Obrněný transportér PANDUR II v roce 2017
V roce 2002 zahájena přípravná fáze projektu na náhradu 300 starých OT-64 a BRDM-2
V roce 2003 přehodnocení programu na základě nových zdrojových podmínek v AČR
V roce 2003 vláda premiéra Vladimíra Špidly, schválila nákup 240 kolových obrněných vozidel
V roce 2004 výběr poradenské firmy Pricewaterhouse Coopers Česká republika, s.r.o.
V roce 2005 vypsáno výběrové řízení na dodávku 234 strojů
V roce 2006 vláda Jiřího Paroubka rozhodla nakoupit 199 obrněnců Pandur II od firmy Steyr za 23,6 miliardy Kč v 18 modifikacích (+ opce na 41 vozidel)
V roce 2007 vláda Miroslava Topolánka vypověděla smlouvu a ministryně obrany Vlasta Parkanová oznámila nákup pouze 107 Pandurů
V roce 2008 ministr obrany Martin Barták podepsal smlouvu na dodání 107 transportérů Pandur II za 14,4 miliardy Kč
V roce 2013 za ministra obrany Stropnického, rozhodnuto nakoupit dalších 20 Pandurů
V roce 2017 pláno podapsání smlouvy a zvažován nákup dalších vozidel (jako v roce 2006)
Armáda ČR nakonec dostala následující verze:
KBVP kolové bojové vozidlo pěchoty (72 ks)
KBV-VR vozidlo velitele roty (11 ks)
KBV-PZLOK vozidlo průzkumné s radiolokátorem (8 ks)
KBV-PZ vozidlo průzkumné (8 ks)
KOT-Ž obrněný transportér ženijní (4 ks)
KOT-ZDR obrněný transportér zdravotnícký (4 ks)
AČR tedy chyběly plánované verze, jako samohybný minomet, KOVVŠ, KOVS atd.
Nová kolová obrněná vozidla Pandur II ve verzi KOVVŠ a KOVOS
MO ČR nově plánuje nakoupit 20 specializovaných vozidel Pandur II od české firmy TATRA DEFENCE VEHICLE, za 1,7 miliard Kč bez DPH (cca 2 miliardy s DPH, která se ale vrací zpět do státního rozpočtu). Více než polovina ceny vozidel je tvořena speciálním komunikačním, spojovacím, elektronickým a dalším vybavením, na jehož produkci se významně podílejí desítky českých výrobců a dodavatelů, viz jejich výčet níže. U těchto specializovaných vozidel bude použito nejnovějších komunikačních a informačních systémů poslední generace, vývoj a stavba upraveného podvozku a vytvoření pracovišť pro činnost štábu v poli, které budou rozvinovány v konfiguraci s velitelsko-štábními vozidly. Vojáci své původní požadavky specifikovali v roce 2013. Od té doby ale došlo ke změně bezpečnostní situace ve světě, na kterou musíme reagovat nejen nákupem moderních zbraní, ale také inovací a zdokonalením výzbroje u již zahájených projektů, což je tento konkrétní případ.
Bude se jednat o kolová obrněná vozidla Pandur II ve verzi velitelsko-štábní (KOVVŠ) a spojovací (KOVS). Původně se pro výrobu KOVVŠ a KOVS počítalo s využitím nadbytečných portugalských podvozků Pandur. Po analýze těchto podvozků se ukázalo, že rozpracované portugalské podvozky nejsou vhodné pro zástavbu požadovaných modifikací vozidel a není jich ani dostatečné množství. Navíc AČR požádala o větší balistickou a protiminovou ochranu vozidel, a také o další úpravy na konstrukci vozidla. Podvozky pro nové Pandury, tak budou zcela nové a budou přímo uzpůsobeny požadavkům AČR na daná speciální vozidla. Celá konstrukce podvozkové části musí být upravena a zpevněna, což má dopad na náklady spojené s vývojem a konstrukcí vozidel, včetně nákladů na provedení náročných testů. Samotný podvozek také bude mít stabilizační vzpěry. Interiér vozidla doplní nové protiminové sedačky od VVU BRNO a patrně i nové modulární pancéřování. U těchto vozidel je také požadavek na posílení elektrické soustavy, pomocí napájecí jednotky (APU). Pro KOVVŠ bude připraveno mobilní pracoviště štábu. Díky tomu může systémy KOVVŠ, při stacionárním použití, využít širší okruh příslušníků štábu praporu, pluku nebo brigády. V AČR vozidla nahradí zastaralá velitelská pracoviště na podvozku nákladního automobilu Praga V3S. Finální nabídku předložila česká firma začátkem záři. K podpisu smlouvy došlo na konci ledna 2017, dodávky KOVVŠ a KOVS jsou plánovány na roky 2019 a 2020.
