Polské ministerstvo obrany zvažuje možnost modernizovat jeden mechanizovaný prapor s vozidly BMP-1 (58 ks). Rozhodnutí má padnout již v příštím roce. Svou nabídku podalo 12 společností z Polska i zahraničí. Velmi zajímavá je modernizace společnosti WZM (Wojskowe Zaklady Motoryzacyjne), která je součástí polského koncernu PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). WZM má v Polsku největší zkušenosti s opravami a modernizacemi BMP-1, před lety vyvinula modernizaci BWP-1M Puma. Současně vyrábí průzkumná BWR-1S/1D, což jsou modernizovaná československá BPsV Svatava. Aktuálně představená modernizace dostala o 20 centimetrů zvýšenou korbu, zesílený podvozek, výkonnější topení / klimatizaci, detektory zbraní hromadného ničení, hasicí systém, novou elektronickou výzbroj, moderní vnitřní i vnější komunikační prostředky a 360° kamerovou soustavu. Na první pohled zaujme belgický bezosádkový bojový modul Cockerill 1030. Ten je vybaven kanónem ATK Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm, kulometem ráže 7,62 mm, optoelektronickou hlavicí, integrovaným odpalovacím zařízením pro protitankové řízené střely a osm zadýmovacích granátometů integrovaných se systémem vlastní ochrany před laserovým ozářením SSP-1 Obra-3. Základní verze Cockerill 1030 váží méně než 1500 kg a má úroveň ochrany 2 podle STANAG 4569 (lze ji zvýšit na úroveň 4). Bojová hmotnost celého vozidla je kolem 15 tun. Vozidlo pohání německý dieselový motor MTU 6R 106 T2 o výkonu 243 kW (326 koní). Modernizovaný stroj si zachoval plavbyschopnost. Posádku tvoří dva až tři vojáci, výsadek šest vojáků. Díky korbě vyšší o 20 cm je v prostoru výsadku mnohem více místa – navíc celý výsadkový prostor byl kompletně přepracován a modernizován. Balistická ochrana vozidla odpovídá úrovni 3 (volitelně 4) dle STANAG 4560. Protiminová ochrana zůstala na úrovni 1 dle stejné normy. V případě zájmu ale není problém vozidlo osadit modulárními pancéřovými pláty.
https://www.armadninoviny.cz/nez-dorazi ... ml#diskuze
https://www.defence24.com/mspo-2021-mod ... e-unveiled
