Stránka 28 z 80

Re: Aero L-39NG

Napsal: 23/6/2020, 22:45
od Zemakt
Křídlo, ne. Motor, ne. Viz Skelet, atd. Vše se dá nalézt v příslušném vlákně. Něco k věci?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 23/6/2020, 22:50
od zzz
Zemakt... to nereaguje na mě, že ne?

Já přece nenavrhoval "oženit" DV-2 s drakem L-39C/ZA/ZO a následně demontovat a "provdat" s drakem L-39NG. :shock:

Re: Aero L-39NG

Napsal: 23/6/2020, 22:53
od Zemakt
Nie, na Juraja. Pardon.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 09:09
od skelet
DV-2A.2 nebyly použity, jelikož jsou slabší o F124. A jak letecký personál poznamenává, tak i F124 má při plném zatížení s L-159 co dělat
do L-39 motor DV-2 nejde umístit. Do něj jde umístit jen AI-25 nebo AlliedSignal TFE731-4-1T (L-139), respektive Williams FJ44 (L-39CW/NG)
poslední zakázky z Aero byla L-59 pro Tunis a L-39ZA/ART pro Thajsko.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 10:37
od HONZIK11
Pro oživení , vše souvisí se vším.
Je to už vousatý článek ,ale i s AL 25 a jeho klony byl v té době opravdu problém. Přechod na jiné zmíněné motory byl tedy i logický.
https://ceskapozice.lidovky.cz/tema/kdo ... zice_21659
Pak vznikla i celkem dost velká panika .
http://www.znoj-tyden.cz/_old/printart.php?id=3575

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 10:40
od Juraj Tichý
Samozrejme, DV-2A.2 ma nizši ťah ako F124.
Povodny DV-2 si však s L-59 v horucom vzduchu Egypta a Tuniska poradil dobre. Maximálna vaha L-159 je o 1000kg vyššia, ako L-59.

Ako chapem, že si Aero vybralo vykonnejší motor. Ale na zaklade toho sa nepodarilo predat L-159 do zahranicia. Teda, tak sa to tvrdi. Bohvie či to nie je len ďalší z mýtov.

EDIT: článkami a nehodou 2011 argumentuješ použitie amerického motora v 1997? Či zle to chápem?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 10:55
od zzz
míchá se do sebe L-39C/ZA/ZO+L-39NG/CW s odlišným L-39MS/L-59 a ještě do toho Alcy L-159 :roll:

Abychom se bavili k věci... Orientační přehled TTD jednotlivých proudových letadel od AERa (chybí L-39NG) viz srolovat úplně dolů:
http://www.hitechweb.genezis.eu/aero4.htm (údaje na tomto webu nejsou aktualizované, neboť např. uvádí, že obě slovenské L-39MS (s DV-2) stále slouží v OSSR)


Juraj
Juraj Tichý píše:Povodny DV-2 si však s L-59 v horucom vzduchu Egypta a (...) poradil dobre. (...)
K podtrženému... Ono to asi bylo trochu jinak, takže Tvůj názor "poradil dobre" IMHO nemá tak úplně oporu v realitě, ... nebo se pletu a Ty bys mohl nějak doložit to co tvrdíš? Předem díky ... viz citace níže - ten článek odkazovaný níže je psán přímo z Egypta, údajně ten článek psal člověk co servisoval egyptské L-59.
Tímto mým názorem na prvotní verze DV-2, ale nijak nehodnotím pozdější verze DV-2 tj. verze které byly usilovně nabízeny po světě, např. do Číny, do Ruska,.. = tj. nevyjadřuji se k pozdějším verzím DV-2 neboť mám málo relevantních informací)

