Ve svém dlouhém postu který naleznete zde
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=373 ... &start=280
jsem se pokusil vyjádřit k možnostem úspěšné obrany v době kterou řešíme z hlediska geografického. Začal jsem tímto hlediskem pouze a jen proto, že to bylo jednodušší. Asi nejjednodušší. Dneska se podívám a vy pokud budete mít zájem také, na myslím základní oblast naší možné obrany a to legislativní podhoubí naší obranyschopnosti. Takže začneme.
Branná politika ČSR představovala souhrn politických a vojenských hledisek a činností, podle nichž byla v míru zajišťována obranná funkce státu a za případné války měla zajistit:
- obranu země
- řídit ozbrojený zápas s nepřítelem
Branná politika zahrnovala:
- příprava branné moci
- diplomacii
- mobilizace lidských a materiálních zdrojů pro vedení války
- politická a morální příprava
Každá odrážka by si zasloužila samostatnou práci ale pro potřebu tohoto vlákna se tím až tak moc zatěžovat nebudeme. V kostce pouze uvedu že měla jediný cíl či úkol:
Provést všechna myslitelná opatření k tomu, aby v případě nutnosti byl zajištěn přechod z mírových podmínek do válečných podmínek. Obranná funkce státu odrážela jak poměry v zemi žijící v podmínkách demokratického řízení státu tak i obecně platné a známé závěry soudobého vojenství pro konkrétní řízení obrany státu a branné moci.
Zde je potřeba uvést i jednu zásadní věc:
Zabezpečení obranné funkce státu bylo chápáno jako existenční záležitost pro zachování naší země a jejího společenského zřízení. A tomu se podřizovalo poměrně hodně.
Právní podstata branného systému naší země dlouhým procesem. Byla dovršena vydáním:
- zákona o obraně státu číslo 131 z měsíce května roku 1936,
- zákona o branné výchově číslo 184 z roku 1937,
- dalšími zákony a vládních nařízení přijatých do září roku 1937 a které ve velké míře vypracoval branný výbor Národního shromáždění.
Prezident tedy po celu dobu do Mnichova ve sledované době Dr. Beneš byl vrchním velitelem branné moci a měl tomu k dispozici vojenskou kancelář. Byl mu podřízen hlavní velitel branné moci kterého sám jmenoval a měl povinnost řídit válečné operace době branné pohotovosti státu.
Prezident měl za povinnost pokud k tomu situace dospěla:
1 - vyhlášením mobilizace vstup státu do branné pohotovosti
2 - prohlásit válečný stav
3 - vypovědět válku
V době námi sledované se stav číslo jedna nastavil dnem 23.9.1937.
Vláda jako taková měla rozsah odpovědností a povinností ale tím pádem i práv výrazně více. De jure platila pro všechny její členy politická ale i trestní odpovědnost za:
- včasnou a účelnou přípravu státu na obranu v době míru
- za zabezpečení obrany státu ve válce
- určení politických cílů kterých mělo být v této oblasti dosaženo.
Jako samostatný výkonný orgán pak byla vládou zřízena
Nejvyšší rada obrany státu – NROS- v čele s předsedou vlády . Rada byla tvořena ministry silových ministerstev a zástupci všech ministerstev ostatních, která mohla mít na obranu vliv. Za armády byli zařazeni:
generální inspektor branné moci
náčelník hlavního štábu.
