arten:
starší radar, posledné verzie upgradované prvkami z radaru F-35
Díváš se na to špatně. Co je radar?
1) Bloky zpracování signálu
2) Anténa a její ovládání
3) Chlazení
Výkon antény je u AESA stojů definován počtem T/R modulů a jejich vyzářeným výkonem, který závisí na možnosti to uchladit. F-35 s APG-81 měla oproti APG-77 výhodu jen v novějších T/R modulech, vše ostatní měla F-22 stejně dobré či lepší. Jenže s APG-77(V)1 dostala ty samé T/R moduly, takže má oproti F-35 lepší všechno - a protože má více těch samých prvků (resp. prostor pro jejich instalaci a chlazení), má vyšší dosah a lepší LPI. podrobněji viz dále pro rabo.
aktívne? nie. Pasívne a to má aj 35ka. O 4 počujem prvýkrát, dá sa to nejako vyzdrojovať
Zatím pasivní: konstrukce vysloveně počítala s aktivními, ale nezbyly na to peníze. Vše je ale zadrátované a připravené, jako v tom radomu. A co se instalace postranních vyzařujících antén do čelního radomu týče, bylo to v nějakém letáku či pojednání o APG-77, ale vážně si nepamatuju všechny linky na všechno, co jsem četl.
starší systém rádioelektronického boja
Jak se to vezme. REB u stíhačů 5. generace je založen hlavně na pasivním situačním přehledu, který znázorní, kde by byly detekovatelné, aby se mohly adaptivně vyhnout zdrojům ohrožení a vmanévrovat do ideální útočné pozice dle kréda "first see, first shoot, first kill". Tuto pasivní část má F-22 zcela na úrovni F-35; pokud má "horší REB", tak pouze v aktivní (-> demaskující!) REB části (kterou ale oproti F-35 potřebuje výrazně méně kvůli svému výrazně lepšímu stealth) a absenci MAWS.
nemá takú fúziu dát, komplexný 360°prehľad, situačné povedomie atď. skrátka informatizáciu.
Nesmysl: F-22 tyto má, má a má. Má fůzi dat ohledně ohrožení minimálně stejně dobrou, jako F-35, možná dokonce pro stíhacího pilota méně zahlcující a intiutivnější.
Má stejně komplexní 360° pohled díky anténám na všech površích draku - ne nadarmo se říká, že kdyby je F-22 neměla integrované, vypadala by jako stroj pro ELINT - a pokud myslíš ten zprofanovaný "virtuální systém" s kamerami na F-35, ten je jednak podle pilotů na houby, protože má samozřejmě oproti lidskému oku nízké rozlišení a ty nemůžeš vědět, zda je tamten
pixel nepřátelský stíhač nebo jen něco na kameře a jednak je F-22 stavěna pro roli AD, nemá VLF a tudíž je zní, narozdíl od F-35, výborný výhled fyzicky.
rabo:
F-22 je stroj projektovo z konca rokov 80.
Pozor, toto je rozšířená chybka. ATF byl vyvíjen s ohledem na technologie, které "nyní ještě neexistují, ale v 90. letech budou". V 80. letech naprojektovali stealth a "hloupou" konstrukci trupu a začali pracovat na počítačích a software. To ostatní se přidávalo tak, jak se to stávalo dostupným, a to spíše od 90. let do toho roku 2001.
Je to zároveň důvod, proč má F-22 tak ohromný růstový potenciál: byla vysloveně od počátku konstruována jako "prázdný dům", do kterého se pak "nastěhují" věci, které jsou v době "hrubé stavby" teprve hudbou vzdálené budoucnosti. Zde jsou limitující jen komunikační kanály, protože datová propustnost rostla tak neuvěřitelně rychle, jak si to nikdo nemaloval ani v těch nejdivočejších snech.
Nepodstatné. Počet T/R modulov nie je až taký podstatný. Podstatný je ich výkon.
Naopak, velmi podstatné. Počet T/R modulů ti určuje, jak moc LPI radar umí být: protože LPi je dán jednak
1) množstvím úzce zaostřených paprsků a jejich jednotlivými výkony
2) šířkou spektra a nízkým odstupem od šumu, jaký celou anténou dokážeš vygenerovat
A zejména pro bod 2 je počet T/R modulů, současně v tom samém okamžiku vysílajících na jiných frekvencích, tvářících se jako šum a skládajících se dohromady ke zvýšení detekčního dosahu, zcela klíčový.
Stejně tak není až tak důležitý výkon jednotlivých T/R modulů: ty jsou stejné jak u F-35, tak u F-22 - a přesto má F-22 o desítky procent vyšší dosah. Proč? Protože GaAs T/R moduly mají účinnost asi 40% - takže
úzké hrdlo není zdroj výkonu ani výkon modulů, ale schopnost z nich odvádět těch 60% odpadního tepla a tedy výkon chlazení. A ten má výrazně větší F-22.
Ad stealth - Evropa pouze říká, že provádí experimenty s T/R moduly na bázi GaN, které svým 6x vyšším výkonem dovedou odhalit stealth stroje jako F-35 na využitelnou vzdálenost. F-22 ale pořád odhalí na vzdálenost příliš malou, resp. F-22 má i proti CAPTORu apod. významnou taktickou výhodu.
A co se jiných pásem týče, F-22 by právě měla mít opatření i v L-band, nejen exkluzivně v X-band jako F-35.
Supercruise je ešte stále v móde ? Bol som v tom , že to už zaniklo ako hlavné kritérium pre lietadlo
Samozřejmě! Supercruise je zcela stěžejní pro obranu proti PL střelám protivníka. Veteráni projektu ATF to vysvětlují tak, že na SR-71 bylo vypáleno přes 200 raket země-vzduch, ale ani jedna Blackbird nedohnala a právě to vedlo k požadavku na supercruise.
Když se pak podíváš na taktiku vyhýbání se AAM i SAM stíhači, vychází opět z energetického boje: počítá s tím, že raketa má méně kinetické energie než stíhačka, protože ji od prvotního impulsu ztrácí. Proto se stíhač
1) nejprve nasměruje do směru, ze kterého pro radar nepřátelské rakety nabízí nejmenší radarový cíl (většinou na půl 8. či 4. hodinu), a snaží se zlomit radarový zámek a zároveň jí co nejvíce uletět
2) když to nevyjde, začnou se "vlnit": rychleji letící lead-pursuit raketa totiž musí změnit svou trajektorii na vypočtený bod dopadu výrazně víc, než stíhač, takže rychleji ztrácí energii
3) když se raketa dostane do bezprostřední blízkosti, stíhačka přejde do ostře utahovaných manévrů s cílem kinematicky už "vyčerpanou" raketu nepřítele "dorazit" a zatočit tak, že raketa už nemá energii na to stíhačku následovat a mine
Tedy: jde o kinematiku - a pokud dovedeš bez plýtvání palivem letět supercruise, ve všech fázích máš výrazně větší šance:
1? Uletíš jí dále (plus stealth a REB F-22 dává větší šance zlomit zámek)
2? Letoun letící supercruise nutí střelu protivníka daleko více předsazovat a tedy daleko více plýtvat svou energií
3? Díky mnohem čistší aerodynamice a výkonu motorů (podle testovacích pilotů nebyl vůbec zaznamenatelný odpor v transsonické oblasti a letoun ji na plný tah bez forsáže akceleroval úplně stejně rychle, jako předtím) má letoun více energie a snáze vymanévruje "utahanou" střelu protivníka