Stránka 28 z 169

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 11/7/2015, 18:25
od Alchymista
Nuž, chceli súčasne kolmý štart, lietanie nadzvukom a stealth - a to sa dá zatiaľ dosiahnuť asi jedine princípom trysky z Jak-141 - alebo nejakým ešte krkolomnejším riešením, ale rozhodne nie princípom pohonu Kestrel/Harrier.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 11/7/2015, 20:51
od Polarfox
Sholva píše:Každopádně ten humbuk kolem F-35 je komický. Prostě chudák letadlo má umět všechno a tak se k tomu horko těžko propracovává. Že takový univerzál nikdy nedosáhne kvalit specializovaného výrobku je snad jasné. Ona F-22 je bez debat skvělá stíhací mašina, která umí útočit i na pozemní cíle, ale moc tam toho nedoveze, dva JDAMy moc nejsou. A F-35 má najednou umět všechno. Logicky to nemůže umět všechno skvěle, bude to umět spoustu věci, některé líp, některé hůř, ale bude to při dobré vůli a moři štěstí a utracenejch peněz průměr až nadprůměr ve všech kategoriích, ne že jedna skvěle a těch pár dalších znouzecnost - když se podaří co zdařit má ;) Což je skvělé pro amíky, kteří k tomu budou mít skvělé F-22, ale méně skvělé pro ty, kteří s F-35 počítají jako s hlavním stíhačem.
Asi tak nějak. Navíc F-35 je chudák tak trošku dvojnásobně...spousta oficiálních požadavků na to co má umět a k tomu spousta často mimózních požadavků na to co by měla umět od kritiků, přičemž se často staví do role, kde ani ten letoun nikdy neměl být (pak se není co divit, že to nebude umět :)...spousta lidí ani neví, co a jak má nahradit a porovnává to s kdečím co přijde pod ruku..viz třeba námořní F-35C).
cupo84 píše:Mohol to byt vcelku dobry stihaci bombarder keby si odpustia verziu B, ktora vsak negativne ovplyvnila aj A,C - ,,tucny,, drak. Clovek by si az myslel, ze to bola od rusov premyslena sabotaz ked im predali technologiu z Jaku-141
Njn, na jednu stranu tím celá rodina F-35 výkonově utrpěla, na druhou stranu by pak nebyla F-35B, což je něco, co své uživatele kopne nesmírně vpřed a otevře řadu možností.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 12/7/2015, 11:25
od Dzin
USMC jednoznačně stroj jako F-35B potřebovala. Primárně jako náhradu za Harrier. Ale současně zavedení F-35 umožní zredukovat počty typů letadel. Dojde tak k tomu že současně provozované tři základní typy letadel u USMC tedy AV-8B, F-18 a EA-6B budou nahrazeny jediným typem F-35. Což je pozitivní krok.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 12/7/2015, 11:55
od skelet
Jo, je to pozitivní krok... teoreticky. Jestli prakticky, tak to poznáme až se F-35 střetne s realitou.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 12/7/2015, 13:03
od Polarfox
Dzin píše:USMC jednoznačně stroj jako F-35B potřebovala. Primárně jako náhradu za Harrier. Ale současně zavedení F-35 umožní zredukovat počty typů letadel. Dojde tak k tomu že současně provozované tři základní typy letadel u USMC tedy AV-8B, F-18 a EA-6B budou nahrazeny jediným typem F-35. Což je pozitivní krok.
To největší kouzlo F-35B není ani tak v nějaké náhradě více typů, ale možnostech, které USMC dává. I přes nějaké ty neduhy a omezení je to zcela nová úroveň výkonů a schopností. USMC dostane v podobě F-35B do ruky opravdu hodně velký a slušný klacek.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 10:31
od Dancer
Austrálie ruší objednávku na F-35B.
http://defensetech.org/2015/07/10/austr ... e-fighter/

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 10:43
od Alchymista
Príliš "oficiálne" to nie je...
A program F-35 má v Austrálii celkom dosť oponentov na rôznych úrovniach. Napríklad aj pomerne známy http://www.ausairpower.net je jedným z ich dobre počuteľných "hlasov".

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 11:29
od Polarfox
Další bušení na poplach a vyvolávání paniky. Předně Austrálie nikdy moc reálně nepočítala s operacemi STOVL letounů z palub svých dvou LHD typu Juan Carlos, v popředí byly vždy vrtulníkové operace a humanitární mise. Canberrám zůstal skokanský můstek, protože jaksi taksi to bylo levnější, než přeorávat projekt...prostě se to koupilo jak to bylo. Dále Austrálie nikdy F-35B neobjednala, takže ani objednávku nemůže rušit. Jediné, co padlo, byl návrh vlády vůči armádním špičkám, kdy měla být posouzena možnost pořízení 12ti F-35B a jejich provoz ze dvou LHD třídy Canberra. A to padlo ze dvou důvodů - 1) stále přetrvává názor, že Austrálie v této formě LHD provozovat nepotřebuje (z několika různých důvodů, ať již operačních tak i silově provokačních) a 2) stálo by to hooodně moc (úprava australských LHD) a nikomu se do toho logicky nechce.

