Stránka 300 z 486

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 9/5/2023, 23:38
od Scotty87
Mělo by se dodat že ten den přes vlnu nezvládlo projet nic kolového.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 10/5/2023, 10:25
od KOLT
Skelete, proč bys preferoval podvozek Tatrovky před Pandurem? Takové vozidlo by IMHO mělo být postavené na stejném podvozku jako jsou bojová vozidla, aby s nimi dokázalo držet krok za všech podmínek, ne? Osobně by mi přišlo ideální radar, laser, kanón s programovatelnou municí (v případě AČR 30mm, páč jsme se rozhodli u ní zůstat), rakety (2 IR +2 LG). Ale na přesnou specifikaci jsou větší odborníci :) Hlavně ale fofrem!

Mmchd, ten článek je opět Vojáček. Má to vůbec smysl číst?

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 10/5/2023, 10:29
od KOLT
Lynx – proti dronům a loitering munici je 30mm kanón zcela dostačující.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 10/5/2023, 10:57
od skelet
Proč?
Sedmičky budou mít větší rozšířenost před Pandurem, budou mít vždy větší variabilitu týkající se nástavby. Jinými slovy u Panduru je konstruktér limitován vnitřním prostorem korby, u Tatrovky pouze vnějšími rozměry.
Stačí se podívat na modely onoho tureckého "Pantsiru" (jeden je na podvozku Manu, druhý na podvozku Sedmičky)
Schránka 01.jpg
Schránka 02.jpg
doporučuju spojovat příspěvky, když reaguješ krátce po sobě :wink:

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 13/5/2023, 13:37
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 13/5/2023, 17:05
od Zemakt

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 13/5/2023, 18:18
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 13/5/2023, 19:13
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 10:04
od skelet
NKÚ prověřil, jak Ministerstvo obrany (MO) nakládalo v letech 2018 až 2022 s prostředky státního rozpočtu určenými na automobilní techniku Armády ČR (Armáda). Kontrola ukázala, že technika je zastaralá a její provoz neudržitelný. Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let. Dvě třetiny vozidel měly překročenou dobu životnosti. MO však i přes mnohamiliardové navyšování svého rozpočtu neplnilo plány obnovy této techniky. Nákupy se zpožďovaly, některé se vůbec neuskutečnily. Kontroloři rovněž odhalili, že MO neefektivně a neúčelně utrácelo za opravy zastaralé techniky. Jen za opravy osobních terénních vozů a jeřábové techniky vydalo neefektivně celkem 20,2 mil. Kč. NKÚ kontroloval také činnost státního vojenského opravárenského podniku VOP CZ a zjistil, že podnik dlouhodobě neplnil stanovené cíle, a dokonce hospodařil se ztrátou. Ta v letech 2018 až 2021 dosáhla 391,8 mil. Kč.

Do doby ukončení kontroly nepořídilo MO například nové autojeřáby, vyprošťovací automobily s nosností 30 tun, automobilní rypadla, odmořovací automobily nebo hákové nakladače kontejnerů. Oproti původnímu plánu byl např. nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let. Důvodem zpožďování nákupů byly změny priorit Armády a také dlouhá příprava investičních akcí spojená se změnami technických požadavků.

Jak kontroloři zjistili, MO nechalo opravovat stará osobní terénní auta a autojeřáby ve špatném technickém stavu po uplynutí jejich životnosti, a to i přesto, že se cena oprav blížila ceně nových vozidel nebo ji i překračovala. Přitom MO v té době již připravovalo nákup nové techniky. Například za 15 oprav osobních terénních aut starých 22 až 24 let zaplatilo MO podle NKÚ neefektivně 12,5 mil. Kč. Cena oprav se pohybovala od 510 885 Kč do 1 362 626 Kč a násobně tak převyšovala zůstatkovou účetní hodnotu aut. U dvou oprav převyšovala i jejich pořizovací cenu a u čtyř dokonce cenu nového osobního terénního auta.

Celkem 7,7 mil. Kč vydalo MO – podle NKÚ opět neefektivně – za devět oprav jeřábové techniky staré přibližně 30 let. Tato morálně a technicky zastaralá technika má složité zabezpečovací systémy vyrobené před 30 až 50 lety. Při opravách jsou obtížně dostupné náhradní díly, některé je nutné vyrobit, což je náročné nejen časově, ale i finančně. Například více než rok trvala a přes dva miliony korun stála oprava 28letého automobilního lopatkového rypadla, jehož zůstatková účetní hodnota činila 63 299 Kč a pořizovací cena byla 1 400 302 Kč. NKÚ zjistil, že vozidlo po celou dobu svého provozu ujelo pouhých 2 858 km, jeho nástavba odpracovala 102,7 motohodiny a podvozek 54 motohodin.

