Stránka 29 z 45

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 15/8/2019, 18:15
od Hall
Americký Draken udáva pri ALCAch (vo verzii E) zaujímavé spôsobilosti:

"The L-159E can also carry a wide range of US and NATO standard ordinance including air-to-air and air-to-ground missiles and laser-guided bombs. This aircraft can also carry the LITENING Pod and other specially designed Electronic Attack (EA) pods to satisfy a verity of customer requirements."

"L-159E tiež môže niesť širokú škálu US a NATO výzbroje, vrátane A-A a A-G rakiet a laserom navádzaných bômb. Toto letadlo tiež môže niesť LITENING pod a iné šeciálne elektronické útočné kontajnery pokrývajúce rozmanité zákaznícke požiadavky."

Že by si ich trochu vylepšili?

http://www.drakenintl.com/catalog/aircr ... t-aircraft
https://defence-blog.com/news/u-s-air-f ... craft.html

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 15/8/2019, 18:21
od royal
Bylo by docela smutný kdyby soukromá společnost měla lepší ALCy než my.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 16/8/2019, 09:36
od Alfik
royal píše:Bylo by docela smutný kdyby soukromá společnost měla lepší ALCy než my.
Je to běžné. Např. nájemníci (kombatanti) mívají výstroj i výzbroj různě vylepšenou a "na míru", vč. celofiremních úprav. Jednak mívají prašule, a jednak také nejsou svázáni tolika předpisy. A mají pružnější rozhodování, management je prostě flexibilnější než systém štáb/ ministertsvo/ vláda/ parlament tam-a-zpět-a-ještě-několikrát.
Takže pokud si ta firma zaplatila nějakou elektroniku, tak může mít víc, nebo novější/lepší než "erár".

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 16/8/2019, 09:46
od Skeptik
L-159E je down-grade standardních L-159A, kterým tato letadla prošla před jejich odprodejem DRAKENu.
Primárně se mělo jednat o demontáž tajných vojenských zařízení (asi IFF apod.).

O tom, že by L-159E DRAKENu prošly nějakým dalším up-gradem nevím. Snad někdo jiný …

To co je tam popisováno, že "umí" L-159E, umí i standardní L-159A.

Upgrade, který by našil L-159A pomohl je, kromě elektroniky samozřejmě, hlavně o novém křídle (hlavně lepší profil) a systém pro air-refuelling.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 16/8/2019, 11:26
od skelet
Skeptik: pokud vím, tak L-159A nemá integrovány kontejnery Litening a jiné "kontejnery". Takže pokud tuto možnost L-159E mají, tak jsou na tom líp, jak ty české

jinak Alfik to napsal přesně. Stačí si najít co všechno tyhle letky dokázaly vymáčknout z Albíka .. například ho přestavět na letoun schopný REB

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 16/8/2019, 12:53
od Skeptik
Aha, tak pardon. Žil jsem v domnění, že je mohou nosit již od roku 2015.
Pamatuji si článek z Armádních novin "Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen" https://www.armadninoviny.cz/zamerovaci ... ripen.html i fotky L-159 s podvěšeným Litening III

Evidentně k tomu, ale nedošlo - viz. http://czechairforce.com/news/perspekti ... h-sil-acr/
V roce 2015 se Armáda ČR konečně rozhodla podle přijaté Koncepce rozvoje taktického letectva pro pořízení víceúčelového podvěsného kontejneru pro průzkum a navedení přesné protizemní munice, určeného pro letouny L-159. Tento projekt se měl realizovat v roce 2019 a ministerstvo obrany pro něj vyčlenilo částku 130 mil. Kč. I když armáda nesdělila podrobnosti ani typ případného kontejneru, z vyčleněné částky je možné usuzovat, že se zřejmě mělo jednat o „low-cost“ řešení právě v podobě starší generace izraelského kontejneru Litening III, vybaveného senzory s menším rozlišením oproti 4. a 5. generaci Liteningů a u kterého se vzhledem k ceně zřejmě nepočítalo ani se schopností sdílet pomocí datalinku videosignál s terminály systému ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver). Nakonec však i tento zdárně se rozvíjející program nebyl realizován, neboť byl upřednostněn nákup moderních kontejnerů Litening 4i pro letouny JAS-39 Gripen. Je otázkou, zda za ukončením tohoto programu stály pouze finanční důvody, neboť se hovořilo i o technických důvodech. Integrace Liteningu III na armádní stroje L-159A a L-159T by byla pravděpodobně o něco složitější a dražší než dřívější integrace na tovární „Béčko“, a to kvůli určitým odlišnostem demonstračního prototypu L-159B od armádních strojů.

Tímto byly zatím veškeré snahy o integraci a především pořízení „targeting podu“ na Alcu odsunuty do neznáma. Každopádně integrace jakéhokoliv průzkumného a zaměřovacího kontejneru by posunula možnosti L-159 opět o výrazný kus dopředu.
Pokud to DRAKEN na rozdíl od AČR dokázal dotáhnout do finále, pak … :up:

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 16/8/2019, 13:00
od skelet
otázkou je, proč si to AČR nenechá nahrát do svých L-159A/Tx ...

