Pplk. Zelinka se ve svém komentáři ke způsobu zasazení výsadkového praporu zmínil o problému s přepravou techniky letouny CASA C-295M
4. S vozidly pro Výsadkový pluk je to komplexnější otázka, než by se mohlo zdát. Musíte totiž řešit dost protichůdné požadavky - mobilitu, palebnou sílu, balistickou ochranu a přepravitelnost. A manévrovací prostor pro to, vyřešit to jedním vozidlem, máme v AČR dramaticky užší než v US Army. Proč? Díky nesrovnatelně nižším schopnostem dopravního letectva (výška nákladového prostoru C-295M CASA společně s nájezdovým úhlem rampy je primární limitující faktor).
Já bych měl k tomuto problému pár postřehl, ke kterým jsem došel, když jsem se pokoušel o návrh obrněnce přepravitelného jak letounem CASA, tak uvnitř vrtulníku Chinook.
Problém s přejezdovým úhlem se týká především vozidel s nízkou světlou výškou, ještě umocněnou delším rozvorem podvozku. S tímto problémem se setkávají všichni provozovatelé transportních letounů jakékoliv velikosti, protože se vždycky najde břemeno, pro které to bude problém. Řešením je použití nájezdové rampy, která se může použít jako prodloužení samotné rampy nákladního letounu, nebo pro vytvoření zcela nového nájezdu.
DAMAS Modular Aircraft Loading Ramp System with Pooched Surface
https://image.shutterstock.com/image-ph ... 364422.jpg
Když se podíváme na některé parametry letounu C-295M, jeho nosnost činí 9 250 kg, délka podlahy nákladového prostoru činí 12 690 mm při šířce 2 360 mm a výšce nákladového prostoru 1 900 mm. Podlaha je konstruována na přepravu vozidla se zatížením 2 100 kg na nápravu. Samotná nákladní rampa je dlouhá 3 040 mm a sklápí se z výšky 1 180 mm a po doteku na zem má stoupání 17 stupňů. Po jejím sklopení vzniká 320 mm vysoký schod, pro jehož zdolání potřebuje běžné vozidlo pneumatiky o průměru skoro 800 mm. Toto vytváří problém, o kterém se zmiňuje pan podplukovník a který zažívá personál kbelské základny díky přepravě koní do Mongolska. Ten se tento problém rozhodl vyřešit vytvoření vlastní rampy.
https://www.zoopraha.cz/images/phocagal ... 5db36e.jpg
https://www.zoopraha.cz/images/phocagal ... 5db36e.jpg
Když jsem hledal co nejpodrobnější průřez nákladního prostoru tohoto letounu, narazil jsem na tuto publikaci BLM National Aviation Office
EADS CASA CN-235 Preliminary Aircraft Evaluation for SASEB
A zde jsem narazil na následující fotografii.
http://www.palba.cz/album/albums/userpi ... 235VBL.png
Ta zachycuje vozidlo Panhard VBL (3 700 x 2 020 x 1 700 mm, 3 600 kg) na nákladové rampě. Tato rampa je vybavena prodloužením nájezdu a podle povrchové úpravy se zdá, že je dodáváno výrobcem letounu. Navíc to vypadá, že rampa není ničím podepřena, a tedy nosnost hydrauliky sklápění rampy stačí pro udržení hmotnosti tohoto obrněnce.
Když se podrobně podíváme na nákladní rampu,
http://www.zdl.army.cz/sites/zdl.army.c ... 6530_2.jpg
http://www.zdl.army.cz/sites/zdl.army.c ... k=XBwlmlbW
zjistíme, že na její hraně je několik zářezů, o kterých jsem si původně myslel, že slouží k zajištění spojení spodní a horní části nákladové rampy. Podle fotografie z nakládání vozidla tyto zářezy slouží k zajištění nájezdových ramp proti ujetí.
Když se podíváme na ceny komerčních přenosných nájezdových ramp, které se používají pro nakládání techniky na korbu nákladních automobilů, zjistíme, že se pohybují v cenovém rámci desítek tisíc korun (v závislosti na nosnosti) a pro manipulaci s nimi stačí dvojice vojáků. Navíc nikdo neříká, jak dlouhá rampa, může být a že musí svírat s nákladní rampou úhel 180 stupňů. Podle mě by tedy bylo možné si objednat sestavu nájezdů, které by umožnily najetí vozidla do letounu a tak by jediným omezením pro velikost vozidla byl průřez nákladového prostoru.
Otázkou tedy je, na základě jakých informací dospěl pan podplukovník k tomuto závěru a zda nás možný další příklad šetření / nekompetentnosti MO při akvizici letounů CASA nepřipraví o poměrně zajímavé schopnosti, které bychom získali například pořízení vozidel
Flyer 72 od GD, která jsou k dispozici i v šestimístném provedení a CASA by díky délce trupu dokázala pojmou dokonce dva tyto stroje.