OSSR, kampak kráčíte?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od skelet »

pánové uvědomujete si , že L-39 je určena pro základní a pokračovací výcvik? To letadlo je právě konkurentem PC-9 a T-6, akorát má proudový motor. Stejně jako je pro základní a pokračovací výcvik určen Leonardo M345, z kterého světe div se piloti pokračují na M346 , které je určeno pro pokračovací výcvik. To že chcete letadlo pro pokračovací výcvik je v pořádku, mají ho Italové (M346), mají ho Poláci (M346), mají ho Amíci (T-38), má ho ČR (L-159). Já se ptám jak budete řešit základní výcvik, která řeší Itálie M345, Poláci PZL130, Amíci T-6, Češi L-39.
Jestli budete skákat z písťáku hned na M346, tak jste dobří. To si netroufá asi nikdo..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5158
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skelet:
Taaak ešte raz.
Amici aj Svajciari skáču z písťáku na nadzvuk.

Koľko L39 prevadzkuje AČR?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od skelet »

Pokud máš pocit, že PC-7/9/21 jsou písťáky, tak tě musím zklamat. Ne, nejsou. Jsou to turbovrtulové letouny.
Písťáky jsou Z143, Grob 120.
Takže se prosím tě zhluboka nadechni, zapomeň na existenci ČR a řekni mi jak si budete řešit základní výcvik.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Skelet, asi si myslel MB-339 u tých Talianov.
M-345 má ešte len postupne nahradiť MB-339, vo verzii HET, pre koronu netuším, či už tento rok.
Plánovaných 13 kusov M-345 HET vs cca 200 kusov MB-339 u Talianov v službe.... Ani u nás L-39 nekončí, tak ja by som sa tým výcvikom nestresoval.
Vzhľadom na výcvik nových posádok pre F-16 v USA je aktuálne potreba basic jet trainera/advanced trainera nízko prioritizovaná a kto vie, kde to za rok až štyri skončí.

Naopak, ak chcú M-346 ako doplnok k F-16, to má teraz viac zmysel ako kúpa M-345 /M-345 HET

Mimochodom, za 13 kusov M-345 HET zaplatili Taliani Leonardu 300 miliónov eur :roll:

EDIT" skelet, ako teraz, zatiaľ v USÁÁÁ 8-) plus oprava ľavopisu
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od skelet »

Ano v současnosti jsou předskokanem M346 ony MB339, pak budou předskokanem ony M345. Ale fakt neznám stát, který by pouštěl piloty z letounu poháněného pístovým motorem rovnou na letoun kategorie M346.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11900
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Zemakt »

Brizolit, co jsem tak četl, tak v těch 300 mega za HET je snad i podpora státu ve vývoji, aby to vůbec fabrika dala.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5158
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Juraj Tichý »

Moja predstava je tak ako kedysi.
V KE sa na vojenskej piloti cvičili na L39 a do letectva ČSĽA prichádzali hotoví. Resp. pokracovali v Prerove, na nadzvukoch nie?

OSSR si u TUKE objednaju pilota s ukončeným základným výcvikom tak, aby mohol ist na M-346.
TUKE si zabezpeci na to vhodné lietadlo.(kúpi/ prenajme) Napríklad nejaký PC. Pochybujem, ze by chceli prevádzkovať Albatrosa. Ale kto vie. Možno hej.

L39NG je lietadlo na základný vycvik a nikdy na nič iné nebude. Najdrahšie zbrane su tie, ktoré su v čase vojny nepoužiteľné.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od skelet »

Ano Juraji. Všichni víme, že L-39NG je letadlo pro základní výcvik. Nikdo netvrdí opak.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Skelet, ak sa robil tréning, tak skôr spomínano kusovo posledné roky. Na to novú pololetku tréningových lietadiel asi zatiaľ urgentne nepotrebujeme.
Asi ani Taliani, tých prvých 13 kusov je asi taký povinný nákup.

Zemakt, nehádam sa, už z princípu logicky musíš mať pravdu. Takú pálku za 13 tréningov :roll:
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od skelet »

Italové mají 70 kusů MB339. Nemají kam spěchat.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Skelet, tak už len 70?

Ak bude vôľa robiť tréning u nás komplet , tak ako píše Juraj je logické.

Naď spomínal nahradiť časť výcviku F-16 v USA u nás. Taký M-346 ako doplnok k F-16 je na to snáď lepší ako M-345 / L39NG. Asi aj ten Hawk200 ako jednomotorák asi top, len tie ceny....

Pár rokov si radšej počkajme. Všetci síce máme gule, len nie som si istý, či veštecké. :D
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od skelet »

Dvoustovka se myslím už nedělá? Už se dělá jen AJT?
Tedy pokud bys nechtěl dvoustovku z druhé ruky.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Skeptik »

Pánové, vše dnes začalo článkem ve kterém ten slovenský Naď prohlásil:
„Vďaka tomu by naši budúci piloti F-16 mohli množstvo letových hodín absolvovať na Slovensku a nemuseli by si celým výcvikom prejsť v USA. Nášmu štátu by to ušetrilo milióny eur,“ dodáva Naď.
Kdo tomu rozumí jinak, než že noví piloti v rámci úspor na drahém výcviku v USA uskuteční základní výcvik na Slovensku a v USA budou absolvovat jen pokročily výcvik (na odpovídajících cvičných letounech = Talonech či Red Hawcích) a bojový výcvik na F-16 D a F-16V ?