Takže bylo "zrušeno" něco, co nikdy nepřekročilo rámec úvahy a nebylo sjednáno, přičemž dosavadní objednávka na 72 ks pozemní verze F-35A přetrvává (plus možnost do budoucna pořídit 28 dalších, dle situace) a nic se na ní nemění. Takže pokud se tu podbízí obraz, že Austrálie začíná z programu F-35 couvat a je to další dílek, kdy to jde do kytek, tak je to opět jen mediální obraz bez reálného základu.

Maximálně z toho plyne jedno ponaučení - F-35B není letoun, který by bylo možno fláknout na jakoukoli LHD a spol. jako Harrier, aniž by byla náležitě upravena pro jeho provoz. Což může být v šíření trochu omezující a bude pro případné zájemce vyžadovat trošku toho plánování a financí navíc.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 14:32
od Alchymista
to, čo popisuješ, nie je obmedzujúce "len trochu".

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 14:52
od Dzin
Harrier také nemohl operovat z každé LHD resp. se s operacemi z nich musí počítat. Třeba Mistraly počítají s provozem toliko vrtulníků. Pravděpodobně šlo alespoň určité skupině Australanů o to, že když mají být dodány F-35, zda by nešlo o to rozšířit jejich operační nasazení. Co se týká Harrierů už od počátku bylo deklarováno, že se nepočítá s provozen těchto letadel. Sice jim zůstal zachován skokanský můstek, ale to jen proto, že jeho odebrání by prý mělo za následek zdražení celého projektu přičemž to, že zůstal nijak lodím v jejich operacích nevadí. Takže se vlastně jen ukázalo, že stále převládá mínění, že operace letadel ze zmíněných lodí nejsou třeba.
Každopádně omezení to není, potenciální zákazníci, kteří počítají s operacemi F-35 z palub svých lodí s tím nemají problém.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 15:05
od cover72
Alchyk: ale šlo, podívej se na X-32. Kdyby měl Boeing čas vyřešit potíže s přehříváním varianty s kolmým startem, mám za to, že by to dopadlo podstatně lépe. Jenže existence Boeingu je zajištěná jeho stavbou civilních letounů a zakázkou SuperHornetů, kdežto Lockheed třel bídu s nouzí. A americká vláda již tolikrát v historii přiklepla projekt Lockheedu, aby jej udržela nad vodou. A dopadlo totak, jak to Lockheed typicky zbastlí.

F-35 je podle mne přesný ekvivalent F-104: špatně prioritizované a předražené řešení, způsobené hodně klientelismem, které bude v době zavedení do služby již konceptuálně zastaralé a jeho evropští provozovatelé je budou nejdříve nenávidět, jen aby si na ně pak zvykli a začali velebit těch pár silných stránek. Načež to celé rychle bude odsunuté na druhou kolej nějakým praktičtějším typem.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 17:15
od Alchymista
Cover - bez komentára.
:up:
Lockheed mal často geniaálnych konštruktérov, ale za jeho úspechom sú ešte geniálnejší lobbisti...

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 18:14
od Sholva
Ale Dzine. Chceš snad tvrdit že Harrier je tak náročný na obsluhu jako bude F-35? Tak to by bylo hodně prapodivné. Proti F-35 je to nenáročný letoun a nachystat pro něj LHD je mnohem jednodušší. A ani není z Ruska, tak proč ti jeho menší náročnost vadí? ;)

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 18:45
od Polarfox
cover72 píše:Načež to celé rychle bude odsunuté na druhou kolej nějakým praktičtějším typem.
Silně pochybuju a jestli ano, tak si na to počkáme tak 20 let :)

Mě jen stačí vzpomenout si na hysterii kolem V-22 Osprey atp. (našly by se i jiné stroje) a raději si počkám, co bude, ne co zplodí tenhle humbuk živený médii a přihříváním polívčičky všech skupin (Lockheed může mít své lobbisty, ale těch z druhého tábora, co se vypravili jen s vírou svatou na křížové tažení proti F-35 je také více než požehnaně :) ).
Alchymista píše:to, čo popisuješ, nie je obmedzujúce "len trochu".
Dobře, nepoužiju tedy ten řečnický obrat a sesumíruju to pouze na omezující. Leč ne nijak fatální...holt kdo bude chtít používat F-35B a využívat jeho výhod, tak si bude muset svoje lodičky upravit/vyprojektovat tak, aby jim to nepropálilo palubu a podobné vylomeniny. Prostě to není Harrier, kde by to bylo jednodušší, jenže na druhou stranu je F-35B také sakra výkonnější a všestrannější než Harrier. Všechno stojí nějaký ty prachy a je to jen otázka potřeb a priorit. Když přijde nová a hodně výkonná protilodní střela a já nebudu moci využít stará odpalovací zařízení a budu muset přeorat trošku loď, tak také nebudu špačkovat, jak je ta nová střela blbá, protože nepasuje, i když mi rozšíří ofenzivní možnosti dvojnásobně.

