Manévrový nástin F-16.
Vynikajcí v transonických rychlostech, výborný Roll rate, výborné ustálené zatáčení.
V nižších rychlostech limitován FbW v dosažení vyššího AoA.
Poměr výkonu a váhy velice blízký k F-15.
Výborný výhled z kabiny.
Ovšem piloti jsou v AtA spíše průměrní. Vzdušný boj piloti Viperu nemají moc v náplni práce.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 11/5/2020, 20:33
od Skeptik
3. května 2020 kdesi nad Egejským mořem ... řecký Mirage 2000-5 "škádlí" tureckou F-16C ... a nezdá se, že by s ní měl větší problém.
Dle komentáře (řeckého pilota? co to měl zveřejnit) jen jeden z mnoha případů vzdušného setkání dvou partnerů z NATO https://m.youtube.com/watch?v=GauAVTuH4 ... e=youtu.be
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 11/5/2020, 20:43
od Pikujuci brizolit
Wasp píše:Manévrový nástin F-16.
Vynikajcí v transonických rychlostech, výborný Roll rate, výborné ustálené zatáčení.
V nižších rychlostech limitován FbW v dosažení vyššího AoA.
Poměr výkonu a váhy velice blízký k F-15.
Výborný výhled z kabiny.
Ovšem piloti jsou v AtA spíše průměrní. Vzdušný boj piloti Viperu nemají moc v náplni práce.
Wasp, o aký block F-16/F-15 sa, prosím Ťa, jedná?
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 11/5/2020, 21:04
od Wasp
Toto jsem bral z rozhovoru pilotky F-15, Maj. Shari Williams cca 2005.
Tedy cca Block 52 a F-15C.
Podle mě její vyjádření o AoA platí pro všechny verze F-16. Stejně tak koncepce F-16 je dobrá v ustáleném zatáčení.
Demonštrácia sa uskutočnila na leteckej základni Edwards Air Force v Kalifornii pomocou ISR podu namontovaného na F-16.
Pod bol schopný „zistiť a identifikovať cieľ, automaticky nasmerovať k cieľu a zachytiť obrázok na potvrdenie cieľa v simulovanom prostredí bezkomunikácie,“
Vývoj podu je robený pre Skyborg program, čiže pre vývoj takzvaných loyal wingman UAV.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 12/5/2020, 16:09
od Wasp
Tady ty autonomní "blbosti" mě vůbec nebaví. Létání je o lidech. Až nebudou lidi létat, jezdit, sami rozhodovat tak je konec. Fotbal s roboty, bude to někoho bavit ? Jednoduše, bez člověka je svět lidí prázdný a zbytečný.
---
Mirage 2000 je výborný dogfighter, ale co si myslím, tak by měl celkem rychle ztrácet energii, protože má deltakřídlo.
F-16 v pěkném videu od skeptika má podvěšené baky pod křídly. Což jí omezuje tak na 4,5- 5.5g max (?)
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 12/5/2020, 18:43
od HONZIK11
Ale ze je ten radar Mirage pěkně,, lepkavy,,. .Dokazal se na F16 zaměřovat celkem inteligentně a nestratit s ním kontakt.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 15/5/2020, 18:52
od Wasp
Mě nepříjde že by byl v něčem moc jinačí než jiný radar ve stejném režimu. Alespoň podle DCS. Ale nevím.
Našel jsem zmínku že zavedení digitálního FbW u Viperu bylo u verze s Lantirn kontejnery, asi block 40/42. Protože digitální FbW je vhodnější u přízemních letů. Pokud by F-16 sloužila pouze ve stíhací roli, dostala by digitální FbW později.
Stejná zmínka je u Strike Eaglu, analogový systém nahrazen digitálním pro lepší ovládání v přízemním letu při útočných misích.
Analogové ovládání tedy pro stíhací mise zcela postačovalo.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 16/5/2020, 00:14
od Skeptik
Wasp píše:Našel jsem zmínku že zavedení digitálního FbW u Viperu bylo u verze s Lantirn kontejnery, asi block 40/42. Protože digitální FbW je vhodnější u přízemních letů. Pokud by F-16 sloužila pouze ve stíhací roli, dostala by digitální FbW později.
