Pátrač píše:Ale je to z mého pohledu moc hezké plavidlo. Jeho plavba do středomoří a bojové nasazení ve mě pořád evokují cestu a osud baltské flotily za rusko-japonské války.
Také mě ten příměr nedávno vytanul v hlavě...
Dobře, rozeberme si to hezky v klidu, bez emocí. Předložím sem znovu svůj myšlenkový pochod:
1) Máme tu výchozí stav z přelomu století, který zdá se nikdo nerozporuje. V té době byl Kuzněcov šrot a posádka roztodivné hejno.
2) Mezi roky 1999 a 2016 loď absolvovala několik oprav, patrně pouze drobnějšího a údržbového rázu, vzhledem k nedostatku financí a prioritám ve směru k jiným typům plavidel s největší pravděpodobností nic rozsáhlého a důkladného. Kuzněcov se neudržoval v dobrém stavu, ale v takovém stavu, aby Rusové svou jedinou letadlovou loď alespoň měli, kdyby někdy přišla obroda loďstva a také z prestižních důvodů.
3) Přes všechny opravy a to, že vše je jinak, tak loď absolvovala setrvalou řadu nehod - výpadky pohonu a požáry. Což se dle mého neslučuje s dobrým stavem, ale ukazovalo by na pokračování toho původního. Dále loď nadstandardně hulí. Dále loď pluje sníženou rychlostí, nezřídka velice nízkou. To se dle mého opět neslučuje s dobrým stavem a opět to odpovídá až moc nápadně uvedenému stavu v tom svědectví.
4) Jsou tu i některá svědectví a fotografie z poslední doby, které opět nejsou slučitelné s tvrzením o tom, že se něco změnilo, natož výrazně.
5) Kuzněcov vyplouval minimálně, zázemí a výcvikové prostory pro palubní letectvo byly špatné a nedostačující až do dnešního dne. Pokud k tomu přidáme fluktuaci personálu a stav techniky, tak není možné, aby byla posádka adekvátně vycvičena a měla odpovídající zkušenosti pro optimální zvládnutí běžného, natož nadstandardního provozu.
6) Dále pokud špatně udržovaná technika ve spojení s nedostatečně připraveným personálem a procedurami (které taktéž není možné bez dlouhodobé praxe získat a vypilovat) dostane nadstandardním provozem zabrat, začínají problémy...což by odpovídalo současným patáliím.
7) Aby byl zlepšen stav, jak tu mnozí věří, tak je nutný tok financí a praxe. Tok financí je velice pochybný, přinejmenším - námořnictvo mělo až do velice nedávné doby minimální prioritu a v rámci námořnictva měla letadlová loď svou vlastní malou prioritu. I ty prostředky, které měly být v poslední době přiděleny, nebyly doposud z větší míry profinancovány, protože (teď to tahám z hlavy) na druhou fázi spadalo asi 70% z nich a mezitím přišla současná krize. Nevidím tedy moc důvodů pro tvrzení, že Kuzněcov v předcházejících letech dostal dostatek financí, aby byl 1) zkorigován jeho absolutně tristní stav, 2) aby bylo zkorigováno tristní zázemí, 3) aby byla zkorigována tristní napojená technika a 4) napraveny defekty a výcvik posádky (zvláště když víme, že prakticky nevyplouval). Kde se na to vzaly peníze, když chyběly i v důležitějších oblastech, mi asi nikdo nepoví...
Diskutujme tedy v kontextu výše uvedených bodů a argumentů a protiargumentů a ne toho, zda-li někam loď dokázala doplout, zda-li hezky vypadá, zda-li se něco povedlo v Gruzii, byla spuštěna ponorka a nebo na Rudé náměstí vyjel prototyp Armaty. Protože to má zcela, ale zcela nulovou relevanci. Protože tímto se dostaneme leda do roviny argumentace ve stylu "Kim je vypasené prasátko a proto jsou tuční i všichni Severokorejci" a nebo "Pákistán má A-bombu, tudíž se řadí k ekonomicky a technologicky vyspělým státům".