NROS měla za povinnost vypracovat a průběžně aktualizovat tyto nosné dokumenty:
A/ Plán ochrany státu proti všemu co by jeho obranu oslabovalo nebo mařilo. Tedy možná i základní teze jak pracovat s národnostními menšinami v pohraničí, jak bojovat s možnou pátou kolonou, úkoly pro rozvědku a kontrarozvědku a podobně
B/ Plán ochrany obyvatelstva před následky vnějšího útoku. Zde zcela jistě byly řešeny otázky evakuace pohraničí před útočníkem, budování krytů, úkoly pro protivzdušnou ochranu, diverzifikace zbrojního průmyslu-možná že důsledky této práce jsou vidět v založení většího množství zbrojních závodů na Slovensku a podobně
C/ Směrnici pro brannou výchovu obyvatelstva – takže není pravda že šlo o komunistický výmysl, jak se začalo tvrdit po roce 89 když byla vyškrtnuta branná výchova z osnov v našem školství
D/ Směrnici pro zajišťování součinnosti jednotlivých částí státní zprávy při přípravě a provádění opatření k obraně státu.
NROS měl jako pomocný orgán
Meziministerský sbor pro obranu státu - MSOS -.
Zde byli další vrcholoví politici a vrcholové postavy z armády. Aby to fungovalo bylo to rozděleno.
Vše bylo tvořeno dokonce 9 komisemi- právní, pro výživu, pro dopravu, pro pracovní síly, finanční a cenovou, pro osvětu a brannou výchovu, pro ochranu obyvatelstva proti vnějším útokům, pro průmysl a vše koordinovala komise všeobecná a koordinační.
Duší všech těchto aktivit byl zcela jednoznačně generální štáb. Koneckonců přímo na ministerstvu obrany byl vytvořen armádní poradní sbor. Tak si armáda zachovávala vliv na řešení všech otázek souvisejících s obranou státu.
Ministerstvo vnitra si v té době zasloužilo své označení - SILOVÉ. Do branného systému vstupovalo:
- svými bezpečnostními orgány
- četnictvem
- policií a velmi dobře vybudovanou politických a správních úřadů. Úkoly pro všech tyto složky přenášel ministr přímo z vlády i ze své účasti NROS.
Nejvýraznější spojení s obranou země měla zcela jistě složka zřízená v roce 1936 a to Stráž obrany stát, známá SOS. Měla tyto úkoly:
- ochrana neporušitelnosti státních hranic
- ochrana nedotknutelnosti státního území
- spolupráce při ochraně veřejného pořádku
Její složení bylo a je i dnes všeobecné známé. Svoji úroveň si zvyšovala díky intervencím dotčených ministerstev a vojenskou stránku zajistilo ministerstvo obrany.
Ministerstvo vnitra mělo dokonce ve své kompetenci civilní protivzdušnou obranu.
Zákon pro obranu republiky byl velmi kvalitní právní normou. Nekompromisně stanovil i opatření platná pro zavedení v podnicích důležitých pro obranu země.
Byly to vybrané podniky z těchto oblastí:
- energetiky a elektrotechnické výroby
- těžby energetických surovin
- strojírenství a automobilní průmysl
- chemická výroba
- stavebnictví a výroba stavebních hmot
- zbrojní průmysl.
Šlo o tato opatření:
Majitel musel být státně spolehlivý, jinak musel sám vybrat osobu která bude jeho zájmy chránit ale zároveň bude státu garantovat spolehlivost.
V podniku nesměli být zaměstnávány nespolehlivé osoby
Musely být udržovány stanovené zásoby surovin a polotovarů, strojů a zařízení, pracovních nástrojů.
Majitel odpovídal za všeobecné utajení a ochranu proti průmyslové špionáži.
Registrované podniky tedy ty pro obranu země nejdůležitější byli ministerstvem obrany sledovány už v době hlubokého míru. To se týkalo i toho že třeba majitelé energetických podniků mohly být přinuceny k budování nových rozvodů elektrického proudu, záložních zdrojů u klíčových podniků jiného charakteru.
Vývoz a výroba zbraní pro vývoz mohla probíhat jen na základě povolení vojenské správy.
Stát mohl a také to udělal nařídit pracovní povinnost všem nebo stanoveným zaměstnancům těchto podniků automaticky s vyhlášením branné pohotovosti státu. Zaměstnanci jiných podniků jí podléhali až po vyhlášení samostatného vládního nařízení.