IMHO byla by to zajímavá debata jak levně získat bitevníky - Slovenská armáda by odkoupila od Egypťanů uzemněné L-59 kvůli kvalitě tehdejších DV-2 a vyměnila je za jiné, novější DV-2 s vylepšenou kvalitou. Uzemnění egyptských L-59 bylo kvůli více důvodům, ale myslím, že výměna motorů DV-2 za novější/kvalitnější verzi DV-2 by velmi pomohla. Prostě mi není jasné proč v Egyptě se nepovedlo problém vyřešit na egyptských L-59, ale tuniské L-59 jsou OK? článek a následná diskuze o L-59
https://www.planes.cz/cs/article/100540 ... araonov-ii
provaz pro planes.cz píše:ten popis problému s L-59 je celkem OK ale hlavnímu problému s DV -2 se autor vyhýbá- požár za letu motoru a nevyřešení příčiny požáru PS (jako výrobce DV-2) to byla jedna z hlavních příčin ukončení provozu L-59 v Egyptě, jinak v Tunisu L-59 vesele létají a letouny jsou před 2 generálkou a jsem zvědav zda jim PS zgenerálkují DV-2

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 11:25
od Juraj Tichý
Priznám sa, tuto informaciu som nezachytili.
Mal som len info z anglickej wikipedii, ktora uvadza, ze Egyptske VS stale prevadzkuju 48 ks L-59. K čomu bol aj uvedený tento zdroj world air forces 2020. Ale už som nekontroloval, čo je v ňom. Keď som ho otvoril, tak ten však už hovorí o prevádzkovaní L-39 a nie L-59. Teraz len neviem, či ide o L-39ZO alebo L-39MS. :?:

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 11:27
od zzz
skelet píše:(...)do L-39 motor DV-2 nejde umístit. Do něj jde umístit jen /...) nebo AlliedSignal TFE731-4-1T (L-139)...
remotorizaci na TFE-731 nabízí neoficiální úpravci L-39C. Například tento úpravce https://www.code1aviation.com/731 nabízí remotorizaci na TFE-731-3 (což je asi verze výkonově dost podobná těm verzím TFE 731-2 které jsou v čínském(-pákistánském) K-8... tj. 731-4 je výkonově odlišná)
TTD https://turbineengine.com/the-decline-o ... ne-engine/


Dnešní přehled verzí Honeywell (ex-Garret, ex- AlliedSignal) TFE-731:
https://aerospace.honeywell.com/en/lear ... nes/tfe731
IMHO v tomto přehledu chybí verze motoru použitá viz výkon konkrétní verze TFE-731 jako 16,1 kN https://www.airforce-technology.com/projects/hongdu-k8/ = tj. výkon v 16.01 kN by mělo odpovídat 3600 (sloupeček "Takeoff Thrust" v přehledu honeywell.com) ... těžko říct jestli údaje na webu airforce-technology.com jsou správné, např. z hlediska uváděných rozměrů Garrett TFE731-2A-2A nezdá se mi uváděná hmotnost 333 kg a délka motoru je patrně špatně.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 11:35
od zzz
Juraj Tichý píše:Priznám sa, tuto informaciu som nezachytili.
Mal som len info z anglickej wikipedii, ktora uvadza, ze Egyptske VS stale prevadzkuju 48 ks L-59. K čomu bol aj uvedený tento zdroj world air forces 2020. Ale už som nekontroloval, čo je v ňom. Keď som ho otvoril, tak ten však už hovorí o prevádzkovaní L-39 a nie L-59. Teraz len neviem, či ide o L-39ZO alebo L-39MS. :?:
Je-li řeč o provozování, tak myslím, že: "ani, ani"

ad L-39xyz a Egypt
L-39C/ZO/ZA myslím nikdy Aero nedodávalo do Egypta. Nicméně např. http://www.l-39.cz/L-39_uzivatele.html uvádí dodávku "oklikou" přes Lybii... tj. otázkou je jak to skutečně bylo...

ad L-59 a Egypt
(L-39MS)L-59 byl dodán do Egypta s první verzí DV-2. A výše v této diskuzi je myslím uvedeno relativně podrobné info jak je to s egyptskými L-59, konkrétně o tamních zkušenost (nevím jestli je pravdivé, kdy se jako jedna z klíčových věcí ukazuje faktor prvotních verzí DV-2).

Ocituji z předpředloňského článku euro.cz uvedeného výše.
Vedle známých modelů L-39 a L-159 máte ve světě i několik desítek strojů L-59 Super Albatros. V Egyptě jich je 45, ale už řadu let nevzlétly. Jaká je šance, že s Káhirou obnovíte kontakt?

