Re: Messerschmitt Bf 109
Napsal: 6/9/2020, 22:48
Tak aspoň vidíš, že se nesnažím jít proti tobě (potažmu Bf 109) za každou cenu. Jsem rád, že jsme se na něčem shodli 

Já bych se chtěl zeptat na ten důvod, proč by to první Fridricha nemohli překonat a ty pozdnější ano. Tvoje vysvětlení mě v tomto případě hodně zajímá. Mám 5ak trochu dojem, že se řídíš opět svými pocity.Wasp píše:Ono vlastně, ty starší měřili jenom do 750 km/h, a nové do 900 km/h. A protože jejich měřící rozsah byl delší (u nových), už se rychlost musela specifikovat - 850 km/h
U starších to bylo dáno jeho limitem, prostě neměřil více. A tak se to zapsalo do manuálu.
Edituji. Hans to píše.
Změny v konstrukci byly, otázka je jestli třeba Emil této rychlosti mohl dosáhnout, podle mě možná, ale ovladatelnost musela být celkem špatná i na tehdejší dobu.
První Friedrichy podle mě také ne, ale pozdější F ? To už si představit umím. Změny pro Friedricha byly i pro jeho lepší ovaldatelnost ve vyšších rychlostech oproti staršímu bráchovi.
"Ovládání křidélek a kormidel je dobré. Síly na křidélkách jsou malé a letoun působí dojmem velmi vysoké rychlosti rotace při běžných rychlostech. Síly ale rostou vysokou rychlostí a při rychlosti kolem 500 km/h jsou velmi vysoké. Síla na výškovém kormidle je při vyšších rychlostech extrémně vysoká a je jednou z nejnepříznivějších vlastností letounu."The aileron and rudder control is good. The aileron forces are light and the airplane gives the impression of having a very high rate of roll at cruising speeds. The forces increase at high speed becoming very heavy around 500 kph indicated. The elevator force is extremely high at the higher speeds and is one of the most objectionable features of the airplane.
Může být.Wasp píše:Skeptiku, děkuji moc za poznámky.
Směrové kormidlo vyšší o 135 mm mělo několik verzí, celkem asi 7, namátkou přikládám obrázek, lišily se - zavěšením, různě umístěným/nými trim ploškami, hmotovým vyvážením, a jistě i jinak.
Kdyby to bylo průměrně, tak na to všichni neupozorňují, protože by to bylo "normální".Wasp píše:Tohle je moc dobrá a klasická otázka, kde se vedou debaty - jak moc tuhlo ovládání oproti dobovému průměru. Podle mě průměrně.
Je drobné, a nejspíš zbytečné, upozornění ... víš že odlehčovací ploška (flettner) a trim, jsou dvě odlišné věci ? Byť fungují na stejném principu.Wasp píše:Výškové kormidlo se přestavovalo celé, stejný princip nastavení trimu použil později Kurt Tank pro svého tažného koně.
Pomáhat si trimem byla / je poměrně běžná praxe ... určitě si toho vědomi byli.Wasp píše:Nevím, jestli si byly tohoto piloti spojenečtí vědomi, protože v manuálu od Haynes, zkušební pilot Southwood toto nevěděl. Třeba ano a třeba ne, nemám možnost někomu zavolat a zeptat se.
Vývoj od roku 1943 (a možná i dříve) je pravděpodobný. O velkých silách na křidélcích při vysokých rychlostech se vědělo již od Bf-109F ... a určitě byla snaha to řešit.Wasp píše:Flettner na křidélkách se vyvíjel dlouho, první zmínky co jsem našel jsou z roku 1943. Kdy jsou doloženy a nafoceny u dvou es, teď si z hlavy nevzpomenu, jeden je třetí nejúspěšnější.
Zmínky jsou o tom, že takové vybavení měli dostávat výborní letci, esa, co je na tom pravdy, nevím. Nezmiňují se o tom, ani o tom že by flettner na křidélkách měli. Je možné že to asi neřešili, protože válka a tak.
Ne, toto flettner neumožňuje. Tedy tenkrát neumožňoval.Wasp píše:Podle konstrukce Flettneru je možné že se flettner jinak vychyloval v různých rychlostech. Tedy že v nízkých neomezoval křidélka moc.
Tady je krásně vidět ten rozdíl v konstrukci flettneru - klasický (za letu nestavitelný, který se vychyluje automaticky v závislosti na vychýlení kormidla) a za letu stavitelný (který plní i fci trimu).Wasp píše:Dva příklady
Tady nechápu tu asociaciSkeptik píše:Je drobné, a nejspíš zbytečné, upozornění ... víš že odlehčovací ploška (flettner) a trim, jsou dvě odlišné věci ? Byť fungují na stejném principu.Wasp píše:Výškové kormidlo se přestavovalo celé, stejný princip nastavení trimu použil později Kurt Tank pro svého tažného koně.
Trim ovládá pilot, flettner je automatický.
Grislawski u JGr.50 měl Flettnery na křidélkách na své G-6 (jeho šéf Graf už ale ne, ten měl zase dekly na hlavním podvozku jako některé K-4).Skeptik píše: Zda existovali "speciální Bf-109 s fletnery na křidélcích pro experten" nevím, ale nezdá se mi to.
Protože v debatě o odlehčovací plošce najednou zmíní trim ???Hans S. píše:Tady nechápu tu asociaci. Resp. jak tě při pohledu na popis trimování 109 a 190 napadne, jestli autor toho tvrzení ví, jaký je rozdíl mezi trimovací a odlehčovací ploškou
Jo aha, koukám, že jsem to trochu v tom spěchu "zmatlal" ... tedy proházel jsem termíny "vyvažovací" a "odlehčovací".Wasp píše:Vyvažovací plošky, seřiditelné jenom na zemi sem snad netaháme.
Velmi zajímavé ... neměl by jsi fotky ?Saburo píše:Grislawski u JGr.50 měl Flettnery na křidélkách na své G-6 (jeho šéf Graf už ale ne, ten měl zase dekly na hlavním podvozku jako některé K-4).
Barkhorn je měl na jedné G-6 s nápisem "Christl", ale na té druhé G-6 "Christl" už ne.