Stránka 259 z 671
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 15:28
od Arthur
mikojan29 píše:skelet píše:Beechcraft a Pilatus se nepřihlásili?
Zabudol si ešte na Embraer, KAI, TAI a iné...asi chceme prúdové lietadlá, tak vrtule sa neponúkajú.
Ide o to
koľko tých cvičných prúdových lietadiel vlastne chcú resp. potrebujú
a hlavne na aký účel. Za ďalšie zachytil som tendencie nad ktorými min. premýšľajú, že by časť F-16 bolo po ich akvizovaní (po súhlase s US) posunuté inému zákazníkovi. Potom by sa mohli uvoľniť finančné prostriedky aj na cvičné prúdové stíhačky.
K tomu KAI len toľko, že 20 ks výcvikových / ľahkých útočných lietadiel TA-50 Block 2 akvizovali kórejci za 573 mil dolárov v počte 20 ks (28,65 mil dolárov za kus).
Južná Kórea objednáva 20 výcvikových / ľahkých útočných lietadiel KAI TA-50 Block 2
zdroj: https://www.janes.com/defence-news/news ... k-aircraft
Za ďalšie KAI T-50 má nie malú časť komponentov spoločných s z F-16 nakoľko v podstate ide o
Lockheed Martin.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 15:46
od mikojan29
Moja odpoveď bola myslená na vrtuľové stroje - EMB 314 Super Tucano, KAI T-1 Woongbi, TAI Hurkus a im podobné.
Posun obstaraných F16 ďalej určite nebude.
KAI TA-50 je iná liga.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 15:49
od Skeptik
Na té tiskovce zaznělo, že hlavním důvodem bude zachování schopnosti cvičit nové piloty - což je v zahraničí hodně drahé (Cituji, nesdílím ten názor. Podle mne je podstatnější ta schopnost cvičit piloty, jako taková.)
V tom případě by to, pro letectvo velikosti OSSR, chtělo tak 4 letadla.
Pokud by bylo záměrem vybudovat ještě skupinu letecké podpory, bylo by vhodné rozšířit tu skupinu 4 cvičných letadel o dalších 8 ks v lehké bitevní variantě.
Pokud by to bylo složeno s výrobků Aera, pak by ideální složení bylo:
4x L-39NG ... pro základní výcvik
2x L-159T2 ... pro pokročilý bojový výcvik
6x L-159A ... pro rozšířený bojový výcvik a případně i bojové použití
Piloti, kteří plně zvládnou L-159A by pak byli ideálním poolem pro výběr pilotů na doplnění skupiny z F-16V (obdobně jako tomu je u AČR s piloty L-159A pro JAS-39)
Obdobné složení skupiny by se asi dalo poskládat i z M-345 ... i když tam je nedostatek v neexistenci jednomístné verze (která je vždy výkonnější než verze dvoumístná)
Pro početně větší letectva takovéto složení ztrácí přitažlivost, ale pro mikroletectva typu AČR či OSSR to dává perfektní smysl.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 18:06
od zzz
Skeptik píše:(...)
V tom případě by to, pro letectvo velikosti OSSR, chtělo tak 4 letadla.
Pokud by bylo záměrem vybudovat ještě skupinu letecké podpory, bylo by vhodné rozšířit tu skupinu 4 cvičných letadel o dalších 8 ks v lehké bitevní variantě.
Skeptik
Obecně nedává smysl cokoliv psát o tom co mají či nemají na Slovensku. Jednak - obecně platí (mírný) odpor k pragocentrismu. A nyní je zvířená atmosféra kvůli fufnicím. V třetí řadě - ono to tak možná nevypadá z pohledu od Prahy, ale na Slovensku lidi hodně makali a po zásluze jsou v některých oblastech vzorem nám v ČR.
Proto já nesouhlasím s jakkýmikoliv radami co mají či nemají na Slovensku dělat, zvláště jsou-li psány z pozice "vševědoucího" pražáka. Obecně platí, že slovákům držím palce ať udělají své rozhodnutí co nejlíp
Skeptik píše:Pokud by to bylo složeno s výrobků Aera, pak by ideální složení bylo:
4x L-39NG ... pro základní výcvik
2x L-159T2 ... pro pokročilý bojový výcvik
6x L-159A ... pro rozšířený bojový výcvik a případně i bojové použití
Nevěřím, že Aero by bylo schopné za rozumnou cenu vyrobit a dodat L-159T2 a L-159A - mluvím o období do cca 2025.
Ohledně L-39CW/NG - z mé pozice laika: L-39NG má výborný poměr cena/užitná hodnota, ale netuším jestli o letadlo typu L-39CW/NG (a dosahovaných výkonů) mají na Slovensku využití/zájem.... Právě proto jsem nahazoval do diskuze ten Scorpion=dvoumotorák, stavěný výrobcem civilních letadel (tipuji, že Scorpion by mohl mít dost nízké provozní náklady, ale to je jen odhad) .. a výrobce Scorpionu (asi) bude hodně zoufalý, aby konečně našel prvního zákazníka. Scorpion, zdá se, má asi spíše smůlu že se nevešel do koncepce amerických ozbrojených sil, než že by ten prototyp byl nepovedený.
Jde-li o T-6/a evoluce jako AT-6 od Textronu, tak těžko říct (jestli je to dost vysokou cenou), proč se prodává mnohem, mnohem hůř než před lety.
Věřím, že kdyby např. SR a Rakousko společně nakupovali balík letadel (za slovenské L-39 a rakouské Saab 105OE), tak Textron by jim na dodávku nejen letadel ( T-6 a/nebo na Scorpion ) ale zejména na celý balík včetně servisních služeb, udělal velmi pěknou cenu ... neboť předpokládám, že Textron (a to civilní divize Beechcraft, Cessna plus civilní vrtulníky Bellu) budou dosti zasaženi poklesem poptávky kvůli čínskému viru ... viz přehled dodávek od Textronu - přehled je víceletý a díky zobrazení množství dodaných letadel od 2006 až dodnes je hezky vidět pokles dodávky během minulé krize
https://gama.aero/wp-content/uploads/GA ... -03-20.pdf
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 18:33
od Pikujuci brizolit
Zzz, za mňa tu so Skeptikom súhlasím bez problémov so skladbou strojov, dokonca ani typ lietadla mi nevadí, ako variant a),b) alebo c)
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 18:50
od niko
Skeptikov navrh sice je zaujimavy, ale povedzme si na rovinu nerealny. Slovensko kupi iba jeden typ lietadla. Vsetko ine by bolo nezodpovedne.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 19:04
od Skeptik
niko píše:Skeptikov navrh sice je zaujimavy, ale povedzme si na rovinu nerealny. Slovensko kupi iba jeden typ lietadla. Vsetko ine by bolo nezodpovedne.
I kdyby to měli být 3 verze Hawku ?

Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 19:58
od Scotty87
Možný nákup L-159 pro OSSR je pasé, doba kdy byli k mání za velice příznivou cenu je dávno pryč.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 20:18
od Padouch
Kombinace L-39NG a L-159 (F/A-259) jak píše Skeptik, by pro OSSR nebyla špatná.. pokud by Aero do F/A-259 použilo co nejvíc shodných dílů s L-39NG (shodné by mohli být např. vystřelovací sedačky, vnitřní vybavení kokpitu, podvozek, hydraulické systémy, kabeláž, radar, závěsníky, přídavné palivové nádrže atd...). Tak by to byla dobrá kombinace, něco jako UH-1Y a AH-1Z.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 20:28
od Zemakt
Hawk, cca tricet mega. NG 11, nová Alca možná 20, 25.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 20:34
od Juraj Tichý
Obnovenie vyroby Alcy by stalo viac ako 20-25 za kus.
Osobne pochybujem v schopnosť Aera vôbec este nejaku Alcu vyrobit. Teda ak nechceme verziu z 1997, aj to je otazne ci by slo.
V tomto Aero oproti Leonardo nema co ponúknuť. M345+M346 by slo. Ale pochybujem v kombinaciu.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 21:13
od Zemakt
Juraj, chtějí li vyrábět NG, musí i zvládnout Alcu NG. V dohledné době se bude řešit u AČR něco jako Alca MS20, mokré křídlo, apod., já o tom nepochybuji, nemám proč. M 346 je dle mého názoru pro OSSR finanční utopie. M 345 a verze s radarem do budoucna taktéž. Hawk s radarem? Mimo finanční možnosti OSSR. Pominuli uraženou ješitnost, která jde ještě pochopit, pak rozum, poměr cena výkon (pokud by tedy u Vás Italové masivně neinvestovali) dává jednoznačně body Aeru. A to si to můžete malovat jak chcete.
Naopak, jsem velmi zvědav, jestli se změnou osazenstva vašeho ministerstva nastane i změna v jeho myšlení a výpočtech, kdy dle starého modelu bylo jedno z provozně nejlevnějších letadel na světě,v porovnání s provozem F-16V, pro vás ekonomickej průser.
Nesher:
CLV LOM získalo zajímavou posilu do řad leteckých instruktorů, konkrétně známého leteckého akrobata Martina Šonku, bude instruktorem jak pro základní výcvik na letadle Z 142CAF, tak i pro pokračovací výcvik na L 39C. CVL v poslední době obměňuje/rozšiřuje instruktorský kádr, hlavně o bývalé příslušníky VS AČR piloty L 159 a Jas 39. A mají i prvního zahraničního instruktora, Radovana Cingela, bývalého velitele 2. taktické letky VS OSSR ze základny Sliač.
Nekupují se rohlíky.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 21:44
od Pikujuci brizolit
Zemakt, nudím sa, zahrám sa na ješitného, ak môžem
L39NG už je sériový stroj?
AlcaNG tiež? Koĺko stojí letová hodina klasickej Alcy, koĺko stojí letová hodina Gripenu? Za tie roky musíš mať presné čísla.

