Franz Trubka píše:Skeptiku, jsou nejak pevne urceny letove hladiny? Jake jsou mezi nimi rozdily? 500 nebo 1000 feetu?
Ano. Celá Evropa funguje v tzv. RVSM systému (Reduced vertical separation minima).
http://en.wikipedia.org/wiki/Reduced_Ve ... ion_Minima
Zjednodušeně řečeno:
vertikální separace mezi letovými hladinami je 1.000 ft
letové hladiny se označují jak nadmožská výška ve feetech děleno 100 .... FL330 = 33.000 feetů = 10.050 m FL350 = 35.000 ft = 10.650 m
letové hladiny vedoucí z Východu na Západ mají sudá čísla FL300; FL320; FL340 atd. ze Západu na Východ je to obráceně FL290; FL310; FL330; FL350 atd.
Franz Trubka píše:Musi cizi letoun poslechnout letoveho dispecera zeme, v jejimz vzdusnem prostoru se nachazi?
Poměrně složitá otázka, ale nejedná-li se o kritickou situaci, tak musí. Pokud to bylo zbytečné, tak si ale následně může stěžovat.
Ta výjimka se "ukázala" v roce 2002 kdy se nad Švýcarskem srazila letadla Baširských aerolinií a DHL. Chybou dispečera letěla obě letadla na kolizním kurzu. Obě byla vybavena systémem TCAS (monitoruje prostor kolem letadla za pomoci odpovídačů sekundárního radiolokátoru kterým musí být civilní letadla vybavena, a v případě kolizního kurzu se "domluví" mezi sebou a oběma posádkám určí řešení ... ted jednomu stoupej a druhému klesej). TCAS zareagoval jak měl, ale dispečer se "vzpamatoval" a určil opačný postup.
"Západní" posádka byla školena v tom, že "přístroje se poslouchají". "Východní posádka" naopak v tom, že "člověk má vždy poslední slovo". Bohužel tedy obě posádky udělaly totéž a letadla se srazila.
Od té doby je konsensus, že se vždy poslouchají dispečeři.