AČR kampak kráčíš?
Moderátor: jarl
Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Re: AČR kampak kráčíš?
celou armádu máš na Tatrách, tak jak by ti to mohlo omezit strategickou mobilitu?



Re: AČR kampak kráčíš?
Strategická mobilita je schopnost přepravovat se na velké vzdálenosti. Instalace odpalovače MLRS na Tatru 8x8 vzroste jak hmotnost, tak rozměry výsledného stroje. Takže vzrostou nároky na přepravní kapacity a je otázka a zhodnocení jak moc.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: AČR kampak kráčíš?
takže ještě jednou .. celou armádu máš postavenou na Tatrách 6x6 a 8x8. Tak jak se ti může změnit strategická schopnost přepravy? 
A kde máš psáno, že by se to cpalo na 8x8?
hledáš problémy, tam kde nejsou
edit: FMTV je obdoba našich T810 Tactic

A kde máš psáno, že by se to cpalo na 8x8?

hledáš problémy, tam kde nejsou
edit: FMTV je obdoba našich T810 Tactic



Re: AČR kampak kráčíš?
Takže znovu a podrobněji. Píši o možnosti umístit odpalovač MLRS (12x227mm) na tatrovácký podvozek. To znamená 8x8, protože na 6x6 to vzhledem k rozměrům a hmotnosti nejspíše nepůjde. Kombinace tohoto odpalovače s podvozkem zvýší hmotnost a rozměry. Mám tedy raketomet, který potřebuji přepravit. To, že mám jiné nákladní automobily v tom nehraje roli, protož potřebuji přepravit tento raketomet a ne nic jiného.
Potom porovnávám, co potřebuji pro přepravu klasického HIMARSU a tohoto výsledného systému. To, že to nějakým způsobem strategickou mobilitu raketometů ovlivní je evidentní, protože by to byl větší a těžší stroj. Jak ji to ovlivní, to už je otázka.
Nehledám problémy, zkoumám možnosti. Co je pro AČR lepší, klasický HIMARS nebo jeho případný větší bráška, o kterém se v textu píše? To zjistíš jen porovnáním v aspektech, které jsou pro hodnocení dělostřeleckého systému důležité.
Potom porovnávám, co potřebuji pro přepravu klasického HIMARSU a tohoto výsledného systému. To, že to nějakým způsobem strategickou mobilitu raketometů ovlivní je evidentní, protože by to byl větší a těžší stroj. Jak ji to ovlivní, to už je otázka.
Nehledám problémy, zkoumám možnosti. Co je pro AČR lepší, klasický HIMARS nebo jeho případný větší bráška, o kterém se v textu píše? To zjistíš jen porovnáním v aspektech, které jsou pro hodnocení dělostřeleckého systému důležité.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: AČR kampak kráčíš?
OK 
Takže v článku se píše o dvou variantách..
1) Himars na podvozku Tatra - je jako takový instalován na podvozku M1140, což je obdoba Tatra T810 6x6. Himars jako takový má délku sedm metrů, délku kontejneru jsem nenašel, ale bude mít plus mínus 4,5 až 5 metrů. Což není nic co by se nedalo instalovat na Tatru 815-7 4x4, na tož na 6x6. Vlastně se to dá namontovat i na podvozek T810 6x6.
2) Dvojitý Himars, tedy M270 na kolovém podvozku - pokud bys chtěl namontovat dva kontejnery vedle sebe, tak už z logiky věci to bude něco co bude atakovat šířku 3 metrů, takže to budeš muset přepracovat minimálně C-17.
A jako poslední. Veškerá logistika u nás je založená na Tatrách 6x6 a 8x8, takže tím je omezená strategická přeprava i u těch českých Himars na americkém podvozku.
Pokud tedy vezmeme v úvahu, že drtivá většina našich potencionálních bojových akcí bude vedena ve východní Evropě, tak zde leteckou dopravu neřešíme, a tedy nejsme limitováni nákladními letadly. To samé bude platit, pokud je budeme používat kdekoliv po Evropě. I do toho Řecka hasiči dojeli za necelé dva dny.. a pokud je budeme nasazovat mimo Evropu, tak jako vždy je tam bude přepravovat C-17, C-5, An-124.
Z výše uvedeného plyne, že co se týče strategické přepravy, tak je nám počet kontejnerů jedno. Takže je to zase čistě jen o tom jak velkou palebnou sílu budeme chtít umístit na jedno vozidlo.