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 16/8/2019, 13:07
od Skeptik
Možná nejde jen o "nahrání"
Je otázkou, zda za ukončením tohoto programu stály pouze finanční důvody, neboť se hovořilo i o technických důvodech. Integrace Liteningu III na armádní stroje L-159A a L-159T by byla pravděpodobně o něco složitější a dražší než dřívější integrace na tovární „Béčko“, a to kvůli určitým odlišnostem demonstračního prototypu L-159B od armádních strojů.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 12:54
od Nesher
V současnosti probíhá v Aero Vodochody plánovaná revize továrního dvoumístného stroje (evidenční číslo 6073) od roku 2015 označeného jako L 159T2X, v rámci této revize dostane nové vybavení, např. sadu motorových přístrojů od firmy Mesit z Uherského Hradiště (zahrnující ukazatele otáček, teploty výstupních plynů a průtok paliva jež by v budoucnu měla nahradit americké přístroje od firmy AMETEK, nový odpovídač IFF ve vojenském módu 5, do zadní kabiny bude instalován český opakovač HUD MFD-39-01 od firmy Speel Praha a hlavně nové tzv. "mokré" křídlo (křídlo s integrální nádrží) na 730 litrů paliva.
Použití nového křídla se zvažovalo i pro letos dodané L 159T2 pro VS AČR, nakonec však bylo rozhodnuto (pravděpodobně s ohledem na cenu) použít původní křídlo.
Toto dokazuje, že Aero projekt L 159 úplně nezavrhlo, ale snaží se ho, jak omezené finanční zdroje dovolí, dále rozvíjet.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 14:08
od Flader
Tak toto je super. To je to, čo som písal aj tu. Ak to Aero myslí s L-159 vážne, musí sa trochu snažiť. Práve takáto modernizácia a aj to mokré krídlo ukazujú, že to teda skutočne myslia vážne. Už len to tankovanie za letu a ten stroj sa posunie o dosť dopredu. Samozrejme treba ešte trochu modernizovať aj ten arzenál, ktorý môže ALCA niesť.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 14:27
od Nesher
Flader píše:Tak toto je super. To je to, čo som písal aj tu. Ak to Aero myslí s L-159 vážne, musí sa trochu snažiť. Práve takáto modernizácia a aj to mokré krídlo ukazujú, že to teda skutočne myslia vážne. Už len to tankovanie za letu a ten stroj sa posunie o dosť dopredu. Samozrejme treba ešte trochu modernizovať aj ten arzenál, ktorý môže ALCA niesť.
Tankovat za letu umělo L 195B už před více jak deseti lety.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 15:19
od Flader
Priznám sa, nevedel som, že to bolo kedy dotiahnuté do konca a certifikované. Stále som bol v tom, že sa lietalo len s maketou.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 15:26
od Nesher
Nevím jestli na to mají papír (asi ne), ale rozhodně to zkoušeli, tuším ve Švédsku s KC 130 a fungovala to.
Nicméně je otázka zda to na cvičném letadle není trochu zbytečné.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 15:29
od Flader
Tak ALCA mala byť pôvodne ľahký bitevník a na tom sa táto možnosť hodí.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 15:38
od Nesher
Flader píše:Tak ALCA mala byť pôvodne ľahký bitevník a na tom sa táto možnosť hodí.
To ano, ale zdá se, že Aero koncepci L 159 A opustilo a chce rozvíjet jen cvičné verze s možností použít je ve vhodném prostředí i bojově.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 16:13
od Flader
To je dosť paradoxné, keďže sa konečne vo svete zdvihol dopyt po ľahkých bitevníkoch.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 16:32
od Nesher
A kde tu poptávku vidíš? Já spíš vidím zvětšující se zájem o dvouúčelové, cvičně bojové letadla. Ostatně i ten Embraer (ano, je to turbovrtulové letadlo) je dvoumístný a kromě COIN může sloužit i jako cvičný.

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 16:36
od skelet
Proc paradoxni? Jednomistne udelas z dvoumistneho raz dva. Viz ten Embraer

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 6/9/2019, 16:39
od Kouzelnik
@Nesher...

souhlas, mám pocit, že jakýsi "segment" lehký bitevník neexistuje, ale je spousta různých podsegmentů, kde je asi hodně odlišná poptávka.

Viz např. AlphaJety A (ex-Luftwaffe) provozovatelů "nepřátelského" letectva pro výcvik armádního letectva v Kanadě/Austrálii. Tipuji, že kvůli nárůstu konkurence jiných dodavatelů by ty AlphaJety klidně prodali v případě dobré nabídky.

Nevšiml jsem si, že by se našel další uživatel AlphaJetů, které už mezitím byli vyřazeny.
Např. vyřazení u dalšího dodavatele pro armádní letectvo a to - Qinetiq v UK.

Nebo ty z Portugalska

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Napsal: 7/9/2019, 10:36
od HONZIK11
Tak jsme se dobrali ve vlakne o L159 typickém jednomistnem lehkém bitevním letounu, že vlastně taková kategorie neexituje.Ach jo. Asi stejně jako například nexistovala Argenticka Pucara iA 58.
Jedinou pravdou je, že se v době míru používají i ke kondicnim cvicnym letům což je samozřejmě logické využití každého letounu.
Ten závěr jde interpelovat i na B52, taky na něm probíhají svicne lety, takže kategorie strategických bombardovacích letounu neexistuje. Jsou to strategicko cvicne letouny. :razz: