Myslím, že verzia MH-60M a iné podobné verzie neboli vôbec na stole a už sa poriadne odbočilo od témy vlákna. Téma je OSSR - bojový vrtuľník Bell AH-1Z Viper, treba sa toho držať. Trololo to tu poriadne zasvinil nesúvisiacimi témami a jeho "hypotézami".
Inak v novom L+k je článok o výcviku českých pilotov a pozemného personálu v Kalifornii na vaše objednané AH-1Z VIpery, kto má možnosť, treba si prečítať.
Miesto migov môže teraz Slovensko získať dvanásť bojových vrtuľníkov AH-1Z Viper. Táto technika doteraz nebola v žiadnych akvizičných plánoch, čo pripomínajú aj kritici. Prečo ste o tento typ strojov nestáli?
Nie je vôbec pravda, že sme o ne nestáli, ale poďme znovu do histórie. Bojové vrtuľníky boli pevnou súčasťou československého a neskôr aj slovenského vojenského letectva. V roku 2011 sme ich však vyradili, konkrétne dvadsať ruských vrtuľníkov Mi-24. Paradoxne nám teraz vyčítajú, že vraj oslabujeme obranyschopnosť Slovenska, keď posielame Ukrajine pre nás nepotrebnú techniku. Predchádzajúce garnitúry sa však zbavili letuschopných vrtuľníkov Mi-24, z ktorých minimálne tri dodnes lietajú v Senegale. Ešte predtým sme sa zbavili bojových lietadiel Su-25, ktoré doteraz lietajú v Arménsku, a takisto lietadiel Su-22, ktoré doteraz lietajú v Angole. To všetko boli použiteľné stroje, ku ktorým sme disponovali aj množstvom výzbroje.
Na ich prevádzku však neboli peniaze.
Povedzme. Všetci si pamätáme, ako sa v tom čase vyvíjal rozpočet rezortu obrany. Po finančnej kríze sa teda pripravili dlhodobé plány, ktoré zohľadňovali vtedajšie rozpočtové možnosti. Prioritou bolo vybudovanie ťažkej mechanizovanej brigády. Pre vzdušné sily sa objednali vrtuľníky UH-60 a dopravné lietadlá Spartan. Boli v pláne aj ďalšie akvizície, ako sú stíhacie lietadlá a radary. Žiadať v tejto situácii ešte aj špecializované bojové vrtuľníky bolo nereálne. Preto sme do plánov napísali, že chceme aspoň ľahké vrtuľníky s obmedzenou schopnosťou boja proti obrnenej technike. Tie sú relatívne lacné, dá sa na ne zavesiť určitá výzbroj. Mali by sme tak aspoň niečo.
Dnes sme však v úplne inej situácii. Zrazu sa nám naskytla možnosť dostať takmer zadarmo dvanásť špičkových bojových vrtuľníkov. Keby sme si takúto techniku ešte pred pár rokmi napísali do akvizičných plánov, tak by sa nás každý politik alebo úradník z politickej časti ministerstva spýtal, či sme pri zmysloch. Povedal by nám, že na bojové vrtuľníky môžeme minimálne tridsať rokov zabudnúť.
Slovensko by mohlo za vyradené migy získať dvanásť vrtuľníkov AH-1Z Viper. Foto – Wikipédia
Úplne zadarmo však vrtuľníky Viper nebudú: ministerstvo počíta s doplatkom vo výške 340 miliónov.
No nezabúdajte, že ten nákup zahŕňa aj balík viac než 500 riadených rakiet Hellfire, ktoré takisto niečo stoja. Potom zahŕňa ďalšiu muníciu, logistickú podporu a výcvik leteckého a technického personálu. Navyše hovoríme o vrtuľníkoch vyrobených pôvodne pre inú krajinu, ktoré sú momentálne konzervované vo vákuových obaloch. Aj ich samotné sprevádzkovanie by niečo stálo. Takže z tohto pohľadu vnímam tú sumu viac ako výhodnú. Za sumu, ktorú by sme za normálnych okolností vynaložili na ľahké vrtuľníky, môžeme teraz získať špičkové bojové vrtuľníky so špičkovou výzbrojou.