Tohle je konkrétní případ byznysu, který chceme rozvíjet. Obnovujeme kontakty s několika uživateli našich letounů a Egypt je jedním z nich. Pro nás je to zajímavý trh i proto, že si země v minulosti koupila řadu bojových letounů a bude k nim potřebovat i výcvikové stroje. Ve světě jsou stovky letadel z Aera, a proto je tu velký potenciál pro obnovení vztahů a nabídku našich služeb či nových letounů.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 11:40
od skelet
Egypt by dle stránek http://l-39.cz měl mít deset L-39ZO, které původně patřily Libyi. Nicméně nezapomínejte, že L-59 má i označení L-39MS, takže world air forces 2020 splynout pod L-39
http://l-39.cz/L-39_uzivatele.html

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 11:47
od zzz
Ano, já to napsal zjednodušeně... Ovšem právě ta "oklika" přes Lybii myslím je velmi důležitá. Neboť chápu-li správně, tak v 80.-tých letech byly utlumovány dodávky do Lybii, neboť Lybie byla švorc (viz vymáhání dluhů formou barteru, kdy korejské Daewoo našlo využití pro jakousi nabízenou lybijskou komoditu, odkoupilo od naší socialistické vlády lybijský dluh a výměnou za to Daewoo dodávalo např. Daewoo Racer do socialistické ČSSR).

Tj. je otázka v jakém stavu (kompletnost) se lybijské L-39 dostaly do Egypta.

Podobně "rozmařilý přístup" lybijců byl např. s MirageIII, kdy některé náhradní díly byly nepoužity (když je kupovali Pakistánci pro ROSE), neboť lybijci neměli ?na zaplacení" argegátů Mirage III, tj. některých dílů lybijci měli velký přebytek a jiných nedostatek, takže Mirage III postupně byly uzeměny.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 16:25
od HONZIK11
Pekná anabáze. ´Bartel byla klasická obchodní záležitost těchto dob. Někdy krapet složitější ,ale chvíli fungoval. Ona známá budova ,,Otevřená kniha RVHP ,, pojala hodně ekonomu .
Jak píšu nebylo to nic neobvyklého ,vždyť i ABBA koncértovala v Rumunsku za vagony brambor. :D

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 17:14
od seabee
Tak LOM chce potřebu cvičných letadel v Centru leteckého výcviku v Pardubicích řešit nájmem starších L-39 a ne nákupem L-39NG. Snad pouze dočasně?

https://www.euro.cz/byznys/konec-trpeli ... .sznhp.box

Mimochodem ta 1,1 miliarda, co vláda neschválila na nákup L-39NG pro CLV je téměř přesně roční objem dotací, pobíraných koncernem Agrofert ve svěřenském fondu manželky pana premiéra.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 17:18
od Zemakt
Já to pochopil tak, že zo je do doby než naběhne produkce, tjs.2022?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 17:46
od zzz
Zemakt píše:Já to pochopil tak, že zo je do doby než naběhne produkce, tjs.2022?
Zemakt
Myslím, že "než naběhne produkce" je předčasné. Mj. opomíjíš např. tyto kroky:
a) není hotová certifikace L-39NG. Nejsem si úplně jistý jestli pro LOM bylo navrhováno počkat na certifikaci L-39NG Light Attack plánovanou na 2021. Možná totiž LOMu stačí dokončení certifikace "L-39NG Full Trainer" plánovanou na letošek
b) Aero nemá uzavřenu kupní smlouvu o nákupu L-39NG pro státní LOM, pro jeho divizi CLV

Harmonogram certifikace - zveřejněný před rokem - http://czechairforce.com/news/testy-pro ... -rozbehly/
Obrázek

