Stránka 4 z 18

Napsal: 6/4/2010, 11:43
od cover72
To je IMHO RWR - tohle by na IČ rakety mělo moc malý operační úhel

Není to náhodou něco na principielní bází L-166 Lípa? Ta prý měla v Afgánu účinnost proti Stingerům okolo 90%

Napsal: 6/4/2010, 12:12
od skelet
Antény RWR by měly být ty malé výstupky nad tím velkým bazmekem. Ten velký bazmek by měl sloužit k rušení naváděcích hlavic raket s IČ naváděním.
Obrázek
Alespoň tak je to všude možně po netě (např.www.airforce-technology.com) a i ve stařičké monografii od 4+

Napsal: 6/4/2010, 13:29
od rabo
Zatiaľ sa táto správa tvári, ako klasická práca novinárskeho "odborníka" na danú problematiku . Jediný systém Prezident-S, ktorý poznám a videl som jeho fotky, bol predstavený na poslednom makse, ale ten je ťažná aktívna rádiolokačná návnada a vyrába ho iná firma .

Cover, ten "Suchohríb" / jeho IČ generátor na zadnej časti SU-25TM / je umiestnený dobre, za predpokladu, že raketa letí zo zadnej polosféry ak nie tak klasické svetlice.

Napsal: 29/5/2010, 14:55
od Pop
Na různých videoservrech lze zhlédnout záznam z letadlové lodi, kdy letoun A-6 Intruder nasál příslušníka palubního personálu. Naštěstí se postiženému zase tak moc nestalo.
Něco podobného se stalo u 30. bilp v Hradci Králové v r. 1985 nebo 1986.

Technik roje s technikem letadla prováděli motorovou zkoušku na jednom, tehdy novém, Su-25K. Technik roje seděl v kabině letadla, technik letounu stál na stojánce a kontroloval letoun vizuálně z venku. Když byla zkouška již ve druhé polovině, všiml si mladý rotmistr ( technik letadla), že spínače, které měly být zapojeny, jsou ve vypnuté poloze a chtěl je zapnout. Naneštěstí se tyto nacházely pod krytkou vnějšího potahu těsně u nasávacího otvoru jednoho z motorů. Okamžitě, jak mladík natáhl ruku ke spínačům, jej uchvátil proud vzduchu vstupující do vstupního otvoru a rval jej k běžícímu motoru. Byla zima a tak měl technik letadla na hlavě ušanku zapnutou pod bradou ( u podzvukových letadel povoleno, na nadzvukových letadlech musel nosit technický personál protihlukovou přilbu). Hoch byl již horní částí těla v nasáváku a jednou rukou se držel okraje vstupního otvoru. Když mu již docházely síly, proud vzduchu mu serval z hlavy ušanku a ta vletěla na první stupeň kompresoru motoru. Tak došlo ke snížení průtoku vzduchu a pumpáží ve vstupu. Vzniklým přetlakem vzduchu před kompresorem byl technik doslova vystřelen ven a přežil tuto situaci jen s pohmožděninami a šokem.

Napsal: 29/5/2010, 16:43
od cover72
Tak to video neznám, nebyl by odkaz? A pokud ho to nasáhlo a protáhlo turbínou, jak mohl přežít? :shock:
Já sám jsem tedy vždycky měl před motory respekt, takže podobně jako se ke zbraním přistupuje jako by byly nabité jsem k motorům, vrtulím i tryskám přistupoval tak, jakoby se mohly kdykoli zapnout/roztočit..

Napsal: 29/5/2010, 18:05
od skelet

Napsal: 29/5/2010, 22:13
od Alchymista
Toto som už videl v o čosi dlhšej verzii, kde bol nafilmovaný aj ten nešťastník po vytiahnutí a ošetrení. Ofačovaný bol viac než dostatočne - samozrejme hlava a tvár, ale i ruky a rebrá (alebo chrbtica), ale hýbal sa a hovoril.
Turbínou ho samozrejme nepretiahlo, nedostal sa asi ani k prvému stupňu kompresoru - to by asi nerozdýchal, ale tiež by nebol "naplátkovaný" ako ten technik na nejakom civilnom letisku, čo spáchal sebevraždu, tak, že nakráčal pred nahodené motory 747 - a tá si ho samozrejme nasala...

Napsal: 29/5/2010, 22:34
od cover72
V civilním provozu vím o dvou - o sebevraždě nějakého Japonce na kterou přišli tak, že si před ní tradičně zul boty a nechal je před gondolou motoru (:)) a pak o případu, kde snad na Slovensku posádka nahodila motor B737 když v gondole seděl technik.. Au.

Napsal: 30/5/2010, 02:12
od Pop
Takové a podobné případy s mnohem vážnějšímy následky stojí za bezpečnostnímy opatřeními, která se mnohdy zdají úplně zbytečná.
Kamarád vždy tvrdí, že každé pravidlo u letectva stálo alespoň jeden lidský život.