Pravdou je, že s náročností F-35B očividně zpočátku narazili i sami Amíci (viz. problémy s palubami na nových vrtulníkových nosičích), ale jinak je to spíše o tom, že kdo hledá, tak si vždy něco najde.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 19:02
od skelet
No on ten V-22 je skvělý příklad toho, kterak to měla být zářná budoucnost vrtulníků. Typ, který měl nahradit CH-46 a CH-53 atd. A najednou se zjišťuje, že V-22 je sice fajn, ale .. CH-53 si radši ponecháme a zavedeme novou verzi, pro dopravu prezidenta taky není to pravé a speciálové si taky vyberou něco jiného.. a stejná budoucnost čeká i F-35. Zavest se zavede, protože nic jiného teď na trhu není, ale .. v Koreji vzniká KFX, v Japonsku ATD-X (zde demonstrátor už lítá), Turci mají TFX a Švédové si hrají s Flygsystem 2020. Z každého těch projektů se může stát Freedom Fighter 21.století.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 13/7/2015, 23:02
od Polarfox
skelet píše:No on ten V-22 je skvělý příklad toho, kterak to měla být zářná budoucnost vrtulníků. Typ, který měl nahradit CH-46 a CH-53 atd. A najednou se zjišťuje, že V-22 je sice fajn, ale .. CH-53 si radši ponecháme a zavedeme novou verzi, pro dopravu prezidenta taky není to pravé a speciálové si taky vyberou něco jiného.. a stejná budoucnost čeká i F-35.
1) V-22 je letadlo, co umí přistávat jako vrtulník, ne vrtulník, co umí létat jako letadlo...a pochybuju, že byl kdy prezentován jako zářná budoucnost vrtulníků, když měl nahradit jen část a je to zcela jiná kategorie. To je další příklad těch přehnaných požadavků, co všichni hned vidí na V-22, F-35 a jim podobných. A pokud nenaplní něco, k čemu nikdy nebyly určeny, tak nabodnout na vidle a na hranici s nimi :)

V-22 je hlavně dost drahej..na pořízení i provoz, sice se to snižuje, ale je to stále pálka a tak holt nastupuje zčásti CH-53K.

2) Pořizování V-22 stále pokračuje, propracovává se do různých složek amerických ozbrojených sil a má tam pevné místo a začínají se objevovat i první zahraniční zájemci. Jinak co si vebrali speciálové nevím, popravdě doteď jsem měl za to, že je to právě CV-22. Takže nějaká budoucnost V-22 ještě ani nezačala, natož aby už skončila, ale F-35 určitě dopadne stejně (ačkoli zatím nic nijak nedopadlo)...to je to, o čem tu stále mluvím. Kolik úspěšných strojů si prošlo svým katastrofickým peklíčkem zaručeně tragické budoucnosti raději ani nebudeme počítat...pár desetiletí nato by si o ně ovšem nikdo nedovolil ani otřít špatným slovem :) Neříkám, že F-35 musí být nutně zářná hvězda, ale že je to propadák uvěřím až to uvidím a ne z nějakých kusých věštění (protože zatím nemáme nic takového, aby to mohlo být více než pouhé věštění).

Mimochodem V-22, s pověstí výrobce mrtvolek, na němž nikdo nemohl nechat nit suchou (a doposud nenechává), byl nakonec strojem s nejnižší nehodovostí a nejvyšší bezpečností. Nevím, jestli je to číslo správné, ale někde jsem našel, že za tu dobu, kdy se při čtyřech nehodách na V-22 zabilo 30 vojáků (dodnes by to mělo být 7 nehod a 36 lidí), tak v celé americké armádě havarovalo 417 vrtulníků s 630 ztrátami na životech... Aneb takhle se dělá "image" vyvrhele. A obdobně se to pere do F-35.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 14/7/2015, 00:43
od rabo
To to je téma k F-35. Môj osobný názor - stroj dobrý a poskytujúci všetko čo sa od neho môže očakávať. Je síce drahý, ale ak na neho majú....nič modernejšie a lepšie nie je " na sklade ". K tej V-22 by som len toľko. Je to fajn stroj, ale jeho dosť podstatný problém je výzbroj.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 14/7/2015, 01:28
od Franz Trubka
Rabo,jakou vyzbroj mas na mysli? Osprey preci neni nic jineho nez dopravak...
Ale nemelo by se to dal michat do vlakna o F-35

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 14/7/2015, 02:49
od Skeptik
Když už se nastolilo to porovnáváni F-35B a Harrieru a nutných úprav nosičů, pak jen poznámka na okraj.
Nejde jen o "studený" či "horký" výstup z motoru, je nutno si také uvědomit, že F-35B má 2x výkonnějšsí motozy ... protože je 2x těžší ... 27 ku 14ti tunám MTOW resp. 24 ku 9,5 tunám při VTO.

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Napsal: 14/7/2015, 08:30
od Alchymista
Z toho vychádza zrejme nevyhnutná a celkom rozsiahla prestavba a zosilnenie letových a hangárových palúb všetkých lodí, na ktorých by mali nahradiť Harriery, plus zosilnenie palubných výťahov a ďalšie úpravy... "
Dodatočné" náklady minimálne v desiatkach, skôr cez sto alebo i pár-sto milionov na každú loď.