Předně tahle flame vznikla kvůli poznámce, že MIG-21 (myšlen logicky MIG poslední generace, tj. BIS, což bylo vidět jak jsem si naběhl s rumunskými vojenskými letadly, protože jsem to chtěl ve standardu NATO) je po upgradech především elektroniky a zbraňové výzbroje srovatelný s Gripenem (
za to, že jsem psal Gripen se omlouvám ještě jednou. Bohužel na více fórech se takto přepíše více lidí a pak to zmate. Ale stejně je to chyba.
Pokud nevěříte, tak se podívejte třeba na f-16.net - F-35A vs Saab Grippen NG :: F-16.net)
Tato myšlenka ale není z mojí hlavy, byla normálně přednesená a komunikovaná v minulosti, když se udávalo, proč budeme pořizovat Gripeny - že oproti letadlu na konci životnosti - ač byl na nic proveden upgrade získáme moderní stíhačku, lepší a levnější než repasované F-16 (tehdy myslím měly být z Belgie).
Hans S. píše:Nás, kteří za číslem 315 m/s vidímě nejen X dalších okolností, ale třeba i téměř absolutní zbytečnost tohoto bez dalšího upřesnění vypuštěného údaje. V letectví je vše velice relativní, vše je ovlivněno obrovským množstvím činitelů, často zcela neznámých, byť zhruba odvoditelných.
Ten údaj přinesl jersey.se. Já se ptám, kde ho vzal, případně kde ho může Gripen dosáhnout.
Protože pokud má dostup do 10.000 m za 120 s z odbrždění , a průměr do 14.000 m ještě nižší, tak se ptám.
Pokud ještě vezmu do úvahy, že jersey.se uvádí, že Gripen zrychluje z 0,5 M na 1,1 M za 30 s v malé výšce (a to předpokládám ještě v horizontálním letu), tak mi to jednoduchým výpočtem nesedí.
údaje zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=89298#89298
Srovnám-li to s tímto odkazem, tak stoupavost je zde udávána 100 m/s pro typ C (nejlepší).
CLIMB RATE:
JAS-39 (A): 5,000 meters per minute
JAS-39 (B): 4,500 meters per minute
JAS-39 (C): 6,000 meters per minute
JAS-39 (D): 5,500 meters per minute
A to ještě na rozdíl na jersey.se udává pro typ C motor JAS-39 (C,D): 1 x General Electric / Volvo Flyingmotor RM13 turbofan with overtechnology, 70 kN of static thrust with 130 kN of afterburner.
http://www.robotechresearch.com/rpg/veh ... gripen.htm
Takže někde musí být chyba.
A Ty jako letecký odborník mi můžeš jako laikovi vysvětlit, jak to tedy s těmi 325 m/s je a proč je to dobře, když tu uvádějí jen 100 m/s a to s mnohem silnějším motorem...
http://www.robotechresearch.com/rpg/veh ... gripen.htm
Protože když uvádějí u MIG-21 Bis 235 m/s v nízké výšce, tak je to dost podstatný rozdíl.
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig21b.html
Ano, RCS má Gripen nízké až excelentní:
Gripen's frontal RCS: about 1/5 of F/A-18C/D's, 1/3 of F-16C/D Block40/42's, and 1/2 of Mirage-2000-5's
http://www.f-16.net/index.php?name=PNph ... 95e0a42c2e
"1/5 of the frontal RCS of F/A-18 C/D, 1/3 of the frontal RCS of F-16 C/D block40/42, and 1/2 of the frontal RCS of the MIRAGE-2000" (about 0.5 m2).
http://www.defence.pk/forums/military-f ... hters.html
Ve starších diskuzích je zajímavé, že údaje jsou kapku vyšší. Proto jsem se ptal, zvědav, co jersey.se dá za údaj.
http://www.strategypage.com/militaryfor ... page5.aspx
Jestli vidíš, tak je zde rozpor do plusu - jersey.se přinesl ještě lepší hodnotu, než je uváděná.
Co si pak mám myslet o tomto, zvláště když je to od amerického leteckého odborníka? (Přepis dřívějších odkazů):
The MiG-21 bison is a pretty neat airplane. It is based on the MiG-21 as many of you guys know from the Vietnam (War) era, but upgraded with an F-16 radar built by the Israelis in the nose, active radar missile, and they carry an Israeli jammer on it would practically make them invisible to our legacy radar in the F-15 and F-16.
Remember days in 4477th (4477 Test and Evaluation Squadron)... MiG-21 had the capability to get into the scissors with you, 110 knots, 60 degrees nose high, go from 10,000 feet to 20,000 feet, very manoeuvrable airplane, but it didn't have any good weapons. Now it has high off bore sight Archer missile, helmet mounted sight, active missile, and a jammer that gets it into the merge, good radar, so that's the plane the SU-30 experienced pilots came out of and they were pretty good in the engaged fight.
http://vayu-sena.indianmilitaryhistory. ... rnof.shtml
Pokud čtu dobře, kromě v podstatě neviditelnosti pro radar F-15 a F-16 spolu s rušičkou zvládá MIG-21 AoA 60° a 200 km/hod...
Jinak hezká poklona MIG-21 Bison - velmi manévrovatelný letoun.
Od plukovníka Terrence Fornofa, pilota F-15 a ředitele testovacího úřadu USAF to potěší.
Ale na hlasování to stejně vliv mít nebude...
Obecně - srovnávat letadla je principiálně stejné, jako každý produkt. Výrobci také musí vyrobit letadlo podle požadované specifikace.
Zákazník si produkty (letadla) srovná dle požadovaných parametrů a pak si provede své zkoušky.
Takže když jsem chtěl srovnat letové parametry MIG-21 a Gripenu, tak jsem začal shánět údaje a dostal jsem se do rozporu.
Co o Gripenech říká norský generál? Gripen se nehodí pro válku...
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/28774533
Dobře, Norské výběrové řízení je zmiňováno ve wikileaks, že se Američané dohodli za zády Norů. Norský generál hovoří zase o politickém tlaku Švédů. Kde je pravda, ví jen oni.
http://www.lidovky.cz/norsko-odmitlo-gr ... ranici_mev
Ve Švýcarsku to s Gripeny z hlediska ceny vypadá dobře, ale získal polovinu bodů než Rafale a Eurofighter. Bohužel více podrobností je tajných.
A to je prosím Švýcarské výběrové řízení.
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/19950976
Jak pak mám být přesvědčen o kvalitách letounu, který takto dopadá? L-159 také není špatné letadlo, ale kupce nepřesvědčilo.
skelet píše:Na prototypu Bisonu se sice zkoušel nátěr RAM, ale u produkčních letadel o tomto není ani zmíňka. Nicméně rád se nechám opravit
Ruské zdroje uvádějí, že MIGy do Indie byly dodávány bez RAM, ale že Indie mohla využít smlouvu o dodávkách RAM, která byla podepsána dříve.