Napsal: 27/6/2010, 11:29
od Pop
Letadla Su-25K, užívaná letectvem ČSLA a později letectvem AČR, byla doplňována palivem klasickou plnící pistolí. V případě podvěšení až čtyř přídavných nádrží - 4x800 l - pod křídly, se nejdříve doplnily přídavné nádrže, potom technici dotankovali palivo do trupových nádrží. Signál naplnění trupových nádrží obstarával t. zv. "policajt", který byl stoupající hladinou vytlačen z obrysu hřbetu trupu.
Dvoumístné Su-25 bylo vybaveno přírubou pro centrální tlakové plnění, ovšem nevšiml jsem si, že by je kdy na našich spárkách kdodoliv použil ( mohu se mýlit). Podkřídlové nádrže personál ILS doplnil stejně jako na jednomístném stroji.

Napsal: 6/10/2010, 13:08
od gigasetvs
Zdravím viděl jsem na ruském webu film o historii vzniku SU-25 a zminovali v něm aféru o uveřejnění fotky nového suchoje v časopisu letectví a kosmonautika z roku 1984-1985, rusky už moc dobře neumím, nevíte oč tam běželo?

Napsal: 6/10/2010, 20:56
od redboy
Nešlo o aféru, ale pravdou je, že L+K zveřejnila jako první fotky Su-25, už si nespomínám na rok, ale podle mě až 1986 (?). Šlo o první publikované kvalitní fotky typu a jistě si spousta čtenářů spomene na titulní stránku s fotkou roje v barvách ČSLA. Do té doby byly známé pouze velice nekvalitní fotky z Afgánistánu a družicové snímky.

I když se to nesetkalo s nadšením na sovětské straně, nešlo o nějakou aféru, nebo problém.

Napsal: 6/10/2010, 22:10
od Pop
Na jedné straně se mohli sověti mračit, na straně druhé byli náležitě pyšní na stroj, který mohli svým spojencům dodat jako odpověď na americký A-10.
Letouny se podílely již na cvičení "ŠTÍT 84" spolu se Su-24. V nízkých průletech kolem čestné tribuny si obě letadla mohli vyfotit pozorovatelé NATO svými velmi kvalitními fotoaparáty.
Snímky Su-25K v L+K byly jen takovou třešničkou na dortíku modernizace čs. vojenského letectva přelomu 70. a 80. let min. století. Navíc, o dva roky později sami poslali do Anglie na airshow ve Farnborough dva Migy-29 ( tehdy totální novinka), aby udivili západní odbornou veřejnost.

Napsal: 12/10/2010, 07:36
od Mike
Nevěděl by někdo jak je to u Su-25 s aktivací výmetnic klamných cílů?
V jednom dílu ruského seriálu "Udarnaja Sila - létající tank" hlavní konstruktér vyprávěl jak po ztrátách prvních sůček prakticky pres noc zkonstruovali systém, který při odpalu protiledadlové rakety automaticky vypouští klamné cíle. Autoři seriálu také tvrdí, že některé systémy zůstávají utajovány ještě dnes.

Napsal: 12/10/2010, 09:37
od redboy
Nebude to tak horké, fléry se odpalují automaticky, nikoli po odpálení PLŘS, ale po odpálení vlastních zbraní letounu. Při steči pozemního cíle, tak aby jejich použití nezdržovalo od užitečnější činnosti se prostě po dvojicích odpalují v nastaveném intervalu (ten z hlavy nevím) dokud útok nedokončí. Jinak pochopitelně ručně.

Když mi řekneš který díl US to byl mrknu co tam vyplodili. Tajného na tom jistě nebude nic.

Napsal: 12/10/2010, 22:45
od Mike

Napsal: 12/10/2010, 23:43
od redboy
Dik za odkaz, v archivu bych to hledal aspoň půl hodiny.

Už sem se chystal, že se do "Ilinova týdeníku" obuju a nemám důvod.

09:41- "Které se odpalovaly automaticky, aby to nedvádělo pozornost pilota od bojového úkolu"
Ano, tak to je, viz moje vysvětlení nahoře. Tam není nic o "protiledadlové raketě".

10:04- " Automatický odstřel tepelných nástrah je jeden z mnoha nápadů na záchranu pilota v jakékoli situaci. Mnohé z těchto řešení jsou do dnes utajované."
I tak to může být. Jde jistě o "jeden z mnoha", ale není tam řečeno že právě tohle je pod "grifom sekretnosti". Sice by mě zajímalo které z oněch nápadů jsou utajované....ale...

Napsal: 13/10/2010, 00:00
od kopapaka
redboy: To, že to řešení je dodnes utajované ještě neznamená, že není známé.
A zrovna u původních Su-25 to platí dvojnásob protože kromě různých příležitostí k prohlídce konstrukce je mimo Rusko k dispozici výrobní závod.

Ale z druhé strany, některá ta řešení nemusí mít přímou souvislost s Su-25 a tak se konstrukční řešení nemusela dostat " ven " nebo alespoň ne tak všeobecné jako konstrukce draku a elektroniky použité přímo v Su-25.
Myslím tím třeba rušící ( apod ) a výstražné přístroje, nové náplně výmetnic...
Pochybuju, že to všechno se dělalo v Gruzii a taky se to nemuselo dostat ven. Alespoň ne do všeobecného povědomí...

Napsal: 13/10/2010, 18:25
od cover72
Ještě k těm intervalům odpalování světlic - mám dojem, že standardně to bylo 5 sekund.

Napsal: 16/9/2011, 22:22
od skelet
Ruský Su-25 po zásahu přenosnou PLŘS gruzínské armády
Obrázek Obrázek