A je to tam nějak vysvětleno? Protože mě to přijde jako absolutní nesmysl. Ale třeba si jen něco neuvědomuji. Díky.
Pozn. Jo, pokud by bylo řečeno, že Lantirn kontejnery zhoršují ovladatelnost a stabilitu F-16 tak, že to bylo nutné kompenzovat digitálním FbW, tak to bych chápal.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 16/5/2020, 08:18
od Wasp
Skeptiku
Psalo se tam že digitální FbW je pro let vysokou rychlostí u země, v noci lepší než analogový FbW/CAS, a taky jak si vzpomínám to souviselo s Lantirn, tedy klidně to může být tak jak píšeš. Stejné se opakuje u Strike Eagle.
Třeba na to opět narazím.
Mohlo jít o to že digitální FbW je lepší pokud letadlo ovládá autopilot při kopírování terénu velkou rychlostí.
Přesně to nevím, zůstal jenom dojem z toho, že digitální FbW byl vybrán především z těchto důvodů.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 18/5/2020, 15:58
od Wasp
LANTIRN má pracovat digitálně a pro funkci navigace a kopírování terénu v noci potřebuje digitální letadlo. Proto mělo dojít ke změně analogového FbW za digitální.
Pokud by LANTIRN u F-16 nebyl, třeba by dodnes měla analogové FbW.
Vlastně, to že dostala F-16 FbW je spíše díky jeho "jednoduchosti" a nízké hmotnosti. Malá konstrukce, nízká váha, nízká cena, proto nedostala ani mechanickou zálohu ovládání.
Podle mého názoru, aby létala F-16 jak létá, jí klidně mohla stačit stejná kombinace ovládání jako u F-15.
Pro pilota je jedno jestli má analog nebo digitál, ovládání je naprosto stejné, mezi Block 40/42 a staršími letadly. Později se třeba něco pozměnilo, ale základní věci jsou pořád stejné, v pomalých rychlostech nízké AoA - F-16 nezvedne tolik čumák, a v transonických rychlostech se Viperu daří velice dobře.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 19/5/2020, 19:28
od Juraj Tichý
Táto informácia sa sem nedostala.
Bol zadaný kontrakt na vyrobu 8ks F-16 pre Bulharsko za celkovu sumu 512mil$.
Jeden kus tak stoji Bulharov 64mil$.
Slovensko tak obstaralo jednu F-16 o 7mil$ lacnejšie.
Som zvedavý na cenu za Taiwanské F-16.
V itálii když odcházeli F-104 a na nějakou dobu měli F-16, někteří piloti moc nadšeni nebyli.
Je tam takový vtípek možná reálný a možná ne.
Při machu 1,7 pilot F-104 se zeptá pilota Viperu, tak co, šlápneme na to konečně ? Viper pilot, já už letím na plno..
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 18/6/2020, 18:54
od Wasp
Sklon sedačky.
Sedačka je skloněna pod úhlem který zmenšuje přetížení pro pilota. Na druhou stranu omezuje velikost přístrojů na př. desce.
Je nějaký letadlo s podobně řešenou sedačkou ?
Zajimavé je řešení pravého kniplu ovládání. Jeho výchylky jsou asi 3-4 cm. Původně se nevychyloval vůbec ale to bylo piloty kritizováno pro špatnou orientaci v tom co letadlo dělá.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 18/6/2020, 20:31
od Skeptik
Wasp píše:Je nějaký letadlo s podobně řešenou sedačkou ?
Jasně. Třeba L-13 Blaník
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 20/6/2020, 15:02
od Wasp
Blaník má úhel sedačky jako F-16 ?
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 21/6/2020, 11:06
od HONZIK11
Jasně, ale nebylo to kvůli přetížení a geckum. Ale aby se tam vlezli pupkati piloti ti byli vždy v předu,pro větší pronikavost proto větru. Na letišti, když nebyl letový den se totiž hodně chlastalo a griloval naložený buček s prorostlou krkovickou 27Kc za kilo a 36 Kč za kilo. Dovazeni vodním balastem do větrna nebylo tenkrate u tohoto typu obvykle proto se to řešilo nárůstem váhy pilota a pretrimovanim výškového kormidla.