Re: Námořní odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let
Napsal: 8/7/2019, 02:29
Hezký den, měl bych dotaz. Rozumíte někdo jestli a pokud ano, tak jaký byl dopad námořních dohod na lehčí lodě stavěné před 2. světovou válkou, tj. když už se na dohody (2. londýnskou) moc nehledělo?
Jestli chápu správně, tak od cca r. 1935 bylo cílem spíše doplnit "mezery" mezi jednotkami tříd stavěných za platnosti washingtonské či první londýnské konference.
Tedy hledám odpověď co vyplňovalo existující jednotky lodních tříd, tedy co mířilo mezi:
a) na jedné straně washingtonským (=těžkým) křižníkem/velkým lehkých křižníkem (např. z RN třída Town) a
b) na druhé straně velkými torpédoborci např. z MN třída Chacal/Jaguar a zejména jejich následníci, silněji vyzbrojené 3 třídy á 6 lodí - Guepard/Aigle/Vauqulin (popř. z RM třída Navigatori či z RN ještě pozdější třída Tribal). Nemyslím ani tak britskou praxi, kdy v rámci 8-kusové série byla jedna jednotka úmyslně s poněkud většími místnostmi pro velení celé skupiny torpédoborců.
Aby mi bylo líp rozumět: Moje otázka je podobná jako když nacisté se pokusili o loď mezi třídami - to co byl pokus nacistů panzerschiffe třídy Deutschland - tj. najít mezeru/slabinu ve skladbě nepřátelských námořních sil. Panzerschiffe = silnější než washingtonský (těžký) křižník, rychlejší než většina BB (z RN např. třídy R či většina QE, z MN Coubert/Bretagne) a velký akční rádius
Zpátky k mé otázce - Chápu správně, že jako "zabijáka torpédoborců" (kromě velkých torpédoborců viz níže např. francouzské tzv. supertopédoborce) si RN prosadila třídu Dido s dvouúčelovými 133mm hlavní výzbrojí? A ve výsledku účinkovaly o dost víc proti italským než proti nacistictickým menších torpédoborců či torpédovkám
V kontextu s průkopnickou třídou Dido (průkopnickou z hlediska hlavní výzbroje) si nejsem jistý účelem torpédoborců třídy Tribal.
Zkušenost s bojem RN se 2-mi francouzskými velkými (super-) torpédoborci http://nzetc.victoria.ac.nz/tm/scholarl ... vy-c8.html
Protože když si vezmu koho RN nasazovala na boj s "přerostlými" nacistickými torpédoborci (např. třídy 1936A Narvik s 150mm) nebo torpédovkami Elbing tak to nebývaly lodě třídy Tribal, ale spíše kombinace lehkých křižníků a standartních torpédoborců RN.
viz např.
https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_PQ_13
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Sept-%C3%8Eles
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_Biscay
popř. větší množství standartních torpédobrců RN
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Ushant_(1944)
A chápu správně, že francouzská snaha o "likvidaci" menších torpédobrců/torpédovek byla poněkud jiná (Fantasque a zejména vylepšené (nepostavené) jednotky třídy Mogador)? Takže z cca 70 velkých či menších francouzských torpédoborců či torpédovek tvořila v r. 1940 necelou polovinu velké torpédoborce (tzv. supertorpédoborce) a to ještě stavba třídy menších torpédoborců Le Hardi byla hlavně vyvolaná tím, že starší menší torpédoborce nemohli tvořit eskortu francouzských BB třídy Dunkeque a třídy Richelieu kvůli své nižší rychlosti. Ohledně 6 jednotek La Galissonnière o výtlaku 7.600 tun který asi splňoval limit pro křižníky "B" 8.000 tun viz relevantní části článku od Polarfoxe, tak já chápu, že vzhledem k jejich velkému akčnímu rádiu bylo těchto 6 křižníků uvažováno pro oceánské účely (např. ve srovnání velmi omezeným akčním rádiem nejrozšířenějších 600/630 tunových francouzských ponorek)
Ohledně případné italské snahy mi není úplně jasné jestli měli potřebu zabijáka torpédoborců, neboť jejich taktické/strategické cíle ve Středomí: (Dalmácie + Albánie, zejm. ostrovní část Řecka v propojení s Dodékanesem, Tunis) popř. spojení s Etiopií/Somálskem byly poněkud jiné a vyplývalo z nich vesměs mnohem kratší námořní trasy.
A kvůli tomu udržovali velmi velkou flotilu (starých či menších) torpédoborců a torpédovek plus rozvíjeli letectvo (a nestavěli letadlové lodě) Vycházím z toho, že v 1935 měli ve stavu zhruba 80 (když nepočítám cca 20 větších jako např. Navigatoři či Leone). Poté ze starých lodí vyřadili pouze pár prvoválečných Soldati (podtřída Indomito) a kořistní rakousko-uherské Tátra. Takže s další výstavbou měli v r. 1940 zhruba 120 (menších či starších) torpédovek.
Třídu Capitani Romani s novými děly ráže 135 mm (ale s elevací pouze 45 stupňů) chápu jako italský pokus skloubit zkušenosti ze španělské občanské války (např. úspěšný útok republikánských SB na nacistickou loď třídy panzerschiff) a reakci na francouzské velké (super-) torpédoborce Mogador (netuším jestli Italové měli zpravodajské informace o dalších plánovaných jednotkách této třídy s vylepšeními).
Jestli chápu správně, tak od cca r. 1935 bylo cílem spíše doplnit "mezery" mezi jednotkami tříd stavěných za platnosti washingtonské či první londýnské konference.
Tedy hledám odpověď co vyplňovalo existující jednotky lodních tříd, tedy co mířilo mezi:
a) na jedné straně washingtonským (=těžkým) křižníkem/velkým lehkých křižníkem (např. z RN třída Town) a
b) na druhé straně velkými torpédoborci např. z MN třída Chacal/Jaguar a zejména jejich následníci, silněji vyzbrojené 3 třídy á 6 lodí - Guepard/Aigle/Vauqulin (popř. z RM třída Navigatori či z RN ještě pozdější třída Tribal). Nemyslím ani tak britskou praxi, kdy v rámci 8-kusové série byla jedna jednotka úmyslně s poněkud většími místnostmi pro velení celé skupiny torpédoborců.
Aby mi bylo líp rozumět: Moje otázka je podobná jako když nacisté se pokusili o loď mezi třídami - to co byl pokus nacistů panzerschiffe třídy Deutschland - tj. najít mezeru/slabinu ve skladbě nepřátelských námořních sil. Panzerschiffe = silnější než washingtonský (těžký) křižník, rychlejší než většina BB (z RN např. třídy R či většina QE, z MN Coubert/Bretagne) a velký akční rádius
Zpátky k mé otázce - Chápu správně, že jako "zabijáka torpédoborců" (kromě velkých torpédoborců viz níže např. francouzské tzv. supertopédoborce) si RN prosadila třídu Dido s dvouúčelovými 133mm hlavní výzbrojí? A ve výsledku účinkovaly o dost víc proti italským než proti nacistictickým menších torpédoborců či torpédovkám
V kontextu s průkopnickou třídou Dido (průkopnickou z hlediska hlavní výzbroje) si nejsem jistý účelem torpédoborců třídy Tribal.
Zkušenost s bojem RN se 2-mi francouzskými velkými (super-) torpédoborci http://nzetc.victoria.ac.nz/tm/scholarl ... vy-c8.html
Protože když si vezmu koho RN nasazovala na boj s "přerostlými" nacistickými torpédoborci (např. třídy 1936A Narvik s 150mm) nebo torpédovkami Elbing tak to nebývaly lodě třídy Tribal, ale spíše kombinace lehkých křižníků a standartních torpédoborců RN.
viz např.
https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_PQ_13
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Sept-%C3%8Eles
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_Biscay
popř. větší množství standartních torpédobrců RN
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Ushant_(1944)
A chápu správně, že francouzská snaha o "likvidaci" menších torpédobrců/torpédovek byla poněkud jiná (Fantasque a zejména vylepšené (nepostavené) jednotky třídy Mogador)? Takže z cca 70 velkých či menších francouzských torpédoborců či torpédovek tvořila v r. 1940 necelou polovinu velké torpédoborce (tzv. supertorpédoborce) a to ještě stavba třídy menších torpédoborců Le Hardi byla hlavně vyvolaná tím, že starší menší torpédoborce nemohli tvořit eskortu francouzských BB třídy Dunkeque a třídy Richelieu kvůli své nižší rychlosti. Ohledně 6 jednotek La Galissonnière o výtlaku 7.600 tun který asi splňoval limit pro křižníky "B" 8.000 tun viz relevantní části článku od Polarfoxe, tak já chápu, že vzhledem k jejich velkému akčnímu rádiu bylo těchto 6 křižníků uvažováno pro oceánské účely (např. ve srovnání velmi omezeným akčním rádiem nejrozšířenějších 600/630 tunových francouzských ponorek)
Ohledně případné italské snahy mi není úplně jasné jestli měli potřebu zabijáka torpédoborců, neboť jejich taktické/strategické cíle ve Středomí: (Dalmácie + Albánie, zejm. ostrovní část Řecka v propojení s Dodékanesem, Tunis) popř. spojení s Etiopií/Somálskem byly poněkud jiné a vyplývalo z nich vesměs mnohem kratší námořní trasy.
A kvůli tomu udržovali velmi velkou flotilu (starých či menších) torpédoborců a torpédovek plus rozvíjeli letectvo (a nestavěli letadlové lodě) Vycházím z toho, že v 1935 měli ve stavu zhruba 80 (když nepočítám cca 20 větších jako např. Navigatoři či Leone). Poté ze starých lodí vyřadili pouze pár prvoválečných Soldati (podtřída Indomito) a kořistní rakousko-uherské Tátra. Takže s další výstavbou měli v r. 1940 zhruba 120 (menších či starších) torpédovek.
Třídu Capitani Romani s novými děly ráže 135 mm (ale s elevací pouze 45 stupňů) chápu jako italský pokus skloubit zkušenosti ze španělské občanské války (např. úspěšný útok republikánských SB na nacistickou loď třídy panzerschiff) a reakci na francouzské velké (super-) torpédoborce Mogador (netuším jestli Italové měli zpravodajské informace o dalších plánovaných jednotkách této třídy s vylepšeními).
Polarfox píše:Odzbrojovací dohody 20tých a 30tých let
(...) Signatáři smlouvy byly tyto státy: USA, Velká Británie, Japonsko, Francie a Itálie. Do historie pak toto setkání vstoupilo jako Washingtonská námořní konference (pro našince, či v originále Washington Naval Treaty) a započalo sérii dohod, které ovlivnily vývoj námořní techniky na přinejmenším následujících 30 let.
Reálný efekt Washingtonské námořní konference byl, jak to říci, zajímavý. Dohody byly kupodivu dodržovány, ale již brzy se objevily vrozené nedostatky stávající formy. Ambice bylo sice možno svázat, ale ne zlikvidovat, a tak se brzy námořní oblast stala živým důkazem variace na tvrzení „co není zakázáno, je povoleno“. Hledaly se tedy kličky a mezery v původním znění, jichž bylo díky absenci limitace lehčích jednotek požehnaně. K tomu je nutno připočítat různá záměrná (a tajená) „přestřelení“ výtlakových limitů a máme tu další zbrojní boom. Pokud bych měl zvolit vhodné přirovnání, tak „rodiče mi sice nepovolili jednoho pejska, ale já si pořídím čtyři morčátka“.
Prvním pokusem o nápravu byla Ženevská námořní konference z roku 1927, která ale ztroskotala a k limitaci lehčích jednotek došlo až v rámci Londýnské námořní konference z roku 1930. Zároveň bylo prodlouženo moratorium na stavbu bitevních lodí.
Následovalo druhé setkání v Ženevě (1932) a konečně Druhá londýnská námořní konference z roku 1936, jejíž efekt vzal rychle za své díky neakceptaci ze strany stále více nespokojeného a ambicióznějšího Japonska a spíše jen dočasně zbytečně svázal ruce omezené skupině signatářů (Velká Británie, USA a Francie). Svou cestou si šla i Mussoliniho Itálie a pokud jsme u fašistických států, tak je třeba zmínit i Anglo-německou námořní dohodu z roku 1935, která umožnila oficiální výstavbu restrikcemi sešněrované Kriegsmarine. Vše spělo k válce, která pak vrchovatě prověřila všechny rozličné přístupy a konstrukce v oblasti námořní techniky a jež následně prolomila efekt meziválečných dohod a stanovila vlastní nové trendy.
