Od napísania úvodného článku už uplynul nejaký čas

tak pridám malú aktualizáciu stavu jednotlivých plavidiel, plus doplnenie nových informácií:
Ako vidno, VMF má dnes celkom 11 (v tabuľke č. 4-14) ponoriek Projektu 971, 6 v Severnom a 5 v Tichooceánskom flote.
Najstaršie tri už boli zošrotované, osud štvrtej (K-322 Kašalot) je momentálne nejasný.
Jedna slúži v Indii (K-152 Nerpa ako INS Chakra), prenajatá je na 10 rokov (2012-2022).
Podľa mňa už zostane slúziť v indickom námorníctve natrvalo. Sem tam sa objavujú správy o záujme Indie o ďalšiu - buď dokončenie v.č.519, alebo oprava K-322 Kašalot.
21 rozpracovaných jednotiek možno zaradiť do troch veľkých skupín:
Pôvodný variant (v kóde NATO Akula) - reálne len prvé dve lode, prototypová K-284 a prvá sériová K-263.
Hlavná výrobná verzia (v kóde NATO Improved Akula) - celkom 10 dokončených jednotiek pre VMF, Nerpa pre Indiu a nedokončená loď s výrobným číslom 519, niekedy označovaná ako Irbis.
Od predchádzajúcich jednotiek sa odlišovali hlavne:
- inštalovaním vybavenia pre ďalšie znižovanie hlučnosti chodu,
- inštaláciou systému pre neakustické vyhľadávanie cieľov (SOKS resp. MNK-200 Tukan - dodnes je o ňom známo len absolútne minimum informácií)*,
- 6 externými torpédometmi ráže 533 mm určených na vypúšťanie akustických klamných cieľov/návnad pre nepriateľské torpéda (typov MG-74 Korund 2, MG-104 Brosok resp. MG-114 Berill)
- ďalším zavedeným vylepšením je (od K-391 Bratsk) užší a plochejší tvar vstupov chladiacej vody vonkajšieho chladiaceho okruhu reaktora**, pokročilý systém na elektrochemickú regeneráciu vzduchu (od K-461 Volk) a zmena tvaru otvorov pre vypúšťanie/napúšťanie záťažovej vody (od K-328 Leopard)
*dve lode (K-461 Volk a K-328 Leopard) dodnes systém SOKS/Tukan nenesú, údajne vtedy neboli k dispozícii vyrobené komponenty, ich montáž je ale technicky možná behom opravy/modernizácie.
** naľavo pôvodný tvar na K-480, napravo nový tvar (fotky sú "zadkom"/vrtuľou k sebe):
Poznámka pod čiarou: označenie "Improved Akula I" je oficiálne označenie NATO, ja osobne sem radím pre účely tohoto príspevku všetky okrem prvých dvoch a posledných dvoch pre VMF, toto sa nemusí zhodovať so skutočnosťou (v ktorej si myslím že je aj tak zmätok).
Výrazne vylepšená verzia (v kóde NATO Akula II), všetky od K-157 Vepr v Severodvinsku a od výr.č. 520 v Komsomoľsku na Amure, spolu 7 ks.
Hlavná odlišnosť je nárast dĺžky trupu o 3 metre (zo 110 m na 11 3m), zrejme za účelom ďalšieho stíšenia chodu. Takisto bolo opäť modernizované el. vybavenie.
Dokončené boli dve jednotky K-157 Vepr a K-335 Gepard. Gepard je jednoznačne odlíšiteľný kvôli menšej "hruške" vlečného sonaru, niekedy je preto označovaný ako samostatná modifikácia (Akula III), jeho projektové označenie by malo byť Projekt 09711.
Tri ďalšie kusy v Severodvinsku, resp. komponenty ich trupov boli využité pre konštrukciu prvých troch lodí Projektu 955. Dva kusy v Komsomoľsku sú zakonzerovvané v ranných štádiách výstavby.
Žiadna ďalšia už pre VMF dokončená nebude - prioritou je Proj. 885.
Ako osobitný variant sa dá rátať aj K-152 Nerpa(INS Čakra), ktorá bola pre export modifikovaná nasledovne:
- nemá 650 mm ani externé 533 mm torpédomety, výzbroj tvorí 8x533 mm so zásobou 36 torpéd resp. riadených striel systému Club-S
- nenesie systém SOKS(ani po vyše 20 rokoch nebolo povolené ho exportovať)
- starší typ hlavného sonaru (nie MGK-540)
Čo sa týka
ďalšieho osudu slúžiacich ponoriek VMF, beží modernizačný program, niekedy sa uvádza označenie Projekt 971M (ale pochybujem že je oficiálne).
Zahrňať by mal hlavne (okrem komplexnej generálky) modernizáciu celkového elektronického vybavenia (napr. sonarového komplexu na variant MGK-540M Kižuch-971M) a doplnenie výzbroje o najnovšie typy zbraní, hlavne systém Kalibr.
V lodenici Zvezdočka v Severodvinsku by mali momentálne prebiehať tieto úpravy na 4 lodiach Projektu 971 K-328 Leopard, K-391 Bratsk, K-295 Samara a zrejme aj K-461 Volk. Celkovo sa ráta s modernizáciou pre najmenej 6 lodí.
Ja osobne si dovolím odhadnúť že určite sa oplatí pre všetky lode VMF, asi okrem K-322 Kašalot.