Zemakt píše:Jasně od toho sem chodíme, ne? Nicméně už mohu tak maximálně doplnit Hanse, termín dogfightu opravdu patří do Velké války a jak už z názvu vyplývá, jednalo se o doslova psí boj.
OK, pokud budeme dogfight vnímat pouze a jen takto, a nepřipustíme, že se pojem dále rozvíjel, pak ano.
Nemyslím si ale, že je to tak správně.
Na hodnocení podprůměrnosti či nadprůměrnosti Hurricana v rámci VVS to ale nemá vliv.
Zemakt píše:Já zas nechápu adoraci všeho sovětského. Narodil jsem se v 76 tém a tak k některým tvrzením sovětských pilotů mám dost rezervovaný vztah. To ale neznamená že někteří nemusí mít pravdu.
Nejde o adoraci všeho sovětského (
britského, usáckého, německého, japonského ... doplň dle uvážení). Jde o to nalézt co nejobjektivnější pohled. Proto jsem uvedl, že sověti považovali Hurricane za lepší stíhačku než I-153 a I-16 s motorem M-25, zatímco třeba Wind (
a s ním i další finští stíhači) jej považovali za slabšího soupeře než I-153 (
ve výškách do 3.000 metrů, ve kterých se na Východě bojovalo)
Zemakt píše:Ano, pochopil jsem to také spíše tak, že trpěli nedostatkem toho 100 oktanového. Zhruba odpovídá? Od CAGI bych očekával něco relevantnějšího než zhruba.
To "zhruba" je moje formulace kvůli zjednodušení (
jsem od přirození líný 
). Ale OK, pokud chceš:
Hurricane Mk.IIA ... test z listopadu 1941 se 100 oktanovým palivem
výzbroj ... 8x kulomet 7,7 mm
max. rychlost u země ... 427 km/h
max. rychlost ve 2.000 metrech ... 470 km/h (
+/-, jde o můj odečet z grafu)
max. rychlost absolutně ... 522 km/h ve výšce 5.500 metrů
výstup do 3.000 metrů ...
není uvedeno
výstup do 5.000 metrů ... 7,2 minuty
stoupavost ve 2.000 metrech ... 11,7 m/s
doba zatáčky o 360°ve výšce 1.000 metrů ... 19 - 20 s (v závislosti na rychlosti)
Hurricane Mk.II se sovětskou výzbrojí ... test snad z ledna 1942 (
dle kontextu) se 100 oktanovým palivem
výzbroj ... 2x kulomet 12,7 mm, 2x kanón 20 mm
max. rychlost u země ... 407 km/h
max. rychlost ve 2.000 metrech ... 450 km/h (
+/-, jde o můj odečet z grafu)
max. rychlost absolutně ... 504 km/h ve výšce 5.500 metrů
výstup do 3.000 metrů ...
není uvedeno
výstup do 5.000 metrů ... 8,3 minuty
stoupavost ve 2.000 metrech ... 10,5 m/s
doba zatáčky o 360°ve výšce 1.000 metrů ... 20,8 s
Pozn. Jaký vliv na výkony Hurricanu u bojových jednotek mělo používání 95 oktanového benzínu namísto 100 oktanového nevím. Takový test jsem pro Hurricane nenašel - na rozdíl od P-39Q-15. U P-39Q-15 došlo při použití 95 oktanového benzínu namísto 100 oktanového k poklesu maximální rychlosti u země o 14 km/h (ze 482 na 468 km/h) a ve výšce 5.000 metrů o 6 km/h (ze 600 na 594 km/h).
I-16 typ 29 ... test z června 1940
výzbroj ... 2x kulomet 7,62 mm, 1x kulomet 12,7 mm
max. rychlost u země ... 419 km/h
max. rychlost ve 2.000 metrech ... 463 km/h
max. rychlost absolutně ... 470 km/h ve výšce 4.480 metrů
výstup do 3.000 metrů ... 3,3 min
výstup do 5.000 metrů ... 5,8 min
stoupavost ve 2.000 metrech ... 16 m/s (
+/-, jde o můj odečet z grafu)
doba zatáčky o 360°ve výšce 1.000 metrů ... 16 - 17 s (v závislosti na rychlosti)
I-16 typ 28 ... datum testu mi není znám, ale protože se typ začal vyrábět v druhé polovině 1939, tak asi z té doby
výzbroj ... 2x kulomet 7,62 mm, 2x kanón 20 mm
max. rychlost u země ... 427 km/h
max. rychlost ve 2.000 metrech ... 463 km/h
max. rychlost absolutně ... není uvedeno (
někdy se uvádí 493 km/h ve 4.500 m)
výstup do 3.000 metrů ... 3,2 min
výstup do 5.000 metrů ... 5,55 min
stoupavost ve 2.000 metrech ... 16 m/s (
+/-, jde o můj odečet z grafu)
doba zatáčky o 360°ve výšce 1.000 metrů ... 17 - 19 s (v závislosti na rychlosti)
Stačí takto ???
Takže, Hurricane byl do výšky 4.000 m o něco rychlejší, ale ztrácel ve stoupavosti a akceleraci (
jak v horizontálním, tak ve střemhlavém letu), a to díky nižšímu poměru výkon / hmotnost, tak díky použitému "tlustému" profilu křídla.
Hurricane měl o něco silnější výzbroj, i když v porovnání s "kanónovým" I-16 typ 28 zas až tolik ne.
Piloti CAGI a NII VVS rovněž zmiňují, že Hurricane byl lehce ovladatelný a přístupný slabě připraveným pilotům, na druhou stranu mu vyčítají inertnost na změny letového režimu, tj.:
- horizontální zatáčka byla poměrně rychlá, ale než do ní přešel trvalo to "věčnost"
- maximální rychlost byla dobrá, ale než na ní akceleroval trvalo to "věčnost"
Pozn. V tomto bodě se rovněž plně shodují s Windovým hodnocením Hurricanu. Připomenu jeho hodnocení: "Je (Hurricane) pomalý, velmi nemotorný a neobratný."
A abych nezapomněl,
Hurricane byl samozřejmě, díky skvělému motoru, mnohem lepší ve výškách nad 5.000 metrů. Což mu ale bylo na Východní frontě platné asi jako MiGu-3 rychlost 640 km/h ve výšce 7.800 metrů
Zemakt píše:Hans zmínil taktiku Hit and Run, předpokládám, že vzhledem k hmotnosti a aerodynamice měl Hurri lepší zrychlení ve střemhlavém letu. Nebo?
Ne, neměl. Viz výše.
DODATEK
Věděl jsem, že mám někde uložen ještě jeden test Hawker Hurricane z NII VVS. Týká se testů Hurricane Mk.IIC (tedy se 4 kanóny) na vývrtku a střemhlavý let. Test je z října 1943.
Co se střemhlavého letu týče, tak se tam uvádí, že bylo provedeno 9 střemhlavých letů - z horizontálního letu a zvratu s úhlem pikování 60°-70° z horizontálního letu a 70°-80°ze zvratu.
Hurricane při střemhlavém letu s naplno pracujícím motorem dosáhl maximální rychlost 640 km/h (400 mph) dle přístrojů, přičemž dle manuálu je povoleno 390 mph (628 km/h) při ztrátě výšky (délka piké + výška na vybrání) 2.700 metrů.
Vlastnosti letounu jak ve vývrtce, tak ve střemhlavém letu jsou hodnoceny jako dobré.