Stránka 4 z 145

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 14/9/2019, 18:11
od niko
Honzik aky trenazer ?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 15:23
od Hall
Pre úvahy o budúcnosti letectva AČR prinášajú zaujímavé informácie tieto dva články:

Kritériá pôvodného (2008) výberu nových švajčiarskych stíhačiek, porovnanie ich schopností overených pri testovaní, ako aj tých, ktoré budú mať po (v tom čase) deklarovaných upgradoch v roku 2015.
https://www.ainonline.com/aviation-news ... ning-point

Pomerne seriózne porovnanie (na rovnakej báze) operačných nákladov západných stíhačiek od Jane's.
https://www.ftm.nl/upload/content/files ... 012(1).pdf

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 16:04
od Kouzelnik
Ahoj Hall,

chtěl jsem se zeptat jestli máš nějaké informace, že Gripen NG byl prvotně nabízen v polodokončeném stavu, a to aby Švýcarsko si samo řeklo co přesně dovyvinout? Momentálně nedokážu ozdrojovat, ale mám pocit, že výměnou za tuto možnost si ušít Gripen na své podmínky se mělo Švýcarsko podílet na nákladech závěrečné fáze vývoje Gripenu NG?

Mě tato spekulace dává smysl, neboť Švýcaři pospíchali na nové letadla víc než Švédi na nástupce Gripenů C/D.

https://www.ainonline.com/aviation-news ... urofighter
https://www.intelligent-aerospace.com/m ... 013-orders

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 18:59
od Hall
U švajčiarov zabodoval Saab offsetmi. Mali a majú záujem o hotové lietadlo, preto tento rok vyradili z tendra Gripen.

Podľa vlastných predstáv si Gripen upravuje Brazília. Pretlačili si napríklad do cocpitu veľkoplošný display, nad ktorým Saab váhal a podieľajú sa aj na vývoji verzie F.
https://www.ainonline.com/aviation-news ... enaissance

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 19:44
od Kouzelnik
Myslím toto https://www.ainonline.com/aviation-news ... new-gripen = V 09/2012 se vlády Švédska a Švýcarska jaksi dohodli, že se podělí o náklady na vývoj.

Koneckonců to je podle hlavním motivem proč RUAG dělá na Gripenech https://www.ruag.com/en/products-servic ... aab-gripen

A právě na toto jsem se ptal jestli nevíš víc detailů.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 20:39
od HONZIK11
RUAG coby technologicka strojírenska fy má filialky po celém svete. Její záběr je obrovský, od zapalky do náboje po družicové komponenty i přípravu výroby těžkých zbranovych systému. Funguje ve Švédsku stejně jako v USA či Austrálii.
Švýcaři požadovali stoprocentní offset. Bylo by podivné pokud by se na tomto nezúčastnila i jejich státní zbrojovka která pracuje pro každého samozřejmě i pro Svedy nebo Maďary. Víc bych v tom nehledal. A úpravy letounu pakliže je ve vývoji a je možno si ho konfigurovat dle svých potreb je normální viz Indie a Suchoj. Italie a Jakovlev.Otázkou je, jak moc jim to spolu bude klapat .Ale toto není případ Gripena a Švýcarska.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 20:48
od Kouzelnik
A měl bys tedy víc detailů o tom případném společném vývoji od 2012? Myslím společně placený vývoj Gripenů NG vládami Švýcarska a Švédska.

Jak to probíhalo? Co prosazovali Švýcaři (tipuji posílení motoru), co Švédi? A začal vůbec ten společně placený vývoj, nebo se čekalo, až Švýcaři závazně objednají?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 21:13
od HONZIK11
Nemyslim si ze tam slo o nejaky specialni kontrakt Gripen.Statni Ruag jiz drive vlastnil napr.
SAAB Space,jsou to provazane organizace uz mnoho let s velmi podobnym vyrobnim programem.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 21:33
od Kouzelnik
Jenom se ujistím, že se bavíme o témže. Já mluvím o tom, že v 2012 bylo zveřejněno info o existenci jakési dohody mezi vládami Švýcarska a Švédska
AINonline.com píše: Sweden and Switzerland have reached agreement on sharing the cost to develop and introduce the next-generation version of the Saab Gripen fighter. The Swedish defense ministry said there are good opportunities for synergies, including training, maintenance and future upgrades.