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 22:49
od zzz
zzz píše:
skelet píše:(...)do L-39 motor DV-2 nejde umístit. Do něj jde umístit jen /...) nebo AlliedSignal TFE731-4-1T (L-139)...
remotorizaci na TFE-731 nabízí neoficiální úpravci L-39C.
Dalším příkladem je tento upravený L-39 pro civilní účely (loni závodil v Reno)
http://lolachampcar.com/L39GXT/performance.htm
Zajímavé je, že na odkazu by mělo být zveřejněno cosi jako amatérské srovnání výkonů remotorizovaného (a odlehčeného) L-39 s (asi) TFE731-5 s výkony druhého letadla - jakéhosi L-39?MS? s DV-2.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 24/6/2020, 23:13
od Nesher
zzz
LOM chce "full trainer" verzi, NG má nahrazovat původní L 39C, tedy také čistě cvičnou verzi.
A Zemakt to pochopil správně, je to krátkodobé řešení do doby než nastoupí NG. Jejich Céčka už postupně dosluhují, původně se počítalo s uschopněním původních ZA, které loni vyřadily VS, ale evidentně nejsou úplně v dobrém stavu, aby to dávalo smysl. Sice už jsou v Pardubicích, ale dovezly je tam v rozloženém stavu na nákladních autech a bůhví co s nimi bude. Pokud MO nechce CLV úplně pohřbít a pak shánět výcvik bůhví kde, tak s NG budou muset pohnout. Ale podle posledních vyjádření CEO Aera se to snad má podepsat brzy. Zřejmě ten novinářský tweet, který si sem postnul tuším ty sám, ve smyslu, že se jen čekalo až Penta vypadne, nebyl daleko od pravdy.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 25/6/2020, 00:25
od seabee
Nesher píše:zzz
LOM chce "full trainer" verzi, NG má nahrazovat původní L 39C, tedy také čistě cvičnou verzi.
A Zemakt to pochopil správně, je to krátkodobé řešení do doby než nastoupí NG. Jejich Céčka už postupně dosluhují, původně se počítalo s uschopněním původních ZA, které loni vyřadily VS, ale evidentně nejsou úplně v dobrém stavu, aby to dávalo smysl. Sice už jsou v Pardubicích, ale dovezly je tam v rozloženém stavu na nákladních autech a bůhví co s nimi bude. Pokud MO nechce CLV úplně pohřbít a pak shánět výcvik bůhví kde, tak s NG budou muset pohnout. Ale podle posledních vyjádření CEO Aera se to snad má podepsat brzy. Zřejmě ten novinářský tweet, který si sem postnul tuším ty sám, ve smyslu, že se jen čekalo až Penta vypadne, nebyl daleko od pravdy.
"Než nastoupí NG" - možnost LOM vypsat výběrové řízení nebo přímý nákup, nebo vyzvat k podání nabídek je nulová. Na nákup pro státní správu musíš mít rozpočtem zablokovaný finanční prostředky a pak můžeš řešit. I jenom přátelské oslovení potenciálních dodavatelů o předbéžné informace v dobe, kdy nemáš investiční limt může znamenat zablokování celé věci ÚOHS. Státní instituce nemůže zahájit jakoukoliv akci aniž má patřičné prostředky v rozpočtu. Pokud prostě z vlády těch 1,1 mld nevypadne, tak jsou letadla na vodě. Může ale vypadnout přerozdělením v rámci již schváleného rozpočtu - omezí se jiný investiční nákup a je to.

Někdo by měl ohlídat, co se podaří LOMu sehnat a kolik to bude stát uvést do letuschopného stavu dle MIL STANDARD. Repasi by ale také mělo provádět Aero. Co když bude mít soustředěnou veškerou kapacitu na dokončení a certifikaci NG a na repase různé používaných a modifikovaných a olétaných strojů prostě nebude čas?
A kolik to bude stát? Nakonec může někoho napadnout, že když se vrazily peníze do porůznu sesbíraných L-39 a ty nám teď slouží a ještě chvíli budou, tak nejsou NG potřeba, nebo až třeba za 10 let. Pak můžeme začít znova: lidi už budou pryč, technologie ve světě už někde jinde a armáda úplně jiné požadavky dané právě desetiletou zkušeností s něčím jiným.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 25/6/2020, 03:55
od zzz
seabee, Zemakt, Nesher