Niektorí politici nákup kritizujú s tým, že ide o útočné vrtuľníky špecializované pre námornú pechotu, ktoré vôbec nepotrebujete.
No tak postupne: útočný vrtuľník. Slovo „útočný“ neznamená, že by sme s nimi chceli na niekoho útočiť. Znamená, že ide o vrtuľník určený na útok proti obrnenej technike, ktorá útočí na nás. Z tohto pohľadu je to vyslovene obranná zbraň. Mimochodom, aj starý dobrý samopal vzor 58, čo je osobná zbraň každého vojaka, sa nazýva útočná puška.
Ďalej ste spomínali námornú pechotu. Vrtuľníky Viper úspešne operovali napríklad v Afganistane alebo v Iraku. Pretože námorná pechota predsa nie je „navy“, to nie je námorníctvo. Kde bojuje námorná pechota? Na mori?
Na súši.
No samozrejme. Námorná pechota sa len priplaví po mori, ale bojuje na súši. Tieto vrtuľníky nemajú senzory na vyhľadávanie ponoriek, majú protitankové zbrane, mimochodom, veľmi účinné. Hlavnou úlohou týchto vrtuľníkov je totiž podpora pozemných jednotiek.
Naopak, zástancovia tohto nákupu, ako napríklad generál vo výslužbe Macko, hovoria, že Slovensko je svojím terénom vhodné pre použitie vrtuľníkov tohto typu. Sedí to?
Jednoznačne áno. Bojové vrtuľníky bojujú aj na Ukrajine, hoci tam je rovina. Preto sa musia takmer plaziť pri zemi, potom rýchlo vystúpajú do výšky, odpália rakety a rýchlo zmiznú. Zatiaľ čo na Slovensku môžu využívať reliéf a schovávať sa za terénne prekážky. A vrtuľníky, o ktorých je reč, nebudú musieť dokonca ani svoj cieľ vidieť, pretože rakety Hellfire môžu odpáliť aj „spoza rohu“. Vrtuľník Viper je nástupcom známych vrtuľníkov Cobra a SuperCobra, patrí medzi to najlepšie na trhu. A to nielen v tej útočnej sile, ale aj v systémoch vlastnej ochrany a v ďalších oblastiach.
Prečo sa potom niektoré štáty chystajú bojové vrtuľníky vyradiť?
Napríklad ktoré?
Napríklad Japonsko, Austrália.
Pozrite sa na mapu: Japonsko je ostrovný štát, Austrália je kontinent. Preto sa ich obrana sústreďuje na obranu proti veľkým hladinovým cieľom, ktoré by k ním privážali invázne jednotky. Lenže potom máte štáty ako Poľsko, ktoré, naopak, kupujú desiatky bojových vrtuľníkov Apache.
Nebudú bojové schopnosti bojových vrtuľníkov onedlho nahradené dronmi?
Drony budú nepochybne hrať stále významnejšiu úlohu. Lenže dron musíte na diaľku ovládať. A pokiaľ máte pokročilé spôsobilosti na rádioelektronický boj, tak dokážete prerušiť signál a nad tým dronom buď prevziať kontrolu, alebo ho hodiť o zem. Mimochodom, vrtuľníky Viper majú aj schopnosť niesť drony, vypustiť ich a potom s nimi komunikovať. Takže sa pri nich počíta aj s týmto typom boja.
Budem rýpať: či to bolo za Smeru alebo SNS, kedykoľvek chcelo ministerstvo obrany niečo nakúpiť, vždy k tomu nejaký generál povedal, že práve takúto vec armáda potrebuje. Mohol by som vôbec čakať inú odpoveď, než že ten nákup vrtuľníkov podporíte?
Čudujete sa? Veď tu sa donedávna pre vojakov skoro nič nekupovalo.
Rozumiem, že vzhľadom na investičné dlhy uvítate čokoľvek. Len sa pýtam, či by bolo vôbec možné čakať od vás inú odpoveď.
Hádam som vám vecne vysvetlil, prečo bojové vrtuľníky, zvlášť v týchto časoch, potrebujeme. Potrebovali sme ich aj predtým, len sme nemali tú drzosť napísať si ich do akvizičných plánov. Boli za horizontom finančných možností tohto štátu. Preto tam bojové vrtuľníky neboli. A nie preto, že by sme ich nechceli.
