OSSR, kampak kráčíte?
Moderátor: jarl
Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR, kampak kráčíte?
A video k tomu
https://www.facebook.com/LetiskoSvidnik ... 0207835626
V súvislosti s oslavami 75. výročia Karpatsko-Duklianskej operácie bolo uplynulú nedeľu na letisku vo Svidníku opäť rušno. Letisko využila s cieľom prepravy prezidentky Slovenskej republiky ako aj iných štátnych činiteľov posádka lietadla L-410UVP E20 z Dopravného krídla VS OSSR v Kuchyni. Na letisku tiež pristáli tri nové vruľníky UH-60M BlackHawk z Vrtuľníkového krídla v Prešove, ktoré sa neskôr účastnili slávnostného preletu nad pietnymi miestami.
https://www.facebook.com/LetiskoSvidnik ... 0207835626
V súvislosti s oslavami 75. výročia Karpatsko-Duklianskej operácie bolo uplynulú nedeľu na letisku vo Svidníku opäť rušno. Letisko využila s cieľom prepravy prezidentky Slovenskej republiky ako aj iných štátnych činiteľov posádka lietadla L-410UVP E20 z Dopravného krídla VS OSSR v Kuchyni. Na letisku tiež pristáli tri nové vruľníky UH-60M BlackHawk z Vrtuľníkového krídla v Prešove, ktoré sa neskôr účastnili slávnostného preletu nad pietnymi miestami.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
V kazdom pripade, ak by niekoho napadla zase taka takticka blbost, ako prebit sa na Slovensko cez Duklu, tak mame velmi slusne prifrontove letisko. 

Re: OSSR, kampak kráčíte?
Tu Tvoji "neznámou proměnnou"Juraj Tichý píše: zzz: Nemyslís, že v cenách tých kontraktov Leonarda bude nejaká neznáma premenná? Trebárs, skrytá pomoc Talianska domácemu výrobcovi lietadiel, v prípade nákupu M-345 Talianskymi vzdušnými silami?(...)

