@QVAK, @niko, @Alfik
nepochopil jsem souvislost tzv. azylu a tématu diskuze (=jestli od Salzburgu byla na Slovensku vládní politika podobnější tomu co bylo v národně-socialistické Třetí říši nebo jestli tomu co bylo ve fašistické Itálii).
1. K tématu jak konkrétně se pan Jozef Tiso dostal do rukou spojenců je např. tento článek:
https://www.postoj.sk/23060/ako-nasli-j ... ltoettingu
Akorát obsahuje faktické nesmysl, neboť klášter (=řeholní společenství jako jsou zmínění kapucíni) fungují nezávisle na regionálním církevním koordinátorovi (=biskupovi).
Praktický rozdíl: např. kdyby Jozef Tiso byl na některé církevní faře, tak místní farnost by měla postupovat dle instrukcí regionálního koordinátora (biskupa). Ovšem případné přijetí Jozefa Tisa na jeho návštěvu/pobyt v kapucínském klášteře v závisel na rozhodnutí zvoleného vedení kláštera (tzv. představený), který nemusí poslechnout přání regionálního koordinátora (biskupa).
Představený kláštera i regionální církevní koordinátor (biskup) jsou si totiž funkčně rovni a měli by poslechnout zvoleného celosvětového církevního koordinátora (papeže). Ani představený a ani biskup si navzájem nerozkazují, ale spolupracují jako rovný s rovným.
2. K tématu tzv. církevního azylu:
U nás myslím neexistuje tento neformální zvyk - tj. pohostinnost je asi stejná všude po světě ve společenství věřících, ale konkrétně v našich zemích myslím není státními orgány respektován cosi jako nestátní azyl.
Ovšem církevní azyl je zažitý např. v již zmíněném Německu
http://www.matthias-morgenstern.de/topic_cz.html
https://protestant.evangnet.cz/cirkevni ... ci-systemu
Smyslem církevního azylu je primárně: předcházet projevům vášní - -ať už jde o věřejné lynčování nebo individuální lidské utrpení chudáků ze strany jejich blízkých (častěji jde spíše o chuděry viz smysl kláštera sester Boromejek v Praha-Řepy, která v podstatě naplňuje myšlenku církevního azylu díky čtyřem různým funkcím toho kláštera).
Např. lze smysl církevního azylu vidět na příkladu v příběhu o zneužití projednávání přestupku před dvěma tisíci lety na Blízkém východě. Popsané zneužití vidím v tom, že nešlo o nastolení spravedlnosti za čin xyz, ale šlo o to si, skrze projednání přestupku, vyřidit účty/snížit autoritu nepohodlného hlasu (Ježíše Krista).
Bible21.cz píše:Znalci Písma a farizeové tehdy přivedli ženu přistiženou při cizoložství. Postavili ji doprostřed se slovy: „Mistře, tato žena byla přistižena při činu, když cizoložila. 5Mojžíš nám v Zákoně přikázal takové kamenovat. Co říkáš ty?“ Těmi slovy ho pokoušeli, aby ho mohli obžalovat.
Ježíš se sklonil a psal prstem po zemi. Když se ho však nepřestávali ptát, zvedl se a řekl jim: „Kdo z vás je bez hříchu, ať po ní první hodí kamenem.“ A opět se sklonil a psal po zemi.
Když to uslyšeli, začali se jeden po druhém vytrácet, počínaje od nejstarších. Nakonec tam Ježíš zůstal sám s tou ženou stojící uprostřed. Ježíš se zvedl a zeptal se jí: „Kde jsou tvoji žalobci, ženo? Nikdo tě neodsoudil?“
„Nikdo, Pane,“ odpověděla.
„Ani já tě neodsuzuji,“ řekl jí Ježíš. „Jdi a už nehřeš.“
A to je princip církevního azylu. Pokud člověk vidí, že
momentálně klesla kvalita
státní spravedlnosti, tak by měl zaštítit potencionálně křivě obžalovaného/trestaného a to do momentu, až státní spravedlnost opět začne respektovat své vlastní zásady. Čili tzv. "církevní azyl" je dočasným azyl s cílem, aby se rozhodování státu vrátil respekt ke státním pravidlům.
3. Konkrétní aplikace tzv. církevního azylu pro Jozefa Tisa... Odporovalo by smyslu církevního azylu, kdyby JT měl DLOUHODOBĚ unikmat státní spravedlností. V jeho případě šlo o jeho dočasnou ochranu před případným lynčováním.
4. K debatě o státní zákonech vs. církevních pravidlech - nejsou konkurenční, nýbrž se doplňují = každé řeší obvykle jinou stránku života.
Bible21.cz píše:Proto nám řekni, co si myslíš: Je správné dávat císaři daň, nebo ne?“
Ježíš znal jejich podlost, a tak jim řekl: „Proč mě pokoušíte, pokrytci? Ukažte mi peníz daně.“ Přinesli mu tedy denár. „Čí je ten obraz a nápis?“ zeptal se jich.
„Císařův,“ odpověděli.
„Dejte tedy císaři, co je císařovo, a Bohu, co je Boží,“ řekl jim. V úžasu nad tím, co slyšeli, ho nechali být a odešli.
Jestli Jozef Tiso udělal vše proto, aby ochránil trpící (např. slovenské židy před vlastizrádci jako V. Tuka), to ať si udělá obrázek každý sám. Stejně tak se nevyjadřuji k průběhu projednávání činů Jozefa Tisa u poválečného soudu a ani se nevyjadřuji k rozhodnutí soudu.
P.S. K části diskuze o tom jako moc či jak málo byla propojena všeobecná (katolická) církev s tehdejší slovenskou vládou (či s vnucenými zásahy národních socialistů)
https://immaculata.minorite.cz/12-klero ... horvatsku/ - je tam pár faktů, které v diskuzi myslím nezazněly. Pokud jde o interpretaci těchto faktů, která je obsažena v odkazovaném článku, tak osobně s zčásti nesouhlasím (= popisuje proti čemu byla většina lidí hlásící se k všeobecné církvi, ale mlčí ke konkrétní tvořivá aktivita). A rovněž koncepce článku je IMHO nešťastná, neboť chybí vztah k všeobecné církvi ve druhoválečném Maďarsku a komparace chování většiny věřících v obou zemích. (v ostatních sousedních regionech totiž všeobecná i reformovaná církev byla buď přímo zašlapávána popř. byla dočasně trpěna, takže měli minimální šanci prosadit svůj osobní názor věřící žijící v sousedství Slovenska - v Třetí říši, Protektorátu i v Generálním gouvermentu).