Horolezecký vycvik, ďalší vycvik v horskom teréne, aeromobilny vycvik...
Špeciáli sa do nich tuším riadne zahryzli. Zopár chlapcom sa tam plnia detské sny.
Len tak ďalej
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 10/8/2020, 18:50
od Flader
Veru tak. Vyzerá to, že rôzne kurzy, ktoré sa teraz absolvovali jednotlivo budú líšky absolvovať povinne všetci. Ale ej to pochopiteľné. Keď majú robiť podporu pre 5.PŠU tak musia byť pripravený naozaj na všetko.
Konecne pustili par informacii o chystanej ucasti nasich OS v namornej operacii IRINI. Dobra sprava je, ze na rozdiel od Sophie budu piati nasi vojaci posobit aj na velitelstve operacie v Rime. Jeden 10 clenny boarding team VP bude nasledne operovat z paluby nemeckej fregaty.
Alebo uz rovno namorny. Budeme pomahat Chorvatom cez leto.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 11/8/2020, 12:31
od Flader
Flader píše:
Príslušníci 1. motorizovanej čaty / 1. motorizovanej roty / 23. motorizovaného práporu Trebišov sa v dňoch 14. - 24. júla 2020 zúčastnili kurzu ROCK - lezenie na skalách v Centre výcviku Lešť.
Dňa 4. augusta príslušníci 1. motorizovanej čaty / 1. motorizovanej roty / 23. motorizovaného práporu absolvovali v priestoroch vrtuľníkového krídla Prešov nácvik infiltrácie a exfiltrácie vzdušnou cestou
...
Táto, „ pre príslušníkov 23.mopr“, novinka našim doteraz nelietajúcim vojakom zvýšila odborné vedomosti a výcvik bude reálne preverený pri taktickom cvičení v termíne 10. – 14.08.2020 vo VVP Kamenica nad Cirochou . Súčinnosť so Vzdušnými silami OS SR plánujeme aj do budúcna.
To bude príprava na privatizáciu. Preto tam išiel Gaľko...
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 13/8/2020, 14:57
od niko
Minister J. Naď má nového externého poradcu pre domáci obranný priemysel, splnil tak sľub o spolupráci a podpore slovenských podnikov Rezort obrany uzatvoril s Ing. Petrom Koreňom dohodu o pracovnej činnosti na obdobie od 1. augusta 2020 zatiaľ do 31. decembra 2020, a to v rozsahu jednej hodiny týždenne, pričom za túto činnosť mu na základe dohody pripadá odmena 3,333 eur brutto za hodinu práce.
K tomu ma napadlo len jedno, experta ktoreho neplati dobre firma, plati dobre niekto iny.
k možnostiam zapojenia sa subjektov obranného priemyslu Slovenskej republiky do projektov rozvoja materiálovej oblasti obranných spôsobilostí OS SR a do medzinárodných projektov rozvoja obranných spôsobilostí Európskej únie a NATO.
chlapi nemate niekto predplateny DennikN? Dnes tam Snidl pise nieco o nakupe cvicnych pre ossr. Skuste z toho urobit vycuc. Dik
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 14/8/2020, 11:07
od Pikujuci brizolit
Na obrane plánujú ďalší nákup lietadiel. Hľadá sa nástupca slávnych albatrosov, veľký záujem majú Česi
O slovenskú zákazku sa usiluje fabrika Aero Vodochody, ktorú donedávna vlastnila Penta. Slovenského ministra si k sebe pozvala počas jeho nedávnej návštevy Česka. V hre sú aj ponuky od Britov a Talianov.
Veľké vojenské obchody nebudú mať útlm ani počas vlády Igora Matoviča, ktorá musí počítať s výrazným prepadom rozpočtových príjmov.
Na ministerstve obrany aktuálne finišujú s prípravou tendra na radary pre protivzdušnú obranu, ktorý vzhľadom na životnosť súčasných radarov neznesie odklad. Popritom podľa informácií Denníka E začali sondovať aj možnosti ďalšieho nákupu, ktorý by sa tentokrát týkal podzvukových prúdových lietadiel.
„Zatiaľ sme vo fáze, že počúvame výrobcov, aké ponuky by nám vedeli pripraviť. Rozhodnutie o nákupe by sme chceli urobiť ešte počas tejto vlády,“ potvrdzuje minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO).
Made in ČSSR
Obrana konkrétne hľadá nástupcu slávnych lietadiel L-39 Albatros, ktoré vyrábala československá, neskôr česká fabrika Aero Vodochody.
Ide o najúspešnejšie prúdové výcvikové lietadlo, ktoré vyrobili v počte takmer 3000 kusov. Socialistické Československo ich vyvážalo do štyridsiatich krajín sveta. Slávu týchto lietadiel šírila aj košická akrobatická skupina Biele albatrosy, ktorá zanikla v roku 2004.
Lietadlá L-39 využívajú budúci stíhači pred tým, než presadnú do pokročilejších nadzvukových strojov. Zároveň slúžia na kondičné lety už vycvičených pilotov, keďže lietanie na podzvukovom stroji je výrazne lacnejšie než let „veľkou“ stíhačkou.