Překlad:
AINonline.com píše: Švédsko a Švýcarsko dosáhly dohody o sdílení nákladů na vývoj a zavedení nové generace stíhačky Saab Gripen. Švédské ministerstvo obrany uvedlo, že existují dobré příležitosti pro synergie, včetně školení, údržby a budoucích upgradů.



Aby bylo jasno, mě až tak moc nezajímá co se odehrávalo ve 2011 či ve 2012 mezi Švýcarskou a Švédskou vládou.

Důvodem mého dotazu je, že mi není jasné jestli Švédsko nabídlo stejnou možnost České nebo Slovenské republice nebo Maďarské republice. Protože jestliže vyjdu z textu článku, tak ve 2012 Švýcaři plánovali, že v 2018 s Gripeny (chápu-li správně tak s Gripeny NG) dosáhnout IOC. Takže termín výměny nadzvuků za slovenské MiGy-29 požadovaný v rámci vyjednávání v OSSR by se teoreticky dal stihnout i s Gripenem E... vyjednávala Slovenská vláda taky o Gripenu E (a o nějakém zapojení do vývoje)?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 21:49
od Hall
@ kouzelník
Tú správu som nezaregistroval, vieš o tom viac, než ja.. :) Škoda, že to švajčiari v referende zatrhli.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 22:01
od Kouzelnik
No a proč Vám v OSSR nenabídli Gripen E? A možnost podílet se na dokončení vývoje (předpokládám na doladění software MS). Nebo Vám to Švédská vláda nabídla?

Vycházím z úvahy, že Vy jste byli potřebnější nového letadla víc než Švédové (výroba 39C skončila na jaře 2015).Podle Starlighta (viz níže z vlákna o Gripenu) by dodávky Gripenu E pro Švédské letectvo měly skončit před 2027. Ten rozdíl roků 2015 a 2027 je o dost míň než 30-40-letá životnost, kterou si jako laik myslím, že ji mají současné nadzvuky.

A možná jste Vy v OSSR stáli o to si přizpůsobit Gripen na míru. Samozřejmě větší logiku by mělo, kdyby se do dokončení (a zaplacení) vývoje zapojilo nejen Slovensko, ale taky Česko nebo Maďarsko.
Starlight píše:@Kouzelník
2)
(...)Pro budoucí akvizice MO ČR/AČR bude ale klíčové, jestli se vůbec dlouhodobě udrží výroba JAS-39E. Podle stávajících plánů budou současné objednávky Švédska a Brazílie na JAS-39E/F dokončeny před rokem 2027. Pokud tyto státy neobjednají další stroje (zejména Brazílie je v tomto asi nevyzpytatelná), nebo se nezískají objednávky z dalších států, tak nelze vyloučit, že v roce 2027 bude výroba tohoto typu přerušena, nebo dokonce zastavena.
(...)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 22:18
od HONZIK11
Kde jsi prisel na to ,ze zakaznik ,ktery kupuje 14 letounu , nebo uvazuje o jejich pronajmu nebo je uz v pronajmu ma a jeho zadna instituce neni vlastnickymi pravy svazana s vyrobcem ,muze ovlivnovat vyvoj letounu??.
Nicmene nez to dopisu tak te to vlasne vubec nebude zajimat a zajimat te bude uplne neco jineho. :roll:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 23:05
od HONZIK11
Co se zastaveni vyroby tyka , paklize se Nemci nerozhodnou pro Eurofighter coby nahradu za Tornado ,tak se zastavi vyroba
V Evropskych fabrikach hned jak se dokonci zakazka,par desitek kousku pro blizky vychod.
Brazilie se uz vyjadrila , ze nebude zrejme nahrazovat sva vyrazena letadla v pomeru 1:1 Gripenem ,protoze jeho schopnosti umozni nahradu hned nekolika kusu puvodnich.Takze serie 100ks je zrejme nerealna.
Ve hre je jeste mega pozadavek Indie,tam ale muze dojit ke stejnemu zjisteni.
Takze je upne mozne,ze letecke montazni linky v Evrope budou fungovat jako cukrovary,nebo holt budou muset vyrabet neco jineho .A muze si za to samotna Evropa,ucasti na nekonecnem projektu F35.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 15/9/2019, 23:26
od niko
Mne ludia zo SAABu povedali, ze Slovensku neponukli Gripen E, lebo by na neho Slovaci aj tak nemali peniaze. Dovodom bolo ale asi casove hladisko.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 16/9/2019, 08:14
od Wasp
Evropa si za to může sama už od dob F-104, přes F-16 a dnes F-35 (a nově opět F-16). Vždy na ruku USA, důvodů to mělo více než jenom korupce.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 16/9/2019, 10:03
od Kouzelnik
Teď nemám a nebudu mít čas sepisovat reakci, která bude mít hlavu a patu.

