2018, 12:55
od Zemakt
celní správu netuším
nekonečně dlouho Rase, nekonečně.

Proto když slyším slovo tendr, mám osipky.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 5/1/2018, 15:25
od Skeptik
Zemakt píše:
celní správu netuším
nekonečně dlouho Rase, nekonečně.

Proto když slyším slovo tendr, mám osipky.
Celní správa provozuje vrtulníky???

Tendry jsou OK ... pokud se je nesnažíš ojebat :(

A jak už jsem tu psal, aktivita jak to udělat, aby se koupily Belly - za každou cenu - běží již minimálně 4 roky.
A sorry, nevěřím, že jsou to "čistá" jednání. Na to byli pánové v uniformách a pánové od Bell Textron příliš familiární a o nákupu mluvili jako o hotové věci. Neviděli se poprvé a tendr, pokud vím, v roce 2014 ještě neběžel.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 5/1/2018, 15:34
od Rase
Skeptik:
tomu odpovídá to dění s vyhazováním lidí z vyhodnocovací komise (jak píše Právo), kterým se tebou zmíněná praxe nelíbí.
Teď je otázka, na čí straně je Koštoval a jeho komise, která má ten spor rozsoudit.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 5/1/2018, 18:50
od Zemakt
V budoucnu možná dron, ale naráží to na určité legislativní problémy ohledně registrace u ÚCL. Jinak prdlajz Skeptiku, až se ti jednotliví účastníci začnou odvolávat a odvolávat, tak si začneš drbat hlavu.

Nicméně neobhajuji podbáby, pouze zdravý rozum.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 6/1/2018, 00:33
od Skeptik
Zemakt, ale prdlajs :)
Mám za sebou několik desítek tendrů (včetně prvního českého, který byl zveřejněn v evropském věstníku), a všechny nakonec proběhly úspěšně. Tedy ne, že by se někdy někdo k ÚHOSu neodvolal ... ale když je vše správně a transparentní, tak žádný problém :) jen "drobné" zdržení (max 30+30 dní).
Tedy s výjimkou té šílené administrativy spojené s českým zákonem o veřejných zakázkách :(
Civilní sektor (státní či státem ovládané podniky) dělá tendry dnes a denně ... a bez větších problémů. Jediný, kdo tendry nezvládá jsou uniformované složky státu :(

A jaké "přezbrojení Celní správy" máš tedy na mysli?

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 6/1/2018, 09:51
od Zemakt
Civilní sektor či podniky s podílem či majoritou státu, fajn.
Jediný, kdo tendry nezvládá jsou uniformované složky státu :(
No a tady je právě ten zakopaný pes, bohužel.

K CS. Jedná se zejména o přezbrojení krátkými zbraněmi. Konkrétně výměnu vz. 82 (většinově) a CZ 75, CZ 75 D (menšinově). S tím by se měla svést i náhrada vz. 58 (kolem stovky). Jestli se dobře pamatuji, tak se to již táhne od 2013 a světla na konci tunelu pořád nět. A to se jako bavíme o počtu cca 1 500 ks pistolí. Pro případného vítěze objem vcelku minimální, PR ovšem nezanedbatelný. Já říkám, že se to hne až nastane první pořádnej průser.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 6/1/2018, 14:25
od KOLT
Něco málo jsem o přezbrojení CS zaslechl, a skutečně to je docela průšvih. Především způsob, jakým se CZUB odvolala a jak dosáhla "svého", byl typický pro její působení v rámci OS ČR....

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 6/1/2018, 14:33
od KOLT
Ale k tématu – jsem zastáncem Venomů v tomto tendru, protože na rozdíl od Raseho jej považuji za podstatně lepší * stroj. Nicméně přesto bych "tendr" zrušil (i s tím rizikem, že to bude znamenat táhnutí se dalších x let). A je jedno, jestli se pak bude vybírat v klasickém tendru nebo v režimu vláda-vláda. Hlavní je, aby se vybíralo s koncepcí, ne v takovémhle chaosu, kdy se zadání nejméně dvakrát změnilo. Žádné "vypsáno, aby zvítězil Bell" totiž rozhodně nehrozí, zpočátku neměl ani nejmenší šanci, protože cena byla stanovena cca na 1/3. Teprve, když přišla ukrajinská krize, zvýšila se ochota investovat do armády a tudíž vůbec začala být reální koupě takhle velkého a drahého stroje.