Keby došlo, nedajbože, k napadnutiu Slovenska, môžete mi povedať, čím by sme mali bojovať? My dnes nedisponujeme skoro žiadnymi modernými zbraňami. Disponujeme síce pár typmi protitankových riadených striel, tankov máme pár, húfnic máme pár, moderné bojové vozidlá sa objednali len minulý rok, ale chvála Pánu Bohu aj za to.
Bojový vrtuľník je však úplne iná liga. Bojový vrtuľník nielenže disponuje ničivou palebnou silou, akú má tank alebo bojové vozidlo, ale dokáže túto palebnú silu aj veľmi rýchlo premiestniť tam, kde práve treba. Predstavme si situáciu, že nepriateľ nájde slabé miesto a prelomí našu obranu. Prísun záloh pozemných síl by trval desiatky hodín, možno pár dní, kým vrtuľníky sa na toto kritické miesto dostanú rádovo v hodinách.
Druhá vláda Smeru nakúpila pre ozbrojené sily deväť viacúčelových vrtuľníkov UH-60 Black Hawk. Foto – TASR
Onedlho budú dozbrojené aj vrtuľníky Black Hawk. To ako palebná podpora nestačí?
Vrtuľníky Black Hawk, ako je všeobecne známe, boli kúpené bez výzbroje. Takže dokážu len prevážať materiál alebo ľudí z bodu A do bodu B. Teraz sa k ním objednala aj nejaká výzbroj, lenže pri väčšine z nich hovoríme len o palubnom guľomete. Čo s ním? Tank to pokropí, ale nezastaví. S navádzanými raketami vzduch-zem sa pri blackhawkoch nepočíta. Ich zástavba by bola mimoriadne nákladná. No a nám sa tu teraz otvorila možnosť získať nielen moderné bojové vrtuľníky, ale ešte aj s takým počtom veľmi presných rakiet, s ktorými môžeme teoreticky zničiť až stovky obrnených strojov.
Bojové vrtuľníky však majú ešte drahšie letové hodiny než vrtuľník Black Hawk. Nehrozí, že o pár rokov prídu znovu rozpočtové škrty a nebudeme mať na ich prevádzku?
Ja nemám krištáľovú guľu. Máte dve možnosti: buď sa štát o svoju obranu stará, alebo ju nechá zdecimovať, ako sa to dialo skoro tridsať rokov. Pri súčasnom rozpočte by bola táto spôsobilosť udržateľná.
Kde na tie vrtuľníky zoberiete pilotov? Vo výcvikových plánoch ste s nimi nepočítali.
Budeme postupovať rovnako ako pri zavádzaní stíhačiek F-16. Nebudeme preškoľovať pilotov zo starých strojov, ale vycvičíme si novú generáciu. Viete, aký je rozdiel medzi ruským a západným vrtuľníkom?
Neviem. Ruský má na palubnej doske budíky a západný počítače?
Základný rozdiel je, že rotor sa točí opačným smerom. Takže tam, kde v ruskom vrtuľníku používate pravú nohu, v západnom používate ľavú nohu. A niekedy môže nastať problém. Ak pilot lietal dvadsať rokov na ruskej technike, v krízovej situácii postupuje inštinktívne. Naši starší piloti dnes majú stále možnosť lietať na ruských vrtuľníkoch Mi-17, ktoré plánujeme ešte niekoľko rokov prevádzkovať. Už aj pri vrtuľníkoch UH-60 Black Hawk sme však stavili na mladšiu generáciu pilotov.
Vrtuľníky Viper sú už vyrobené. Museli by ste teda veľmi rýchlo nájsť pilotov, ktorí by sa mohli zaškoliť.
Zatiaľ plán nemáme, keďže táto akvizícia ešte nebola schválená, ale už sa nad tým zamýšľame. Myslím si, že znovu stavíme na mladú generáciu. Už teraz máme približne dvadsať pilotov, ktorí sú vycvičení na vrtuľníky Black Hawk. Malú časť z nich zoberieme a preškolíme ich na Viper. No a k nim budeme postupne hľadať ďalších. Počítam s tým, že až bude kontrakt uzavretý, znovu rozbehneme kampaň medzi mladými ľuďmi a očakávam rovnaký záujem, ako keď sme hľadali personál na lietadlá F-16.