Nové Pandury jsou určeny pro velitelství 4. brigády rychlého nasazení (pět kusů KOVS) a velitelství jednotlivých praporů této brigády. Uživatel - AČR, při vytváření specifikací počítal s tím, že se tato vozidla budou pohybovat relativně blízko u čáry dotyku s protivníkem (například cca 3 km), a proto byla požadována shodná platforma – tedy vozidlo Pandur. Nicméně úplně stejná pochopitelně není, v porovnání s nejrozšířenějším provedením KBVP (bojová verze) chybí výzbroj, naopak se požaduje větší využitelný vnitřní prostor k instalaci specifického vybavení a vytvoření příslušného pracovního prostoru pro čtyři osoby u KOVVŠ i KOVS, kdy v přední části sedí řidič a velitel a v zadní pak dva operátoři. Uživatel nezvolil jako základ již existující vozidlo ve zdravotnické verzi (KOT-ZDR), které má oproti standardním Pandurům zvýšenou korbu v prostoru nástavby (vnitřní výška 1720 mm), díky čemuž se vnitřní využitelný prostor vozidla zvětšil na 17,55 m³ (oproti 13,12 m³ u bojového Panduru). U nových 20 vozidel činí vnitřní výška v přední části nástavby 1350 mm, v zadní části pak 1450 mm a celkový vnitřní využitelný objem dosahuje 14,4 m³. Premiér Bohuslav Sobotka naznačil, že v blízké budoucnosti, zřejmě čeká AČR nákup desítek dalších Pandurů, patrně podpůrných verzí.
Průměrná jednotková cena (včetně DPH):
KOVVŠ velitelsko-štábní - 102 milionů Kč (6 ks)
KOVS spojovací - 98 milionů Kč (14 ks)
Mobilní pracoviště štábu - 12,5 milionu Kč (6 ks)
doplněny katalogy dílů - 6 milionů Kč
kurzy pro školení specialistů - 2,6 milionů Kč
Tuzemské podniky zapojené do výroby nejnovějších vozidel Pandur II
Vojenský výzkumný ústav, s.p., Brno (přídavná balistická ochrana, sedačky osádky, systémy utajovaného přenosu dat)
Vojenský technický ústav pozemního vojska, Vyškov (filtrační a ventilační zařízení, dodávka elektrocentrál, komplexní zkoušky vozidel)
Vojenský technický ústav výzbroje a munice, Slavičín (lafeta pro zbraně)
B.O.I.S. FILTRY, Blansko (prostředky modulárního maskování)
OPTOKON, Jihlava (datové sítě pro nástavbovou část, optické prvky kabeláže)
Ray Service, Staré Město (dodávka kabeláže do vozidel)
RETIA, Pardubice (kompletní architektura, design a výroba nástavby vozidel)
URC Systems, Prostějov (modulární rušičky, výsuvné anténní systémy)
Letecké přístroje Praha, Praha (vnitřní komunikační a diagnostické přístroje)
Meopta Systems, Přerov (integrované přístroje pro denní a noční vidění)
AKERMANN ELECTRONIC, Praha (speciální IT technika pro nástavbovou část a pracoviště štábu)
INTERLINK CS, Praha (komunikační systémy platformy Harris pro nástavbovou část)
technický model vozidla Pandur KOVS