Hledáš jakousi "neznámou proměnnou" ve smlouvě v roce 2019 mezi Leonardo a italským ministerstvem obrany (druhá objednávka pro italský stát a to na 13xM-345 za 300 milionů EUR)?
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... -air-force
Nebo "tu neznámou proměnnou" vidíš v těch smlouvách v roce 2017 mezi Leonardo a italským ministerstvem pro hospodářský rozvoj =zhruba několik set milionů EUR za prvních 5 objednaných M-345 pro italský stát (celkem více než 500 milionů EUR na dodávku 5xM-345 a na zakázku na vývoj nového vrtulníku)?
V nezávislých aero-military médiích je upozornění na to, že ty stovky milionů byly z rozpočtu na hospodářský rozvoj, nikoliv z rozpočtu italského ministerstva obrany). http://www.defense-aerospace.com/articl ... pters.html
defense-aerospace.com píše:The Italian government has had to fund these two military programs from the budget of the Ministry of Economic Development, and not the Ministry of Defence, whose budget cannot be stretched further because parliament would not stand for it.
It also allows multi-year funding of high-technology programs, which are more difficult to arrange under Ministry of Defence budget regulations.
Italská vláda musela tyto dva vojenské programy financovat z rozpočtu ministerstva pro hospodářský rozvoj, a nikoli z ministerstva obrany, jehož rozpočet nelze dále rozpínat, protože by to parlament neodsouhlasil.
(tento postup) umožňuje také víceleté financování špičkových technologických programů, které je obtížnější zajistit podle rozpočtových předpisů ministerstva obrany.
Situace je ohledně dotování projektu M-345 je dost zmatená, protože v minulosti patrně proběhly ještě jiné dotace než ta dotace přes 500 milionů EUR v roce 2017. Viz zpráva z roku 2016 popisujících jakýchsi 545 milionů EUR na projekt M-345
https://www.varesenews.it/2016/10/un-el ... ca/560030/
Nebo myslíš nějaké dřívější dotacek pro Leonardo (a jeho předchůdce Aermacchi/Alenia) během těch 15-20 let vývoje M-345 (M-311)?
Tím netvrdím, že všechny ty obrovské dotace na vleklý vývoj M-345 pro Leonardo od italského státu odpovídají vynaloženým nákladům na vývoj (či na výrobu M-345). Prostě nechápu co na M-345 může mít hodnotu, aby kupec zaplatil něco zhruba mezi 25 až 30 milionu EUR/jedno M-345 - tuto "kusovou cenu" odhaduji při dodávce balíčku (systémová cena) obsahujícího 6 x M-345 pro 2.Tl. Při větším množství např. 10xM345 pro OSSR bych předpokládal, že cena balíčku bude příznivější a to na úrovni zhruba cca 250 milionů EUR (druhá série objednávek M-345 pro Italy byla 300 milionů EUR při dodávce 13 letadel, přičemž náhradní díly atd. byly předpokládám již dodány během první objednávky - komplexní smlouva celkem za více než 500 milionů EUR, jejíž jedna část obsahovala dodávku 5 x M345)
Podle mě spíš část z těch stovek milionů EUR v roce 2017 mohlo být křížové financování jiných aktivit Leonardo, např. velmi velmi obtížný a zpožděný vývoj přelomového AW-609. A také mohlo jít o pokrytí nákladů na budování obou výrobních linek pro AW-609 (v Itálii a v USA), obě linky byly dokončeny právě někdy v době podpisu dotace 500 milionů EUR pro Leonardo v roce 2017. Přímé dotování civilního AW-609 by patrně bylo nelegální, protože pravidlo "de minimis". A podporovat AW-609 nákupem pro civilní složky italského státu bude obtížné, jestli kritériem výběru bude cena (=odhad Forbes.com: že AW-609 je výrazně rychlejší, ale zhruba 2x dražší než vrtulníky se stejně velkou kabinou/vybavením). Pokládám za nepravděpodobné, že by rozběh AW-609 mohl podpořit italský stát objednávkami AW-609 pro italské letectvo ... totiž tipuji, že Leonardo cílí s AW-609 primárně na civilní trh, protože na vojenský trh míří jiný tiltrotor a to Bell Valor (jako doplněk k existujícímu V-22 Osprey). Ale to je jen můj (maličko podložený) odhad.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Vojaci trénujú na cyperskú misiu, cvičia aj potláčanie davu