Jak tu Rase dával data životnosi těch vrtulníků, tak je myslím už každému jasné, že bychom měli vypsat komplexní tendr, který by pojal více kategorií a řešil náhrady za existující stroje. Když budeme chtít po výrobci 12 víceúčelových strojů, dává nám to mnohem menší vyjednávací pozici, než když budeme chtít 12 LUH, 18 UH/CH a 12 AH...

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 6/1/2018, 14:54
od royal
Také jsem zastáncem Venomů, ale je fakt že současné "výběrové řízení" či co to je, vypadá velmi divně např. kvůli různému měnění požadavků nebo kvůli určení vrtulníků.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 6/1/2018, 17:07
od Rase
Když to vezmeme komplet, tak bych byl asi rovnou na nákup od jednoho výrobce. Přeci jen každá z velkých firem má stroje kategorií co by se nám hodily. Třeba takový Airbus by nám mohl nabídnout větší stroj H225 Super Puma / nebo NH-90, bitevní Tiger a lehký místo Sokola třeba AS565 Panther nebo H145. Augusta může nabídnout jako větší stroj AW101 Merlin, lehkou AW139M a bitevní Mangustu. Bell pak může poslat Venom, Viper a výhledově třeba i ten Valor (když se zasníme). Sikorsky by to nějak postavil kolem verzí UH-60 Black Hawk a třeba bitevní AH-64. Osobně bych byl pro ten balíček od Airbusu, když sme v té evropě a Fr-Ger budou rádi :D Navíc z toho třeba získáme nějaký bonus (výcvik a servis pro východní Evropu ) - nebo alespoň množstevní slevu.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 6/1/2018, 22:35
od arten
Rase píše: 2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š
Tak pri tomto, tendrovať čokoľvek iné ako balík, je šialenstvo... :shock:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 8/1/2018, 17:35
od Smutná krabice
arten:
Těm 171Š nekončí životnost, ale je nutné udělat prohlídku a ta když dopadne dobře tak se jim protáhne životnost o dalších 1000 letových hodin. Teď zrovna něčím takovým prošlo tuším Rumunsko? které takto protáhlo resurs své druhé letuschopné Mi-24V.

U těchto čísel musí každý dávat strašně pozor, protože lobbisté vytváří účelové tlaky na "nutnost" vyměnit něco, co není třeba měnit.

rase:
Airbus Defence kategoricky odmítal podobný "bonus" i pro Polsko, a to je pane větší kšeft.

Navíc je dobré si uvědomovat, že jak říkají i lidi z NATO, jakákoli vojenská akvizice je stejně tak geostrategická a politická záležitost jako technicko-taktická. A pokud v ČR sílí euroskeptické tendence, to poslední co by bylo rozumné by bylo existenciálně svázat bojeschopnost AČR s dobrou vůlí Německa a Francie.

Dle mého názoru jsou nejrozumnější Bell a Agusta podle toho, co chceme prioritně: pokud náhradu Sokolů pro SAR, nic jiného než Agusta 159 nepřipadá v úvahu, protože jedině Agusta má odmrazování rotoru a může létat i v mlze v zimě. Plus A-129 je asi nejlevnější "skutečný bitevník" na světě, a pokud by se jednou z Turecka stala restaurovaná osmanská říše, naše A-129 by mohly simulovat T-129 na cvičeních NATO a u případných bran Vídně 2.0 by protivníku splývaly jeho a naše bitevníky.