Takže v článku se píše o dvou variantách..
1) Himars na podvozku Tatra - je jako takový instalován na podvozku M1140, což je obdoba Tatra T810 6x6. Himars jako takový má délku sedm metrů, délku kontejneru jsem nenašel, ale bude mít plus mínus 4,5 až 5 metrů. Což není nic co by se nedalo instalovat na Tatru 815-7 4x4, na tož na 6x6. Vlastně se to dá namontovat i na podvozek T810 6x6.
2) Dvojitý Himars, tedy M270 na kolovém podvozku - pokud bys chtěl namontovat dva kontejnery vedle sebe, tak už z logiky věci to bude něco co bude atakovat šířku 3 metrů, takže to budeš muset přepracovat minimálně C-17.
A jako poslední. Veškerá logistika u nás je založená na Tatrách 6x6 a 8x8, takže tím je omezená strategická přeprava i u těch českých Himars na americkém podvozku.
Pokud tedy vezmeme v úvahu, že drtivá většina našich potencionálních bojových akcí bude vedena ve východní Evropě, tak zde leteckou dopravu neřešíme, a tedy nejsme limitováni nákladními letadly. To samé bude platit, pokud je budeme používat kdekoliv po Evropě. I do toho Řecka hasiči dojeli za necelé dva dny.. a pokud je budeme nasazovat mimo Evropu, tak jako vždy je tam bude přepravovat C-17, C-5, An-124.
Z výše uvedeného plyne, že co se týče strategické přepravy, tak je nám počet kontejnerů jedno. Takže je to zase čistě jen o tom jak velkou palebnou sílu budeme chtít umístit na jedno vozidlo.