Pokud bych měl vyzdvihnout pár základních bodů a důsledků těchto dohod, tak je to:
(...)
3) Umělá omezení, která přinejmenším pozastavila, případně odklonila vývoj konkrétních kategorií námořní techniky, jež se mohl ubírat zcela jiným směrem. Dobrým příkladem jsou těžké, neboli též washingtonské křižníky, jež jsou vyloženě umělým produktem na základě daných omezení. Dále pak zapříčinila i nárůst speciálních konstrukcí, které měly nastavené limity tím či oním způsobem obejít (experimenty s mohutně vyzbrojenými ponorkami, plavidla připravovaná pro rychlou přestavbu) či se jim nuceně přizpůsobit (stavba lodí s nevyváženým poměrem rychlosti, ochrany a výzbroje, případně se sníženou konstrukční pevností).
4) Vznik takové výchozí situace, která přidala další proměnné a podněty k vzájemnému soupeření jednotlivých států.
Vliv námořních odzbrojovacích dohod na jednotlivé kategorie námořní techniky
(...)
Křižníky
(...)
Horečnou výstavbu těžkých křižníků, v níž se vzhlédlo především Japonsko, se podařilo podvázat až na Londýnské námořní konferenci z roku 1930, kdy konečně došlo i na kvantitativní limitaci lehčích jednotek (do textu washingtonské úmluvy nebyla pro odpor některých účastníků zahrnuta a o pět let později v Ženevě jednání na toto téma ztroskotalo).
Křižník byl definován jako plavidlo o výtlaku nad 1 850 tun (přičemž strop zůstával na stávajících 10 000 tunách) a s děly ráže nad 130mm (opět zachován limit 203mm). Křižníky byly rozděleny na dvě kategorie – A s děly vyšší ráže než je 155mm a B s děly do ráže 155mm (včetně). Tyto kategorie známe jako těžké a lehké křižníky. Dále byly pro USA, Velkou Británii a Japonsko stanoveny další limity, včetně omezení počtu těžkých křižníků:
USA – celkem 323 500 tun určených pro křižníky (z toho 180 000 tun pro kategorii A/těžké křižníky v maximálním počtu 18 ks a 143 500 tun pro kategorii B/lehké křižníky)
- Spojené státy mohly na základě tohoto jako jediné pokračovat ve výstavbě těžkých křižníků, poněvadž neměly svůj výtlakový limit doposud naplněny
Velká Británie – celkem 339 000 tun určených pro křižníky (z toho 146 800 tun pro kategorii A/těžké křižníky v maximálním počtu 15 ks a 192 200 tun pro kategorii B/lehké křižníky)
- zde je dobře vidět tendence k pořizování většího počtu lehkých křižníků, které byly důležité pro zajištění námořních komunikací rozlehlého britského impéria
- výtlakový limit byl naplněn a stavba britských těžkých křižníků tak skončila, obětovány byly křižníky Surrey a Northumberland (vyváženější konstrukce s lepší pancéřovou ochranou než u předchozí řady County), jejichž výstavba byla z finančních důvodů odkládána a v době konference prakticky ani nezačala (tudíž zase taková oběť to nebyla, spíše projev dobré vůle)
- do kategorie A nyní spadaly i zbývající jednotky třídy Hawkins, nyní nadlimitní, které měly být vyřazeny do roku 1936 (plán přestavby z 20tých let, který je měl přeměnit na klasické těžké křižníky se šesti kanóny ráže 203mm v dvoudělových věžích se nerealizoval, později byly odzbrojeny, ale Britové se jich nechtěli zcela vzdát a hodlali je vyzbrojit jako lehké křižníky, což bylo realizováno u jednotky Effingham, zatímco Hawkins a Frobisher měly obdržet dvojité věže s kanóny ráže 133mm a stát se protiletadlovými křižníky – to pro nedostatek těchto zbraní nevyšlo a tak byly na počátku války opět vybaveny kanóny ráže 190mm)
Na přelomu 20tých a 30tých let také začaly z výzbroje hromadně mizet doposud přežívající pancéřové křižníky, což může mít také částečně původ u dohod z Londýna. Přinejmenším většina amerických jednotek byla vyřazena kolem roku 1930 a pět japonských lodí (Asama, Yakumo, Izumo, Iwate a Kasuga) mělo po splnění určitých podmínek také časem řady japonského loďstva opustit (byť nakonec přežily až do Druhé světové války).