Oproti tomu pokud chceme vysazovat vojáky pod palbou a počítáme s tím, že vrtulník inkasuje celou řadu zásahů, potom je lepší robustnější UH-1Y případně doplněná AH-1Z.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 8/1/2018, 18:38
od Skeptik
S. Krabice :up:
Asi nejrozumnější názor, který jsem tu zatím četl.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 8/1/2018, 19:34
od Pátrač
U vrtulníků jsem sloužil poctivých 9 let. U všech možných od MI-2 po Mi-24V a Mi-17 několika verzí. Problém je v tom, že tyto stroje pokud ještě vůbec u nás létají jsou obětí politických a lobistických hrátek.

Oba stroje ve všech modifikacích jsou velmi robustní, velmi výkonné a při plném naládování jsou ničicvým zbraňovým systémem.

Je logické že jejich čas vypršel anebo vypeší ale jejich negace za každou cenu je hloupostí. Jejich náhrada je složitá a v naší zemi nemožná- nikdo na to nemá odvahu. Tedy koupit něco dobrého v počtu aby to mělo smysl i pro možnou válku a ne jen pro udržení nejmenší možné kondice rozlétanosti pilotů a palubních operátorů.

Nejde o to koupit bitevní či výceúčelový vrtulník. Jde o mnohaletý servis, velké mmnožství výzbroje - tedy minimálně 20 palebných průměrů na stroj a boj a dva až tři palebné průměry pro výcvik na každý jeden výcvikový rok.

To je stav, který u nás není dosažitelný.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 8/1/2018, 20:01
od arten
Smutná krabice píše:arten:
Těm 171Š nekončí životnost, ale je nutné udělat prohlídku a ta když dopadne dobře tak se jim protáhne životnost o dalších 1000 letových hodin.
Ahoj, som rád že "žiješ." :up:

Pri relatívne nových 171š beriem, ale pri ostatných tá rezerva životnosti asi nebude nejako veľká. v každom prípade:
Rase píše: 2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
toto sú tri kategórie vrtuľníkov, aj Airbus, aj Leonardo (a s istou výhradou aj americké firmy) vedia ponúknuť kompletný "balíček." iste je výhodnejšie tendrovať ten, ako každú kategóriu samostatne.

"Airbus Defence kategoricky odmítal podobný "bonus" i pro Polsko, a to je pane větší kšeft." - neviem či odmietol servisné centrum, ale priamo ponúkol továreň v Poľsku a to teda je "pane kšeft." :wink:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 8/1/2018, 20:04
od skelet
Mi-24V byly dodány ve stejné době, takže i tam bude životnost podobná.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 8/1/2018, 20:42
od arten
skelet píše:Mi-24V byly dodány ve stejné době, takže i tam bude životnost podobná.
ok, dobre vedieť. Len tam by som povedal, že morálne zastaranie bude veľmi rýchle a modernizačný potenciál na plnohodnotný "západný" útočný vrtuľník dosť nízky.

Kedysi som tu dal takúto myšlienku - čo tak z Mi-24 urobiť ultimatívny CSAR stroj? Ani by nebolo treba veľa investovať a neviem si predstaviť lepší vrtuľník. České Mi-24 by potom mohli v tejto úlohe slúžiť aj v rámci NATO/EU pre spojencov a tí by naoplátku mohli dodať plnohodnotnú "bitevnú" (slovenčina žiaľ nemá ekvivalentný výraz) podporu.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 8/1/2018, 20:44
od Rase
arten:
zdá se že co mělo být v Polsku, bude v Rumunsku. Tam jde o větší vrtulníky - vlastně obnovení výroby, která tam už byla. Pro nás by plně stačilo něco k lehkým vrtulníkům - servis nebo výrobu některých komponentů (což umíme a děláme). Umím si představit jako náhradu Milů třeba v Rumunsku vyrobený AS532 Cougar. Případně NH-90 (ideální mašinka), ale ty by byly asi o dost dražší. Zrovna ty vrtulníky bych se ale snažil omezit na dva typy + třeba bitevník, pokud je opravdu chceme. ideálně od jednoho výrobce.