Stránka 4 z 5

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 11/11/2014, 07:21
od majan75
Martin Hessler píše:Moje vzpomínky na "vejdu"? Dostali jsme ty nejhorší popelnice, které už nikde jinde nechtěli... Všude z nich tekly náplně, občas bez zjevného důvodu nechtěly startovat, skoro při každé jízdě z nich něco upadlo. Ale protože u nás bylo dost techniků (a mezi nimu samozřejmě i automechaniků), dostávala se auta postupně aspoň částečně do kondice. Některá měla ještě ruční palivová čerpadla pro natlakování, v nouzi se na ně dalo pár desítek metrů popojet. Slyšel jsem často legendy v duchu "kam nevyjedeš vejdou, tam musíš lézt po laně"- a něco na nich opravdu je. Při troše šikovnosti a citlivém řízení se pragovka vyškrabala téměř kamkoliv. Studené samozřejmě nehorázně hulily, bylo to jak roztápět lokomobilu, párkrát jsem se účastnil roztahování vejdy lanem a jednou dokonce roztlačování... veslování na galéře je zřejmě menší dřina, ale povedlo se 8-)
Kapitola sama pro sebe byly kabiny. V létě příšerné vedro, v zimě v nich člověk mrznul jako sobí tentononc, zatékalo do nich celoročně. Ale přes to všechno ji pořád považuji za etalon spolehlivosti, jednoduchosti a odolnosti. Zkrátka ideální "frontový" náklaďák. Na udržení P V3S v provozu většinou stačilo pořádné kladivo, kleště, pajcr a kus drátu.
A v zime na naštartovanie potrebovala prečítať noviny a klapala jedna radosť. Skutočne, na svoju dobu neprekonateľná. Na ten batériak sa dával drôt alebo neskôr u nás boli ideálne aj slovenské dvojkoruny.

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 11/11/2014, 08:17
od josefg
Co si pamatuju ze názorů učitelů , tak vozy podobné PV3S se u nás před válkou nedělaly, a nebyli ani konstruktéři se zkušenostmi, aby takový vůz mohli sami postavit. Tatra je přece jenom stavěná jinak, to každý ví.
Zato byl v republice vyspělý strojírenský průmysl, včetně automobilního a byly předlohy právě v nezničitelném americkém náklaďáku US6 Studebaker. Podle kterého pak v rekordně krátké době vznikl český originál.
Tolik ke vzpomínkám na školu, hledal jsem na netu nějaký potvrzující odkaz, ale nenašel. Tak je na každém jak s touto informací naloží.

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 11/11/2014, 20:04
od El Diablo
Studebaker podle všeho neměl portálové nápravy. O kopii rozhodně nejde, nicméně ideový základ tam být může.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
http://www.motorstown.com/imgs/49268-st ... us6-7.html

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 12/11/2014, 21:00
od hydrostar
No nevím, ale Praga už před válkou dělala nákladní vozidla s pevným rámem (tedy ne roura ala Tatra) viz třeba Praga RV. Vojenské speciály dělala i Škodovka, ale ta měla systém podobný Tatře... Takže nějaký základ tu určitě byl už před válkou.

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 12/11/2014, 22:11
od Pátrač
No v muzeu v Králíkách jsem objevil tento nádherný exemplář.

Obrázek

Je to krásná cisterna, moje nejobíbenější vozidlo za celou dobu mé služby v armádě. Kdykoliv v tom muzeu jsem, moje kroky vedou k ní. Je pro mě kusem života.

Obrázek

Čelní pohled na tuto krasavici, fakt fešanda.

Obrázek

Zde ji máte z druhé strany.

Jo a ten obejda, co se tam předvádí a vypadá jak pako, jsem já Pátrač. Trochu to kazí fotky, ale jiné nemám.

Je to už tak, kdo ji měl někdy v rukách, nedokáže na ni zapomenout a promine jí studené starty, lennost, zimu v zimě a příšerné horko v létě a vždy ji bude velebit pro spolehlivost, schopnost skoro vždy a všude dojet a projet a nesmírnou vojákům odolnost. Idiotenfestnwerk... jak říkal můj technik pan Geržík.

Na její památku :razz:

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 29/11/2014, 19:30
od Pátrač
A zde jedno poměrně zajímavé video.



Inu, je to vozejk jako víno.

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 3/12/2014, 22:34
od El Diablo
PRAGA V3S popis a obsluha


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 4/12/2014, 08:54
od IgorT
Priaznivcov stroja môžem potešiť tým, že u nás v práci takáto mašina ešte regulérne funguje. Na jej platforme je žeriav a fičí jedna radosť! :shock:

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 31/3/2015, 09:42
od IgorT
Potvrdenie odolnosti a priechodnosti V3S-ky:


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 16/4/2015, 18:58
od IgorT
Obrázek

Legenda neumiera: V armáde stále kraľuje stará známa V3S-ka. Slovenské ozbrojené sily dodnes masívne využívajú legendu na kolesách, ktorú vyvinuli v polovici minulého storočia. V prejazde terénom sa jej nič nevyrovná.

Zopár fotiek a zaujímavostí v článku:

http://www.aktuality.sk/clanok/274022/v ... ji-stovky/

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 9/5/2015, 15:42
od IgorT
Praga je nezničiteľná, je večná! :eek:

Dnes, dva kusy v plnom nasadení, pri výmene koľají! :up:


Obrázek

Re: Staré autá

Napsal: 24/1/2016, 15:25
od Stuka
v3s v Rusku. Páčila sa mi poznámka v komentároch, že ...Lunochod. :D Nejako ju upravili?

Keď vezmem do úvahy, že sa začala vyrábať 1953 a čo všetko sa s ňou dá, tak si myslím, že to bol najlepší nákladiak aký v tej dobe bol a možno stále je. Prekonal ho niekto? Asi áno, ale zdá sa že v tých najhorších terénoch je stále spoľahlivá. Preložte, čo kričí ten maladec z auta?


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 24/1/2016, 21:34
od knezdub
Auto je upravené- Přídavné topení (pravděpodobně použité z nástavby) - nádržka na levém blatníku, celé auto na širokých jednomontážních kolech (originál má ve předu úzkou jednomontáž a na obou zadních nápravách dvojmontáž)

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 31/3/2016, 18:41
od Tempik
Byl jsem přes Velikonoce v Itálii a mimo jiné navštívil muzeum Alfy Romeo v Miláně ( https://www.museoalfaromeo.com/en-us/Pa ... Romeo.aspx)
Musím doporučit každému, kdo má aspoň trochu rád auta a pojede kolem. Vlezné sice 12 euro, ale nikdy jsem neviděl tak dobře udělané muzeum technického typu.

Re: Mil Mi-28 Havoc

Napsal: 4/4/2016, 16:08
od 1stCLJan
Dzin píše:
Alchymista píše: Z dobrého zdroja mám jednu historku: Na návštevu prileteli AH-64 a boli odstavené vedľa Mi-24. Posádky vystúpili a ako prechádzali okolo Mi-24, jeden z američanov "potľapkal" trup Mi-24. Nasadil "neveriaci výraz" a poklepal na ine miesto. Nasledovala gestikulácia a následne skupinové oklepávanie celého trupu Mi-24 s "dosť prekvapenými" výrazmi na tvárach...
A zeptali se jich co přesně je zaujalo? Ze spolehlivého zdroje mám taky historku, když se Španělé v Kosovu nevěřícně dívali na naši V3S, ze všech stran si ji prohlíželi a poklepávali a potom kousek stranou se mohli uchechtat. Dělali si srandu, že se to snad ještě startuje klikou. A to neviděli, že za pár minut vyběhl řidič a nastartoval vejtřasku klikou...
To jen tak k lepšímu, že nevěřícný výraz nemusí vždy znamenat uznání. :-)

Ale vážně víš co přesně je překvapilo? Odolnost stroje nebo třeba to, že není vyroben z kompozitů?
Hm tak a těď pěkně půjdeš a jednu PV3sku nastartuješ klikou, já ti budu pohlavkovat dokud se ti to nepovede , ale myslím že ti dřív odpadne hlava, protože jsi PV3S viděl maximálně jen z fotky a tady píšeš bludy o startování PVS3 klikou!!

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 4/4/2016, 17:24
od skelet


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 4/4/2016, 18:08
od skelet
Katalog náhradních dílů Praga V3S, první až šesté výrobní série 1956.
Pro zajímavost, strana 255, položka 10 - natáčecí klika.

jinak otec sloužil u V3S dva roky, v letech 1973-75 (posádka v Bílině), ale o možnosti startování klikou slyšel až dnes ode mne. Takže to zřejmě byla zavrhnutá možnost startování (přeci jen na to museli být dva chlapi).

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 4/4/2016, 18:28
od Mirek58
Ad nátáčení motoru klikou
Na vlastní oči jsem viděl nahodit klikou T 111( předcházelo seřizování celý den, tenhle kousek provedl osobně kpt Mikyska), ale nikdy VSku.

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 5/4/2016, 06:46
od Pátrač
Ventra sama o sobě startovala pokud se ochladilo obtížně. To je prostě fakt. Ta klika byla ve výstroji vozidla z několika důvodů.

- pro seřizovací práce - aby se daly stavět jednotlivé složky na motoru do žádaných pozic.

- pro zahýbání motorem před studeným startem - ulehčit baterkám a startéru první náběh

- pro činnosti s pojené s ukládáním vozidla do uložení a skaldů techniky NZ, kdy se konzervoval motor a tomu bylo potřeba hýbat písty a přitom nestartovat ani neničit baterky, které navíc u techniky NZ ani nebyly ve vozidle.

Nikdy jsem neslyšel ani neviděl, že by ji někdo byť jen nařídil natočit klikou, nebo že by to někdo dokázal. Při konzervaci motorů jsem s nimi točil klikou mnohokrát a nebylo to nic jednoduchého a hlavně sám jsem to nikdy nedokázal.

Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Napsal: 5/4/2016, 07:26
od knezdub
Pravdu má Pátrač.
Viděl jsem jednou pokus o nastartování V3S klikou: Jeden chlap (sportovec, pravidelný účastník závodů Železný muž) točil klikou motorem, řidič v autě měl po rozhýbání motoru pomoct starterem. Skončilo to zlomenou rukou od kliky, protože řidič brnkl do starteru moc brzo a ta klika byl dost masivní kus železa. Nakonec to vyřešil až příjezd pojízdné dílny s druhýma baterkama (startované auto byl zapatkovaný autojeřáb, takže nešla roztáhnout). S tím motorem se dalo klikou pomalu pootáčet, rozhodně ne roztočit ho.
Za mrazu se většině PV3S a Tatře T 148 musely dát přečíst noviny
Ale celkem pravidelně se startovala klikou naše hasičská T805, ta se nastartovat dala (ale musel to být kus chlapa, případně dva normální )