Zemakt
Všimni si, že se snažím rozlišovat co vím od toho co si myslím.
Když se člověk podívá na fabriku jako je Aero, na dosti ojedinělé rozdělení podniku předPenta Aero na 2 (3) nesouvisející divize, na Omnipol (bez všech 3 klíčových dceřinných společností) dle jejich výročních zpráv za rok 2018,
https://ekonom.ihned.cz/c1-66541290-aer ... l-i-prodej
https://ekonom.ihned.cz/c1-66706460-jed ... ropousteni
plus dopad čínské epidemie na zbývající kooperační zakázky AERa,
tak tipuji, že: už od 2018
nevychází ekonomika. Ani produktu (L-39NG/...CW) a ani Aero jako produkční/?servisní divize L-39NG a ani Omnipolu jako prodejní/?servisní divize L-39NG.
Proto jsem tak velmi opatrný, když čtu o "AERO = úspěch, když 4xL-39NG Senegal, 4x LOM, 8x Maďarsko."
Ne. Varujícím příkladem je osud Piaggio (s rapidně klesající P.180 Evo), které zardousily fixní náklady a loňský údajný restart např. objednávkou od Al Saif... a nic (=během loňska 3x Evo a během 1Q2020 ... nula)
Z mého pohledu laika - klíčové pro přežití AERa v příštích zhruba 24-36 měsících jsou subdodávky s dobrou marží. Pokud toto období AERo přežije a dokáže dokončit certifikaci aspoň Full Trainer, tak věřím, že kolem roku 2025 se začnou vracet investice. A že Aero bude velmi dobrá investice pro vlastníky. Nedivil bych se, kdyby kolem 2023-24 Aero dosáhlo na na dvoucifernou roční výrobu L-39NG/SLEP+GO L-39/hlubokou modernizaci L-39CW. ... Bohužel termíny jsou jen můj odhad založené na zveřejněných neozdrojovaných spekulacích a také závislé na tom, jak se bude dařit konkurenci.
Je možné, že se pletu = že jsem přehnaně skeptický?
Ano, pokud kromě kupní ceny za Aero (a za převzetí současných dluhů AERa patrně vůči firmám Penty) jsou noví majitelé Aero schopni a ochotni investovat, nikoliv půjčit, ale investovat na dokončení certifikace L-39NG a na podporu prodeje/servisu v zahraničí.
Lidově řečeno - Aero v současné době není pro vlastníka s prázdnou peněženkou. Nejprve bude nutné investovat a pak možná, opakuji možná se investice vrátí (nezpochybňuji rentabilitu AERA, neumím to posoudit)... rovněž mě varují
loňská slova o ex-ředitele Ladislava Šimka, že z AERa odešli někteří šikovní lidé.