Stránka 260 z 671

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 15/7/2020, 23:06
od Scotty87
Obnovení výroby kvůli 6-8 strojům pro Slovensko? To je naprosto nereálné. Buď by na tom Aero prodělalo kalhoty nebo by to stálo takovou částku jakou by nikdo soudný nezaplatil.
O tom že se budou nějak výrazně modernizovat české L-159 dost pochybuji. Tipoval bych spíš že je přestavý na spárky a budou sloužit hlavně pro výcvik. Zvlášť jestli se relizuje pořízení druhé letky nadzvuků.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 15/7/2020, 23:09
od Hall
zzz píše:Akorát mám před očima rozpočet = 100 milionů EUR na akvizici letadel OSSR určených pro přezbrojení 2.Tl.
Rozpočet pre prezbrojenie 1. TL pol prekročený o pol miliardy a vládou to prešlo.
zzz píše: Tj. nepředpokládám, že pro současné úkoly 2.Tl budou stačit 3 až 4 kusy M-345 od italského Leonarda ....pořizovací cenu za balíček 3ks M-345 odhaduji někde okolo 80-90 milionů EUR
Poľsko kúpilo prvých 8 Masterov za 280 mio €. Čo všetko máš zarátané v cene M345?

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 15/7/2020, 23:28
od Pikujuci brizolit
Sme v našom obľúbenom švungu, málo love, bude výroba niečoho, pre 8 strojov sa neoplatí, bude mokré krídlo, nebude, piesťáky, radari, bez radaru.

Cca dokedy môžme očakávať nejaké ofiko vyjadrenie od nášho MO? Po lete, či skôr ku koncu roka?

Verím, že si tu na plabe budeme mocť bez emocíí pozrieť výsledok súboja BAe vs Aero vs Leonardo hádam nie v počte 8 strojov plus porovnať ponuky. Aspoň tú víťaznú. :D

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 00:01
od Suger
Niko. to je úplne jasné, že predbežný rozpočet v sume 100 milionov euro, na cca 8ks cvičných prúdových lietadiel , je nereálny. Potrebný je min. dvojnásobok tejto sumy, ak má zaplatiť celý program - 8ks lietadiel, 1-2 trenažéry, zbrane, zaškolenie personálu, zázemie. atď.
Kupovať dnes čistokrvný cvičný stroj pre tak malé letectvo ako OSSR je šialenosť. Určite treba vyberať stroj, ktorý ponúka okrem spárky aj FT- Fighter Trainer a FA -Fighter Attack, a to dnes reálne vedia dodať Taliani a Angličania, po roku 2023 aj USA.
Ak mám byť ješitný, tak Aero L-39NG nie je dokončený a certifikovaný stroj, čo sa týka varianty FA, tak to je len mokrý sen. Nosičom hlúpych bômb a neriadených rakiet môžu byť ďalej tých pár L-39ZA. A za ďaľšie, Areo je neperspektívna firma, vlastnená Orbánovým oligarchom, dik, neprosíme si.
Čiže najlepšie vychádza Aermacchi M-345HET/M-345A, cena sa odhaduje pre Taliansko na cca 12-15 milionov euro/ks, na príklade zákazky pre Poľsko Alenia Aermacchi M-346LCA (Light Combat Aircraft), kde je cena cca 22,4 milion euro/ks (12ks+2 simulátory) = za 8ks+(2xsimulítor) cca 185 milion euro . A posledná ponuka od Hawk T2 /Hawk 200 (29-33 milion US$ = 25-29 milion euro / 8ks=200-232 milion euro). Do cien LTA určite prehovorípo roku 2023 aj konkurencia od Boeing T-7 Red Hawk, možno by nebolo na škodu počkať si...

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 00:14
od zzz
Suger

... technická poznámka k Tvému: "M-345HET/M345A, cena sa odhaduje na cca 12-15 milionov euro/ks" = ceny za M345 pro Italské letectvo jsou již uvedeny výše v této diskuzi - na obou odkazech leonardocompany.com. I kdyby - pro odhad kupní ceny za 8x letadel pro 2.Tl - byl použit prostý matematický přepočet z 300 milionů EUR u druhé (dodatečné) objednávky za 13 letadel M-345 pro italské letectvo, tak absolutně netuším kde se berou tyto podstřelené cifry o 15 milionech EUR, když zveřejněná cena za druhou objednávku italských M-345 je úplně jinde.

Nezbývá mi než zopakovat "ten budíček z mokrého snu" jaký jsem napsal ohledně 5 mil xyz za (A)T-6 Texan II. Taky šlo o cenu která se absolutně vymyká odhadovaným cenám u reálných dodávek.



Hall: Tu cifru za 3 x M-345 jsem odhadoval dle reálných cen za obě objednávky M-345 pro italské letectvo (odkazy jsem už dal). Předpokládám, že s domácím italským letectvem nehraje Leonardo ten cirkus předražování servisu, tak jak to sehrál s GO u vrtulníků W-3A v AČR (= za cenu fakturovanou firmou Leonardo za generálku jednoho W3Abyl k mání jeden kus nového vrtulník, byť o třídu menšího než W-3A :evil: ).

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 00:55
od Suger
zzz. všimol som si tie ceny. Ja som vychádzal z cieny za ktoré Taliansko pôvodne otvorilo program na M-345, kde predpokladalo množstvo 45ks v celkovej sume pol miliardy Euro.
Ano, cena bude vyššia, kedže v roku 2019 Talianske letectvo zadalo objednávku na 13 lietadiel s objednávkou 300 miliónov EUR (338,5 milióna dolárov). Prvé dodanie lietadla sa očakáva v roku 2020. Tu už cena vychádza na 23,08 miliona euru/kus https://www.airforce-technology.com/pro ... t-trainer/.
Z mojej strany išlo čisto o špekulatívne nacenenie, reálne ponuky od Talianova Angličanov nepoznám, vychádzal som z dostupných publikovaných cien.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 01:05
od zzz
Suger....
no a ještě zdůrazním, že těch 13 letadel M-345 za 300 milionů EUR byla až druhá objednávka. Ta první objednávka musela v tzv. "kusové ceně" vycházet ještě hůř, protože "první objednávka". Právě protože nefunguje prostý matematický přepočet = 20 ks stojí stovku, takže 5 kusů bude stát dvacetpět ... tak jsem silně skeptický ohledně kupní ceny za menší množství různých typů strojů, tak jak např. Skeptik psal o kombinaci L-39NG plus L-159T2 plus L-159A. Ono totiž jde mj. o zásobu náhradních dílů, vyškolení techniků,...

Ale to se netýká jen letadel pro menší státy jako SR. To je obecnější pravidlo, že specializované technologie na menších trzích jsou obvykle o něco dražší než jaké jsou ceny na větších trzích. Viz např. vybavení pro bioplynky v ČR a v Německu = cena (včetně nákladů životního cyklu) za bioplynku včetně kvalitní regulace a separace vycházela při nákupu od dodavatelů v ČR o dost víc než cena obdobných technologií kupovaných v Německu.

Jestli něco dává smysl pro menší letectva, tak jsou to různé úrovně výbavy u letadla se stejným ?hardwarovým? základem. Tak jak např. Airbus pro vrtulníky s H-Force nabízí různé úrovně výbavy (Option 0, Option 1,...), takže tuším Maďaři toto využili při nákupu H-145M ... a v případě potřeby Maďaři dokoupí další prvky výbavy v rámci modernizačního balíčku například na úroveň Option 2. Podobně to zkouší i to Aero L-39NG ve dvojí výbavě: Full Trainer a Light Attack (plus vybavení kokpitu, tak aby šlo jednoduše začít používat NVG brýle, bohužel nevím které NVG brýle jsou kompatibilní s L-39NG). Předpokládám, že něco podobného nabízí i BAe Hawk....

Naproti tomu např. u M-346 si nejsem jistý jestli jde dodatečně "domontovat" to co nebylo předmětem původní objednánky - mám pocit že toto bylo oříšek u těch prvních 8-mi objedných M-346 Bielik (za těch 280 milionů EUR) pro poláky, které byly objednány nevyzbrojené/nevyzbrojitelné. Pak se poláci jaksi složitě domlouvali někdy v roce ?2017 či ?2018 s Leonardem u druhé a třetí objednávky, aby Leonardo souhlasil, že dodatečně začne kutit na prvních 8-mi polských M-346, aby mohli nosit výzbroj (tj. popisuji jestli Leonardo vůbec chtěl zmodernizovat původní M-346 ... tj. neřeším kolik si Leonardo řekl polákům za to zmodernizování). Na informace o výsledku dodatečné montáže na těch prvních 8 polských letadel M-346 si předpokládám počkáme několik roků... vždyť až cca 5 roků od objednávky na 8xM-346 byly zveřejněny detaily o konfiguraci konkrétních polských M-346 z první dodávky https://www.defence24.pl/polskie-m-346- ... uzbrojenia.
zzz píše:(...)
vs. Příklad 2
italské Leonardo a polské letectvo = kontinuální dodávka a malý finanční objem dodávky = administrativní a prodejní atd. náklady výrobce/prodejce se rozpočítají na výrazně větší počet kusů
v roce 2014: 8x M-346 - první dodávka pro polské letectvo (plus simulátory,...) za 280 milionů EUR
v roce 2018: 4x M-346 - druhá dodávka pro polské letectvo plus smlouva o smlouvě budoucí na další 4 ... za 115 milionů EUR
v roce 2019: 4x-M-346 - třetí dodávka pro polské letectvo za 130 milionů EUR - Poláci využili smlouvu o smlouvě budoucí a současně si doobjednali mírné vylepšení dříve dodaných M-346
Z pohledu italského Leonardo = "jeden" obchodní případ (Polsko) = 16x M-346 za 525 milionů EUR.
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... nia-poland
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... 46-polonia
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... a-poland-2
(...)



Ohledně cen za BAe Hawk - neumím se vyjádřit

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 07:16
od Skeptik
Nechci moc obhajovat to složení co jsem napsal, ale osobně považuji takovou dodávku ze strany Aera za jednoznačně možnou ... a za nižší peníz než je toho schopno třeba Leonardo.

Fascinuje mne ale to jednoznačné přesvědčení některých, že Aero není schopno vyrobit, za konkurenceschopnou cenu, 8 kusů L-159, a přitom nikdo nerozporuje jejich schopnost vyrobit 4 kusy L-39NG pro LOM ???

L-159 vyráběli (mají na něj všechny přípravky), servisují, upravují a přestavují (a nejspíše budou i upgradovat). L-39NG zatím vyrobili "na koleně" jeden kus.
Tato letadla se již dávno nevyrábí ve stovkách kusů, aby šlo mluvit o nějakém efektu sériové výroby alá Škoda Mladá Boleslav. Prakticky vše je "kusovka".

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 08:17
od Juraj Tichý
Skeptik: keby boli vyrobené na urovni 1997, asi áno. Ale o také lietadlo nemal nikto na svete reálny záujem. A L159 z 1997, nie je lietadlo na tréning začínajúcich pilotov.
Ale ak by Aero chcel zakomponovávať nové materiály, motor, mokré krídlo. Tak to ťažko, Príbeh L39NG sa začal písať v roku 2014. Dnes nám teda beží 7 rok a lietadlo nemá ukončenú certifikáciu a fabriku celá táto anabáza položila na lopatky.

Zemakt: ja pochybujem. A až ten upgrade "MS20" bude, a ALCA bude konečne schopná plnohodnotných CAS misií, tak to tiež neznamená, ze Aero bude schopné niečo podobné vyrobiť.
Ale povedzme, že áno. Cena za kus bude astronomická, nezabudajme, ze naposledy musela AČR odobrať 72 kusov, aby sa to aspoň trochu zaplatilo.

Miesto toho M-346 je umiestňované na trhu. Poliaci za systémovku dali najprv 35mil.€ ks, následne cena v ďalšej tranži klesla na 28,75mil€ kus. Finančná utópia by bol zase nejaký pokus L-169AJT, do ktorého Aero ani nechcelo ísť.
To nie je o žiadnej ješitnosti. To sú jednoduché matematické počty a počty predaných kusov. L-39NG, horkoťažko zatiaľ 4 kusy pre domáce publikum, ostatné vo hviezdach, M-345 už predaných 18 kusov a opcia na ďalších 27.
Príspevok Neshera je pekný, len mi povedz. Koľko tých inštruktorov má skúsenosť z F-16? Lebo vo výcvikovom centre Talianskych vzdušných síl ich bude hafo.
Zemáku sorry, chápem že bojuješ za domáce lietadlo. Je to sympatické a logické, ale Aero ťahá v ponuke pre OSSR za kratší koniec vo všetkých parametroch. Jediné čoho sa Aero mohlo na konci toho špagátu chytiť, je vzájomnosť vzťahov, dlhodobá spolupráca vzájomná pomoc priemyslu. Ale tento koniec špagátu ste si uťali vy. Takýto argument by dnes znel trošku falošne a úsmevne. :oops:

Ad cena letovej hodiny Gripena. Tak to vás pekne ošklbali tí Švédi. Dnes platítie ročne za LH BEZ pohonných hmôt 850.000CZK, čiže 36.329USD.
JAR, ktorá zverejnila jej náklady na prevádzku Gripena uvádza uplne iné čísla. Od cca 10.000USD za dry cost po 13.500USD za wet cost. Budem veriť užívateľovi, nie Janes. Predsa len sú to novinári a u tých si vieš kúpiť článok aký chceš.

zzz: Nemyslís, že v cenách tých kontraktov Leonarda bude nejaká neznáma premenná? Trebárs, skrytá pomoc Talianska domácemu výrobcovi lietadiel, v prípade nákupu M-345 Talianskymi vzdušnými silami?
Lebo:
Polsko: 4xM346 = 115mil€ / 28,75mil€ kus
Taliansko: 13xM345 = 300mil€ / 23mil€ kus
Každý by radšej išiel do M-346, pri tom rozdiely cien.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 08:21
od Scotty87
L-159 je letadlo přelomu devadesáticích a nultých let do jehož dalšího vývoje nebylo nikdy pořádně investováno. Možná by byli schopní vyrobit to letadlo v původní verzi, ale to by bylo dnes už prakticky neprodejné (navíc náklady na znovu rozjetí výroby nebudou malé). Na rozdíl od L-39NG jehož vývoj právě finišuje a dá se očekávat že jeho výroba neskončí u 4 kusů pro CLV. Pokud ano tak na tom Aero prodělá kalhoty.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 08:33
od Juraj Tichý
Košická letecká fakulta zaviedla letecké výcviky vo Svidníku

„Výučba na letisku vo Svidníku prebieha od začiatku júla. My operujeme po celom Slovensku, pretože letecká škola má bázy v Bratislave, Trenčíne a v Košiciach. Po novom už aj vo Svidníku,“ vysvetľuje inštruktor lietania a odborný asistent Katedry letovej prípravy LF TU v Košiciach Jozef Sabo.


Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 08:45
od niko
Stare dobre aeroklubove lietanie. Preco nie? Pre vycvik isto idealne.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 08:53
od Juraj Tichý
Zaujal ma ten asfalt.
Vybudované za komanča, pre delegácie čo chodili klásť vence na Duklu?

Aj s Miginou :lol:

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 08:57
od Skeptik
Scotty87 píše:L-159 je letadlo přelomu devadesáticích a nultých let do jehož dalšího vývoje nebylo nikdy pořádně investováno. Možná by byli schopní vyrobit to letadlo v původní verzi, ale to by bylo dnes už prakticky neprodejné (navíc náklady na znovu rozjetí výroby nebudou malé). Na rozdíl od L-39NG jehož vývoj právě finišuje a dá se očekávat že jeho výroba neskončí u 4 kusů pro CLV. Pokud ano tak na tom Aero prodělá kalhoty.
1/ VS AČR provozují 16 ks L-159A; 5 ks L-159T1+ a 3 ks L-159T2
2/ Že by VS AČR uvažovali o jejich vyřazení jsem nikdy neslyšel, naopak = budou muset projít upgradem.
3/ Aero sekci cvičných a lehkých bojových letadel neopustil - vývoj zde stále běží (L-39NG; L-259) - jde tedy jen integraci již vyvinutého, nebo nových komponentů ze zahraničí ... stejně se bude realizovat viz. bod 1

L-39NG doufám na 4 ks neskončí, ale víc jak pár desítek se jich stejně nevyrobí. Kde ale má Aero nastaven break-even (tj. počet letadel, kdy už se to začne rentovat) to nevím. Moc vysoko ale nebude. Nemohli počítat s prodeji stovek kusů.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 09:11
od Pikujuci brizolit
Juraj:
Letisko Svidník je v prevádzke od roku 1990. Má vybudovanú vzletovú a pristávaciu dráhu (VPD) o rozmeroch 1200 x 30 m so živičným povrchom, kde je prevedené denné značenie v súlade s predpisom L 14 - Letiská. Ďalej sa tu nachádza rolovacia dráha a odbavovacia plocha, ktoré boli v roku 1992 rekonštruované tak, aby spĺňali podmienky predpisu L 14.
Zdroj: mesto Svidnik

