Stuka píše:Pokiaľ by sem Vodouch chcel hocičo pridať ešte ohľadne Wellmana, budeme len radi.
Ja som zatiaľ len zbežne pozrela jeho let cez Atlantik, ale tuším nedopadol slávne a po záchrane účastníkov, Amerika zmizla nevedno kam? Možno som si to ale len pomýlila.
Ohľadne diaľkových letov - vlákno by to bolo určite zaujímavé, len či by si vlastne každý z tých účastníkov nezaslúžil článok zvlášť - to som si nie istá. Na niektorého z nich by som si trúfla napísať o ňom článok, ale literatúru nemám, takže zdroje by boli len z internetu, čo je troška nosenie dreva do lesa. A zhrnúť lety v jednom článku, to si netrúfam, k tomu nemám žiadne technické vedomosti a bola by to pre mňa práca ako na kostole, aby to malo aspoň trocha hlavu a pätu.
Zato Vlastimil Čech by mohol také vlákno založiť - len s nejakým základným pokecom, netreba vždy článok a my by sme sa pridali.

Apropo Vlastimil, zadal si hádanky
1-dítě řiditelného draka vychýlí do strany oproti směru větru. (je to možné? co myslíte?

)
2-kam budou směrovat šňůry, které dítě drží? Opravdu si myslíte, že po větru, nebo směrem ke drakovi vychýlenému stranou? (co myslíte?

)
3-kterým směrem šňůry spojující děcko a draka tahají? Po větru, nebo směrem ku drakovi? (co myslíte?

)
4-když se děcko tahu podvolí a udělá krok směrem tahu šňůr pohybuje se tím (ku směru větru šikmým) směrem nejen děcko, ale i drak (je to tak, co myslíte?

)
5-a co když těch kroků udělá víc? Kterým směrem se budou oba pohybovat? (co myslíte?

)
Daj aj odpovede. Ja odpoviem prvá - sebe na hanbu

- pretože tomu moc nerozumiem, takže niečo dám len z brucha.
1. Myslím si, že je to možné, ale o veľa nevychýli.
2. Smerom ku drakovi.
3. Premýšľam, ako to bolo, keď som kedysi stála na lúke s drakom a veru mala som chuť po Vlastimilových otázkach hneď už aj si ísť znova pustiť draka

- ale fakt neviem. Smerom ku drakovi?
4. Asi i drak.
5. Šikmo k vetru.
Samozřejmě, milá Stuko, máte pravdu! Ty otázky jsem dal více-méně řečnické, aby se kolega uvědomil, že FYSIKÁLNĚ lze pro ČÁSTEČNÉ řízení vzdušného plavidla vlečení lana po hustějším prostředí (a tím také zpomalení) použít. Princip je v tom, aby se směrově ovlivňovaný (nemohu říct přímo "řízený") stroj pohyboval jinou rychlostí, než jeho prostředí.
Tedy například:
Loďku v proudu řeky můžete řídit jen tehdy, pohybuje-li se (vzhledem k vodě). Tedy musíte aspoń trošku veslovat. Nebo trošku brzdit o dno, ABY VODA KOLEM LODI PROUDILA.
Snažil jsem se kolegu ponouknout k tomu, aby si sestavil graficky obrazec rozkladu silového. Ale nedal si říci. Tedy jsem se osmělil použít tento přenázorný příklad, sestávající z jednotlivých bodů, které by ho měly přivést k pochopení. Protože se neozval, soudím, že jsem byl v podání učební látky úspěšný. Jsem hrdý a raduji se!

Osvěty je nám všem třeba.
-------------------------------
Finta u řízení vorů je prý ta, že zpočátku vor pluje pomaleji než proud řeky, a ta jejich "kormidla" působí opačně. Až se vor rozjede o trošku rychleji než voda, pak se ta "kormidla" používají normálně. Když mi to chlapci řekli, tak jsem si myslel, že vtipkují: jak může jet vor, nebo bezmotorová loď rychleji než proud, který je nese?
No, vlastně jednoduše: Aby voda v řece tekla, musí být "S KOPCE"! A ty rozdíly výšky hladiny nejsou vždycky úplně tak malé. Zkuste změřit nivelací... nebo mrkněte aspoň do mapy...Takže i to bezmotorové plavidlo jede dolů svahem, po nakloněné rovině-hladině a může se tedy pohybovat o něco rychleji, než sama voda.
Tohleto mám od plavce a šífaře z Labsko-Oderské. Zní mi to rozumně, ale obhajovat to nebudu, jak jsem koupil, tak prodávám. Snad mne netahali za fusekli
------------------------------------
Pokud se týká článku o vzduchoplavbě, netroufám si. Jsem-jak jste milá Stuko zjistila- fanda do vzduchoplavby, ale neuměl bych něco souvislého, rozumného, užitečného a osvětového vyplodit.
Pokud bych se mohl další besedy o vzducholodích účastnit, tak bych hned pro začátek navrhnul, aby se v debatě nezapomenulo na následující:
- Byla havárie zepelínu Hindenburg
opravdu skutečným důvodem k vyhlášení "konce letadel lehčích než vzduch"? Jaké byly skutečné důvody?
- Je koncept vzducholodi překonaný? V čem?
- Mají moderní koncepty vzducholodí nějaké výhodné vlastnosti oproti letadlům těžším než vzduch?
- Lze s eventuelně použít moderní materiály, technologie a způsoby použít ku stavbě a provozu vzducholodí?
- V takovém případě- mohli bychom přestat porovnávat létající stroje z počátku 20-tého století se stroji ze století 21-ho?
- Našli byste pro moderní vzducholoď použití? Jaké?
- Proč se dneska k používání vzducholodí přistupuje tak váhavě, nebo skoro vůbec?
-
Chtěli byste vzducholodí cestovat?
Snad by i těmto navrženým otázkám mohla vzniknout diskuse.