Týždňovou prípravou v týchto dňoch prechádza 271 profesionálnych vojakov v priestoroch Centra výcviku Lešť. Prví z nich budú už v auguste nasadení na Cyprus, čaká ich patrolovanie v nárazníkovej zóne.
Týždňovou prípravou v týchto dňoch prechádza 271 profesionálnych vojakov v priestoroch Centra výcviku Lešť. Prví z nich budú už v auguste nasadení na Cyprus, čaká ich patrolovanie v nárazníkovej zóne.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Dnes prišla na návštevu MOSR Annegret Kramp-Karrenbauer, ministerka obrany NSR. Tak môžme špekulovať o čo ide. Leopardy, Pumy, Lynx?
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Čau,Pikujuci brizolit píše:Zemakt, nudím sa, zahrám sa na ješitného, ak môžem![]()
(...)Koĺko presne stojí letová hodina F-16V vs JAS 39 Gripen nie MS20? Lebo už teraz máme predpovedi čo všetko sa neutiahne, nemáme atď.
Ak už ješitnosť, tak na oboch stranách![]()
(...)
Ješitný mód je off a teraz seriozne, aj tak tu len všetci varíme z vody.![]()
Prajem pekný večer všetkým
sice jsi to myslel ironicky. Ale je to důležitá otázka. Protože na ní lze hezky ukázat, že takto položenou otázku nelze zodpovědět - resp. odpověď bude velmi velmi nepřesná. Důvodem je, že chybí odpovědi na prvotní otázku. A to: Jaké konkrétní úkoly a s jakým rozpočtem mají být (s)plněny 1. Tl a 2. Tl. Úmyslně jsem abstrahoval od nejen od typu letadla, ale taky od kategorie letadla.
Proč abstrahuji od kategorie letadla?
Protože neexistuje jeden typ letadla sloužící v jednotce X. Existuje 1. Taktická a 2. Taktická letka. A jejich úkoly by se měly nějakým způsobem doplňovat (anebo je řešením zrušit 2. Taktickou letku a její úkoly předat na 1. Tl).
Tenhle prostý fakt mi došel až včera. Kdy jsem bádal proč Švýcaři dlouhé roky provozující 2 typy nadzvuků (F-5 a F/A-18C/D) je chtějí nahradit jedním typem letadel ... přičemž tyto nadzvuky doplňují turbovrtulové Pilatus PC-9 a PC-21.
V září 2020 bude ve Švýcarsku referendum a předpokládám, že se objeví také jiné odhady provozních nákladů než je nynější velmi hrubý odhad o provozních nákladech nových letadel = provozní náklady během 30-ti let služby budou cca 2x tolik co je samotná kupní cena https://www.srf.ch/news/schweiz/schaetz ... den-kosten.
Logicky by se nabízelo, aby plnohodnotný bojový nadzvuk doplňoval nějaký lehčí nadzvuk (cituji z AirForcesMonthly 08/2020: M-346, T-50, Hawk T2), ale Švýcaři nic takového nechtějí (=a dokonce prý jedním z důvodů proč byl loni ve Švýcarsku už podruhé odmítnut Gripen E- byla jeho jednomotorová koncepce plus množství paliva - viz některé důvody proč GripenNG odmítli poprvé - v referendu v 2014).
Proč abstrahuji od typu letadla?
Protože výši provozních nákladů, kromě verze letadla a jeho stáří/olétanosti, rovněž ovlivňují konkrétní úkoly jednotky ve kterém letadlo slouží. Hezky je to vidět na srovnání nákladů (přepočteno na cenu letové hodiny) konkrétních jednotek v USA vyzbrojených +- srovnatelným typem letadla.
Krásně je to vidět na grafu S.1 Cost per Flying Hour as a Function of Flying Hours, KC-135 Wings
(v témže dokumentu jsou analyzovány i náklady jednotek s C-130 a s F-16)
zdroj: Costs of Flying Units in Air Force Active and Reserve Components dostupné https://www.rand.org/pubs/technical_reports/TR1275.html
Tj. pro odhad provozních nákladů jednotek s bojovými letadly v OSSR (přepočtených na letovou hodinu) chybí spousta důležitých údajů. A teprve po jejich doplnění lze odhadovat na základě konkrétních typů letadel sloužících v OSSR.
Tj. do té doby než bude mít OSSR vyjasněno jak dál s nynější 1. Tl (zejména lidé) a s 2. Tl, tak veškeré odhady provozních nákladů slovenských F-16V budou vyčísleny v obrovském rozpětí. Manipulativní populista to ví a pokud od voliče dostane jednoduchou otázku "Koĺko presne stojí letová hodina" (která svědčí o naprosté neznalosti voliče), tak populista ví že může odpovídat ve stylu: "řeknu ti skoro jakkékoliv číslo, kterékoliv si budeš přát"