Vo svete sa albatrosy využívajú aj na pozorovacie lety či pri menších útokoch na pozemné ciele. V marci tohto roku obletela svetové médiá správa, že turecká stíhačka zostrelila jeden L-39 patriaci sýrskemu letectvu.
Doplnok k F-16
Slovenské letectvo má v aktívnej výzbroji sedem albatrosov, najmladšie z nich vyrobili v roku 1989. Podľa Naďa by ešte pár rokov vydržali, ich prevádzka je však čoraz drahšia.
„Albatrosy nemajú primárny problém v tom, že by sa im končila životnosť. Potýkame sa však s tým, že musíme dávať značné peniaze do ich opráv a modernizácie,“ hovorí Naď.
Úvahy o obmene albatrosov urýchlil aj nákup stíhacích lietadiel F-16, ktoré si objednala Pellegriniho vláda za viac než dve miliardy. Podzvukové lietadlá majú totiž slúžiť aj na výcvik novej generácie pilotov, ktorá bude lietať na amerických stíhačkách.
Podľa ministerstva by preto bolo vhodné, aby sa čo najskôr nakúpili aj moderné tréningové stroje. Výcvikový program na F-16 by tak mohol prebiehať už na nich.
„Vďaka tomu by naši budúci piloti F-16 mohli množstvo letových hodín absolvovať na Slovensku a nemuseli by si celým výcvikom prejsť v USA. Nášmu štátu by to ušetrilo milióny eur,“ dodáva Naď.
Česi sa hlásia ako prví
Na obrane sa aktuálne pohrávajú s myšlienkou kúpiť osem až desať nových podzvukových strojov. Ministerstvo sľubuje, že cena nákupu by mala byť „v desiatkach miliónov eur“. A to napriek tomu, že na trhu sa jednotková cena čo len jedného moderného lietadla pohybuje na úrovni 20 miliónov a viac.
Eminentný záujem o tento projekt má česká letecká fabrika Aero Vodochody, ktorú niekoľko rokov vlastnila finančná skupina Penta. Pred pár mesiacmi ju však predala.
Jej novými vlastníkmi sa stali česká zbrojárska skupina Omnipol a maďarský podnikateľ András Tombor, ktorý má blízko k premiérovi Viktorovi Orbánovi.
Záujem Aera je prirodzený. Ide o výrobcu pôvodných albatrosov, ktorý v roku 2014 ohlásil vývoj ich modernej verzie s názvom L-39 NG (New Generation).
V decembri 2018 absolvoval prototyp tohto lietadla prvé úspešné lety. Odvtedy sa Česi snažia tento model ponúkať primárne štátom typu Slovenska ako náhradu za prvú generáciu lietadiel L-39.
„Faktom je, že s lietadlami od Aera máme dlhodobú skúsenosť, s touto firmou tesne spolupracujeme aj pri opravách súčasných strojov, ale to nemusí nič znamenať. Zatiaľ nemáme jasnú preferenciu, ktorou cestou ísť,“ hovorí Naď.
Pozvánka pre ministra
O záujme Aera svedčí aj to, že jeho manažéri si Naďa pozvali k sebe do fabriky počas jeho júnovej návštevy Česka.
Jemu a jeho delegácii prezentovali výhody novej verzie stroja L-39, slovenského ministra nechali aj posedieť v jeho kokpite, aby si prototyp mohol trochu „ohmatať“.
„Ako tradičný partner slovenských vzdušných síl sme predstavili ponuku na osem lietadiel L-39 NG. Súčasťou ponuky by bola aj významná priemyselná spolupráca, ktorá počíta s rozsiahlym zapojením slovenských firiem do výroby, vývoja, logistickej podpory i výcviku,“ povedal pri Naďovej návšteve viceprezident Aera Jakub Hoda.
Naď dnes hovorí, že česká ponuka znie na prvé počutie zaujímavo. Aero ponúka, že časť výroby by mohlo uskutočniť v štátnom podniku Letecké opravovne Trenčín (LOTN), ktorý sa aktuálne borí s nedostatkom práce.
„Áno, dali nám komplexný návrh. Ponúkajú výrobu v našej LOT-ke, čo by pomohlo dlhodobému udržaniu tohto podniku,“ potvrdzuje Naď.
Aero zákazku potrebuje
Česká fabrika má veľkú motiváciu, aby si Slovensko vybralo práve jej lietadlá. Novú generáciu lietadla L-39 zatiaľ nikomu nepredali napriek tomu, že manažment firmy sa pred dvoma rokmi chválil, že eviduje záujem až o štyridsať strojov.
Lietadlo si doteraz neobjednalo ani české ministerstvo obrany, ktoré pôvodne zvažovalo nákup štyroch kusov pre štátny podnik LOM Praha, ktorý má vlastné výcvikové centrum. Napokon však tento plán odložilo.
Do toho prišla korona, ktorá Aeru zabránila dokončiť sľubne naštartovaný predaj lietadiel L-39 NG v Senegale.