Samozrejme, to nebude jednoduché, nie je možné nič uponáhľať. Spomínam si pred pár rokmi, keď sa kúpili blackhawky, tak na nás tlačili, aby sme s nimi čo najskôr začali hasiť lesné požiare. Lenže to nie je také jednoduché lietať s vrtuľníkom, ktorý pod sebou nesie zhruba dve tony záťaže. Takže sme aj na to hasenie nabiehali postupne. Nechceli sme riskovať životy svojich ľudí preto, že niekto by bol príliš horlivý a chcel by ukázať, ako nová technika pomáha obyvateľstvu.
Ako dlho trvá preškolenie pilota na vrtuľník typu Viper?
Nie je to výcvik na stíhačky. Česi si takisto objednali vrtuľníky Viper a počítajú s tým, že na výcvik prvej skupiny pilotov bude potrebných šesť mesiacov, na výcvik mechanikov osem mesiacov. Výcvik úplných nováčikov, samozrejme, potrvá dlhšie. Česi inak budú mať k vrtuľníkom Viper aj trenažér, takže aj to nám otvára možnosti na doteraz nebývalý typ spolupráce.
Budete mať tie vrtuľníky vôbec kde umiestniť?
Samozrejme. Veď na letisku v Prešove sme mali svojho času dvadsať bojových vrtuľníkov Mi-24. Asi sa nezaobídeme bez úpravy infraštruktúry, ale tá bola v pláne už od príchodu vrtuľníkov UH-60 Black Hawk. Priestoru je na prešovskej základni dosť.
Vrtuľníky Viper na rozdiel od doterajších našich vrtuľníkov nemajú kolesá, ale lyže. S tým nebude problém?
Prečo by mal byť? Lyže sú výborné na pristátie v teréne, pretože rozkladajú hmotnosť vrtuľníka. S kolesami nemôžete pristávať všade, môžu sa vám totiž zaboriť do terénu. Zaťahovací kolesový podvozok je rovnako náročnejší na údržbu. Problém nie je ani na letisku. Pri pohybe po letisku však môžete na lyžinu pridať malé kolieska alebo vrtuľník umiestniť na pohyblivú platformu, takže k nim nepotrebujete ani žiadny ťahač.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 16:54
od Juraj Tichý
Nové vrtuľníky Budú efektívne v hornatom teréne, pre Slovensko sú skvelou správou
Rozhovor s vojenským analytikom Matejom Rafaelom Riškom o tom, či majú vrtuľníky Viper pre našu armádu zmysel.
AH1Z Viper ako stroj dokáže poskytovať predovšetkým blízku vzdušnú podporu, a to ničením tankov, obrnenej techniky, ľahkých opevnení, ako aj pechotných formácií nepriateľa na vzdialenosť do minimálne osemtisíc metrov. Za určitých okolností je to možné až do 11-tisíc metrov. Senzorový dosah detekcie nepriateľských obrnených síl je síce utajovaný, ale z voľne dostupných zdrojov vyplýva, že je násobne väčší než dostrel striel Hellfire. Hovorí sa o minimálne dvojnásobnom dosahu. Využitie terénneho krytia tak umožňuje optimalizovať optickú i senzorovú viditeľnosť.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 20:19
od niko
Tak OSSR by mali dostat AIM-114 R Hellfire II "Romeo". Tie maju dosah 11.000 metrov, resp. 12.000 yardov. Takze toto bude nova vzdialenost na kontakt s nepriatelom pri niceni obrnenej techniky. Senzorovy dosah by tak mal byt niekde okolo 20 kilometrov. Inak s Mi-24 absolutne neporovnatelne.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 21:26
od mikhail
niko píše: ↑4/4/2023, 20:19
Tak OSSR by mali dostat AIM-114 R Hellfire II "Romeo". Tie maju dosah 11.000 metrov, resp. 12.000 yardov. Takze toto bude nova vzdialenost na kontakt s nepriatelom pri niceni obrnenej techniky. Senzorovy dosah by tak mal byt niekde okolo 20 kilometrov. Inak s Mi-24 absolutne neporovnatelne.