Poslední pokus o ovlivnění výstavby křižníků je spojen s Druhou londýnskou námořní konferencí z roku 1936. Zde došlo k dalšímu zpřesnění jednotlivých kategorií, přičemž text nepovoloval v případě křižníků výstavbu jednotek nad 8 000 tun a s děly nad ráži 155mm. Toto omezení mělo platit až do ledna 1943. Japonsko ale k podpisu nepřistoupilo, což výsledný efekt značně omezovalo. Smlouvy z roku 1936 pak již víceméně zbytečně komplikovaly manévrovací prostor jak jejich signatářům, tak zahraničním zákazníkům. Místo těžkých křižníků, o které měly krátce před Druhou světovou válkou zájem státy jako Turecko či Chile, tak mohli Britové nabídnout pouze lehké křižníky třídy Fiji.
Po vypuknutí války pak vzaly jakékoli limity za své a konstrukce křižníků se opět rozběhla s popuštěnými otěžemi vpřed a svou cestou. Konstrukce z konce války, jako byly třídy Des Moines či Alaska, již měly ke svým předválečným kolegům formovaným odzbrojovacími dohodami opravdu hodně daleko.
Torpédoborce
Torpédová plavidla ušla od doby svého vzniku dlouhou cestu spojenou většinou s kontinuálním nárůstem rozměrů a výkonů. Washingtonská námořní konference lehčí plavidla nijak nelimitovala a tak měly v 20tých letech torpédoborce zcela volné pole působnosti. O rozruch v této oblasti se v té době zasadily dva navzájem kulturně i geograficky dosti vzdálené státy – Francie a Japonsko. V roce 1926 byl dokončen první z linie francouzských supertorpédoborců a o dva roky později začaly na druhém konci světa vstupovat do služby první lodě třídy Fubuki. Leč přišel rok 1930 a nová podoba námořních odzbrojovacích smluv tentokráte neminula ani torpédoborce. Zatímco Italové a Francouzi se nehodlali nechat při výstavbě svých lehkých sil nijak svazovat a francouzští „chrti“ tak díky tomu utěšeně rostli až do konce 30tých let (dle definic z Londýnské námořní konference se u pozdějších tříd v podstatě jednalo o křižníky), Japonci se svými přelomovými, leč konstrukčně nevyváženými a výtlakově blahobytnými plavidly narazili. Pro tři hlavní mocnosti byly stanoveny celkové kvóty – Spojené státy tak směly mít 150 000 tun torpédoborců, Velká Británie taktéž 150 000 tun a Japonsko 105 500 tun. Pro Japonsko to sice znamenalo relativní poměr 10:10:7, ale další omezení situaci dosti komplikovaly. Nově povolený maximální výtlak 1 850 tun (a výzbroj v podobě děl maximálně o ráži 130mm) by ještě nebyl zásadní překážkou, ale takováto plavidla mohla v rámci celkového výtlaku pro daný stát představovat pouze 16%. Zbytek měla tvořit plavidla o maximálním výtlaku 1 500 tun. Japonci tedy byli nuceni přejít na výstavbu menších jednotek, ale své koncepce individuálně nadřazených plavidel se nehodlali jen tak vzdát. Výsledkem byla třída Hatsuharu, na kterou se japonským konstruktérům podařilo doslova a do písmene nacpat prakticky identickou výzbroj jako u o více jak 250 tun těžší třídy Fubuki, to vše při stejných výkonech. Aby toho nebylo málo, obrátila se pozornost Japonců i ke kategorii plavidel pod 600 tun výtlaku, která nebyla kvantitativně ani kvalitativně nijak omezena. Vznikly tak torpédovky nechvalně známé třídy Tomozuru, opět obdarované vším, co se na ně jen vešlo. Leč poté, co se v roce 1934 převrátila torpédovka Tomozuru a o rok později roznesl polovinu Čtvrté flotily tajfun, už i militantní Japonci začali tušit, že takhle to nepůjde. Polovina 30tých let se tedy v císařském japonském námořnictvu nesla ve znamení hromadných přestaveb (i mimo kategorii torpédoborců).