Co potom Slovensko potřebuje?
Levný proudový letoun pro základní výcvik ... při kterém se prokáže, zda na létání na proudových strojích adepti vůbec mají.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11900
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Zemakt »

Jen doplním, a pak je tam velmi zhruba nastíněn finanční rámec. Nicméně, moje koule jsou vše, jen ne věštecké. Ať si to tedy přebere každý dle svých preferencí, tohle jsou jen fakta.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Skelet, pravdu vravíš, hlavne je 200ka jednomiestna. 8-)

Skeptik, otázka, je, či ten výcvik je lacnejší, drahší voči cene nákupu ďalšieho podzvuku+logistiky, opráv okolo.
A či to vôbec je možné zrealizovať pri budúcej potrebe pár pilotov na ďaľších napríklad 10+ rokov.

Zemakt, moje sú na tom rovnako, ehm.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5158
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ten načrtnutý finančný rámec, par desiatok miliónov €, nebude stačiť ani na L-39NG.

To by skôr vyzeralo na niečo z druhej ruky. Ale nenapadá ma nič k dispozícii.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11900
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Zemakt »

Tak pak jen CW.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5158
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Juraj Tichý »

CW, modernizované MB-339, ktore vyradia Taliani a Briti maju nejake Hawky v ulozenkach.
http://www.demobbed.org.uk/aircraft.php?type=544#
Shawbury je sklad.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Skeptik »

Pikujuci brizolit píše:Skeptik, otázka, je, či ten výcvik je lacnejší, drahší voči cene nákupu ďalšieho podzvuku+logistiky, opráv okolo.
A či to vôbec je možné zrealizovať pri budúcej potrebe pár pilotov na ďaľších napríklad 10+ rokov.
Jo, čéče to už není otázka na na mne.
Ptej se na MO SR ... jen tam vědí kolik za kompletní výcvik pilotů "od píky" v USA zaplatiš na daních.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od zzz »

skelet píše:pánové uvědomujete si , že L-39 je určena pro základní a pokračovací výcvik? To letadlo je právě konkurentem PC-9 a T-6, akorát má proudový motor.(...)
V téhle větě se zobrazují 3 omyly.

a) není turbovrtulák jako turbovrtulák
Je rozdíl mezi silnějším Pilatus PC-21 a slabším Pilatus PC-9. Což vyplývá mj. z výkonu použitého motoru. Podobně lze zhodnotit, že PC-9 má vyšší výkony než Grob 120TP. A pistový Grob 120 má slabší výkony než turbovrtulový Grob 120TP.

Z toho mj. plynou i náklady provoz a náklady na MRO, neboť myslím všechny turbovrtuláky (T-6 II, PC-21,...) se špičkovými výkony pohání https://www.pwc.ca/en/products-and-serv ... gines/pt6a ve speciální verzi 68, která je optimalizována na vysoký výkon. Chci říct, že PT6 ve "stíhačkové" verzi 68 je dosti odlišný, které jsou optimalizovány na výdrž a na nízké servisní náklady viz např. https://www.wingsmagazine.com/the-exper ... -e-series/ které chce používat nová generace dvoumotorového byznys/VIP letadla Pilatus PC-21


b) vynechat písťák v úvodní fázi výcviku?
z ignorování rozdílů mezi turbovrtuláky také plyne ignorování vhodné skladby výcviku. Konkrétně je vhodné, aby piloti začátečníci začínali na levnějších pístových letadlech a to zejména pro trénink start/přistání. Následně lze přejít na turbovrtulový pro pokročilejší letecké manévry. To je důvod proč např. Belgičané drží SIAI 260 či Portugalci drží další pístový typ TB-30

Jiný způsob skladby výcvikových letadel je vidět na příkladu USA https://www.baseops.net/militarypilot (níže na stránce Phase 1/2/3)


c) na čem létat kondiční lety - na proudovém podzvuku nebo na dražším supersoniku?

levný turbojet se pořizuje nejen pro výcvik, ale také kondiční lety, a to s cílem, aby piloti létali a zároveň, aby tolik nečerpali letových hodin na dražších špičkových letadlech. Podobný přístup je vidět na tom, že řekové "zuby nehty" drží v provozu několik desítek přestárlých prouďáků T-2C, přestože kvůli svému věku už by měly jít na šrotiště. Holt na kondiční lety řekům nestačí jejich cca 45x T-6II v řeckém letectvu. Viz video se starým T-2C řeckého letectva

https://www.youtube.com/watch?v=Wp0hb2I1jYM



P.S. Koho zajímá vzájemné nákladové srovnání provozu letadle s civilními turbovrtulovými a proudovými viz
https://www.aopa.org/news-and-media/all ... ting-costs
Ani jeden z uvedených typů motorů na odkazu není použit ve vojenských výcvikových letadlech o kterých je zde diskuze, ale lze si udělat orientační porovnání o nákladnosti.
Rozdělení provozních nákladů u některých turbovrtulových je zde https://blog.wepushtin.com/blog/5-cheap ... s-operate/.
Například je uveden rozpis provozních nákladů turbovrtulového Pilatus PC-21NG s turbovrtulovým motorem PT6A-67P. Odhaduje se, že při cca 660 letových hodinách ročně stojí jedna letová hodina:
- palivo 350 dolarů
- údržba 300 dolarů

Mě tedy nepřipadá, že by výkonné turbovrtulové motory byly provozně levnější než úsporné typy proudových.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“