Re: AČR kampak kráčíš?
Základní předpoklad je ale opačný, drtivá většina nasazení v rámci NATO nebude na východní frontě, ale kdekoliv jinde ve světě. To, čeho jsme svědky nyní, ač je to válka svým rozsahem v současnosti bezprecedentní, je to stále jen ojedinělá kapitola, která nejspíše nebude mít brzké následování. Nasazení AČR tak v následujících 50ti letech (přesně záleží na výsledku konfliktu) bude nejpravděpodobněji jinde ve světě a nejspíše v Asii nebo Africe. Potom jde o to, zda tato potřeba zahrnuje i převážení těžké techniky včetně dělostřelecké a to se odvíjí od ambic, které AČR má. Ty jsou zatím obecně nastaveny tak, že máme ambici nasadit v těchto lokacích až kompletní BÚU.
To zahrnuje i podpůrné dělostřelecké jednotky a ty by potenciálně zahrnovaly i raketomety. Proto se bude řešit kapacity, jak je tam posílat a do toho vstupuje právě jejich velikost a hmotnost. Nemáme kapacity na tuto přepravu a tedy je potřeba zajistit je jinde. Potom už je to jen o tom, zda upřednostníme nasazení větší palebné síly, což si ale vyžádá větší náklady, nebo menší, což nám ale umožní zase lepší nasaditelnost. Nehledě na to, že přepravní kapacity pro rozměrnější náklady jsou výrazně omezenější, což podlamuje i schopnost brzkého nasazení.
Ostatně i na ten východ je to stejné, menší a lehčí se rovná snáze přepravitelné a tím i rychleji nasaditelné. To potom rozhoduje o tom, jak rychle budeme schopni nasadit naše jednotky a v jaké síle a rozlišovat situace, kdy je lepší mít rychle na místě menší sílu nebo později větší. Proto je důležité zanalyzovat výhody jednotlivých řešení ve vztahu k vlastním potřebám.
Nebo můžeme na ambice maximálních expedičních sil a úplné zapojení do předpokládaných konfliktů rezignovat a soustředit se více na evropské pojetí obrany a potom to může být jak píšeš.
To zahrnuje i podpůrné dělostřelecké jednotky a ty by potenciálně zahrnovaly i raketomety. Proto se bude řešit kapacity, jak je tam posílat a do toho vstupuje právě jejich velikost a hmotnost. Nemáme kapacity na tuto přepravu a tedy je potřeba zajistit je jinde. Potom už je to jen o tom, zda upřednostníme nasazení větší palebné síly, což si ale vyžádá větší náklady, nebo menší, což nám ale umožní zase lepší nasaditelnost. Nehledě na to, že přepravní kapacity pro rozměrnější náklady jsou výrazně omezenější, což podlamuje i schopnost brzkého nasazení.
Ostatně i na ten východ je to stejné, menší a lehčí se rovná snáze přepravitelné a tím i rychleji nasaditelné. To potom rozhoduje o tom, jak rychle budeme schopni nasadit naše jednotky a v jaké síle a rozlišovat situace, kdy je lepší mít rychle na místě menší sílu nebo později větší. Proto je důležité zanalyzovat výhody jednotlivých řešení ve vztahu k vlastním potřebám.
Nebo můžeme na ambice maximálních expedičních sil a úplné zapojení do předpokládaných konfliktů rezignovat a soustředit se více na evropské pojetí obrany a potom to může být jak píšeš.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: AČR kampak kráčíš?
S hlavním operačním nasazením nesouhlasím, z logiky věci, které vyplynou z války na Ukrajině.
Nasazení mimo Evropu se bude řešit těžkými nákladními letouny (A400m a výše), a ty pojmou i ty osmikolky.
S provozem na "východě" je to také tak. M270 na podvozku Tatra bude vážit cca 25-31 tun (hmotnost K239 Chunmoo), tedy stejně jako Caesary nebo další logistické vozy AČR. Tedy žádné zpomalení přepravy se konat nebude.
Nasazení mimo Evropu se bude řešit těžkými nákladními letouny (A400m a výše), a ty pojmou i ty osmikolky.
S provozem na "východě" je to také tak. M270 na podvozku Tatra bude vážit cca 25-31 tun (hmotnost K239 Chunmoo), tedy stejně jako Caesary nebo další logistické vozy AČR. Tedy žádné zpomalení přepravy se konat nebude.



Re: AČR kampak kráčíš?
Možná mediálně je nyní více zdůrazňována role AČR v rámci velkého evropského konfliktu, ale reálně se stále bere hlavní typ nasazení v rámci stabilizačních a aliančních operací mimo Evropu. S konfliktem v Evropě se počítá, ale to se dělo i v minulosti, kdy dost cvičení bylo na toto téma. Pro armádu se v zásadě nezměnilo nic, jediný rozdíl je, že nyní jsou politici ochotni uvolňovat peníze na to, co už je dávno třeba.
Jinak ano, kapacity na přepravu velkých nákladů jsou a jsou i řešeny, ale jsou nyní opravdu poměrně omezené a je v jejich rámci velký přetlak. Může za to právě válka na Ukrajině, protože značnou část kapacit využívala AČR v rámci pronájmu ze strany Ukrajiny v rámci programu SALIS a to je nyní značně omezeno či znemožněno. Řešení jsou, ale spíše v dlouhodobějším horizontu, jinak jsme odkázáni na poskytnutí ze strany spojenců.
Jinak ano, kapacity na přepravu velkých nákladů jsou a jsou i řešeny, ale jsou nyní opravdu poměrně omezené a je v jejich rámci velký přetlak. Může za to právě válka na Ukrajině, protože značnou část kapacit využívala AČR v rámci pronájmu ze strany Ukrajiny v rámci programu SALIS a to je nyní značně omezeno či znemožněno. Řešení jsou, ale spíše v dlouhodobějším horizontu, jinak jsme odkázáni na poskytnutí ze strany spojenců.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: AČR kampak kráčíš?
je celkem jedno co je v AČR zdůrazňováno nyní. Na východ od nás bude v každém případě frustrovaný stát, který si bude chtít zchladit žáhu. Kdo si myslí opak je idealista. S konfliktem v Evropě se počítalo.. no v AČR určitě ne (Bílá kniha)
Tak jako tak pro AČR je z hlediska přepravy jedno jestli bude mít "Himars" nebo "M270", obé na podvozku Tatra.

Tak jako tak pro AČR je z hlediska přepravy jedno jestli bude mít "Himars" nebo "M270", obé na podvozku Tatra.



Re: AČR kampak kráčíš?
Boj v rámci konfliktu alá Ukrajina se běžně cvičil a cvičí a AČR se na něj připravovala a připravuje a to na úrovni teoretické i praktické. Konflikt na Ukrajině navíc potvrzuje, že dost předpokladů, se kterými se v rámci AČR pracovalo, jak by taková válka probíhala, se potvrdilo.
Z hlediska přepravy samozřejmě není jedno, zda budeš přepravovat menší/větší nebo lehčí/těžší náklad, každý potřebuje jiné zabezpečení a jinou úroveň schopností.
Z hlediska přepravy samozřejmě není jedno, zda budeš přepravovat menší/větší nebo lehčí/těžší náklad, každý potřebuje jiné zabezpečení a jinou úroveň schopností.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: AČR kampak kráčíš?
první odstavec.. maximálně v rovině teoretické, praktická stránka .. ehm.. ta představa mě pobavila
druhý odstavec .. vzhledem k tomu, že celá naše logistika je založená hlavně T815 6x6 a 8x8 je to fakt jedno.
druhý odstavec .. vzhledem k tomu, že celá naše logistika je založená hlavně T815 6x6 a 8x8 je to fakt jedno.



Re: AČR kampak kráčíš?
Prakticky se boj v rámci velkého konvenčního konfliktu cvičil a cvičí, problém spíše byl v otázce peněz, kdy dost často nebylo vše, co by bylo potřeba. Ale praktická stránka vedení jednotlivých bojových činností v takové válce se cvičila, vždy úměrná k tomu, jakou schopností AČR disponovala.
Přijde mi, že píšeš o něčem jiném, protože zde to, že se nějaký podvozek používá i jinde, nehraje vůbec žádnou roli, důležité jsou pouze rozměry a hmotnost přepravovaného nákladu. Z toho se potom odvíjí požadavky na transportní kapacity.
P.S. Nebo tedy, když mám tatru 6x6 a 8x8, tak nároky na přepravu jsou identické? Když mám něco, co přepraví 6x6 tak to automaticky znamená, že přepraví i 8x8? Mohu na přepravu stejného množství aut použít identické přepravní prostředky a přepravím jich vždy stejné množství? Nebo v tom hrají roli jejich rozměry a hmotnost a podle toho se určí, jaké budu potřebovat prostředky a kapacity na přepravu daného množství techniky?
Přijde mi, že píšeš o něčem jiném, protože zde to, že se nějaký podvozek používá i jinde, nehraje vůbec žádnou roli, důležité jsou pouze rozměry a hmotnost přepravovaného nákladu. Z toho se potom odvíjí požadavky na transportní kapacity.
P.S. Nebo tedy, když mám tatru 6x6 a 8x8, tak nároky na přepravu jsou identické? Když mám něco, co přepraví 6x6 tak to automaticky znamená, že přepraví i 8x8? Mohu na přepravu stejného množství aut použít identické přepravní prostředky a přepravím jich vždy stejné množství? Nebo v tom hrají roli jejich rozměry a hmotnost a podle toho se určí, jaké budu potřebovat prostředky a kapacity na přepravu daného množství techniky?

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: AČR kampak kráčíš?
To že se cvičil a cvičí je hezké, ale to je ta teoretická část. V praktické části, to jest boj je současná AČR až na výjimky nepoužitelná, respektive by byla zachvilku zdecimována díky mizernému vybavení a množství. Díky tomu je naše schopnost obrany v konfliktu a lá Ukrajina neexistuje ani v rámci koalice (čest výjimkám).
Přijde mi, že sis vymyslel problém a ten teď řešíš. tedy ještě jednou. Mimo Evropu bys posílal naše jednotky za pomocí letounů o minimální velikosti A400m (technika aspol.), tedy tady nejsi limitován rozměry a z velké části ani hmotností (A400m má dolet s 30tunovým nákladem 4500km).
V rámci evropského kofliktu budeš tuto techniku tahat vlakem nebo po silnici, stejně jako další většinu naší techniky, která je umístěna na podvozcích Tatra 815 6x6 nebo Tatra 815 8x8, tedy pro plánovače přesun M270 na podvozku 8x8 nebude nic neřešitelného nebo komplikovaného. Bude to jen jeden z dalších mnoha podvozků, které někam pošlou.
Přijde mi, že sis vymyslel problém a ten teď řešíš. tedy ještě jednou. Mimo Evropu bys posílal naše jednotky za pomocí letounů o minimální velikosti A400m (technika aspol.), tedy tady nejsi limitován rozměry a z velké části ani hmotností (A400m má dolet s 30tunovým nákladem 4500km).
V rámci evropského kofliktu budeš tuto techniku tahat vlakem nebo po silnici, stejně jako další většinu naší techniky, která je umístěna na podvozcích Tatra 815 6x6 nebo Tatra 815 8x8, tedy pro plánovače přesun M270 na podvozku 8x8 nebude nic neřešitelného nebo komplikovaného. Bude to jen jeden z dalších mnoha podvozků, které někam pošlou.