Koĺko bude stáť letová hodina Alcy NG vs starej Alcy a koľko bude jej obstarávacia cena?
Koĺko presne stojí letová hodina
F-16V vs JAS 39 Gripen nie MS20? Lebo už teraz máme predpovedi čo všetko sa neutiahne, nemáme atď.
Ak už ješitnosť, tak na oboch stranách
PS: celý svet mimo ČR je asi ješitný, keď okrem daru Iraku, možné strelenie NG do Senegalu to nebolo s Aerom žiadne hitparádové. Plus ich po "genitálne" lokálnej fin. skupine kúpil jeden z najdemokratickejších režimov v európe skrz jedného zo svojich oligarchov.
Ješitný mód je off a teraz seriozne, aj tak tu len všetci varíme z vody.
Prajem pekný večer všetkým

Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 22:00
od Zemakt
Také se nudím, hraju loptu
M 345 je taktéž sériová, že? M 346 je sériová, její cena je 35-40 mega. Hawk v sérii za 28-30 plus. Obě éra bez radaru v sérii, víme? Alča NG, mokré křídlo? Odškrtni si. Radar AESA? Může být, velmi snadno. To vše o třetinu, skoro půlku.
Cena hodiny Gtipenu? Cca 4000. Do mrtva omílané číslo, jen když jste tendrovali, bolo zabudnuté. Obecně, na toto stačí selský rozum a nemusíme harašit s přesným love.
Ješitný? Však hej, bo jsem maník s ģuľema?(koulema)
Seriozně? Hej, ale to si pak moc nepokecáme

Stejně je prdel, že na jednu stranu je zde kolenovrt Arthur, a potom relativní hafo miionářů

Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 22:15
od Hall
Ale brizolit, čo to máš za bizardné nápady, dožadovať sa nejakých podložených nákladov a cien.
Napríklad také MO ČR dokáže vybrať najlacnejší zo skupiny produktov aj bez toho, aby si vôbec vyžiadala ponuky. Proste vyberie najlacnešieho kandidáta a potom sa s ním začne baviť o cene.
V prípade stíhačiek je prevádzkovo najlacneší Gripen. Bodka. Výber čohokoľvek iného automaticky znamená finančný krach.
Tak sa brizolit láskavo nauč žiť s touto vierou a tvoj život sa stane jasným a jednoduchým.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 22:30
od zzz
Pikujuci brizolit píše:Zzz, za mňa tu so Skeptikom súhlasím bez problémov so skladbou strojov, dokonca ani typ lietadla mi nevadí, ako variant a),b) alebo c)
Pikujici brizolit... jasně, mě se taky líbí kombinace postupných krůčků, ať už jak to mají pro piloty v RAF:
https://en.wikipedia.org/wiki/UK_Milita ... t_training
Nebo jak to mají pro piloty v AČR: : L-39CW/NG

