Stránka 240 z 671
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 19/4/2020, 23:19
od Hall
@ juraj
LUH proste chýbajú a dúfajme, že si to uvedomuje ako MV, tak aj MO.
Plne súhlasím, že pre malé Slovensko je unifikácia LUH rozumným riešením. Osobne som fanúšikom UH-72. Je pomerne lacný, odladený, militarizovaný a dostupný vo všetkých potrebných verziách. Musím ale uznať, že ak zoberieme do úvahy to, čo už lieta pre MV a záchranárov, Global Ranger by bol optimálnym riešením. Mimochodom, nemusí to byť len fikcia:
".. [vláda] Zvažuje aj zlúčenie leteckých útvarov Ministerstva obrany SR a Ministerstva vnútra SR na základe spracovanej analýzy."
https://www.teraz.sk/slovensko/vlada-sa ... lanok.html
@ skelet
ATE je zložkou integrovaného záchranného systému, tak ako MV a MO. Interoperabilita techniky a dostatok vyškolených pilotov by určite neboli na škodu. Ale primárne ide o synergiu medzi MV a MO.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 19/4/2020, 23:22
od Flader
Tie ich AW už majú čo to odlietané. V Zásade potrebujú na pokrytie SR cca 10 strojov. 8 je stále pripravených. Keďže sa rozhodli rozširovať flotilu radšej o nový tip stroja, než dokupovať nové AW o niečom nasvedčuje. Buď je Bell:
a, tak extrémne lacný na prevádzku, že sa opláca držať logistiku pre dva modely
b, o toľko výkonnejší, že sa opláca držať logistiku pre dva modely
c, je to nástupca AW ako ich budú postupne vyraďovat a tak sa opláca držať logistiku pre dva modely
Inak tá tvoja myšlienka by sa dala aplikovať aj opačne. Potom by sa aj MV a MO mohlo pri rozhodovaní o LUH riadiť do určitej miery tým, aký model strojov je záchranných zložiek v SR štandardom.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 19/4/2020, 23:24
od Juraj Tichý
Skelet: vieš si dobre predstaviť tu uspru nakladov a vyjednavaciu poziciu vo vyberovom konaní, keby MVSR kupuje miesto 7ks LUH, 26ks (7MVSR, 9MOSR, 10MZSR)
S tym, ze MZSR zmeni system prevádzkovania VZZS, a prevádzkovatelia budu uz len najomci a budu obsluhovat statny vrtulnik.
Rokovacia pozicia by bola ovela silnejšia a aj prípadné servisné stredisko napriklad v LOTN, by bolo rentabilnejsie.
Niko: ano vyzeralo to tak.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 19/4/2020, 23:31
od Flader
O tej úspore nákladov pri zlúčení letiek by som aj dosť pochyboval. Sťahovať vládne špeciály do Malaciek, kde pre ne nie je absolútne žiadne zázemie moc finacií neušetrí. A tie Mi171 a Bell429 ktoré používa PZSR a HaZZ by OSSR teda moc neposilnili. Neviem, či by to skôr nebol taký danajský dar.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 19/4/2020, 23:47
od niko
Ked presunu vladnu letku pod MO, tak sa ta letka rozpadne. To im musi byt jasne. Jedine, ze by pre nu nasli nejake specialne riesenie. Civilni zamestnanci pod MO, alebo letka pod MV, ale vysluzili vojenski letci tam mozu sluzit, alebo tak podobe.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 20/4/2020, 00:16
od Hall
@ flader
Nj, toto som nedomyslel. Čo by pri vrtuľníkoch dávalo zmysel je pre špeciály úplne mimo misu..
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 20/4/2020, 07:47
od skelet
já si dokážu představit úsporu, kdyby nějaká složka kupovala víc vrtulníků, ale nevím proč by se měl soukromník řídit rozhodnutím vládního nákupu. Soukromník se řídí jinými čísly, dostane se k jiným finančním produktům apod. Když se nějaký typ ukáže jako nevyhovující, tak se ho může snadněji zbavit, než stát. V ČR došlo k té unifikaci spíše mimoděk, než že by na to stát tlačil. Aspoň co vím, klidně mě opravte.
