Stránka 27 z 62

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 8/1/2021, 22:44
od Wasp
Odhlédnu li od tabulek, je F-15 lehce ovladatelný letoun od hodně pomalých až po velmi vysoké rychlosti.
Má všechno co potřebuje obratné letadlo k tomu, aby bylo úspěšné v manévrových bojích.

Hlavní nevýhoda v manévrových bojích je jeho velikost. Je veliký jako tenisový kurt.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 12:01
od Pavel 15
Wasp

abychom si rozuměli já mám F-15.16.18,14, 22 také rád , ale bohužel F-15 trošku starší jak SU-27. Rusové zatáčky 360° za 12-13 s, provádí
jen pro efekt...
SU-27 aby vydržela zatížení 12G po tu dobu má hmotnost 16500+ 700/900 kg paliva -odhady odborníků.
Podle manuálu této stíhačky , SU-27 vzletová hmotnost 21.500kg , vydrží zatížení 8G při rychlosti M-0.85




Stíhačka F-15 podle manuálu -hmotnost 16780 kg, rychlost M-0.62 , zatíženi 9G - okamžitá manévr -23.62 st/s

Piloti při předvádění 360° zatáček udržují manévrovatelnost něco mezi dlhodobou a okamžitou -tím získají nejlepší čas provedení zatáčky.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 12:11
od Wasp
Vycházím z toho co mám nastřádáno. 28 st/sec mám z článku pro piloty F-15, od autora, který byl experimentální pilot F-15. Smysl článku je napsat pro piloty jak létat s Eaglem.

Budu rád když mě pošleš své tabulky a zdroje, klidně PM.

Moje stažené manuály neukazují okamžité zatáčení, mám jenom Sustained turn. Třeba máš nějaké jiné :up: , ty bych taky chtěl.

To málo co jsem četl o Su-27 psalo, že Su-27 má omezení G a alfy. Dá se pilotem omezovač G vypnout ?

F-15 může jít přes deset, Eagle nemá omezovač přetížení, konstrukce tím trpí ( to je nevýhoda), ale, v nutnosti jít za 9g bylo považováno naopak za výhodu.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 13:53
od Pavel 15
Wasp-

bohužel tebe zklamu , já to napsal již u příspěvku z 7.1.-jak dal ty grafy ,že to mám od kamaráda . On fanda do techniky z SSSR a byl aktivní
na již zrušeném vojenském fóru Military photos . Podle jeho slov tam bylo hodně znalých fandů do vojenské techniky. Tedy nějaké informace
a grafy má ze zmíněného fóra.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 14:10
od Wasp
Škoda :-(
Konkrétně u grafu okamžitého zatáčení je u F-15 problém.
Nejsou oficiálně dostupné. Tedy top secret.
Nenajdu je ani v manuálech pro piloty F-15, co mám. Podle mě není k dostání manuál pro F-15C po roce 1990.


Na internetu najdeš hodně grafů kde je okamžité zatáčení, ale většinou nemají žádné ověření pravosti.
Něco je z her, něco je totálně bez zdroje.

28 deg/sec je jediný, u kterého mám ověřenou validnost.

V souvislosti, pokud je tato hodnota pro 9g, je možné že se zvýší s tím, jak vzroste přetížení nad 9g ?



Z Tvých grafů asi celkem sedí ustálené zatáčení, kontroloval jsem to velice zběžně ( vzal jsem nejvyšší hodnotu), lišila se trochu rychlost.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 16:38
od Pavel 15
Wasp píše: V souvislosti, pokud je tato hodnota pro 9g, je možné že se zvýší s tím, jak vzroste přetížení nad 9g ?
Fyzika je přece stejná....akorát zapomínáš na jednu důležitou věc.
Rusové na ten manévr s 12G měli tovární letoun s minimem nalétaných hodin......
Amíci mají již F-15 hodně opotřebované, až na F-15EX.....
Dobře udržovaný letoun by měl vydržet 1,5 násobek povoleného boj.zatížení.
Stejnak je tam mnoho ale...