"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Vzhledem k tomu, že včera Pompeo opět vyhrožoval Německu sankcemi, bude-li se chovat jako nezávislý stát a bude-li si svoji energetickou bezpečnost zajišťovat samo, bez ohledu na zájmy USA ... tak třeba dává Německo dohromady novou osu a jako první oslovuje již osvědčené spojenceJuraj Tichý píše:Dnes prišla na návštevu MOSR Annegret Kramp-Karrenbauer, ministerka obrany NSR. Tak môžme špekulovať o čo ide. Leopardy, Pumy, Lynx?



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 734
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Juraj, možno chce len záchody pre tretie pohlavie, uniformy pre tehotné vojačky a podobne. Špekulovať môžme, len čo je pravda.
Možno chce predať skúsenosti s prevádzkovaním nadzvukového letectva, obidve krajiny majú posledné roky bohaté skúsenosti a cca rovnako letuschopných tryskáčov
Ak chceme seriózne špekulovať na tému obrnená technika, musíme vedieť kto je v jej doprovode, či KMW, Rheinmetall atď. Inak to nemá príliš zmysel a možno je to podobne ako posledná návšteva z Poľska niečo na štýl bla bla.
Skeptik, ak by šlo lebensbraun gas, začne na u ríšskeho protektora, nie?
Možno chce predať skúsenosti s prevádzkovaním nadzvukového letectva, obidve krajiny majú posledné roky bohaté skúsenosti a cca rovnako letuschopných tryskáčov

Ak chceme seriózne špekulovať na tému obrnená technika, musíme vedieť kto je v jej doprovode, či KMW, Rheinmetall atď. Inak to nemá príliš zmysel a možno je to podobne ako posledná návšteva z Poľska niečo na štýl bla bla.

Skeptik, ak by šlo lebensbraun gas, začne na u ríšskeho protektora, nie?

