Polarfox píše:
Teď se přiznám, že rozsah přestavby neznám, ale myslel jsem, že Varjag víceméně jen opravili a dosadili chybějící elektroniku a pár CIWS atd., tedy žádné zvláštní překopání, jen uvedení do provozuschopného stavu?
Práveže nie. Varjag dostali kompletne vykuchaný, prakticky ako škrupinku. Ukrainci dokonca vybrali aj pohon (teraz sa nepamatam ci komplet, ci len podstatne casti). V kazdom pripade ho Cinania museli komletne prerobit.
Tym „prekopanim“ som vsak myslel nieco ine – okopirovanie technologie. Predtym ako urobili z Minska kasíno ho kompletne preliezli. Varjag už zrekonštruovali. Postavili dokonca budovu - kópiu Variaga na vyskúšanie si prevádzky na palube. Majú derivát Su-33.
Proste - dlhodobo a systematicky sa pripravuju na stavbu lietadlovych lodi a zvladnutie technologie ich stavby a prevádzky. Som ochotný sa staviť, že v relatívne blízkej budúcnosti začnú Číňania súkať lietadlovky na báze Varjgu až sa budeme všetci čudovať.
Ešte k technológiam – ja netvrdím že sú nich nejako veľmi silní. Ale kombináciou okopírovania, kradnutia, licencií dosahujú pozoruhodné úspechy. Približujú sa závratnou rýchlosťou. Pred pár rokmi čínske námorníctvo vzbudzovalo úsmev. Dnes súkajú torpédoborce jeden za druhým – skúšajú technológie, svoje- cudzie, kombinujú a hľadajú optimálne riešenia.
Ako som spomínal – Rusi museli technológiu Mistral kúpiť. Číňania v tichosti produkujú Type 071.
Je čína tretím štátom na svete vyvíjajúcimi lietadlo 5 generácie? Je.
Je ZBD-05 pravdepodobne najlepšie vyloďovacie vozidlo na svete? Je.
Proste Čínu síce netreba preceňovať, ale rozhodne ju treba ostražito sledovať.
Polarfox píše:
Jenže u těch ostatních je to tak trošku z nouze ctnost. A skokanské můstky spíš letecký park omezují než že by to přinášelo zvláštní výhody (kromě finančních a technologických). A na základě toho, že Čína má Varjag, opírat teorii o dalším vývoji a co si přeje, mi přijde trochu vachrlaté. Ostatně co se jim jiného mohlo dostat do pracek? Pracují s tím co mají. Co ty víš, co by oni rádi
To čo by „oni rádi“ som písal vyššie. Z ich dlhodobej stratégie je jasné, že nejdú cestou konkurovať USA v globálnej projekcii sily (a ani nemajú na to), ale potrebujú letecké krytie v „blízkych moriach.“ Na to im stačia stredné lietadlovky s konvenčným pohonom.
Varjag je podľa mňa najlepší vzor na svete. Alebo existuje lepšia konštrukcia umožňujúca prevádzku dostatočne veľkého počtu ťažkých lietadiel bez drahých a komplikovaných katapultov?
Vladimír píše:
A on má někdo, s výjimkou američanů - F-35 a vyřazovaného veterána Harriera letadlo s možností VTOL?
Veď práve - všetci majú Harriera... Ukazuje sa však, že cesta STOBAR je lepšia. Vyzerá že touto cestou pôjdu z finančných dôvodov aj Briti pri Queen Elizabeth.
Destroyman píše:
Když po tom tak toužíš, proč to neuděláš sám?

Chápem výčitku, ale je to jednoduché – je to veľká téma a ja na to nemám čas. Ale možno by stačilo aby fachmani ako ty prípadne diskusiu posúvali smerom k názvu topic, lebo ako sám vidíš, trošku sa to zvrháva