Na základě tohoto zákona mohla vláda nařídit odevzdat na místech k tomu určených de facto jakýkoliv materiál nebo prostředek. Myšleno hlavně vozidla, potahy a spřežení. Šlo o institut takzvané UZÁVĚRY na věci potřebné pro obranu státu. Majitel a to právoplatný je nesměl prodat, zpracovat ani spotřebovat. Je jisté že šlo o barevné kovy, důležité suroviny a podobně.
Další institucí kterou zákon o obraně zřizoval byl
Nejvyšší ústav hospodářský - NÚH -. Ten byl aktivován právě v době branné pohotovosti státu. V době co řešíme byl skutečně aktivován 26.9.1938. V mírové době byl předpřipraven zřízením zvláštních oddělení u jednotlivých ministerstev.
Jeho působnost se vztahoval na celé národní hospodářství., pokud nebylo u některých ministerstev stanovena jiná pravidla. Na nižších stupních jeho úkoly plnily zemské a okresní úřady kde byly zřízeny poradní sbory V obcích tedy úplně dole úkoly plnily obecní hospodářské výbory.
Pro dobu branné pohotovosti státu se plánovalo zřízení zvláštních hospodářských ústředen a válečných hospodářských výborů jako poradních orgánů.
Cílem bylo pouze a jen zajistit aby vše co by mohlo být pro obranu důležité bylo podchyceno, zaznamenáno a vědělo se jak to dostat tam, kde to bylo potřeba.
Poslední oblast a to velmi důležitou kterou zákon na obranu státu určoval bylo
FINANČNÍ ZAJIŠTĚNÍ BRANNÉ POHOTOVOSTI STÁTU.
Zde měla vláda a jí podřízené složky mimořádné pravomoci. Ty nejdůležitější byly:
- odsunout méně důležité státní výdaje ušetřené prostředky použít pro obranu státu na všech úrovních spotřeby finančních prostředků
- vláda mohla na základě pouze prezidentského rozhodnutí - parlament mohl být vyloučen – vydat nařízení pro mimořádné způsoby získání dodatečných prostředků - daně, cla, veřejné dávky a podobně
- vláda mohla vydat zvláštní nařízení pro ochranu dlužníků, zastavení exekucí zvláště pokud se dalo předpokládat že potíže potenciálních postižených vznikly vinou opatření branné pohotovosti státu, tedy šlo o úlevy u soukromoprávních pohledávek
- bylo možno podrobit kartely , monopoly a jiné formy hospodářských společností družstev zvláštním podmínkám činnosti případně je i likvidovat
- již v míru bylo možno profinancovávat změny výrobních plánů vybraných podniků, mohla pomocí finančních pobídek zajistit žádanou dislokaci nových výrobních podniků nebo jejich částí. Tomu mohla pomoci i celní politikou, daňovými úlevami a když bylo třeba i vládním nařízení.
Prostě pokud šlo o brannou pohotovost bylo možné vše, včetně potlačení konkurenčního boje, hledisko rentability pak bylo narazeno potřebou obrany země.
Myslím si, že to byl dobrý zákon a že jeho důsledná realizace pomohla naší zemi k dobrému stavu branné pohotovosti. Byl tvrdý a nekompromisní. Dokázal dát některým orgánům i mimořádné pravomoci, aby se provedlo to, co bylo třeba.
A myslím si, že i praxe ukázala, že se jeho realizace dostala do správných pozic. Například boj složek SOS byl neuvěřitelný a podpořený osobní a kolektivní statečností příslušníků všech jeho složek v akci vlastně za pomoci vyčleněných sil armády dokázala SOS porazit povstání sudeťáků.
Z hlediska legislativy si troufám tvrdit, že bylo uděláno vše, aby bylo možno naši zemi úspěšně bránit. A nikdo mi nesebere názor, že tato legislativa byla z velké části dítětem doktora Edvarda Beneše do kterého se tady poměrně dost trefujete.