V kontrolovaném období Armáda disponovala téměř 1 300 osobními terénními automobily, jejichž průměrné stáří činilo 19 let. MO se proto rozhodlo pro jejich kompletní výměnu. Ačkoliv tabulkový počet (platný od roku 2020 a vyjadřující nezbytnou potřebu dané techniky) byl Armádou stanoven na 1 344 vozidel, plán nákupu tento počet převýšil o 884 vozidel, tedy o 65,8 %. Nárůst MO nezdůvodnilo. Podle NKÚ je plán nadhodnocen a hrozí riziko nehospodárného a neúčelného vynakládání prostředků státního rozpočtu ve výši stovek milionů korun.

Co se týče kontroly státního podniku VOP CZ, NKÚ zjistil, že MO podnik nevyužívalo v souladu s cíli a záměry. Tržby podniku přijaté od MO dosáhly v letech 2018–2021 pouze 13,2 % celkových tržeb. Podnik také neplnil své finanční plány a dosahoval záporného hospodářského výsledku. Za roky 2018–2021 činila ztráta celkem 391,8 mil. Kč. MO a VOP CZ uzavřely rámcovou smlouvu na opravy a udržování automobilních jeřábů a lopatkových rypadel Armády ČR. NKÚ zjistil, že pouze dvě z 34 oprav přinesly VOP CZ zisk, a to ve výši 3 000 Kč a 8 000 Kč. Ostatní opravy realizoval podnik se ztrátou. Na zakázce v hodnotě 9,4 mil. Kč (bez DPH) vykázal celkovou ztrátu 4,6 mil. Kč (bez DPH).
https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove ... y-id13175/

Jinými slovy oficiální vyjádření k tomu co tady píšu už léta.. vozový park AČR je ostudný. Navíc není brán jako spotřební materiál, a tak se opravuje do nekonečna, což je neekonomické.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 11:23
od Scotty87
To jistě. Ovšem na druhou stranu je třeba si říct že těch neefektivně vynaložených 20 milionů bude cena zhruba jednoho autojeřábu na sedmičkové Tatrovce....

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 11:53
od Dzin
Opravuje se také proto, že je neustále tlak na plnění plánu a utrácení přidělených prostředků. Oboje potom zapříčiňuje, že se stará technika dokolečka opravuje a používá, místo aby se vyřadila a nahradila jinou. Osobně potom mám jako důležitější ono tlačení ze strany MO na utrácení přidělených prostředků.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 14:17
od KOLT
Navíc to může být i otázka byrokracie – zpravidla je snazší nechat věc opravit než koupit novou.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 14:20
od skelet
já vím, a také politická .. nákup se sleduje médii, opravy nikoliv.
V každém případě by se tento přístup měl prostě změnit. Auto a náklaďák jsou spotřební věci.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 17:34
od pjaro77
To znamená vynechať pri kúpe bežného náklaďáku alebo žeriavu či podobného vozidla tender, že ?
Lebo ten najviac zdržuje.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 19:44
od KOLT
Právě proto je důležité mít rámcové smlouvy umožňující nákup téhle techniky podle potřeby a ne vypisovat pokaždé nový tendr.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 19:46
od Lynx
Pri armádnych nákupoch býva často rozdiel, či technika dokáže strieľať (a aký kaliber). Preto sa rámcové zmluvy riešia najmä pri nesmrtiacej technike, nákladiaky, terénne vozidlá, osobne vozidla a podobne.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 15/5/2023, 22:59
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 16/5/2023, 09:21
od skelet
Pročištěno

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 16/5/2023, 09:31
od Dzin
V tom má Černochová pravdu, v tomto století se armádě spíše bralo, než dávalo. A bohužel se obávám, až opadne současné mínění pod vlivem ruské agrese na Ukrajině, tak se zase na to najede. Šetření na armádě se bohužel týká všech stran, byť nělkterých víc než jiných.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 16/5/2023, 19:48
od Scotty87
Dzin píše: 16/5/2023, 09:31 V tom má Černochová pravdu, v tomto století se armádě spíše bralo, než dávalo. A bohužel se obávám, až opadne současné mínění pod vlivem ruské agrese na Ukrajině, tak se zase na to najede. Šetření na armádě se bohužel týká všech stran, byť nělkterých víc než jiných.
Dokud tam bude sedět Černochová, tak se nic takového nestane. Říká se vládní kolegové si v rámci zachování zdravý netroufají moc odporovat nebo rýt do jejích návrhů. To je určitě jeden z faktorů díky kterému úsporný balíček obešel obranu velkým obloukem.