Pokud chcete typovou unifikaci, tak není nic snažšího, než aby vše převzal stát.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 20/4/2020, 18:24
od Juraj Tichý
Prevádzkovanie VZZS súkromníkom má svoje výhody.
Rovnako by malo svoje výhody, keby ten súkromník mal rovnaké vrtuľníky, ako zvyšok silových zložiek štátu.
EDIT: Už dnes môžeš rôznym súkromným firmám v rámci zákona o hospodárskej mobilizácii nakázať aj menej dôležité veci.
Ad letka MVSR. Naď mal v programe, že chce zlúčiť letky, tak ako je štandardom v ostatných krajinách NATO.
Štandard je, že polícia si prevádzkuje vrtuľníky a lietadlá sú pod ministerstvom obrany, nie?
Podľa mňa toto neznamená, že všetko prejde pod MOSR. Ani to, že nutne všetko prejde na LZ Malacky. Aj keď logiku by to malo po rekonštrukcii. A do budúcnosti by to znížilo tlak na zrušenie LZ Malacky, ktorý bude pravidelne silnieť.
Hlavne, má tomu predchádzať analýza a dúfám že aj s vyčíslením hodnoty za peniaze. To nech rozhodne na základe dlhodobých nákladov, či to má alebo nemá zmysel.
Ale myslím si, že je chybou, že časti pilotov stíhačiek po 15-20 rokoch nemá armáda čo ponúknuť a buď sa uspokoja s prácou na zemi alebo odchádzajú do civilu. Dnešný mladíci na F-16 budú musieť pre výsluhu slúžiť 25 rokov.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 20/4/2020, 21:28
od niko
Juraj no nasa vladna letka ma niektore specifika. Ked presunu vladnu letku pod MO a jej personal nebude moct lietat aj pre sukromne spolocnosti, predpokladam, ze pocty personalu vyrazne prerednu a vladna letka bude na 2-3 roky v podstate odstavena. Presunutie vladnej letky pod MO znamena v podstate jej vybudovanie nanovo.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 20/4/2020, 22:40
od Juraj Tichý
A mozno to je umysel. Teraz je sice letka vyuzita, ale od znameho co robi na letke MVSR viem, ze funguju v rezime, ze má do mesiaca sedem 24hodinovych smien a pocas nej cakaju, ci sa bude alebo nebude letiet. V noci cakaju pekne krasne v posteli. Chalanisko je spokojny, zatial co iny su v oraci 22 dni do mesiaca, on ma tolko dni volno
Neviem ako funguje dopravne krídlo, ale ak budu mat pod sebou viac lietadiel a posadok, moze to byt efektívnejšie.
Ak si sucasni piloti dopravneho kridla dorobia papiere na Fokery a Airbusy, ani nebude treba viac pilotov vzhľadom na celkove vykony. Pripravovat smeny a pohotovosti bude s viacerými posadkami určite jednoduchšie.
Ale ak vy bolo trebaviac pilotov, bud vezmu pilotov z MVSR alebo čochvíľa nam koncia piloti Migov.
Dnesny stav je proste hlupost. Je to ako keby dnes mali OS SR dve dopravne kridla. Jedno v PN so 4 lietadlami a druhe v TN so 7 lietadlami. Žiadna logika aby fungovali samostatne, v tom nie je. Množstvo veci sa zbytočne plati dvakrát.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 08:05
od niko
Vies ja vobec nespochybnujem to, ze to treba zmenit. resp, ze tu letku treba presunut pod MO. No v ramci zachovania kontinuity by im mohli nechat nejaky status civilnych zamestnancov, kym napr. nepridu ty piloti Migov a teda v podstate ich zaclenit len formalne. Ved tak, ci tak ostanu v Bratislave. Do Malaciek ich nikto tahat nebude. Trochu MO nahrava do karat kriza v civilnom letectve, ktora sa ocakava. Pravdepodobne klesne dopit po pilotoch a to moze byvalych stihacov presvedcit, aby ostali v armade.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 09:42
od Juraj Tichý
Len ak sa to nepresunie na jedno letisko, tak tie úspory neprídu, alebo budú o dosť menšie. Už len na potrebnom technickom personále v pohotovosti, to budú mesačne desaťtisíce €.