Tak ono je k zamyšlení, že když LOM uváděl v minulosti, že 2017 i ve 2018 nalétaly tuzemské L-39C v pardubickém CLV ročně zhruba 1050 letových hodin (v naprosté většině pro AČR, zhruba tak max. 10% pro zahraniční zákazníky),tak proč je v požadovanované zakázce si LOM chce najmout nějaké plonkové L-39 se kterými LOM v CLV ročně nalétá 600 hodin? :shock:

Jasně, chápu, že může jít o reakci na nárůst spárek Alcy díky trojici loni dodaných L-159 T2. V minulosti bylo v AČR zhruba 6 spárek Alcy, nyní je 8 spárek (5x159T1 a 3x159T2, tj. celkově v AČR je 16xL-159A a 8 dvoumístných L-159T1/T2). Jenže loni dodané spárky 3xL-159T2 měly nahradit poslední armádní 3xL-39ZA, které byly loni vyřazeny...

Ještě je zde faktor, že po odprodeji 2xL-159T1 do Iráku klesnul počet spárek Alcy v AČR z původních 6 (plus L-39ZA) na pět. AČR prodala do Iráku ev. č. 6069 (nyní s registrací IQAF-5901).

Tj. je to celé nějaké divné.

Protože jeden by čekal, že spárky Alcy v AČR budou "šetřeny", aby nadmíru rychle nevylétaly letové hodiny (předpokládám, že letová hodina Alcy L-159T1/T2 je dražší než letová hodina L-39C i než letová hodina L-39ZA). A že část taktického výcviku AČR se ze spárek Alcy přesune na levnější letadla.

Závěr:

Namísto toho to spíše vypadá, že AČR chce snížit počet nalétaných hodin v CLV na prouďácích. Těžko říct, protože já nejsem schopný zjistit počet letových hodin, které si AČR objednala v LOM v pardubckém CLV - smlouva o leteckém výcviku z loňska. Jestli to znamená, že o cca 450 letových hodin míň na cvičných prouďácích v CLV = o dost víc letových hodin na armádních spárkách Alcy? Nevím.

Anebo je zde druhá možnost, že pro tuzemské L-39C nyní užívané v LOMu v pardubickém CLV nebudou vyřazeny, nýbrž se objedná SLEP+GO anebo SLEP+GO+remotorizace anebo rovnou že se objedná konverze z L-39C na L-39CW). Pak by dávalo smysl ten požadavek na nájem (pouze 600 letových hodin ročně na najatých nějakých L-39C)... tj. že by prouďáky v CLV měly od 2021 nalétat o míň než 40% letových hodin. Tj. nelze vyloučit že nynější zájem o nájem v podstatě slouží k tomu, aby současné tuzemské L-39 mohly podstoupit nějaké výrazné modernizační práce a během jejich modernizace, aby bylo na čem létat.





P.S. Když to vidím, tak už chápu, že prý jakýsi slovenský generál tvrdí, že jsou zhruba srovnatelné ty nabídky na dodávky cvičných prouďáků na Slovensko + letecké hodiny v zahraniční letecké škole... tj. že nabídka z ČR (letadla z Aera na dodávku L-39NG a výcvik v pardubickém LOMU) že je zhruba srovnatelná s italskou nabídkou (patrně M-345 a patrně výcvik v itaské letecké škole s desítkami letadel)
Akorát až teďka mi to došlo jak to ten prý jakýsi slovenský generál mohl myslet:
- z ČR: letadla od ?kyperského? AERa za normální cenu (4xL-39NG celkem za 1,1 miliardy Kč=zhruba 40 milionů eur), ale letecká škola v Pardubicích riskuje, že když se při pojíždění srazí 2 prouďáky, tak skoro není na čem létat.
- zatímco z Itálie: dodávka letadel od Leonarda - drahé jak sviňa (13xM-345 = celkem 300 milionů eur ... a jestli Leonardo generálkuje letadla za podobné ceny jak vrtulníky, tak je na co se těšit = cena za generálku vrtulníků v AČR skoro za tolik kolik stojí nový (menší) vrtulník), zato v italské letecké škole mají tolik cvičných prouďáků, že je vidlema můžou přehazovat
:rotuj:
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... -air-force
https://www.leonardocompany.com/en/pres ... -m345-nees