V rámci bezzubé Druhé londýnské námořní konference spadal torpédoborec do podskupiny C kategorie lehkých hladinových plavidel, tj. výtlak do 3 000 tun a výzbroj do ráže 155mm. Jednalo se ale pouze o podrobnější klasifikaci bez reálného účinku.
(...)
Polarfox píše:Vliv námořních odzbrojovacích dohod na hlavní mocnosti
Velká Británie
Pro Royal Navy znamenala washingtonská ujednání něco podobného konzumaci šťavnatého ovoce s trpkou příchutí. Odzbrojovací dohody sice přinášely tolik potřebný klid, ale zároveň to byl první krok k ústupu z doposud neotřesitelné pozice námořní supervelmoci.
Jak již bylo řečeno v obecné části, poválečný vývoj křižníků utvářela do značné míry britská třída Hawkins. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat a ať už se nové trendy vyvíjely pro Royal Navy jakkoli nešťastným směrem, nebylo radno jen tak nečinně sedět. Do roku 1930 tak bylo promptně vyprodukováno celkem 15 těžkých křižníků, což Royal Navy v porovnání s ostatními světovými námořnictvy katapultovalo na první příčku. Pak ovšem nastal zásadní zvrat a vývojová linie britských těžkých křižníků náhle končí spolu s nerealizovanými jednotkami Surrey a Northumberland, které byly obětovány jako projev dobré vůle pro nadcházející jednání na Londýnské námořní konferenci. Britské námořní síly se cítily těžkými křižníky dostatečně nasyceny, silový poměr vůči ostatním mocnostem řešily kvantitativním omezením a jaly se plně věnovat kategorii lehkých křižníků. Stavba těžkých křižníků již nebyla nikdy obnovena.
Co se týká samotných lehkých křižníků, tak těch mělo britské námořnictvo z let válečných i ranně poválečných tak velkou zásobu, že ke stavbě nových jednotek přistoupilo až na počátku 30tých let. Do té doby tvořily jádro především početné jednotky typů C, D a E (část z nich byla sice cca od roku 1930 vyřazována, ale i tak se drtivá většina dočkala Druhé světové války). Prvními britskými moderními lehkými křižníky byly lodě třídy Leander, které již reagovaly na kvantitativní limity sjednané na Londýnské námořní konferenci. Následovala obdobná třída Amphion a zmenšená třída Arethusa, jež měla posloužit k lepšímu využití výtlakového limitu. Na japonské trucovité „lehké“ křižníky třídy Mogami vyzbrojené 15ti děly ráže 155mm reagovali Britové třídou Southampton s 12ti děly ráže 152mm, následované obdobnými plavidly tříd Gloucester a Edinburgh. Druhá londýnská námořní konference ustanovila pro nové křižníky maximální výtlak 8 000 tun a tato restrikce stála za vznikem třídy Fiji (nebo též typ „Colony“), neboli zmenšené varianty předchozího typu „Towns“ (zmíněné třídy Southampton, Gloucester a Edinburgh). Další plavidla již reagovala na válečné zkušenosti a nepodléhala žádným smluvním omezením.
Francie
Francie sice stála v roce 1918 v rámci pomyslného stupně vítězů na jednom z nejpřednějších míst, ale vyhlídky v námořní oblasti s tímto příliš nekorespondovaly. První světová válka zásadně ovlivnila plánovanou výstavbu a pokud již před rokem 1914 Francouzi ve světovém kontextu kvantitativně a především kvalitativně poněkud zaostávali, tak pauza několika válečných let, spojených s alokací většiny dostupných zdrojů pro potřeby pozemní fronty, to rozhodně nijak nevylepšila. Ostatně i návrat k válkou přerušené linii byl díky celkové vyčerpanosti země přinejmenším obtížný. Francouzi sice nezaháleli, záhy oprášili své plány a revidovali konstrukce svých válečných plavidel dle získaných poznatků z reálného konfliktu, ale mezi přáním a realitou je často propastný rozdíl, což byl i zdejší případ.
