Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 6/7/2021, 18:47
Z čeho čerpáš, že japonci neměli odladěný systém vstřikování vody? Z čeho pramení informace, že japonci měli nekvalitné letecká paliva?
A na to jsi prosím tě přišel jak? Já jsem si to vymyslel ? Viz http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=339323#p339323Saburo píše:Američané netestovali J2M2 a tudíž s ním nedosáhly rychlosti uvedené v počátku této debaty.
Ta hodnota je vypočtená, tak jako hodnota pro J2M3.
Z čeho čerpám, ... obecně vím, že to bylo u jiných typů. Lidi v diskuzích též píšou.Tempik píše:Z čeho čerpáš, že japonci neměli odladěný systém vstřikování vody? Z čeho pramení informace, že japonci měli nekvalitné letecká paliva?
Hmm, stačí se podívat ke konkurenci ...Hans S. píše:Vrtule v nadzvuku není důsledkem vstřikování metanolu a vody, ale důsledkem otáček vrtule a dopředné rychlosti letadla. Jak jsem psal v jiném vláknu, letadla akcelerují v klesání velice dobře a většina z nich nepotřebuje extra doping, aby se vrtule do nadzvuku dostala. Vstřikování vody (nebo metanolu a vody) do sání se hojně používalo u USAAF, Luftwaffe i v Japonsku. Ten princip byl celkem jednoduchý a nečetl jsem, že by to kdekoliv pracovalo nějak špatně.
Naprosto jednoduše.Lord píše:A na to jsi prosím tě přišel jak?
DB 605 sice vycházel z DB 601, ale i u něj bylo použití vstřikování metanolu a vody do sání nestandardní záležitostí, na kterou byl motor adaptován až cca rok a půl po zavedení do výzbroje (sériově na počátku roku 1944). Ki-61 používal poněkud modifikovaný licenční DB 601, ten ale nebyl, pokud vím, vstřikem metanolu a vody nikdy doplněn. Nejspíše se jednalo o základní variantu DB 601 A/Aa. Vstřikování metanolu a vody a s tím spjatý vyšší plnicí tlak využíval derivát Ki-100, který ale létal se zcela jiným motorem.Lord píše: Např. Typ III (Kawasaki Ki-61) byl v té době vybaven systémem vstřikování vody a metanolu, ale provozní rychlost byla nižší, protože mechanici s ním nebyli seznámeni.
Pozn. Japonci v Německu získali práva na licenční výrobu řadového dvanáctiválce Daimler-Benz DB 601A společně s výrobní dokumentací a vzorovými kusy.
Zajímavý protože MW50 měl Daimler Benz DB-605, ale motor byl vyvinut DB 601, nic ...
Vstřik metanolu a vody nesouvisí s překračováním listů vrtule do nadzvuku. Prostě nesouvisí. Ano, vibrace motoru to způsobovat může - ostatně zvyšujeme výkon a tlaky...a také to celé může být blbě seštelované, ale nepošle to vrtuli do vyšších otáček. Všechna tato stíhací letadla již měla nějaký systém automatické regulace otáček a stavění úhlu náběhu listů vrtule. Pokud se moment na vrtuli zvýšil, regulátor vrtuli přestavěl na vyšší úhel náběhu, tím na ní vzrostl vztlak, ale i odpor a otáčky motoru zůstaly zachovány. Jasně, přestavění chviličku trvalo, a i proto se pilotům zpravidla doporučovalo s pákou přípusti zacházet trošku jemněji. Určitě bylo technicky možné zvýšení otáček podmínit aktivací "nějakého WEP" (War Emergency Power) systému, ale to by opět přímo nesouviselo s oním WEP. Proto je popis výše hodně zavádějící.Lord píše: Hmm, stačí se podívat ke konkurenci ...
https://www.valka.cz/Micubisi-J2M-Raiden-Jack-t28908
Cituji: U tohoto motoru se konstruktérům podařilo eliminovat vibrace motoru, zkrátili hřídel ventilátoru a tím se jim podařilo odstranit nežádoucí vibrace. Bohužel, se na motoru objevil další zdroj potíží, bylo to zařízení pro vstřik směsi vody a metanolu sání do kompresoru, tím se ochladil nasávaný vzduch, lépe se stlačil a výkon motoru stoupl. V Japonsku se však jednalo o nové a nevyzrálé zařízení a při jeho použití stouply otáčky motoru tak, že se konce vrtulových listů dostaly do oblasti rychlosti zvuku a tento jev následně působil nebezpečné vibrace.
Moře jako moře, zajímavý, že to píšou i na Wiki, podívej a můžeš to tam opravitSaburo píše:To co jsi napsal "...v červnu 1944 během bitvy o Filipínské moře..." je totiž ono velké střílení krocanů na Marianách... Tam skutečně žádný Raiden nebyl.
A ani druhé bitvy ve Filipínském moři (konec října 44) se Raideny nezúčastnily, žádný se kolem LeYte a v té části Filipín nevyskytoval.
Jestli se někdy zúčastnily bojů nad Filipínským souostrovím tak to bylo až někdy v průběhu leteckých útoků na Luzon a Manilskou zátoku.
Oni s těmi Raideny přes Luzon přelétávali dolů do Nizozemské Východní Indie (kde 381. sídlila) a je dost možné, že ty dva kusy co našli na Luzonu se tam prostě jen zasekly. Ale to nikdo neví, dokumenty k tomu žádné nejsou.
Ale to já ti vůbec neberu, jako týpek to nenapsal takříkajíc celé technicky správně ... jasně použil zkratku ... ale otázka je jestli tím vylil i celou vaničku s dítětem nebo neHans S. píše:NEZVYŠUJE samo o sobě výkon. Ono povídání o ochlazování směsi je sice hezké, ale dopad tohoto je minimální. To, co zvyšuje výkon, je vyšší plnicí tlak. MW je prostředek k tomu, aby zvýšení plnicího tlaku bylo možné, ...
Musel bych se začít hrabat v japonské wiki, je to překlad a je dost dobře možné, že kostrbatý ... nebo prostě zase jen zkratka.Hans S. píše:Nejspíše se jednalo o základní variantu DB 601 A/Aa. Vstřikování metanolu a vody a s tím spjatý vyšší plnicí tlak využíval derivát Ki-100, který ale létal se zcela jiným motorem.
Nic ve zlém, já si tě vážím jako odborníka, ale v Japoncích máš možná trošku mezery. Díval jsem se na různé zdroje, a jednoznačné to není.Hans S. píše:... nebo nedej Bože tahat podobné dezinformace, jako je MW u Ki-61, sice rozvíříme diskusi, ale její hodnotu jen snižujeme.
Ano, já nepíšu nic jiného. Co jsem pochopil Hanse, tak napsal, že to měl až Ki-100 s úplně jiným motorem, to je taky pravda, ale vynechal Ki-61 II, jako by o této variantě nevěděl, přitom před lety si to už mohl přečíst, ale fakt na diskusi patřičné vlákno.Tempik píše:Ki-61I vstřikování vody nemělo. II možná mělo a asi nefungovalo korektně, nebo byly problémy.