L-159T2 jako advanced jet trainer

L-159A jako Lead-In fighter. Případné L-159 pro OSSR nemyslím v současném provedení v AČR, ale myslím po zapracování některých modernizačních úprav viz např.
http://czechairforce.com/news/perspekti ... h-sil-acr/
Pěkně se to doplňuje i v bojovém nasazení.
Akorát mám před očima rozpočet = 100 milionů EUR na akvizici letadel OSSR určených pro přezbrojení 2.Tl. A silně pochybuji, že by Aero bylo schopné za
rozumnou cenu, tj.
za 100 milionů EUR vyrobit a dodat do cca roku 2025 nová letadla ve složení:
pár L-159A a
pár 159T2 a
pár L-39NG/CW.
To už považuji za pravděpodobnější odkup L-159 z Iráku, byť šance je malá viz
dodatečný nákup 15.-tého L-159T1 pro Irák v roce 2018. Draken své L-159 asi neprodá viz loňský odkup firmou Draken letounů L-159 číslo 156042 a 156043
Takže otázkou je co vlastně OSSR chtějí = jaké úkoly bude schopna zajistit 2.Tl po zaplacení 100 milionů EUR za nová letadla.
Tj. nepředpokládám, že pro současné úkoly 2.Tl budou stačit 3 až 4 kusy M-345 od italského Leonarda ....pořizovací cenu za balíček 3ks M-345 odhaduji někde okolo 80-90 milionů EUR, vycházím z:
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... -air-force
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... -m345-nees
Proto jsem psal o Scorpionu od Textronu se slevou kvůli OSSR/rakouské letectvo=jako první zákazník pro Scorpion. A k tomu olétané Texany.
Klidně můžeš vykouzlit lepší nabídku, než velký kšeft s Textronem s jedním servisním zázemí společným pro OSSR i pro Rakušáky = LUH od Bellu plus Scorpiony od Cessny plus olétané Texany případně zmodernizované v mateřském Beechcraftu.

Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 22:32
od Pikujuci brizolit
No vidíš Zemakt, tak sa mi to páči

V tých 4000 indočínskych piastroch boli aj chlapci a diečatá v cene nájmu, či len PHM?
Plus už len ceny na životný, neživotný cyklus,tréningový program, voľnopádový (plachtiaci) režim a je vymaľované

Tie neodhadneme ani sedliackym rozumom, ponuka nebola na leasing. To Gripen MS
nie 20 najviac diskvalifkovalo, plus tréning a výzbroj len AA.
Btw, ako spomínal niko, Hawk je síce najstarší, ale ten tréningový program okolo... a ak ponuky boli porovnateľné, tak hádam Naď zverejní zmluvu na to čo uzavrú/kúpia a lá BH a F-16.
PS. M345 je podľa nemenovaných východných štandardov už výbehový typ a NG minimálne potrebujel mid life upgrade a nové motory vo vývoji, ehm
Edit: tak na milionárov sa hádam ešte môžme hrať, nie?

Samozrejme, zásadne neseriózne

Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 22:34
od niko
zzz: Ten rozpocet 100 milionov prestrelia s pravdepodobnostou bliziacou sa istote.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 22:41
od zzz
niko píše:zzz: Ten rozpocet 100 milionov prestrelia s pravdepodobnostou bliziacou sa istote.
Tož jestli měšec pana ministra Naďa přetéká zlaťáky, tak bych neexperimentoval a k F-16 bych vzal T-7. Firmě Boeing vypadlo pár set objednávek na 737MAX, tak předpokládám, že 8 až 10 ks x T-7 pro OSSR by Boeing "zvládnul" levou zadní
https://www.flightglobal.com/singapore- ... 97.article
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/7/2020, 23:03
od Pikujuci brizolit
zzz, inak teraz naozaj nie je zlý čas na také podmilardové akvizície, tento rok sme si už pár tučných milárd eur požičali a ani to príliš nikoho okrem bolševických nokov nevzrušovalo. Myslím, že dokonca za záporný úrok???
Ako písal niko, tých 100 mega by som multiplikoval bez problémov. Ak bude seriózny záujem ako ministerstva tak aj dodávateľov. Svojho času bol seriózny záujem ministerstva a menej seriózny prístup Saabu...