“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR, kampak kráčíte?
V Prahe na hrade momentálne sedi cinsky protektor...
Skeptik: to je skvela sprava, bude to opat znamenat kopec prace pre nase zbrojovky.
Skeptik: to je skvela sprava, bude to opat znamenat kopec prace pre nase zbrojovky.
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 734
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: OSSR, kampak kráčíte?
zzz, Tvoja odpoveď že sa na túto otázku sa nedá zodpovedať beriem. Nedá sa presne zodpovedať, špecificky.
Nie sú rovnaké východzie ponuky, ani porovnateľné situácie, dokonca ani verzie lietadiel. MS20 vs nie MS20. Každý upgrade by mal z princípu filozofie priniesť aj nejaký cost saving. Je tomu aj tak naozaj?
U herculesov od verzie F oproti starším je pre US markantný, napríklad.
U príkladu Jurajových Juhoafrických Gripenov tiež je to iné, ako prenajaté České. U Maďarov ceny tiež netušíme, ani u Thajcov, kde by sa dalo porovnať MS20 vs nie MS20.
Ako píšeš, kým netušíme čo chceme pre 2.taktickú letku, tiež si seriózne nezodpovieme.
Preto sa skôr môžme podpichovať a odporúčať/neodporúčať varianty.
Ale ani jeden z nás naozaj nevie, čo sa dopytuje a za akých podmienok. U MiGov vieme, že je to mastné, ale keďže mašiny sú na konci životného cyklu a plus roky "precíznej" údržby a investičného dlhu sa niekde museli na tom podpísať. Napríklad ako aj u Nemcov. Nie len u letectva.
Inak, za pár rokov budú ročné analýzy nákladov na F-16, plus sú zverejnené zmluvy za ich nákup už teraz. Kto bude mať čas, bude môcť si to prerátať na precízne dáta. Ale opäť to budú len špecifické čísla pre špecifickú krajinu-zákazku.
Toto napríklad u Saabu chýba, kto vie prečo.
Nie sú rovnaké východzie ponuky, ani porovnateľné situácie, dokonca ani verzie lietadiel. MS20 vs nie MS20. Každý upgrade by mal z princípu filozofie priniesť aj nejaký cost saving. Je tomu aj tak naozaj?
U herculesov od verzie F oproti starším je pre US markantný, napríklad.
U príkladu Jurajových Juhoafrických Gripenov tiež je to iné, ako prenajaté České. U Maďarov ceny tiež netušíme, ani u Thajcov, kde by sa dalo porovnať MS20 vs nie MS20.
Ako píšeš, kým netušíme čo chceme pre 2.taktickú letku, tiež si seriózne nezodpovieme.
Preto sa skôr môžme podpichovať a odporúčať/neodporúčať varianty.
Ale ani jeden z nás naozaj nevie, čo sa dopytuje a za akých podmienok. U MiGov vieme, že je to mastné, ale keďže mašiny sú na konci životného cyklu a plus roky "precíznej" údržby a investičného dlhu sa niekde museli na tom podpísať. Napríklad ako aj u Nemcov. Nie len u letectva.
Inak, za pár rokov budú ročné analýzy nákladov na F-16, plus sú zverejnené zmluvy za ich nákup už teraz. Kto bude mať čas, bude môcť si to prerátať na precízne dáta. Ale opäť to budú len špecifické čísla pre špecifickú krajinu-zákazku.
Toto napríklad u Saabu chýba, kto vie prečo.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Pikující brizolit... jo v podstatě si rozumíme.
Pointa byla v tom, že nejdřív si člověk musí ujasnit co chce a AŽ pak řešit konkrétní kroky (a kolik ty kroky budou asi stát). Tj. bez znalosti požadovaných úkolů bojových letadel v OSSR nelze zodpovědět nejen "z jakých typů bojových letadel vybírat". A už vůbec nejde kvalifikovaně zodpovědět na otázku o provozních nákladech (na letovou hodinu) - každý seriózní odborník ví, že odhadovaná odpověď na částku budou někde v obrovském rozpětí čísel
.... Proto jsem odkaz na rang.org a to na ten graf s s dlouhodobým průměrem nákladů jednotek vybavených KC-135.... přece je zřejmé že musí existovat spousta důvodů proč některé americké jednotky KC-135 létaly s náklady kolem 10.000 USD/letovou hodinu, zatímco jiné americké jednotky s KC-135 létaly s náklady přes 20.000 či přes 30.000 USD/letovou hodinu
Např. jednou z těch otázek na úkoly OSSR pro bojová letadla: začne OSSR s F-16V (nebo s nějakými letadly 2.Tl) působit dlouhodobě v zahraničí?
AČR s bojovými letadly působila na Islandu i v Pobaltí... A těmto typům úkolům je třeba přizpůsobit investice do vybavení letadel, do logistiky a MRO, do lidí/odborníků (jak investice vzdělání, tak mzdově kompenzovat odlučné,...),...
Pointa byla v tom, že nejdřív si člověk musí ujasnit co chce a AŽ pak řešit konkrétní kroky (a kolik ty kroky budou asi stát). Tj. bez znalosti požadovaných úkolů bojových letadel v OSSR nelze zodpovědět nejen "z jakých typů bojových letadel vybírat". A už vůbec nejde kvalifikovaně zodpovědět na otázku o provozních nákladech (na letovou hodinu) - každý seriózní odborník ví, že odhadovaná odpověď na částku budou někde v obrovském rozpětí čísel
.... Proto jsem odkaz na rang.org a to na ten graf s s dlouhodobým průměrem nákladů jednotek vybavených KC-135.... přece je zřejmé že musí existovat spousta důvodů proč některé americké jednotky KC-135 létaly s náklady kolem 10.000 USD/letovou hodinu, zatímco jiné americké jednotky s KC-135 létaly s náklady přes 20.000 či přes 30.000 USD/letovou hodinu
Např. jednou z těch otázek na úkoly OSSR pro bojová letadla: začne OSSR s F-16V (nebo s nějakými letadly 2.Tl) působit dlouhodobě v zahraničí?
AČR s bojovými letadly působila na Islandu i v Pobaltí... A těmto typům úkolům je třeba přizpůsobit investice do vybavení letadel, do logistiky a MRO, do lidí/odborníků (jak investice vzdělání, tak mzdově kompenzovat odlučné,...),...
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 734
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: OSSR, kampak kráčíte?
zzz, z princípu si myslím, že to nasadzovanie lietadiel v zahraničí je nutné uvažovať hneď od začiatku. Či už Tebou spomínané Pobaltie, tam sa to rokmi nezmení len tak plus teoretické hliadkovanie/ " humanitárne bombardovanie" hocikde inde.
Ceny u KC by som videl s filozfiou nasadzovania. Ak si doma na home base, lietaš pravidelné výcviky plus ročný plán náletu vs životnosť je cena inde ako v horúcej zóne kde tankuješ podľa potrieb letectva, nie viac menej pevného plánu a kde celková logistika stojí trošku iný "imperialistický" dolár ako doma
PS: Alebo plánované lietadlá budú ako doteraz doma, žiaden display pilot, taktické letectvo na úrovni aeroklubu v Hornej Dolnej a budeme pasívny konzumenti. Ja si skôr myslím, že tými Vipermi nám US dala najavo že tie časy pasívneho konzumovania bezpočnosti na štýl "tfujNATO" bez následkov sú za nami.
Ceny u KC by som videl s filozfiou nasadzovania. Ak si doma na home base, lietaš pravidelné výcviky plus ročný plán náletu vs životnosť je cena inde ako v horúcej zóne kde tankuješ podľa potrieb letectva, nie viac menej pevného plánu a kde celková logistika stojí trošku iný "imperialistický" dolár ako doma