A ak by sa vrtuľníková letka MVSR presunula tiež do Kuchyne, tak pri rovnakých typoch LUH, by OSSR mali vybudované zázemie pre LUH na dvoch základniach. Prázdnych hangárov je v Kuchyni dosť.
Som zvedavý na analyzu. A tiež na transparentného Naďa, či ju celú zverejní.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 09:52
od Flader
Len taký detail. Čo som kdesi čítal, tak pôvodný plán nákupu LUH pre MVSR počítal s ich rozdelením po viacerých letiskách na Slovensku. Je to aj logické aby vrtuľník vyčlenený napríklad pre HZS neletel z Bratislavy. Tak isto aj ATE má vrtuľníky v každom kraji (iba do TT kraja sa lieta z BA).
Edit: Ono tých 7x24 hodinová služba je +- to isté ako 22x8 služba.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 10:06
od Juraj Tichý
Hej tak to bolo aj v článku, ktorý tu nedávno niekto dával.
Avšak ATE má zázemie na jednom mieste v Poprade. Tam majú servis.
https://www.ate.sk/sk/o-nas/vrtulnikove ... stredisko/ Ostatné sú v podstate len hangáry.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 10:14
od Flader
V podstate tak by to asi malo aj MV. Predsa len tie LUH na bežnú činnosť zase až také veľké zázemie nepotrebujú. Na servis by určite prelietali na jedno miesto.
Akadémia ozbrojených síl získala z eurofondov 2,9 milióna eur na rekonštrukciu a modernizáciu budov
https://www.mosr.sk/46929-sk/akademia-o ... ciu-budov/
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 10:43
od niko
Juraj Tichý píše:Len ak sa to nepresunie na jedno letisko, tak tie úspory neprídu, alebo budú o dosť menšie. Už len na potrebnom technickom personále v pohotovosti, to budú mesačne desaťtisíce €.
Osobne vidim problem v tom, ze BTS Bratislava je letisko podstatne vyssej kategorie ako LZMC Malacky. V Kuchyni by bolo potrebne celkom dost veci dobudovat, aby tam mohla fungovat podobna prevadzka ako na BTS. Potom by bola otazka, preco tu bazu neotvorit aj pre civilnu prevadzku a urobit z toho klasicke medzinarodne letisko ako povedzme v Ziline. To samozrejme ale nieco bude stat. Ale ako pises, to je presne otazka na tu studiu. Uvidime, co vymyslia.
Inak tie LUH su pokial viem aj planovane, ze by lietali z viacerych baz. V Kuchyni moze ostat povedzme nejaky servis. Tam by sa realne dalo usetrit na poplatkoch, ktore su na BTS urcite vyssie.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 10:59
od Flader
Otvárať Malacky pre civilnú prevádzku by bola hlúposť. Momentálne je to jediné letisko s čisto vojenskou prevádzkou. Musíme myslieť aj do budúcna. AČR už teraz buduje prápor UAV. Skôr či neskôr touto cesto bude musieť ísť aj Slovensko. A práve na takúto prevádzku je Kuchyňa z nášho pohľadu ideálna. To, že k nej prislúcha hneď aj strelnica je len bonus.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 11:09
od niko
Hmm. No cisto vojensky je aj Presov. Aj ked ten susedi s aeroklubom.
V kazdom pripade by Malacky potrebovali dobudovat infrastrukturu. Jednak technicku uroven letiska, servisne zazemie a jednak take veci ako je colne oddelenie, priestory na odbavovanie atd.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 11:22
od Flader
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 21/4/2020, 11:26
od Juraj Tichý
Nemyslel som otvarat LZMC civilom. BTS dalsiu konkurenciu nepotrebuje. Stacia uz tie nestastne Piestany.
A ak maju byt Malacky plnohodnotnou zalohou Sliača, vybudovať zázemie treba tak či tak. Je to dobre umiestnená základňa s rýchlym prístupom k dialnici a aj železnici(chyba však nakladacia rampa). Potrebuje dlhodobí prísun financií a postupnú modernizáciu. Tento rok by mala byť hotová dráha. Neviem ako to pokracuje s hangarom pre C27J.
Presun letky MVSR z BTS na LZMC by bolo vyhodne aj z pohladu buduceho prenajmu BTS. Za pohyby lietadiel MVSR na BTS urcite treba platit.