Z mého pohledu bych chtěl leda vypíchnout, že vidím docela slušnou perspektivu pro menší ozbrojené síly zemí ekonomicky slabších (jako je např. AČR) ohledně projektu Boeingu (se SAABem jako silným subdodavatelem) na bázi T-X viz https://warontherocks.com/2019/02/blurr ... -variants/. Ale prozatím nemám dost info, abych si dokázal udělat názor, tak snad někdy v budoucnu něco sepíšu.

Z jiného soudku: pokud by byl zájem, tak jsem našel tuším z letoška slušně vyargumentovaný report, kdy se vyjadřovali k udržitelnosti nákladů F-5 a F-16. Report mám rozečtený. Sice nejde o úplně nejaktuálnější letadla, ale ty hlediska a způsoby argumentace jsou velmi velmi zajímavé a přínosné. pokud se menší letectva rozhodnou pro letadla z druhé ruky. Jestli je zájem můžu poslat odkaz, nebo jestli si radši počkáte až to dočtu a promyslím...?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 16/9/2019, 10:17
od Joooll
skelet píše:osobní pokec s technikem z Čáslavi. Postoval jsem to pod tématem JAS-39 Gripen. Jinak mě nepřekvapuje, že se toho chytil Slovák :mrgreen:
Zaujímavé, že technik hovorí o rozsekaní a pilot, ktorý lietal tieto cvičenia, má u Vás viac než 1000 hodín iba na Gripene, meno nebudem postovať, mi osobne hovoril o tom ako poľskému pilotovi stačilo otočiť hlavou a Gripen bol zameraný, aké mali problémy proti ich head-up displejom a podobne.
A áno zas sa toho chytil Slovák. :)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 16/9/2019, 10:24
od skelet
Kouzelnik: dočti, promysli a dej pak i ten odkaz :)

jooll: to si neodporuje. Podstatné jsou dvě věci.
1) text v tomto vlákně jsem psal v nadsázce (opakuji už po sté)
2) celý text bez nadsázky se týká BVR a je ve vlákně o Gripenech (odkaz na tento příspěvek jsem dával zde).

Ony ty letouny jsou si +- rovny. To co je pro Slovensko kvalitativní skok vpřed, je pro AČR úkrok stranou, neb tyto vlastnosti už mají. Je to stejné jako by jsme se dohadovali jestli je lepší Superb nebo Mondeo.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 16/9/2019, 10:27
od Kouzelnik
@Skelet https://www.gao.gov/products/B-414929.2,B-414929.3

Komentář reportu včetně odkazů o co šlo a proč F-16 ne vs. F-5 ano https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... r-contract.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 16/9/2019, 10:30
od Joooll
skelet píše:Kouzelnik: dočti, promysli a dej pak i ten odkaz :)

jooll: to si neodporuje. Podstatné jsou dvě věci.
1) text v tomto vlákně jsem psal v nadsázce (opakuji už po sté)
2) celý text bez nadsázky se týká BVR a je ve vlákně o Gripenech (odkaz na tento příspěvek jsem dával zde).

Ony ty letouny jsou si +- rovny. To co je pro Slovensko kvalitativní skok vpřed, je pro AČR úkrok stranou, neb tyto vlastnosti už mají. Je to stejné jako by jsme se dohadovali jestli je lepší Superb nebo Mondeo.
Každý bude obhajovať svoje, mne stačilo, čo mi o vašich "figtoch" rozprával on, ktorý sa toho účastnil.
Taktiež povedal, že zatiaľ bude trošku závidieť nové F-16 ale (možno Vás to poteší) že už sa v istých kruhoch rozpráva o náhrade gripena, spomenul F-35. :rotuj: :rotuj: