AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Mam problem pochopit co sa mi snazis vytknut.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
S tím ti ale nejsem schopen nijak pomoct. Je mi líto.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Beriem to len ako šikanu na zaklade zdielania informacii, ktore sa ti nepacia.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Zdravím.
Jak to vypadá aktuálně s tou akvizici Izraelskych dronu? Takhle laicky mi přijde že jak se to táhne tak pomalu ten jejich systém ztrácí konkurenceschopnost. Stejně jako se upustilo od toho velkého dronu bych upustil i od těhle.
Sice je to trochu jinak kategorie ale co přemýšlet pro nás o systému jako je HX-2? (reálné nasazení proti vyspelemu nepříteli, používání AI a tím i další vývoj účinnosti) navíc to máme u souseda a případně mužem začít spolupráci na jejich další vývoj.
Jinak taky nejsem zastáncem nakupu těch levných fpv na sklad. Stačí aby s nimi armáda uměla pracovat a používat. Výrobní Kapacity na ně máme a případě potřeby se jich desítky tisíc dají pořídit v řádu nižších jednotek měsíců.
Jak to vypadá aktuálně s tou akvizici Izraelskych dronu? Takhle laicky mi přijde že jak se to táhne tak pomalu ten jejich systém ztrácí konkurenceschopnost. Stejně jako se upustilo od toho velkého dronu bych upustil i od těhle.
Sice je to trochu jinak kategorie ale co přemýšlet pro nás o systému jako je HX-2? (reálné nasazení proti vyspelemu nepříteli, používání AI a tím i další vývoj účinnosti) navíc to máme u souseda a případně mužem začít spolupráci na jejich další vývoj.
Jinak taky nejsem zastáncem nakupu těch levných fpv na sklad. Stačí aby s nimi armáda uměla pracovat a používat. Výrobní Kapacity na ně máme a případě potřeby se jich desítky tisíc dají pořídit v řádu nižších jednotek měsíců.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Situácia je zhruba taká , že sa o nich reční a čaká na striebornú guľku.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Tady je asi nejdůležitější ta část, že AČR chce mít dron na každém družstvu
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Ministerstvo obrany kupuje trojici bezpilotních vrtulníků Skyspotter s příslušenstvím a zástavbou čidel od Modelárny Liaz. Za 285 milionů korun a bez výběrového řízení.
- Primoco podalo podmět
- Liaz nemá certifikace (jen SPECIFICL) a takže teprve se musí certifikovat a dointegrovat vybavení ve VTÚ - Kategorie SPECIFICL vyžaduje před každým letem zažádat o potřebné povolení Úřad pro civilní letectví
- cena 285 mega - Do hranice 300 milionů korun může ministerské kolegium rozhodnout o nákupu bez nutnosti informovat výbor
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-na ... s-40509479
- Primoco podalo podmět
- Liaz nemá certifikace (jen SPECIFICL) a takže teprve se musí certifikovat a dointegrovat vybavení ve VTÚ - Kategorie SPECIFICL vyžaduje před každým letem zažádat o potřebné povolení Úřad pro civilní letectví
- cena 285 mega - Do hranice 300 milionů korun může ministerské kolegium rozhodnout o nákupu bez nutnosti informovat výbor
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-na ... s-40509479
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Hrozně super nápad koupit českou kopii běloruského dronu. Je prokázané, že liberecká firma spolupracovala s běloruskými konstruktéry z tamní firmy Indela a je dost dobře možné, že jejich nákup představuje i bezpečnostní riziko. Případ je hodný pozornosti i proto, že v Modelárně LIAZ byl necelé dva roky zaměstnán František Šulc, což je první náměstek ministryně obrany Černochové. Jednatelem firmy byl do konce roku 2021 a nyní také deklaruje své přesvědčení, že tuzemský výrobce už dávno spolupráci s běloruským subjektem ukončil.
Za vývojem oněch bezpilotních strojů stojí konstruktér Vladimir Chudakov. Jak uvádějí běloruské zdroje, Chudakov už v roce 1996 založil konstrukční kancelář KB Indela se zaměřením na bezpilotní prostředky. Během let přibývaly nové modely. Časem se objevily i vojenské verze. Kupříkladu v roce 2017, kdy Chudakov navázal spolupráci s českou Modelárnou LIAZ, představila firma Indela na vojenské přehlídce MILEX bojový průzkumný bezpilotní vrtulník, jenž může být vyzbrojen raketami. Firma Indela v roce 2018 spadla do konkurzu, ale vývoj a výroba pokračovaly dál. Dnes celou produkci zastřešuje holding KB Bezpylotnyje Vertoljoty, přičemž Chudakov je stále uváděn jako hlavní konstruktér a také generální ředitel. Holding podle svého webu má přes 250 zaměstnanců. Vyvíjí další bezpilotní prostředky pro civilní i armádní využití. I ze sociálních sítí lze vyčíst, že Chudakovova firma v čase války na Ukrajině čile spolupracuje i s Ruskem. Chudakov třeba v listopadu roku 2022 vystoupil v televizní debatě běloruských a ruských expertů, kde probírali význam dronů ve "speciální vojenské operaci".
Modelárna LIAZ svůj bezpilotní vrtulník v civilní verzi poprvé světu představila na pražské výstavě Future Forces Forum v říjnu 2018. V následujících letech sice o tomto výrobku a jeho možném uplatnění vyšlo několik článků, avšak nikdy nezaznělo, že s vývojem vypomohla běloruská konstrukční kancelář Vladimira Chudakova – muže, který je i zakladatelem zmíněné výrobní firmy Indela. Majitel liberecké firmy Vojtěch Pražma tvrdí, že podobné kooperace jsou v branži naprosto běžné a že oni ji nikdy nepopírali. Zdůrazňuje, že spolupráce s Běloruskem tehdy žádné sankce nepřekračovala. "My jsme sice špičková strojírenská firma, máme velmi silný inženýring, ale třeba aerodynamika nebyla naše doména, museli bychom tápat, začínat vývoj od nuly, a to by nám trvalo dlouho. Proto jsme hledali subdodavatele a v roce 2017 jsme našli tuhle konstrukční kancelář," uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy Pražma. Konstrukční kancelář Vladimira Chudakova si prý vyhledal přes internet. "Seznámil jsem se s nimi, oni mi ukázali svou práci, a hlavně byli ochotní na tom projektu pracovat, protože ne všechny letecké konstrukční kanceláře jsou ochotny dělat na cizí zadání. A nabídli slušnou cenu," doplňuje, co o partnerství rozhodlo. Vojtěch Pražma ale zdůrazňuje, že šlo jen o velmi krátký vztah. I kvůli některým neshodám. "Naše spolupráce skončila reálně už v roce 2018, kdežto 'papírově' – tedy výpovědí smlouvy z naší strany – skončila až v roce 2019. Od té doby už komunikují jen advokáti," popisuje podnikatel. Jak uvádí, dnes už nové modely vrtulníků vyvíjí jeho firma bez cizí pomoci.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/doma ... aha-244389
Vojtěch Pražma na snímku z roku 2021 se svým bezpilotním vrtulníkem.
Za vývojem oněch bezpilotních strojů stojí konstruktér Vladimir Chudakov. Jak uvádějí běloruské zdroje, Chudakov už v roce 1996 založil konstrukční kancelář KB Indela se zaměřením na bezpilotní prostředky. Během let přibývaly nové modely. Časem se objevily i vojenské verze. Kupříkladu v roce 2017, kdy Chudakov navázal spolupráci s českou Modelárnou LIAZ, představila firma Indela na vojenské přehlídce MILEX bojový průzkumný bezpilotní vrtulník, jenž může být vyzbrojen raketami. Firma Indela v roce 2018 spadla do konkurzu, ale vývoj a výroba pokračovaly dál. Dnes celou produkci zastřešuje holding KB Bezpylotnyje Vertoljoty, přičemž Chudakov je stále uváděn jako hlavní konstruktér a také generální ředitel. Holding podle svého webu má přes 250 zaměstnanců. Vyvíjí další bezpilotní prostředky pro civilní i armádní využití. I ze sociálních sítí lze vyčíst, že Chudakovova firma v čase války na Ukrajině čile spolupracuje i s Ruskem. Chudakov třeba v listopadu roku 2022 vystoupil v televizní debatě běloruských a ruských expertů, kde probírali význam dronů ve "speciální vojenské operaci".