Re: AČR kampak kráčíš?
https://acr.army.cz/informacni-servis/z ... ku-243335/
Dokonano jest. Spyder přijde už do hotového snad
Dokonano jest. Spyder přijde už do hotového snad
Re: AČR kampak kráčíš?
Jen takový postřeh. Američani celkem zásadně dodávají na svých podvozcích. Pokud vím jedná výjimka co udělali je u 500 kusů pro Polsko. Představa že nám nechají udělat to samé u nižších desítek je nereálná. Nicméně o jejich ?licenční? výrobu projevil prý zájem Rheinmetall. Tak uvidíme jestli Němci vytvoří pokračovatele systému MARS. S nimi by byla nějaké dohoda podstatně reálnější.Dzin píše: ↑21/4/2023, 10:50 Přečetl jsem si článek o případném pořízení raketometů pro AČR na AN. Mají v tom minimálně zajímavou myšlenku o případné konverzi HIMARS resp. MLRS na podvozek Tatry. Obzvláště možnost s MLRS zní opravdu zajímavě, otázka by jen byla, jak moc by to ovlivnilo celkovou strategickou mobilitu zbraně. Předpokládám, že nejspíše moc ne, ale chtělo by to určité pořádně odzkoušet. Zaujalo mě též upozornění na možné provázání tohoto s případnou dodávkou F-35.
Celkově AČR by si raketomet zasloužila a doufám, že ho v nějaké rozumné době dostane resp. alespoň se rozběhne příprava na případné pořízení (výběrové řízení).
Nicméně pořád mám pocit že na MLRS nemá cenu tlačit dokud nebude současný 13 dp přezbrojen a personálně naplněny stávající dělostřelecké oddíly.
Re: AČR kampak kráčíš?
Skor vidím reálnejšie produkciu systému euro-PULS, ktorá sa chystá po zavedení v NL a DK. Bola by to obdoba euro-SPIKE.
Re: AČR kampak kráčíš?
Scotty87
To je samozřejmě otázka, ale pokud by se podařilo vést dobrá jednání, nebylo by to nemožné. Celé je to ale spíše jen hypotetické, zatím ani nikdo nezačal v rámci MO nebo AČR probírat byť jen možnost navrácení salvových raketometů do výzbroje.
Osobně, jako bývalý příslušník 13dp, bych na to klidně i tlačil. Personální situace u dělostřelců sice není dobrá, ale totéž lze napsat i o zabezpečení technikou. Pro rozvoj našich sil by bylo dobré, kdyby existoval alespoň v rámci dlouhodobého výhledu plán na pořízení raketometů. Možná by to zvedlo prestiž dělostřelců a tím i možnosti většího přílivu jak financí, tak lidí.
skelet
Ne není, je to praktická část, cvičí se praktické nasazení se vším všudy. A to nejen v rámci AČR, ale jako spoluúčast na mezinárodních cvičení. Zúčastnil jsem se obou, tak vím o čem mluvím. Mezinárodní jsou daleko lepší, protože víc prověří reálný stav a lépe odhalí případné nedostatky, nebo naopak výhody, které máme.
Dobře, ale ty teď reaguješ na něco úplně jiného, než jsem psal. Psal jsme o strategické mobilitě a to, že bude rozdílná pro jednotlivé zbraňové systémy. A to bude, to je nepopiratelný fakt, protože prostě větší a těžší náklad má horší strategickou mobilitu, než menší a lehčí. Napsal jsem to proto, že je to vlastnost techniky jako každá jiná a tak proč se o ní nebavit, když je to dost často jedním z klíčových hodnotících kritérií.
To je samozřejmě otázka, ale pokud by se podařilo vést dobrá jednání, nebylo by to nemožné. Celé je to ale spíše jen hypotetické, zatím ani nikdo nezačal v rámci MO nebo AČR probírat byť jen možnost navrácení salvových raketometů do výzbroje.
Osobně, jako bývalý příslušník 13dp, bych na to klidně i tlačil. Personální situace u dělostřelců sice není dobrá, ale totéž lze napsat i o zabezpečení technikou. Pro rozvoj našich sil by bylo dobré, kdyby existoval alespoň v rámci dlouhodobého výhledu plán na pořízení raketometů. Možná by to zvedlo prestiž dělostřelců a tím i možnosti většího přílivu jak financí, tak lidí.
skelet
Ne není, je to praktická část, cvičí se praktické nasazení se vším všudy. A to nejen v rámci AČR, ale jako spoluúčast na mezinárodních cvičení. Zúčastnil jsem se obou, tak vím o čem mluvím. Mezinárodní jsou daleko lepší, protože víc prověří reálný stav a lépe odhalí případné nedostatky, nebo naopak výhody, které máme.
Dobře, ale ty teď reaguješ na něco úplně jiného, než jsem psal. Psal jsme o strategické mobilitě a to, že bude rozdílná pro jednotlivé zbraňové systémy. A to bude, to je nepopiratelný fakt, protože prostě větší a těžší náklad má horší strategickou mobilitu, než menší a lehčí. Napsal jsem to proto, že je to vlastnost techniky jako každá jiná a tak proč se o ní nebavit, když je to dost často jedním z klíčových hodnotících kritérií.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: AČR kampak kráčíš?
No, pořád si myslím že do roku 2030 budou mít v Jincích práce a starostí i bez raketometů víc než dost.
- palo satko
- Kapitán
- Příspěvky: 2571
- Registrován: 16/9/2013, 17:59
- Bydliště: Pezinok, Slovensko
Re: AČR kampak kráčíš?
Potřebuje Česko skutečně F-35?
Zdroj: https://www.konzervativninoviny.cz/potr ... ecne-f-35/„I po více než dvaceti letech vývoje není F-35 ničím jiným než velmi drahým prototypem. Fakt, že výrobce a management programu nebyly schopni dodat letoun, jehož efektivnost by byla prokázána komplexními zkouškami, dokazuje, že celý koncept letounu je vadný a mimo jakoukoliv technologickou realitu.“

Re: AČR kampak kráčíš?
To je zase článek...
Nicméně kvituji že sem dal palo tu rozhodně nejhloupější větu.
