Stránka 268 z 671

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:03
od skelet
pánové uvědomujete si , že L-39 je určena pro základní a pokračovací výcvik? To letadlo je právě konkurentem PC-9 a T-6, akorát má proudový motor. Stejně jako je pro základní a pokračovací výcvik určen Leonardo M345, z kterého světe div se piloti pokračují na M346 , které je určeno pro pokračovací výcvik. To že chcete letadlo pro pokračovací výcvik je v pořádku, mají ho Italové (M346), mají ho Poláci (M346), mají ho Amíci (T-38), má ho ČR (L-159). Já se ptám jak budete řešit základní výcvik, která řeší Itálie M345, Poláci PZL130, Amíci T-6, Češi L-39.
Jestli budete skákat z písťáku hned na M346, tak jste dobří. To si netroufá asi nikdo..

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:17
od Juraj Tichý
Skelet:
Taaak ešte raz.
Amici aj Svajciari skáču z písťáku na nadzvuk.

Koľko L39 prevadzkuje AČR?

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:23
od skelet
Pokud máš pocit, že PC-7/9/21 jsou písťáky, tak tě musím zklamat. Ne, nejsou. Jsou to turbovrtulové letouny.
Písťáky jsou Z143, Grob 120.
Takže se prosím tě zhluboka nadechni, zapomeň na existenci ČR a řekni mi jak si budete řešit základní výcvik.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:33
od Pikujuci brizolit
Skelet, asi si myslel MB-339 u tých Talianov.
M-345 má ešte len postupne nahradiť MB-339, vo verzii HET, pre koronu netuším, či už tento rok.
Plánovaných 13 kusov M-345 HET vs cca 200 kusov MB-339 u Talianov v službe.... Ani u nás L-39 nekončí, tak ja by som sa tým výcvikom nestresoval.
Vzhľadom na výcvik nových posádok pre F-16 v USA je aktuálne potreba basic jet trainera/advanced trainera nízko prioritizovaná a kto vie, kde to za rok až štyri skončí.

Naopak, ak chcú M-346 ako doplnok k F-16, to má teraz viac zmysel ako kúpa M-345 /M-345 HET

Mimochodom, za 13 kusov M-345 HET zaplatili Taliani Leonardu 300 miliónov eur :roll:

EDIT" skelet, ako teraz, zatiaľ v USÁÁÁ 8-) plus oprava ľavopisu

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:37
od skelet
Ano v současnosti jsou předskokanem M346 ony MB339, pak budou předskokanem ony M345. Ale fakt neznám stát, který by pouštěl piloty z letounu poháněného pístovým motorem rovnou na letoun kategorie M346.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:40
od Zemakt
Brizolit, co jsem tak četl, tak v těch 300 mega za HET je snad i podpora státu ve vývoji, aby to vůbec fabrika dala.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:47
od Juraj Tichý
Moja predstava je tak ako kedysi.
V KE sa na vojenskej piloti cvičili na L39 a do letectva ČSĽA prichádzali hotoví. Resp. pokracovali v Prerove, na nadzvukoch nie?

OSSR si u TUKE objednaju pilota s ukončeným základným výcvikom tak, aby mohol ist na M-346.
TUKE si zabezpeci na to vhodné lietadlo.(kúpi/ prenajme) Napríklad nejaký PC. Pochybujem, ze by chceli prevádzkovať Albatrosa. Ale kto vie. Možno hej.

L39NG je lietadlo na základný vycvik a nikdy na nič iné nebude. Najdrahšie zbrane su tie, ktoré su v čase vojny nepoužiteľné.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:56
od skelet
Ano Juraji. Všichni víme, že L-39NG je letadlo pro základní výcvik. Nikdo netvrdí opak.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 21:57
od Pikujuci brizolit
Skelet, ak sa robil tréning, tak skôr spomínano kusovo posledné roky. Na to novú pololetku tréningových lietadiel asi zatiaľ urgentne nepotrebujeme.
Asi ani Taliani, tých prvých 13 kusov je asi taký povinný nákup.

Zemakt, nehádam sa, už z princípu logicky musíš mať pravdu. Takú pálku za 13 tréningov :roll:

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 22:01
od skelet
Italové mají 70 kusů MB339. Nemají kam spěchat.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 22:13
od Pikujuci brizolit
Skelet, tak už len 70?

Ak bude vôľa robiť tréning u nás komplet , tak ako píše Juraj je logické.

Naď spomínal nahradiť časť výcviku F-16 v USA u nás. Taký M-346 ako doplnok k F-16 je na to snáď lepší ako M-345 / L39NG. Asi aj ten Hawk200 ako jednomotorák asi top, len tie ceny....

Pár rokov si radšej počkajme. Všetci síce máme gule, len nie som si istý, či veštecké. :D

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 22:19
od skelet
Dvoustovka se myslím už nedělá? Už se dělá jen AJT?
Tedy pokud bys nechtěl dvoustovku z druhé ruky.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 22:28
od Skeptik
Pánové, vše dnes začalo článkem ve kterém ten slovenský Naď prohlásil:
„Vďaka tomu by naši budúci piloti F-16 mohli množstvo letových hodín absolvovať na Slovensku a nemuseli by si celým výcvikom prejsť v USA. Nášmu štátu by to ušetrilo milióny eur,“ dodáva Naď.
Kdo tomu rozumí jinak, než že noví piloti v rámci úspor na drahém výcviku v USA uskuteční základní výcvik na Slovensku a v USA budou absolvovat jen pokročily výcvik (na odpovídajících cvičných letounech = Talonech či Red Hawcích) a bojový výcvik na F-16 D a F-16V ?