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 17:25
od Wasp
To je jasný. Ale není mě známo o omezení přetížení, mimo doby vyšetřování, když spadne nějaký Orel.
Nebo omezení rychlosti, ze stejného důvodu.


Eagle nemá počítačem omezen G limit, dnes létají asi ve větším množství tzv. Golden Eagle, vybraní Orli s nejmenším opotřebováním, velice modernizovány, jde to vidět hodně v kokpitu.

A/B verze nelétá vůbec.

Vysvětloval to jeden člověk který obsluhoval F-15.
Je lepší vyměnit křídlo, než aby pilot zahynul když potřeboval v nouzové situaci zatáhnout více než 9. Třeba když hrozila srážka, nebo v boji.
Je to risk, ale je to lepší než jasná smrt.
Dá se najít 12-14g a je třeba být vylétaný pilot a mít Eagle v ruce.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 21:00
od Wasp
Ohledně teoretického souboje Flanker vs Eagle.
Letadla jsou si moc blízko, a od roku 2005 AIM-9X a JHMCS s možností "střílení od boku" kompletně změnil možnosti Eaglu v dogfightu. Rozhodne pilot a to jak bude umět létat na hraně možností svého letadla, a rozhodne se správně ve správný čas.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 21:20
od Skeptik
A kterou verzi Flankeru máš na mysli?

Je totiž poměrně velký rozdíl mezi Flankerem B tedy Su-27 SK (který byl v roce 1991 nabídnut Číně) a Flankerem E tedy Su-35S.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 9/1/2021, 21:34
od Wasp
Žádnou konkrétní, píši to tak jak nakupuji, tj z rozhovorů pilotů F-15.
Asi s tím nedělají rozdíl.
Mluví spíše o pilotovi, ten je rozhodující, ne stroj - konstrukce.

Ale pro účel debaty si představ jakoukoliv verzi Flankeru a napiš, proč by to tak nebylo.

PS. Našel jsem Ti přímou linku kabelu (FBW) CAS od ovládání po aktuátory u F-15A-D

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 08:49
od Skeptik
To samozřejmě napsat nemohu, neb jsem ani jeden z uvedených typů nelétal :lol:
Z logiky srovnávání ale vyplývá, že se vždy porovnávají F-15C a Su-27S (SK), což jsou de facto "současníci" a přímí konkurenti.

Nicméně plně s tebou souhlasím, že ve skutečném boji by nakonec rozhodovaly zkušenosti pilotů (jako ostatně vždy).

Příkladem budiž ty "profláknuté" cvičné boje mezi usáckými F-15C a indickými Su-30MKI (bohužel nic víc vypovídajícího nemáme).
Při prvním setkání "smázli" Indové Usáky z oblohy.
Na druhé setkání se Usáci připravili mnohem lépe, vymysleli novou taktiku boje F-15C proti Su-30MKI a podobným letounům, ověřili a natrénovali si ji ve cvičných bojích proti F-22, a v následných střetech se jim podařilo skóre s Indy vyrovnat.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 09:05
od Wasp
V tomto případě najdeš rozporuplná data. Tedy, prvně najdeš jasné vítězství indického letectva. Později najdeš že to ale bylo podstatně jinak, že piloti F-15 byli více než vyrovnaní soupeři a poráželi své indické kolegy asi 3:1.
Já jsem na neutrální straně.
Ale celkem jsem si jistý že zavedení JHMCS a AIM-9X, což v jednom medializovaném připadu "totální porážky", F-15 neměl k dispozici, výrazně pozměnilo možnosti F-15C v boji se Su-XX.

