Lynx píše:Slovensko sa vyjadrilo, že svoju 2.letku chce riešiť ešte pred koncom tohto volebného obdobia. Tiež sa vyjadrili, neoficiálne, že L39NG je považovaný za slabé lietadlo, daň za použitý motor. Aj vo svetle vývoja je jeho výkon krok späť v porovnaní s L39MS, a slabý výkon motora vynikne práve pri použití ako ľahkého bitevnika.
Jestli jsi reagoval na dotazy, které jsem napsal výše, tak Ti děkuji za vysvětlení. Myslíš, že bys mohl napsat i zdroj
"riešiť ešte pred koncom tohto volebného obdobia". Předem děkuji.
Lynx píše:Mňa by len zaujímalo kde sa stala chyba. Nebolo to tak dávno kedy prezidenti Aera tvrdili, že po svete lieta okolo 700-900 L39 a tie budú potrebovať náhradu. Sam exprezident Giordo tvrdil, že vidí potenciál pre 200-300 strojov L39NG. Neskôr to číslo korigovať smerom nadol. Aj tak sú tie čísla v ostrom nepomere s realitou, kedy boli predané (silný výraz) 4! ks do Senegalu, Maďari snáď uvažujú o 8ks a SR mozno! o 8ks. Sami Česi robia obštrukcie a podpis zmluvy CLV na 4ks sa prezentuje akoby sa mal kupovať raketoplán. Zaujímavé je, že OMNIPOL to všetko musí vedieť, keďže je z 50% partner projektu. Tak mi vysvetlite, ako sa dá v priebehu pár rokov skorigovať podnikateľský plán z 200ks na 15-20?
Za zmienku stojí Bangladéš, ktorý ide obmieňať svoje L39, ale nie za NG, ale za čínsku konkurenciu..
Vzhledem k tomu, že se Tvůj dotaz primárně řeší strategii firmy Aero Vodochody tak Tě asi nepřekvapí, že část odpovědí najdeš ve vlákně o firmě
Aero Vodochody. Nebudu opakovat co už je v tom odkazovaném vlákně. Ovšem protože asi nejsi sám, kdo ignoruje příslušné vlákno, tak zbytek odpovědi dám sem.
BTW: Je škoda ignorovat vlákno o firmě Aero, neboť neskromně si myslím, že v tom vlákně je řada důležitých informačních střípků, které můžou velmi obohati čtenáře o tom jak to dneska chodí.
1. Nemám pocit nějakého neúspěchu zboží "Aero L-39NG/CW". Tím nemyslím odhady o počtu prodaných kusů ve stovkách kusů, které jsi asi citoval (mě tyhle odhady moc neberou, protože nejsou moc detailní a kdoví jak byly vytvořeny). Mě spíše zajímají konkrétní čísla a to by byla správná otázka jestli platí informace z minulosti o 38 objednaných L-39NG/CW.
Když si totiž člověk zanalyzuje proč příliš nepokračuje dokončování vývoje (certifikace) L-39NG, tak já nevidím žádné příčiny, které by souvisely se samotným letadlem. To, že Aero "balancovalo či balancuje nad ekonomickou propastí" totiž vyplývá zčásti z asi chybných rozhodnutí managementu a zčásti z externích vlivů, se kterými managementt Aero nemá nic společného (např. předčasné ukončení zakázky na vrtulnících pro Lockheed Sikorski, na které doplatilo propuštění několik desítek % zaměstnanců).
Dílčí závěr: Pohledem na čísla - v rámci hodnocení firmy Aero Vodochody my laici přeceňujeme význam výroby L-39NG. Mnohem důležitější je MRO L-39 (tj. i L-39CW) a stejně důležité jsou subdodávky ucelených sestav. Je to stejné jako když si v novinách člověk přečte, že fotbalisti XYZ hráli dobře, protože útočník AB dal gól a brankář ZŽ chytil penaltu... a kde je činnosti těch zbývajících 9 fotbalistů ... kdyby na hrál pouze ten útočník a brankář, tak myslíte, že by naši fotbalisti byli úspěšní?
2.Zboží (produkt) "L-39NG/CW" je na konci svého vývoje/počátku zrodu hotového produktu. Jasně, že je možné, že se produkt "nenarodí". Také je možné, že ten poslední krok bude vykonán a L-39NG bude kontinuálně nabízen, vyráběn a generálkován řadu roků. Nemluvím o výrobě ve stovkách/desítkách kusů ročně jako v době dodávek do SSSR. Mluvím o pár kusů, či max. o tuctu ročně. Když si člověk vezme, že výrobci jsou spokojení s výrobou několika kusů ročně, tak asi ani, kdyby roční produkce L-39NG/CW byla pár kusů, tak to není nic neobvyklého.
Bohužel nemám přístup k datům o roční výrobě většiny vojenských strojů (tipuji, že novinka jako L-39NG, tj. (K)C-390 je vyráběn v pár kusech ročně). Tak snad pro ilustraci pomůže, když použiju příklady letadla poněkud jiného určení než L-39NG/CW, jejichž dodávky byly (po dokončení vývoje/certifikace) byly zahájeny loni:
Tecnam P2012 - v roce 2019 dodáno 8 letadel
Sonaca 200 - v roce 2019 dodáno 8 letadel
Jde snad o špatné zboží? Asi těžko - Tecnam má ucelený sortiment (menších letadel) a chtěl vylepšit svoji nabídku o zboží pro nový segment zákazníků, Sonaca je podobná jako AERO = dělá ucelené sestavy pro finální výrobce a do Sonaca 200 investovali, aby se odlišili od jiných subdodavatelů sestav). V obou případech profitují zákazníci z existence těchto produktů.
Dílčí závěr:Je zde snad někdo kdo by chtěl popřít, že L-39NG v rámci AERa plní funkci prestižní produktu, který měl AERu umožnit vyšvihnout se mezi první ligu dodavatelů pro světovou extraligu leteckých výrobců ( a šáhnout si na lepší marže u dodávek ucelených částí letadel, než když jde o subdodávky primárním dodavatelům Tier 1) a který měl AERu umožnit, aby současným uživatelům L-39 prodal více servisních služeb/modernizací/vylepšení?
3. Upřímně - nerozumím tomu proč si někdo projektuje své národní cítění do věcné debaty o produktu, který byl vyvíjen v koncernu, jehož mateřská firma je na Kypru či na polo-nezávislém ostrově v Atlantiku - Jersey.

... třebas takový rakouský Diamond už taky není tak moc rakouský, že...
4. Pojďme se bavit věcně... :
- cena za letovou hodinu letadla A nebo letadla B nebo ... při náletu xyz hodin ročně,
- % provozuschopnosti,
- přinese L-39NG dostatečně velkou úsporu za letovou hodinu prvoliniových bojových letadel bude-li pro část nalétaných hodin použito provozně a údržbově levnější letadlo plus kompatibilní simulátor = balíček: L-39NG plus simulátor chystaný firmou LOM,
- je současný rozsah integrovaných zbraní/výbavy dostatečný vzhledem k podmínkám té či oné armády, pokud by L-39NG měl sloužit případně jako bojové letadlo
- hrozí u L-39NG/CW, že uživatel se dostane do vendor lock-in dodavatele (=vydírání uživatele dodavatelem letadel ... viz příklad kdy obětí se stala např. AČR při generálkách W-3A Sokol = nový (menší) vrtulník stál skoro tolik co generálka od výrobce W-3A).