Modelárna LIAZ svůj bezpilotní vrtulník v civilní verzi poprvé světu představila na pražské výstavě Future Forces Forum v říjnu 2018. V následujících letech sice o tomto výrobku a jeho možném uplatnění vyšlo několik článků, avšak nikdy nezaznělo, že s vývojem vypomohla běloruská konstrukční kancelář Vladimira Chudakova – muže, který je i zakladatelem zmíněné výrobní firmy Indela. Majitel liberecké firmy Vojtěch Pražma tvrdí, že podobné kooperace jsou v branži naprosto běžné a že oni ji nikdy nepopírali. Zdůrazňuje, že spolupráce s Běloruskem tehdy žádné sankce nepřekračovala. "My jsme sice špičková strojírenská firma, máme velmi silný inženýring, ale třeba aerodynamika nebyla naše doména, museli bychom tápat, začínat vývoj od nuly, a to by nám trvalo dlouho. Proto jsme hledali subdodavatele a v roce 2017 jsme našli tuhle konstrukční kancelář," uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy Pražma. Konstrukční kancelář Vladimira Chudakova si prý vyhledal přes internet. "Seznámil jsem se s nimi, oni mi ukázali svou práci, a hlavně byli ochotní na tom projektu pracovat, protože ne všechny letecké konstrukční kanceláře jsou ochotny dělat na cizí zadání. A nabídli slušnou cenu," doplňuje, co o partnerství rozhodlo. Vojtěch Pražma ale zdůrazňuje, že šlo jen o velmi krátký vztah. I kvůli některým neshodám. "Naše spolupráce skončila reálně už v roce 2018, kdežto 'papírově' – tedy výpovědí smlouvy z naší strany – skončila až v roce 2019. Od té doby už komunikují jen advokáti," popisuje podnikatel. Jak uvádí, dnes už nové modely vrtulníků vyvíjí jeho firma bez cizí pomoci.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/doma ... aha-244389
Vojtěch Pražma na snímku z roku 2021 se svým bezpilotním vrtulníkem.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
v čem jejich nákup představuje bezpečnostní riziko? Je vyráběn v BLR?



Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Otázka je, či má Modelárna LIAZ plný prístup ku kodu softwaru a kľúčom. Ostatné nehrá veľkú rolu.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Chýbajúce certifikáty problém byť môžu. Ale pokiaľ tá spolupráca už skončila, tak v tom problém nevidím. To by sme museli rovnako zavrhnúť aj aj M346.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Řekl bych že bude mít svůj. Tehdy šlo jen o prostý HW.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Cena je 285 milionů korun za tri drony. . To sa mi vidí trochu moc za tri vrtuľníkové drony. 4 miliony $ za kus.
Čo je na tej systémovej cene tak drahé ? Terminály sú vykladané zlatom ? Koľko motorov sa dodáva ?
Dron obsahuje radar ?
Kurník, cca 300 milionov korún má stáť jeden kus dronu Ghost bat.
Čo je na tej systémovej cene tak drahé ? Terminály sú vykladané zlatom ? Koľko motorov sa dodáva ?
Dron obsahuje radar ?
Kurník, cca 300 milionov korún má stáť jeden kus dronu Ghost bat.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Ten obrázok je myslím iba ilustračný.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Když se na ten dron dívám přijde mi to jak cesta do pravěku dronoveho létání. Kdyby to byla cena s nějakým vývojem českého proudoveho dronu tak možná.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Tato koncepce dronu pro bojove uziti /klasicky vrtulnik je dnes uz opravdu za zenitem.
Mozna tak nekde v namorni aplikaci by se uzivil. Ale i tam spise Kamov koncepce odolna na smer vetru.
Ad1.Maly dolet
Ad2Hlucnost a vibrace,ty znamenaji narocnou stabilizaci senzoru i stroje samotneho.
Ad3 Nutnost neustaleho kontinualniho prijmu i male preruseni znamena pad.
Ad4 Zjistitelnost na velkou vzdalenost
Ty projekty tady byly ,uplatneni nenasly.
O cene radeji nepisu,mechanicky je to narocne a drahe.
Mozna tak nekde v namorni aplikaci by se uzivil. Ale i tam spise Kamov koncepce odolna na smer vetru.
Ad1.Maly dolet
Ad2Hlucnost a vibrace,ty znamenaji narocnou stabilizaci senzoru i stroje samotneho.
Ad3 Nutnost neustaleho kontinualniho prijmu i male preruseni znamena pad.
Ad4 Zjistitelnost na velkou vzdalenost
Ty projekty tady byly ,uplatneni nenasly.
O cene radeji nepisu,mechanicky je to narocne a drahe.
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
Možná by se jen třeba chtělo podívat na to video a ujasnit si myšlenky k čemu to vlastně vůbec slouží. A jestliže to někdo náhodu pochopí, tak diskuze na bázi "a nebyla by náhodou lepší malá mobilní skupina s malým upoutaným balonem na Landcruisru lepší a levnější" by byla mnohem relevantnější než tyhle kecy v kleci 



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: AČR bezpilotní prostředky/drony a věci související
To na veci nic nemeni.
ad1 Vlasnosti o kterych jsem psal se nezmeni.
ad1 Vlasnosti o kterych jsem psal se nezmeni.