PS: Alebo plánované lietadlá budú ako doteraz doma, žiaden display pilot, taktické letectvo na úrovni aeroklubu v Hornej Dolnej a budeme pasívny konzumenti. Ja si skôr myslím, že tými Vipermi nám US dala najavo že tie časy pasívneho konzumovania bezpočnosti na štýl "tfujNATO" bez následkov sú za nami.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Tak ono z té analýzy rand.org (viz osa x na tom odkazovaném grafu S-1) vyplývá že určitou roli hrají množství nalétaných hodin - tj. jak moc/málo konkrétní jednotka létá. Protože odpisy, mzdy, režie se příliš neliší když jednotka skoro nelétá nebo když létá hodně.Pikujuci brizolit píše:zzz, (...)
Ceny u KC by som videl s filozfiou nasadzovania. Ak si doma na home base, lietaš pravidelné výcviky plus ročný plán náletu vs životnosť je cena inde ako v horúcej zóne kde tankuješ podľa potrieb letectva, nie viac menej pevného plánu a kde celková logistika stojí trošku iný "imperialistický" dolár ako doma![]()
Druhý faktor nákladnosti té či oné letecké jednotky jsou náklady na zázemí po rozpočítání na jednotlivé letadla - ale to nevím, pouze odhaduji - Tj. příklad: jak "zamává" s průměrnými náklady na jednu letovou hodinu jednoho letadla, to, kolik letadel provozuje jednotka, která operuje z konkrétní základy. Tj. jestli z letiště X operuje např. 10 letadel, přičemž roční nálet mají např. 200 letových/letadlo, tak náklady letiště rozpočítané do letové hodiny budou hodně jiné, než když z letiště Y operuje např. 30 letadel - uvažuji, že u této druhé jednotky s 30-ti letadlo nalétá jedno letadlo průměrně stejný počet tj. 200 letových hodin.
Holt prostě se v ceně "za letovou hodinu" projeví, když náklady letiště Y se dělí na 30 dílků=na 30 letadel, zatímco náklady letiště X se dělí na 10 dílků = na 10 letadel.
Proto musí hrát velkou roli v ceně letové hodiny, když rozpočet OSSR pro nové letadla 2. Tl bude použit na italské M-346 nebo (o něco levnější M-345). Příklad: Pokud 2. Tl bude vybavena např. 3-mi M-346, tak logicky se všechny nepřímé náklady rozpočítají na menší počet dílků, než když 2. Tl bude létat s např. 5-ti M-345.
A tím se opět vracíme k té základní otázce "co konkrétně s 2. Tl". Předpokládám, že její případné zrušení se projeví v nárůstu úkolů 1. Tl.
Myslím, že vše je v rukou slovenských voličů. Já jím nejsem, tak Vám do konkrétní odpovědi nebudu kecat.Pikujuci brizolit píše:zzz,
PS: Alebo plánované lietadlá budú ako doteraz doma, žiaden display pilot, taktické letectvo na úrovni aeroklubu v Hornej Dolnej a budeme pasívny konzumenti. Ja si skôr myslím, že tými Vipermi nám US dala najavo že tie časy pasívneho konzumovania bezpočnosti na štýl "tfujNATO" bez následkov sú za nami.
Smyslem mého dnešního diskusního příspěvku bylo, že řada slovenských voličů může získat informace z toho jak se budou letos v září rozhodovat švýcarští voliči (např. jsou iniciativy, které říkají - typy nadzvuků ve švýcarském výběru jsou špatně, protože M-346 je mnohem vhodnější pro švýcarské podmínky).
V podstatě jde totiž o trojí otázku, kterou švýcarští voliči budou řešit tou jednou otázku v referendu.
a) jaké nadzvuky, v jaké výbavě a zhruba pro jaké úkoly
b) jestli Švýcaři nasmlouvají nákup nějakých výcvikových služeb pro své piloty např. ve Francii, nebo v Itálii nebo v Řecku nebo v... Typicky mířím na fázi pokročilého (zdokonalovacího) tréninku: Lead-In Fighter (training) a to při přechodu z nynějšího PC-21 na budoucí nadzvuk pro Švýcary
c) Pokud ad b) neee, tak jestli dojde po vyřazení PC-9 (až doslouží) k dokoupení dalších PC-21 a to pro jaké úkoly = s jakou výbavou, ....
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Dokument Revizia výdavkov na obranu načrtla dva scenáre. Prvý je riešenie zníženia počtu F-16 alebo "identifikovať všetky budúce spôsobilosti a úlohy, ktoré bude plniť letka nových stíhačiek F-16 a zabezpečiť vojensky, ekonomicky a politicky najvýhodnejšie využitie všetkých obstaraných kusov."
Ak sa bavíme o politickom a vojenskom využívaní F-16, tak to dáva predpoklad na zahraničné misie. Uvidíme.
Ak sa bavíme o politickom a vojenskom využívaní F-16, tak to dáva predpoklad na zahraničné misie. Uvidíme.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Jen drobná připomínka k Tvému bádání.zzz píše:Kdy jsem bádal proč Švýcaři dlouhé roky provozující 2 typy nadzvuků (F-5 a F/A-18C/D) je chtějí nahradit jedním typem letadel ...
Švýcaři provozují dva typy nadzvukových letadel proto, že F/A-18C/D kupovali v polovině 90-tých let, tedy v době po Studené válce, kde všude vládla euforie z rozpadu SSSR a současně i nechuť vydávat další peníze na zbraně.
Proto nedošlo ke kompletnímu přezbrojení Swiss Air Force, ale jen k dokoupení F/A-18, které nahradily nejvíc olétané F-5 ... prostě nebyly peníze
A u toho zůstalo až do dnešních dní.
Ostatně to nebylo v případě Swiss Air Force poprvé - stejně dopadl pokus o náhradu Hunterů F.58 letouny Mirage IIIS ... kterých bylo původně objednáno 100, ale nakonec jich s finančních důvodů koupili jen 36.
Stejně tak logický je v případě Švýcarska i požadavek na dvoumotorovou koncepci. Mají s tím draze zaplacené historické zkušenosti.
Hawker Hunter F.58 ... provozováno 125 letadel, ztraceno 32 (14 mrtvých) ... 25,6 %
Mirage III S ... provozováno 36 letadel, ztraceno 10 (3 mrtví) ... 27,8 %
F-5E/F ... provozováno 110 letadel, ztraceno 9 (1 mrtvý) ... 8,2 %
F/A-18 C/D ... provozováno 34 letadel, ztraceno 4 (5 mrtvých) ... 11,4 % ... tady je to trochu zkresleno nárazem dvou dvoumístných F/A-18 D do hory z důvodu špatného počasí (1996 a 2013)
Ostatně:
1/ Cena ... v době kdy obyvatelé Švýcarska necítí žádné ohrožení vysoká, a
2/ Jednomotorová koncepce ... viz zkušenosti výše
byly hlavními důvody proč byl Gripen odmítnut.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 17/7/2020, 13:04, celkem upraveno 2 x.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Pikujuci brizolit píše:Skeptik, ak by šlo lebensbraun gas, začne na u ríšskeho protektora, nie?


Vše zlé je pro něco dobréJuraj Tichý píše:Skeptik: to je skvela sprava, bude to opat znamenat kopec prace pre nase zbrojovky.




"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Juraj Tichý
No a pro nás v ČR bude velmi užitečné jak konkrétně (dle jakých kritérií,...) se v OSSR budou rozhodovat o 2. Tl (a tedy nepřímo jak se budou rozhodovat o úkolech 1. Tl.).
U nás za pár roků začne ostré rozhodování o nadzvucích (a z toho také vyplyne také případná investice do nárůstu schopností L-159 v AČR).
Skeptik
Švýcarské referendum 2014 bylo jestli ANO či NE pro Gripen NG. Těch faktorů bylo patrně mnohem víc než je jen jednomotorová koncepce, byť uznávám, že jde o objektivní faktor a určitě byl dost důležitý (akorát potom až tak moc nedává smysl F-35 v nynějším švýcarském výběru
)
Pár faktorů, které "se nelíbily" na Gripen NG v referendu 2014 je na tomto fanwebu (bohužel jde spíše o názor než o fakta podložená zdroji) http://orbiterchspacenews.blogspot.com/ ... s-air.html
Letošní švýcarské referendum má poněkud jinak formulovanou otázku než to referendum ve 2014. A jak už jsem napsal, tak ta "jedna" otázka v referendu totiž nepřímo řeší několik dalších otázek - viz nynější stav kdy piloti z turbovrtulových přechází na plnohodnotné nadzvuky (v případě Švýcarů to je přechod z PC-21 na F/A-18C/D) a do určité míry je toto švýcarské řešení dosti atypickým v evropském kontextu viz ten nynější článek (mj. o polemice ve francouzském letectvu, kdy řeší přechod pilotů ve výcviku/v tréninku z letadla jako PC-21 ) v aktuálním AirForcesMonthly - detaily v http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=307 ... 27#p315312
No a pro nás v ČR bude velmi užitečné jak konkrétně (dle jakých kritérií,...) se v OSSR budou rozhodovat o 2. Tl (a tedy nepřímo jak se budou rozhodovat o úkolech 1. Tl.).
U nás za pár roků začne ostré rozhodování o nadzvucích (a z toho také vyplyne také případná investice do nárůstu schopností L-159 v AČR).
Skeptik
Švýcarské referendum 2014 bylo jestli ANO či NE pro Gripen NG. Těch faktorů bylo patrně mnohem víc než je jen jednomotorová koncepce, byť uznávám, že jde o objektivní faktor a určitě byl dost důležitý (akorát potom až tak moc nedává smysl F-35 v nynějším švýcarském výběru

Pár faktorů, které "se nelíbily" na Gripen NG v referendu 2014 je na tomto fanwebu (bohužel jde spíše o názor než o fakta podložená zdroji) http://orbiterchspacenews.blogspot.com/ ... s-air.html
Letošní švýcarské referendum má poněkud jinak formulovanou otázku než to referendum ve 2014. A jak už jsem napsal, tak ta "jedna" otázka v referendu totiž nepřímo řeší několik dalších otázek - viz nynější stav kdy piloti z turbovrtulových přechází na plnohodnotné nadzvuky (v případě Švýcarů to je přechod z PC-21 na F/A-18C/D) a do určité míry je toto švýcarské řešení dosti atypickým v evropském kontextu viz ten nynější článek (mj. o polemice ve francouzském letectvu, kdy řeší přechod pilotů ve výcviku/v tréninku z letadla jako PC-21 ) v aktuálním AirForcesMonthly - detaily v http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=307 ... 27#p315312
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 734
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: OSSR, kampak kráčíte?
zzz, ono asi tie skúsenosti budú tým čo kedy a kde vyberajú ( napríklad komplet vrámci V4) ukradnuté. Nikdy nič nevyšlo a "výmena skúsenosti" prebieha max pri zdvorilostných návštevách.
Švajčiarsko vďaka svojej jedinečnej politicko geografickej polohe si môže vybrať hocičo chce, respektíve,čo si odhlasujú občania pri vhodne formulovaných otázkach.
To si u našich nešvajčiarskych krajín vrámci EÚ nedokážem ani predstaviť, že nebudú vyberať zákulisní lobisti za účasti mediálne podporených "aktivistov", v skratke vrešťajúcej menšiny vhodne kádrovo vyprofilovaných.
V našich končinách skôr len tí lobisti, ako reálne skúsenosti.
Gripen ste mali na prenájom prví široko ďaleko v Európe, Alcu ako jediní. Buď si tie skúsenosti vytvoríš a máš, alebo kúpiš bez ohľadu na ostatných. Takže výber lietadiel pre 2.Tl by som nijako nepreceňoval. Obzvlášť ak sa seriózne uvažovalo o znížení počtu F-16. Kto seriózny by bral nejaký názor takého "partnera" ktorý sám nevie kadiaľ a kam
Švajčiarsko vďaka svojej jedinečnej politicko geografickej polohe si môže vybrať hocičo chce, respektíve,čo si odhlasujú občania pri vhodne formulovaných otázkach.
To si u našich nešvajčiarskych krajín vrámci EÚ nedokážem ani predstaviť, že nebudú vyberať zákulisní lobisti za účasti mediálne podporených "aktivistov", v skratke vrešťajúcej menšiny vhodne kádrovo vyprofilovaných.

