A stále je to F-22A ? Lebo takáto zmena by ho posunula značne ďalej. Tým pádom došlo k nárastu bojovej hodnoty. Aké sú teraz údaje o dosahu a počte cieľov pre nový radar ?
Ano, při takovýchto "menších" změnách se stroje nepřejmenovávají: F-15C na Aljašce, které dostaly namísto klasického radaru AESA anténu, také zůstaly "F-15C". Mění se jen "tovární verze" jako "Block" či "Spiral". Momentálně je nejvyšší veřejnosti známá verze F-22 "Spiral 3", takže hádám, že modernizace APG-77 se bude týkat té.
Údaje o dosahu APG-77(v)1 známy nejsou, jen náznaky a odhady, ale většinou se udává o 30-40% větší dosah, než u APG-81 na F-35.
No ak si zoberieme kedy letel prvý prototyp a kedy bol spustený prvý nultý kus a kedy sériový ,tak je tam značný časový posun, ale došlo až k takému "prekopaniu" stroja ?
To je právě to, o čem mluvím: k žádnému překopání nedošlo, protože nebylo co překopávat - jen vyplnit prázdno. Na konci 80. let se začala prosazovat vývojová metodologie "agile", která vyšla právě ze zbrojovek - viz Bob Schutz. Ta je založená na inkrementálním stavění produktu, kdy se postupně, po malých částech, dodávají jednotlivé funkční celky s tím, že ty další se doplní později, až budou k dispozici. To, co není hotové se prozatím vyplní krabicí s nápisem "zde bude časem funkční celek", která jenom simuluje vystupy a výstupy tak, aby se na ni tak nějak dalo napojit to, co je hotové a zapojuje se.
Od 70. let tedy byla vyvíjena aerodynamika a modely pro stealth fasetováním a planform alignment; od 80. let byla vyvíjena "hloupá" konstrukce a motory; a od 90. let byla postupně vyvíjena a doplňována avionika tak, jak se ji dařilo technologicky zvládat.
Prostě:
na začátku 80. let věděli, že potřebují lepší počítače a senzory ale nemají je - tak se rozhodli na ně počkat a mezitím postavit zbytek letadla. A když se ty počítače a elektronika objevily, prostě je jenom zašoupli do předem připravených, čekajících kójí a připojili konektory.
(Dovedením Agile metodologie do hořkého konce byla F-35, kdy se to Lockheedu zvrtlo přesně tak, jako "agile" ve většině ostatních firem kde Agile nasadili: začali co nejrychleji - aby vykazovali činnost a pokrok ve vývoji - dodávat neotestované dílčí celky-nedodělky, u kterých se chyby začaly objevovat až "v produkci" namísto v testování a tudíž bylo mnohem dražší a komplikovanější je odstranit.)
Každopádně pointa je, že F-22 byla nasazena v roce 2001 a avionika, se kterou dnes létá, se v konečné podobě vyvíjela v 90. letech: předtím byly navrženy a zkonstruovány pouze podpůrné struktury, které byly úmyslně naddimenzovány pro "budoucí výpočetní výkony" - v té době ještě neznámé.
V otázce chlazení radaru a výkonu palubních zdrojů energie tato rezerva projektovaná v 80. letech byla dostatečná... A v otázce propustnosti datové kabeláže už tolik ne. To je teď pro F-22 trošku "úzké hrdlo" které by bylo drahé odstranit, protože sběrnice jsou tahané po celém draku. Ale zatím jim stačí.
? Ukrajinská ELINT je čo ? A kde zbiera tie dáta ? Z dvoch fotiek Pancíru na nete, ktoré sú pravdepodobne podvrh a nikde sa viac neobjavili, len na tých dvoch fotkách ? A Tor ? Aj ten bol na fotkách ?
Ukrajinská ELINT znamená jedntoky REB, které nahrávají všechno EM záření, na které jim jejich vybavení stačí a sdílí je s Američany. Že nahrávají a sdílí s USA víme z rozhovoru s šéfem amerického armádního programu REB, který tyto nahrávky ruských hi-tech zbraní a rušiček zmiňoval.
Stejně tak se dlouhodobě ví, že AWACSy a AEGISy nahrávají i vše, co dovedou zachytit v EM spektru a pak to předávají k vyhodnocování.
Tím, že mají na/u UA Tor-M1 se pochlubili sami Rusové, když na tuším Rusvesna prohlásili, že Tor sestřelil ukrajinskou operačně-taktickou raketu, což doprovodil troskami oné UA OTR a zároveň, v té samé oblasti, střepinou s nápisem 9M331. Pancir-S1 v Luhansku byl taktéž geolokován dost neprůstřelně, ale to je jedno: pointa nebyla v tom, co bylo či nebylo nasazeno RF na Ukrajině, nýbrž v tom, že ELINT všech zemí samozřejmě věčně "krade" všechny emise úplně všech v EM spektru.
Kupříkladu se v leteckých kruzích traduje, že když Francouzi poprvé poslali své Rafale do USA na Red Flag (kde byly i F-22), Rafale měly svůj radar vypnutý, aby nic z jeho EM charakteristik a výkonů neprozradily, ale o to pilněji svým systémem REB nahrávaly emise a charakteristiky radarů všech ostatních účastníků Red Flagu, hlavně pak nejnovějších amerických strojů. Někteří anekdotální účastníci dokonce tvrdí, že tyto Rafale za tímto účelem létaly s podvěšenými REB kontejnery (aby chytily a nahrály širší spektrum).
Ale to je normálka, o které se v těchto kruzích ví (stejně jako je třeba "normálka", že se vzájemně špehují a odposlouchávají spojenci - bylo komické, jak se Merkelová tvářila, že zlé USA odposlouchávají chudáčky Němce, jen aby se o chvíli později ukázalo, že se německá rozvědka chová úplně stejně a "překvapeni" a "pohoršeni" byli ostatní politici

).
Pointa: z toho všeho se neustále aktualizuje "pasivní REB" tak, aby vědělo, kdy Raptoru (či F-35) hrozí odhalení, z jakého úhlu atp., atd. A stejně tak u Rafale, a PAK-FA, a Typhoonu, a všech ostatních letounů 5. generace.
Pre mňa osobne je F-22 "pohrobok", ako aj B-2. Cesta k relevantnej modernizácii bojového letectva USA je o F-35 a o poďme ďalej.
Pentagon samozřejmě nespí a plánuje 6. generaci, ale to je hudba daleké budoucnosti. Mezitím se jedná o toto: F-22 a F-35 mají podobné možnosti REB, fůze dat a růstu, které jsou u F-22 ozemeny pouze šířkou sběrnice (zatím) a u F-35 výkonem chlazení a rozměry.
To znamená, že z hlediska perspektivy/růstu a kvality elektroniky F-22 za F-35 principielně nezaostává, resp. nemusí: jde jen o to, do čeho se investuje. Fůze dat a pasivní REB je ale u F-22 stejný či lepší, než u F-35, jak už jsem psal:
F-22 ale zároveň předčí F-35 v letových a dynamických výkonech a supermanévrovatelnosti - o světelná léta. A to proto, že F-35 byla aerodynamicky "domrvená" požadavkem na Vertical Lift Fan: už jsem sem dával fotku Lockheedu a NASA, která ukazuje, že F-35 měla původně vypadat jako jednomotorová F-22, ale VLF to pak aerodynamicky zničil:
A proto považuji F-22 za stroj s výrazně větším potenciálem, kdežto F-35 za... Bombardér.
Je to rozdíl asi jako mezi F-14 a F-111.