Na jednáních ve Washingtonu tak bylo francouzské námořnictvo odkázáno do role druhořadé síly, byť sebevědomí Francouzi po nějaký čas požadovali v síle bitevní flotily dokonce paritu s trojicí hlavních mocností. Degradaci na stejnou úroveň s Itálií nepřijímali obzvláště radostně a vstřícně, kteréžto příkoří sveřepě vraceli při každé příležitosti, potápěli jeden návrh za druhým a i díky tomuto odporu nepostihly tehdejší odzbrojovací dohody více oblastí. O tom že Francouzi neměli chuť a ani sílu rozjíždět nějaké nové zbrojní závody a jednalo se tak spíše o malicherné soupeření svědčí i osud rozestavěných bitevních lodí třídy Normandie (v době konference již v podstatě odepsány) a absence tlaku na náhradu bitevní lodi France ztracené v roce 1922.
(...)
Co se týká následujícího vývoje, tak zatímco zájmy Velké Británie, Spojených států a Japonska byly do značné míry globální a vymezené vůči sobě navzájem, Francie své námořnictvo nadále budovala v kontextu evropských poměrů, se speciálním zaměřením na svého středomořského rivala, Itálii. Po opětovném vzestupu Německa bylo od počátku 30tých let nutno zohlednit i tohoto soupeře. Námořní výstavba je tedy úzce provázána s obdobnými aktivitami v těchto dvou zemích (a naopak).
(...)
Sestava francouzských křižníků se na počátku 20tých let rozhodně nedala označit jako uspokojivá. Opírala se o letité pancéřové křižníky (vyřazeny na přelomu 20tých a 30tých let, chráněné křižníky byly masově vyřazeny hned po skončení války) a 5 o poznání modernějších kořistních plavidel německé a rakousko-uherské provenience (vyřazeny v první polovině 30tých let). V roce 1926 ale byla dokončena trojice lehkých křižníků třídy Duguay Trouin a na konci roku 1927 první z dvojice těžkých křižníků třídy Duquesne, založených na předchozí konstrukci. Žádný zvláštní zázrak to nebyl, neboť v polovině 30tých let byla dokonce zvažována jejich přestavba na lehké letadlové lodě. Každopádně móda „washingtonských“ křižníků se tedy nevyhnula ani Francii. Ta se zpočátku vydala všeobecně vyznávanou cestou šizení pancéřování, ačkoli u následující třídy Suffren, dokončované v letech 1930 až 1932, byl jeho podíl o poznání vyšší a v rámci třídy byl ještě dále navyšován (byť se stále nejednalo o nijak přehnané hodnoty). Konkurenční Italové sice z počátku vyznávali podobný přístup, tj. rychlost na úkor ochrany, ale to se radikálně změnilo s třídou Zara. O něco více nebezpečné se Středozemní moře stalo i s příchodem prvních lehkých křižníků řady Condottieri. (...)
K ostatním kategoriím toho již není moc co říci. Například konstrukční linie francouzských torpédoborců je velice zajímavou kapitolou dějin válečných plavidel, ale odzbrojovací dohody do ní neměly šanci zasáhnout a nachází se tedy mimo naši oblast zájmu. Jedinou další postiženou skupinou jsou ponorky, ale pouze v okrajové míře. Již ve všeobecné části byla zmíněna francouzská křižníková ponorka Surcouf, která se musela po stránce výzbroje poněkud uskrovnit (203mm děla místo původně plánované ráže 240mm). Později bylo v rámci dopřesnění limitů na Londýnské námořní konferenci výstavbě podobných mamutích podmořských plavidel zabráněno.