„Bohužiaľ, Senegal nám radosť nerobí. Finalizáciu kontraktu výrazne narušili obmedzenia, ktoré súviseli s COVID-19,“ poznamenal pre týždenník Euro námestník českého ministra obrany Tomáš Kopečný.
Výsledkom je, že Aero Vodochody má vyrobených pár prototypov, ale žiadny známy podpísaný obchod. Slovensko ako členská krajina NATO by pre neho mohlo byť mimoriadne cennou referenciou.
Talianska a britská alternatíva
Lobing zo strany Aera naštartoval slovenské ministerstvo k tomu, aby začalo zisťovať, aké sú možnosti u ďalších dodávateľov.
„Našťastie, konkurencia v tomto segmente je značná, čo nám dáva dobré predpoklady, aby sme si vedeli dohodnúť čo najlepšie podmienky,“ hovorí minister.
Rokovaniami o tomto nákupe poveril svojho štátneho tajomníka Mariana Majera. Majer Denníku E potvrdil, že ministerstvo už oslovilo dve ďalšie zbrojovky.
Prvým je britsko-americký gigant BAE Systems, ktorý vyrába cvičné lietadlá Hawk. Ide o úspešný model, ktorý dnes využíva trinásť štátov vrátane napríklad Kanady alebo Fínska.
Druhým osloveným výrobcom je talianska zbrojárska skupina Leonardo. Taliani vyrábajú cvičné stroje s názvom Aermacchi M-346, ktoré si objednalo napríklad Poľsko.
Od skupiny Leonardo už slovenské ministerstvo za éry Martina Glváča zo Smeru kúpilo dve dopravné lietadlá typu Spartan.
Súčasný minister Naď si predstavuje, že Taliani by mohli mať záujem predložiť ponuku aj na cvičné M-346, ktorá by zahŕňala otvorenie spoločného servisného strediska pre oba typy lietadiel.
Naďovej garnitúre totiž prekáža, že Glváč pri nákupe dopravných spartanov nedohodol ich opravy v štátnom podniku v Trenčíne. Prikúpenie cvičných strojov by tak mohlo Talianov motivovať, aby časť týchto servisných prác zverili aj Slovensku.
„Možno od Talianov príde zaujímavá ponuka urobiť spoločné servisné stredisko ako pre nové podzvukové lietadlá, tak aj pre dopravné spartany. Tým by sme ušetrili peniaze na prevádzke jedných aj druhých,“ hovorí Naď.
Len sondážne rokovanie
Ministerstvo zdôrazňuje, že zatiaľ podniklo len neoficiálne sondážne rokovania, ktoré mu majú umožniť získať bližšie predstavy.
„Firmy nám iniciatívne robia prezentácie. My si na základe toho budeme vedieť lepšie zadefinovať požiadavky pre budúci tender,“ hovorí Naď.
Ďalšie podrobnosti zvažovaného nákupu ministerstvo nezverejnilo. V túto chvíľu je však pravdepodobné, že nové lietadlá by vytendrovali ešte počas Matovičovej vlády, pričom splácať by sa začali až neskôr.
Podobným príbehom je aj nákup stíhačiek F-16, ktorý podpísala ešte bývalá vláda, pričom peniaze na zostávajúcu časť splátok musí hľadať tá súčasná.
Už pred časom sa tu a na iných stránkach viedli debaty o ambícii MO SR nakupovať náhradu L-39CM, ZA.
Dalo sa predpokladať, že Aero bude chcieť udať L-39NG k nám, no neviem či nebude problém, že zatiaľ nie je zaradené ani vo výzbroji domácej armády, čo je zvyčajne nepísané pravidlo a po tom, ako MO ČR vybralo húfnice od Nexteru.
Oceňujem, že ministerstvo nespí a robí si prieskum trhu, aby bolo pripravené. Zatiaľ je to také oťukávanie, čo fy môžu ponúknuť, môj osobný favorit, ak by sa vyberalo mezdi L-39NG, BAe Hawk a M-346 je to poslené, ale zrejme je tam preklep a bude to M-345. V tom prípade je to Bae Hawk v najnovšej verzii.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 14/8/2020, 12:00
od Pikujuci brizolit
Poľsko má M-346, je málo pravdepodobné, že tam bude preklep.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 14/8/2020, 12:12
od Skeptik
Pokud by se mělo vybírat "jen" mezi M-346, Hawkem a L-39NG, pak je to dobrá zpráva pro Aero.
To se prakticky nedá prohrát.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 14/8/2020, 12:18
od Pikujuci brizolit
Skeptik, dá, jednoducho. S kombináciou M-346(M-345) a Spartan v LOT NG a M-345 nie sú zavedené sériovo. Uvidíme hádam za pár rokov.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 14/8/2020, 12:56
od mikojan29
Pikujuci brizolit píše:Poľsko má M-346, je málo pravdepodobné, že tam bude preklep.
Ak to nie je preklep, tak to je dobrá informácia.
Poľsko to myslí so svojou obranou vážne, tak kupuje kvalitu. Snáď to aj u nás myslia vážne a nepôjdeme len po najnižšej cene.