V našich končinách skôr len tí lobisti, ako reálne skúsenosti.
Gripen ste mali na prenájom prví široko ďaleko v Európe, Alcu ako jediní. Buď si tie skúsenosti vytvoríš a máš, alebo kúpiš bez ohľadu na ostatných. Takže výber lietadiel pre 2.Tl by som nijako nepreceňoval. Obzvlášť ak sa seriózne uvažovalo o znížení počtu F-16. Kto seriózny by bral nejaký názor takého "partnera" ktorý sám nevie kadiaľ a kam

“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Přesněji to bylo o pronájmu 14-ti Gripenů C/D (11+3) na období 2014-2020 s následnou náhradou Gripeny NG (od 2018 do 2021 - což by se, jak dnes víme, nestihlo)zzz píše:Švýcarské referendum 2014 bylo jestli ANO či NE pro Gripen NG.
Opět ne zcela přesné. Takto to platí poslední 4 roky. Před tím byl přechod: z PC-21 na F-5 a z F-5 na F/A-18zzz píše:Letošní švýcarské referendum má poněkud jinak formulovanou otázku než to referendum ve 2014. A jak už jsem napsal, tak ta "jedna" otázka v referendu totiž řeší několik dalších otázek - viz nynější stav kdy piloti z turbovrtulových přechází na plnohodnotné nadzvuky (v případě Švýcarů to je přechod z PC-21 na F/A-18C/D) ...
Přiznám se že netuším, kolik švýcarských pilotů bylo vycvičeno mezi roky 2016-2020 tím přechodem PC-21 na F/A-18.
Ale asi dost o Švýcarech ve vlákně o OSSR



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: OSSR, kampak kráčíte?
No, v 1938/39/40/41 si Hitler, Mussolini, Stalin rozdělili většinu Evropy právě proto, že tehdy bylo málo spojenectví, takže jednotlivé regiony zabíraly jeden po druhé, nikoliv všechny naráz a těm jmenovaným gaunerům to prošlo. Viz to co opakuji (a asi tím otravuji) = Svatoplukovy pruty. V Evropě se po WW2 z té hrozné zkušenosti poučili = "germánský" a "frakofonní" a "jižanský" kmen v Evropě zakopali válečnou sekeru = tj. už nedošlo k žádné další válce, na rozdíl od stavu kdy Germáni napadali Frankofonní kmen 3x během sta let.Pikujuci brizolit píše:zzz,
Obzvlášť ak sa seriózne uvažovalo o znížení počtu F-16.
Na fotce jsou znázorněni ti "pachatelé", kteří po WW2 kladli důraz na to co jejich "kmeny" spojuje, namísto toho aby řešili co je rozděluje. Sochař hezky zachytil to vzájemné napětí a jejich vzájemný strach, který se snaží překonat vzájemnou dobrou vůli (myslím dobrou vůlí těch konkrétních lidí v čele svých "kmenů" po WW2 ... lídr typu Mussolini totiž hraje na "rozděl a panuj", takže takovému typu lídra překáží nějaká "dobrá vůle") :

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Robe ... zelles.jpg
Z tohoto úhlu pohledu možná by bylo win-win, kdyby případné nadbytečné F-16V byly z OSSR "sníženy" do AČR = jedno logistické zázemí pro nadzvuky v SR i v ČR by snížilo náklady nám všem

Tož ať máme rozumné lídry/lídryně v čele našich národů.
Howgh.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.