Co potom Slovensko potřebuje?
Levný proudový letoun pro základní výcvik ... při kterém se prokáže, zda na létání na proudových strojích adepti vůbec mají.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 22:32
od Zemakt
Jen doplním, a pak je tam velmi zhruba nastíněn finanční rámec. Nicméně, moje koule jsou vše, jen ne věštecké. Ať si to tedy přebere každý dle svých preferencí, tohle jsou jen fakta.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 22:36
od Pikujuci brizolit
Skelet, pravdu vravíš, hlavne je 200ka jednomiestna. 8-)

Skeptik, otázka, je, či ten výcvik je lacnejší, drahší voči cene nákupu ďalšieho podzvuku+logistiky, opráv okolo.
A či to vôbec je možné zrealizovať pri budúcej potrebe pár pilotov na ďaľších napríklad 10+ rokov.

Zemakt, moje sú na tom rovnako, ehm.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 23:13
od Juraj Tichý
Ten načrtnutý finančný rámec, par desiatok miliónov €, nebude stačiť ani na L-39NG.

To by skôr vyzeralo na niečo z druhej ruky. Ale nenapadá ma nič k dispozícii.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 23:18
od Zemakt
Tak pak jen CW.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 23:41
od Juraj Tichý
CW, modernizované MB-339, ktore vyradia Taliani a Briti maju nejake Hawky v ulozenkach.
http://www.demobbed.org.uk/aircraft.php?type=544#
Shawbury je sklad.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 14/8/2020, 23:52
od Skeptik
Pikujuci brizolit píše:Skeptik, otázka, je, či ten výcvik je lacnejší, drahší voči cene nákupu ďalšieho podzvuku+logistiky, opráv okolo.
A či to vôbec je možné zrealizovať pri budúcej potrebe pár pilotov na ďaľších napríklad 10+ rokov.
Jo, čéče to už není otázka na na mne.
Ptej se na MO SR ... jen tam vědí kolik za kompletní výcvik pilotů "od píky" v USA zaplatiš na daních.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 15/8/2020, 00:38
od zzz
skelet píše:pánové uvědomujete si , že L-39 je určena pro základní a pokračovací výcvik? To letadlo je právě konkurentem PC-9 a T-6, akorát má proudový motor.(...)
V téhle větě se zobrazují 3 omyly.

a) není turbovrtulák jako turbovrtulák
Je rozdíl mezi silnějším Pilatus PC-21 a slabším Pilatus PC-9. Což vyplývá mj. z výkonu použitého motoru. Podobně lze zhodnotit, že PC-9 má vyšší výkony než Grob 120TP. A pistový Grob 120 má slabší výkony než turbovrtulový Grob 120TP.

Z toho mj. plynou i náklady provoz a náklady na MRO, neboť myslím všechny turbovrtuláky (T-6 II, PC-21,...) se špičkovými výkony pohání https://www.pwc.ca/en/products-and-serv ... gines/pt6a ve speciální verzi 68, která je optimalizována na vysoký výkon. Chci říct, že PT6 ve "stíhačkové" verzi 68 je dosti odlišný, které jsou optimalizovány na výdrž a na nízké servisní náklady viz např. https://www.wingsmagazine.com/the-exper ... -e-series/ které chce používat nová generace dvoumotorového byznys/VIP letadla Pilatus PC-21


b) vynechat písťák v úvodní fázi výcviku?
z ignorování rozdílů mezi turbovrtuláky také plyne ignorování vhodné skladby výcviku. Konkrétně je vhodné, aby piloti začátečníci začínali na levnějších pístových letadlech a to zejména pro trénink start/přistání. Následně lze přejít na turbovrtulový pro pokročilejší letecké manévry. To je důvod proč např. Belgičané drží SIAI 260 či Portugalci drží další pístový typ TB-30

Jiný způsob skladby výcvikových letadel je vidět na příkladu USA https://www.baseops.net/militarypilot (níže na stránce Phase 1/2/3)


c) na čem létat kondiční lety - na proudovém podzvuku nebo na dražším supersoniku?

levný turbojet se pořizuje nejen pro výcvik, ale také kondiční lety, a to s cílem, aby piloti létali a zároveň, aby tolik nečerpali letových hodin na dražších špičkových letadlech. Podobný přístup je vidět na tom, že řekové "zuby nehty" drží v provozu několik desítek přestárlých prouďáků T-2C, přestože kvůli svému věku už by měly jít na šrotiště. Holt na kondiční lety řekům nestačí jejich cca 45x T-6II v řeckém letectvu. Viz video se starým T-2C řeckého letectva

https://www.youtube.com/watch?v=Wp0hb2I1jYM



P.S. Koho zajímá vzájemné nákladové srovnání provozu letadle s civilními turbovrtulovými a proudovými viz
https://www.aopa.org/news-and-media/all ... ting-costs
Ani jeden z uvedených typů motorů na odkazu není použit ve vojenských výcvikových letadlech o kterých je zde diskuze, ale lze si udělat orientační porovnání o nákladnosti.
Rozdělení provozních nákladů u některých turbovrtulových je zde https://blog.wepushtin.com/blog/5-cheap ... s-operate/.
Například je uveden rozpis provozních nákladů turbovrtulového Pilatus PC-21NG s turbovrtulovým motorem PT6A-67P. Odhaduje se, že při cca 660 letových hodinách ročně stojí jedna letová hodina:
- palivo 350 dolarů
- údržba 300 dolarů

Mě tedy nepřipadá, že by výkonné turbovrtulové motory byly provozně levnější než úsporné typy proudových.