Mirek58 píše:No tak až pochopíš rozdíl, mezi pojmy - operační - a - operativní -, nebudeš muset plácat do větru " pro slávu vlajky".
Mirek58 píše:Němci měli jednu zásadu:Pochodovat odděleně, bojovat společně a tou se řídili.
Jako vážně si myslíš, že když tu budeš střílet od boku bezobsažné vznešené fráze a ohánět se dokumenty/úryvky, kterým stejně nedáš žádný kontext (pokud jim vůbec rozumíš), tak že se ten obsah sám nějak zmaterializuje, ev. ti to někdo sežere?Mirek58 píše:Doporučuji k přečtení podle mne základní dokument: Nařízení 1937/38...
K překvapivému vylodění - sotva zásadně překvapíš protivníka, který tvůj krok kontinuálně očekává a je na něj připraven. Jak už jsem tu psal, řada lidí v britském vrchním velení považovala prováděné křečkování sil za přehnané, protože nabyli dojmu, že budou tak jako tak včas varováni. Zaprvé předpokládali, že bez vzdušné převahy tento podnik Němci sotva odstartují a tyto podmínky nenastaly. Zadruhé zde byl průzkum - kanál rozhodně nebyl prázdný a činila se v něm masivní/početná hlídková linie malých plavidel plus nějaká ta ponorka. I kdyby Němci vypluli skrytě v noci a přesný okamžik by nebyl podchycen, tak jakmile by dorazilo první echo o kontaktu/vyplutí, celá mašinérie by se dala do pohybu. Ještě tu samou noc by dokázaly reagovat již jen samotné přítomné síly, tj. přinejmenším několik křižníků, desítky torpédoborců + menší plavidla... A to je to nejskrytější přiblížení, o němž si můžeš nechat zdát. Pokud to absolvuješ ve dne, dostaneš jiné výhody, ale zase jiné nevýhody a v konečném důsledku tak jako tak nikdy nemůžeš docílit opravdového překvapení, které by nějak vyvážilo tvoji tristní materiální a strategickou situaci.kenavf píše:RN musí pokrývať všetky potrebné oblasti a plniť všetky potrebné fázy nasadenia a aj údržby a podobne. A to po celú dobu. Nepozná čas ani miesto.Ale ak by sa KM rozhodla pre útok tak pozná aj čas aj miesto. A že ti z nejakej oblasti zmiznú ponorky zistíš až za niekoľko dní a i tak si nebudeš istý "kam" zmizli a kam máš teda poslať svoje torpedoborce a iné lode. Podobne je to aj s hladinovým loďstvom. To že zmizli zistíš až s časovým odstupom hodin/dní a nevieš kam sa presunuli, zároveň nevieš či to nie je klamný manéver. Veď obdobne(klasicky) to urobili spojenci v deň "D". Utajený čas, utajené miesto a tým získanie miestnej prevahy a výhody dokial si na brehu nevybuduje pevnejšie pozície než sa na dané miesto presunú protivníkove posily.
Řekněme, že Spojenci měli v roce 1944 v rukou většinu karet, zatímco Němci v roce 1940 máloco...mluvíme tu o v podstatě opačných silových poměrech. Nakolik byly KM a LW v roce 1944 schopny vrhnout invazi zpět do moře, pustit žilou invazní flotile a odříznout většinu komunikací přes kanál asi nějak tušíme, že jo?kenavf píše:Veď obdobne(klasicky) to urobili spojenci v deň "D". Utajený čas, utajené miesto a tým získanie miestnej prevahy a výhody dokial si na brehu nevybuduje pevnejšie pozície než sa na dané miesto presunú protivníkove posily.
Neočekávané řešení je reálná alternativa, která hraje do karet tvých schopností a využije slabin/chybných tahů/očekávání protivníka. Jenže invaze je celkem úzkoprofilový problém - ty ten kanál musíš přeplout a musíš se vylodit jen na omezeném úseku pobřeží. Proti tobě stojí nepřítel, který moc dobře ví, že musíš přeplout a kde vyskočíš na zem a směřují k tomu všechny jeho přípravy. Přičemž silové poměry jsou výrazně proti tobě a aby jsi se dostal na druhý břeh v jednom kuse a dále vytrval (což je stejně důležité), musíš je nějak zvrátit. Leč ani jeden z prostředků, které máš k dispozici (letectvo, miny, dělostřelectvo, počáteční moment překvapení), není spolehlivý a sotva, mimo naprosto ideální laboratorní scénáře, vyrovná ten zásadní nepoměr a nevýhody.kenavf píše:Ak to niekto nepochopil alebo nechcel pochopiť, tak tá Maginotova línia tu bola spomenutá ako zdôraznenie schopnosti nemcov nachádzať neočakávané riešenia a nie ako návod.
Ty na provedení invaze a udržení zásobovacích linií potřebuješ být silnější než nepřítel, ne slabší. A pokud Němci měli nějaké jim vlastní výhody, které mohli využít v jiných kampaních, tak zde byly všechny tyto výhody přirozeně anulovány. A v takto úzce definovaném scénáři nebyl prostor pro jakýkoli reálný zvrat. Tohle je souboj lva se žralokem...každý může být pánem ve svém prostředí, ale když se to holt bude konat ve vodě, tak má lev po ptákách a jen sotva vymyslíš, jak by jsi to chtěl občůrat.
On ten poměr byl ještě brutálnější, protože těch torpédoborců bylo výrazně více (jen v oblasti invaze jich mělo být nakřečkováno přes 60, v podstatě pouze jako antiinvazní síla) a k tomu je nutno připočíst stovky menších plavidel (šalupy, trawlery, minolovky, MTB, menší ozbrojená plavidla...plus je dobré si uvědomit, co byla německá invazní flotila za sbírku) a...Dzin píše:Celkem měla Royal Navy v domácích vodách 5 BB, 3 BC, 3 CV, 9 CA a 20 CL, z toho bojeschopných po celou dobu hrozby invaze 2 BB, 2 BC, 3 CV, 3 CA, 13 CL. Plus několik desítek torpédoborců (cca 50). Přímo v oblasti Kanálu se nacházelo plně bojeschopných 9 CL a cca 30 torpédoborců. Proti tomu mohla Kriegsmarine postavit 2 CA (Admiral Scheer a Admiral Hipper) a 4 CL (Emden, Köln, Leipzig, Nürnberg) plus asi 10 torpédoborců.
...cca 40 ponorek (britské vody komplet).kenavf píše:Ako to bolo s ponorkami na nemeckej a britskej strane?
Dále - německé námořní síly by musely být použity úplně komplet, jen abychom dosáhli toho tristního poměru. V reálu by to bylo ještě horší.