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 09:17
od Juraj Tichý
Takže predsalen komanči. Aj keď na konci ich bačovania.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 09:19
od Scotty87
Skeptik píše:
Scotty87 píše:L-159 je letadlo přelomu devadesáticích a nultých let do jehož dalšího vývoje nebylo nikdy pořádně investováno. Možná by byli schopní vyrobit to letadlo v původní verzi, ale to by bylo dnes už prakticky neprodejné (navíc náklady na znovu rozjetí výroby nebudou malé). Na rozdíl od L-39NG jehož vývoj právě finišuje a dá se očekávat že jeho výroba neskončí u 4 kusů pro CLV. Pokud ano tak na tom Aero prodělá kalhoty.
1/ VS AČR provozují 16 ks L-159A; 5 ks L-159T1+ a 3 ks L-159T2
2/ Že by VS AČR uvažovali o jejich vyřazení jsem nikdy neslyšel, naopak = budou muset projít upgradem.
3/ Aero sekci cvičných a lehkých bojových letadel neopustil - vývoj zde stále běží (L-39NG; L-259) - jde tedy jen integraci již vyvinutého, nebo nových komponentů ze zahraničí ... stejně se bude realizovat viz. bod 1

L-39NG doufám na 4 ks neskončí, ale víc jak pár desítek se jich stejně nevyrobí. Kde ale má Aero nastaven break-even (tj. počet letadel, kdy už se to začne rentovat) to nevím. Moc vysoko ale nebude. Nemohli počítat s prodeji stovek kusů.
Zajímavé že v plánech armády žádný upgrade L-159 nefiguruje. Stroje prochází středních opravou PP4000 při které se prodlouží životnost o 2000 letových hodin nebo 8 let provozu. Takže dalších 8 let se s L-159 nic dít nebude, na to bych si klidně vsadil. Potom si nemyslí že je vyřadí, ale že budou přestavěny na dvoumístnou cvičně-bojovou verzi.
L-259 je možná na papíře, ale pochybuji že je rozjetí jejich výroby reálné. Představeno toho bylo tak málo že nejspíš existuje jen jako nějaká studie. Navíc byl prezentován jako F/A-259 v souvislosti s americkým programem OA-X, kde se očekávala možnost dodávek stovek kusů. Nepřekvapivě nebyl vybrán a obávám se že tím celá sranda skončila.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 09:21
od niko
Juraj Tichý píše:Zaujal ma ten asfalt.
Vybudované za komanča, pre delegácie čo chodili klásť vence na Duklu?
Letisko Svidnik ma svoj vlastny pribeh. Zo Svidnika pochadzal Vasil Bilak. A ten nechal vybudovat toto letisko pre svoje potreby, aby sa nemusel plavocit autom, ked pojde z Prahy domov. Potom to bola dlho dlho testovacia trasa autoskoly, a korculiarov a skaterov. Dnes to zase sluzi povodnemu ucelu.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 09:55
od Zemakt
V rámci PP4000 jsou Alcy osazovány přípravou na tankovací zařízení, kabina pro použití NVG. Proč, těžko říct. Jedno je jasné, ve střednědobém výhledu se bude muset rozhodnout, co s nimi dál a myslím že je jasné, že se to bude odvíjet od budoucího nadzvuku.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 16/7/2020, 10:01
od mikojan29
niko píše:
Juraj Tichý píše:Zaujal ma ten asfalt.
Vybudované za komanča, pre delegácie čo chodili klásť vence na Duklu?
Letisko Svidnik ma svoj vlastny pribeh. Zo Svidnika pochadzal Vasil Bilak. A ten nechal vybudovat toto letisko pre svoje potreby, aby sa nemusel plavocit autom, ked pojde z Prahy domov. Potom to bola dlho dlho testovacia trasa autoskoly, a korculiarov a skaterov. Dnes to zase sluzi povodnemu ucelu.
Ja som našiel zase takéto pekné foto z októbra 2019:
https://www.google.sk/maps/@49.326766,2 ... 2268?hl=sk