F-15 "bojuji" s F-22 pravidelně, tedy znají výhody a nevýhody vektorování tahu.
Sedí Ti data zavedení F-22 do služby a cvičení mezi F-15 a Su-30 ?
Je to zajimavá myšlenka.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 10:02
od Skeptik
POZOR
Já to nechtěl navést do zbytečné diskuze, který letoun je lepší, proč (na základě papírových dat), ani jako to bylo na Cope India 04.
Jen jsem chtěl prezentovat, že je to VŽDY na pilotech.

Poznámka
Těch "setkání" usáckých F-15C a indických Su-30MKI bylo víc ... minimálně se ví o dvou.
Již zmiňované Cope India 04 (rok 2004, tj. před zavedením F-22A do služby (2005) ... kde to měly F-15C "projet" 9:1), a pak Red Flag 2008 (na který se právě měli piloti F-15C připravovat proti F-22), kde to měly F-15C "srovnat", dle některých vyjádření dokonce "vyhrát" 3:1.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 10:21
od Wasp
Další věcí je politika, která se promítá do prezentování výsledků, třeba tlak na to ukázat jak je F-15 špatný a jak je potřeba mít více F-22.
Skutečnost je že výsledky nejsou k dispozici, šlo o cvičení. Jedna strana mohla být úmyslně zvýhodněna, protože se to tak často dělá. Jedna strana "umře" aby se druhá něco naučila.
Tady ta cvičení jsem moc nezkoumal, ale to málo bylo celkem nejednoznačné. Podle amerických pilotů indičtí piloti v případě Su-30 ztráceli hodně energii při používání vektorových manévrů a pak se dali "dobře zabít". Jestli je to z prvního, nebo druhého cvičení ti teď neřeknu.
Ani nemám ověřeno jméno toho pilota, ale, najdí seznam pilotů F-15, že :-D

Něco podobného říkají dva piloti F-15.

A nějaký "generál" říká to o té politice, F-15 měli prohrát.

Tolik z americké strany.

EDITUJI
Celkově v dobách 80-90. let
Američtí letci byly na základě špionážních dat přesvědčeni že trénují více než tehdejší sovětští protivníci. V BVR taktice měla být uplatněna proti Su-27 tzv F-pole maneuver taktika. Která se dnes běžně používá ale tehdy (80s) to byl zcela nový koncept.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 10:31
od Skeptik
Jasně, proto se těmto neplodným diskuzím snažím vyhnout.
V minulosti jsem se do pár z nich nechal zatáhnout, a vždy to bylo ... na Hovno :wink:

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 10:33
od Wasp
Tady "nejsou data".
Ale kdybys měl něco k výcviku letců od roku 1980 kteří měli bojovat s Eaglem, bylo by to fajn.
Třeba jestli je to s tim F-Pole maneuver pravda.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 10:40
od Saburo
Tuty dvě videa doporučuju všem kdo tak se zoufale snaží dokázat jak je špatná F-15 oproti rusáckým Su na základě cvičných soubojů s indickými MKI...

https://youtu.be/WKEa-R37PeU

https://youtu.be/4ibgAQ7lv0w

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 12:32
od Ejdou Rotacak
Proč má to video tolik disliků? To je práce ruských farem na disliky? :shock:

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 13:18
od Wasp
Dávám sem vysvětlení F Pole Maneuver, připomínám že má jít a manévry pro boj mimo vizuální dosah, podle jedné paměti má jít o tehdy tajnou taktiku přímo pro piloty F-15 proti Su-27 a podobným hrozbám.

https://www.youtube.com/watch?v=C9FVhCY ... Sidewinder

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 10/1/2021, 13:25
od Pavel 15
Wasp píše:Další věcí je politika, která se promítá do prezentování výsledků, třeba tlak na to ukázat jak je F-15 špatný a jak je potřeba mít více F-22.
Skutečnost je že výsledky nejsou k dispozici, šlo o cvičení.
Pně souhlas , tady bylo zadání aby vynikly ty rousácké sůšky.Ślo o to dokázat jak je OREL již zastaralý , o nic jiného nešlo.