Itálie
Meziválečný vývoj italského námořnictva se točil kolem dvou úhelných kamenů – svého francouzského protějšku a částečně i britské středomořské flotily. Na Washingtonské námořní konferenci byl Itálii přisouzen paritní stav s Francií, který místní nejspíše, na rozdíl od uražené pýchy země galského kohouta, nijak zvláště nepobuřoval. Nastal čas vzájemného vymezování se a zrcadlového soupeření těchto dvou mocností, do kterého Itálie vstupovala s povolenou bitevní flotilou v následujícím složení:
4 pre-dreadnoughty (třída Regina Elena – Regina Elena, Vittorio Emanuele, Roma, Napoli)
5 dreadnoughtů s děly ráže 305mm (osamocený Dante Alighieri, třída Conte di Cavour – Conte di Cavour, Giulio Cesare, třída Andrea Doria – Andrea Doria, Caio Duilio) – v seznamu byl uveden i dreadnought Leonardo da Vinci ztracený v roce 1916, ale i přes úspěšné vyzdvižení bylo nakonec v roce 1923 rozhodnuto o jeho sešrotování
Stejně jako Francie rezignovala na výstavbu bitevních lodí třídy Normandie, tak i Itálie nepřistoupila k dokončení žádné z rozestavěných jednotek třídy Francesco Caracciolo. Jednotky třídy Regina Elena s mizivou bojovou hodnotou byly vyřazeny v 20tých letech a tak jádro floty tvořila po dlouhá léta čtveřice lodí tříd Conte di Cavour a Andrea Doria, plus nejstarší dreadnought Dante Alighieri, odepsaný díky opotřebení na počátku 30tých let. Až do 30tých let neprošly bitevní jednotky žádnou výraznější modernizací (ke které nebyli Italové díky obdobnému přístupu Francie nijak nuceni) a ve světovém kontextu tak zaostávaly stále více. Vývoj patřičné náhrady se zpočátku nesl v identickém duchu jako v sousední Francii, s kterou sdílel i totožné smluvní podmínky a výjimky. Možnost výstavby v letech 1927 a 1929 nebyla využita (ale jak víme, toto právo zůstalo v londýnských smlouvách zachováno) a laborovalo se taktéž s konstrukcemi o menším výtlaku, z nichž některé nebyly příliš daleko od realizace. Leč zatímco Francie na počátku 30tých let konečně přistoupila k realizaci novostaveb, Itálie nejdříve sáhla po radikální modernizaci starších jednotek. V letech 1933 až 1937 tak byly rekonstruovány dvě jednotky třídy Conte di Cavour a v letech 1937 až 1940 zbylá dvojice třídy Caio Duilio. V té době ale již finišoval vývoj zcela nové a nadřazené konstrukce, bitevních lodí třídy Vittorio Veneto. Ačkoli byly kýly prvních dvou jednotek položeny v roce 1934, tedy ještě v době platnosti smluvních ujednání, jejich výtlak povolených 35 000 tun značně překračoval. Narozdíl od francouzské třídy Richelieu se tedy rozhodně nejedná o „washingtonské“ bitevní lodě, i když se tak měly ještě po nějaký čas nevinně tvářit.
Na poli letadlových lodí není moc co říci. Itálie byla jedinou zemí, která nevyužila možnosti přestavět některou z nedostavěných těžkých jednotek (konverze Francesco Caracciolo byla ale nějaký čas zvažována) a ani v námi sledovaném období nepostavila žádnou novou letadlovou loď. K tomuto kroku se odhodlala až v době Druhé světové války, ale stejně jako v případě Francie, i zde v hodině dvanácté.
Poslední reálně afektovanou skupinou je kategorie křižníků. Na konci 20tých let byly dokončeny první místní těžké křižníky v podobě dvojice lodí třídy Trento a již tato prvotní konstrukce tajně přesáhla povolený 10 000 tunový limit o více jak 300 tun a předznamenala tak následnou standardní a oblíbenou italskou praxi. Samotné křižníky byly typickými představiteli první generace – rychlé, ale velice slabě pancéřované. Zásadní obrat nastal u čtyřčlenné třídy Zara, dokončované v letech 1931 až 1932, která obdržela velice slušnou pancéřovou ochranu. I přes různé redukční kůry v designu se ale Italům podařilo tohoto výsledku docílit pouze díky značnému překročení limitu (v průměru 1 500 tun). Tato skutečnost samozřejmě zůstala utajena a jednotky třídy Zara se navenek tvářily jako standardní 10 000 tunové „washingtonské“ křižníky. Poslední těžký křižník, osamocený Bolzano z roku 1933, vycházel z třídy Trento a navracel se k ideji rychlého, ale slabě pancéřovaného plavidla. Výtlakový limit překročil „pouze“ o necelých 900 tun.