INak jedna Hellfire 114 R stojí 100 000 dolárov. Čiže našich 500 rakiet bude mať cenu 50 000 000 dolárov.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 21:33
od Flader
Podľa toho rozhovoru by to nemala byť jediná munícia. Plus k tomu treba prirátať aj veci okolo, nielen samotnú cenu strely.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 21:42
od seabee
Dávám to sem v kopii jenom na ukázku, co stojí pořízení bitevních vrtulníků "All inclusive" pro nečlena NATO:
Bahrajn vedle nákupu bitevních vrtulníků AH-1Z Viper poptává v USA 24 vrtulníků AH-1W SuperCobra z přebytků Námořní pěchoty USA. Vývozní povolení zahrnuje vrtulníky, jejich rekonstrukci, školení pilotů a obsluh, řízené střely, náhradní motory a další díly a následnou servisní podporu. Předpokládaná hodnota kontraktu je 350 mil. USD.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 21:59
od niko
Jedna sa ale o olietane stare verzie Super Cobra, nie Viper.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 22:13
od HONZIK11
Tak tak . Dost odlisne stroje.Vyvinute s odstupem 14 let.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 4/4/2023, 23:06
od Wolfhound
Průměrný věk těch cca 80 uložených mariňáckých AH-1W je 33 let a jsou po intenzivní službě. Tudíž cena odpovídající.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 5/4/2023, 07:33
od skelet
Tuším, že seabee to tady napsal, aby si někteří uvědomili v jakých cenách se bojová technika pohybuje. Byť to tedy bude asi marné..
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 7/4/2023, 11:01
od palo satko
Dodali sme nezavisle kurenie pre hufnice Zuzana dodane Grecku. Greci to chceli. Vybrali sme kurenia ake sa vtedy použivali v Leopardoch ktore Grecko malo. Odpadlo tým školenie greckych posadok, vyhotovenie greckeho manualu a zaškolenie na opravy v Grecku. Došiel nemecky expert naučil slovenskeho vyrobcu montaž a vyriešili zastavbovu sadu. To bolo v cene nakupu u nemeckeho dodavatela. Kolega čo sedel oproti mne sa ma spytal: Palika, aku tam dat cenu? - Vynasob nakupnu cenu dvakrat. - To ma byt cena s danou alebo bez dane? - Bez dane, Janko, bez dane.
To len aby sa vedelo ako sa kalkuju ceny v zbrojarstve. https://sk.wikipedia.org/wiki/155_mm_sa ... 000_Zuzana
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 7/4/2023, 11:17
od HONZIK11
To mi pripomina obhajobu cenove kalkulace jedne USA raketonosne ponorky.
Bez svetoveho analogu.
Pletivo,boudy pro psy,zradlo pro psy misky pro psy.
A proslo to coby naklady na vyrobu a ostrahu objektu. Nebyl porovnatelny vyrobek.
Za me 100procent je malo.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 7/4/2023, 11:45
od Alfik
Klasický "dvacetiprocentní vejvar". S tím se dá docela dobře vyžít.
Podívej se do historie jak prodával Baťa boty armádě za RČS i za Wehrmachtu.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 7/4/2023, 12:07
od palo satko
Minimalne 20% z koncovej ceny pre "občana" musiš dat ako zlavu obchodnikovi, aby mal vôbec dôvod dat tvoj tovar do regalu. A obchodne retazce si vydupu ešte väčšiu zlavu a plus podporu predaja a dlhe doby splatnosti
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 7/4/2023, 12:32
od HONZIK11
Ano ,obchodni retezce jsou prodejni sklady. Ve stylu skladujte u nas.
Jejich zakladni majetek je cca 5procent. Jinak komis. Az prodame tak zaplatime. Splatnost je i 9mesicu a vubec se nejedna o celkovou hodnotu dodane castky.Ta je ponizena o ,,uhyn,, treba o proslou dobu pouzitelnosti. Ty fy nepotrebuji uvery. Maji je ze zbozi jinych,kteri si u nich pronajimaji jenom misto v regalu.
Ale to jsem mimo tema
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Napsal: 7/4/2023, 13:23
od skelet
Pokud se v obchodních řetězcích nebudou prodávat AH-1Z, tak se vraťte k tématu.