Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
mikhail
A neměla by být naopak snaha mít piloty na to nejlepší, co mám, vycvičeny nejlépe, jak to jen jde? A to ideálně 2 na každý letoun. (což je otázka náletu)
Tedy samozřejmě pokud to vzhledem k technické spolehlivosti daného letounu jde.
A neměla by být naopak snaha mít piloty na to nejlepší, co mám, vycvičeny nejlépe, jak to jen jde? A to ideálně 2 na každý letoun. (což je otázka náletu)
Tedy samozřejmě pokud to vzhledem k technické spolehlivosti daného letounu jde.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Stale premyslim o,, podilu v dosaženi neviditelnosti ,,a to vlivem konstrukcnich zalezitosti , tzn.o uhlech a materialech draku a samotneho absorbčniho a rozptylujiciho nateru, nástřiku neviditelnych letounu.
Je jasné, že ta prvni eventualita moc menit v case nelze, jen např. co se krycích panelú týká. Ale ta 2. ano a je zřejmé ,že se intenzivne vyvíjí. Nejakou dobu jsem ted strávil nad touto problematikou o použitych materialech a došel jsem k zaveru, ze zminka o nich nesouvisí ani tak s drakem letounu, ale vesmes s pouzitym ,,neviditelným,, nástřikem, nejen povrchu ale i vnitrku konstrukce. t
Ty krkolomne nazvy ...to nejsou pevne materialy ,ale slozité smesi se slozitymi vzorci polymeru ,elastomeru ...
Je úplně možné,že toto je i dúvod k oživeni letounú 4. generace.....pojal jsem takovou hřišnou myšlenku...
Krapet mi to do této diskuse zapadá v jistém slova smyslu.
Je jasné, že ta prvni eventualita moc menit v case nelze, jen např. co se krycích panelú týká. Ale ta 2. ano a je zřejmé ,že se intenzivne vyvíjí. Nejakou dobu jsem ted strávil nad touto problematikou o použitych materialech a došel jsem k zaveru, ze zminka o nich nesouvisí ani tak s drakem letounu, ale vesmes s pouzitym ,,neviditelným,, nástřikem, nejen povrchu ale i vnitrku konstrukce. t
Ty krkolomne nazvy ...to nejsou pevne materialy ,ale slozité smesi se slozitymi vzorci polymeru ,elastomeru ...
Je úplně možné,že toto je i dúvod k oživeni letounú 4. generace.....pojal jsem takovou hřišnou myšlenku...
Krapet mi to do této diskuse zapadá v jistém slova smyslu.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Ta hříšná myšlenka je v nástřiku ploch těmito "materiály ?
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Co se týka 4.generace tak ano , ale nejenom vnejsího povrchu ,ale i vnitřku. Nejsou to ale nastríky jak se tady prezentovalo a vypadalo to jak ,,gumoasfalt,,Wasp píše:Ta hříšná myšlenka je v nástřiku ploch těmito "materiály ?

Coz mi zase pripomelo ony clanky o vyuzití plasmy jako moznosti pohlceni radarovych vln ,ale ono to je spíse technologicka zalezitost ve smyslu nanaseni povlaku.Takze zadne obaleni letounu plasmovym oblakem jako pri sestupu kosmicke lodi ale technologicky proces jak nanest povlak na povrch materialu , konstrukcniho prvku a spojeni s nim bez jeho poskozeni.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Hele a ty vaše "odborné konstrukce a analýzy" se zakládají na jakých numerech?
Jde (šlo) o nálet celé floty Raptorů? tedy 185(6) kusů
Nebo jen těch u operačních jednotek? (5 perutí s celkem 123 kusy)
Zbytek je
29 kusů u výcvikové perutě
16 kusů u zkušebních jednotek
17 kusů "úloženky"
Údaje z loňského roku.
p.s. před hurikánem bylo u operačních perutí ještě méně Raptorů (113) a u výcvikové více...
Jde (šlo) o nálet celé floty Raptorů? tedy 185(6) kusů
Nebo jen těch u operačních jednotek? (5 perutí s celkem 123 kusy)
Zbytek je
29 kusů u výcvikové perutě
16 kusů u zkušebních jednotek
17 kusů "úloženky"
Údaje z loňského roku.
p.s. před hurikánem bylo u operačních perutí ještě méně Raptorů (113) a u výcvikové více...

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Jak v případě F-22, tak v případě F-15, se jedná o rozpočítání náletu (2010-2019) na celé flotily USAF resp. USAF a NG.Saburo píše:Jde (šlo) o nálet celé floty Raptorů? tedy 185(6) kusů
Nebo jen těch u operačních jednotek? (5 perutí s celkem 123 kusy)


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
K Bodu 1. Tiež som uviedol na inom mieste, že USAF disponujú hromadou F-15, ktoré majú dostatočné rezervy drakov a treba ich jednoducho "vylietať". Najmä keď s F-22 sa počíta v službe nasledujúcich viac ako 40 rokov. Na inom mieste niekto uvádzal, že životnosť lietadla sa markantne predĺžila práve vďaka lepšie plánovanej a vykonávanej údržbe, takže aj tie náklady pôjdu rapídne dolu.Julesak píše:To ale ukazuje, že prevádzkové náklady výrazne ovplyvňujú použiteľnosť stroja. Teda rozhodne nie sú nejakým vedľajším kritériom oproti stealth, situačnému povedomiu či manévrovateľnosti.mikhail píše: Tak s letovou hodinou F-22 na úrovni 60 000 dolárov sa nečudujme, že lietajú len minimum pre udržanie kvalitikovanosti pilotov. F-15 má pre porovnanie letovú hodinu menej ako 30 000 dolárov (a draky majú malý nálet, takže vlastne ničia staré stroje skôr ako F-22) a stačí zatiaľ na všetky typy kampaní v ktorých sa USAF angažujú.
Inak malé bezvýznamné plus za reakciu v správnom vlákne.
EDIT:No nie, nemá. Alebo staršie lietadlá majú menšie štandardy na údržbu?mikhail píše: Zhodou okolností, práve spomínaný stroj tento mesiac oslavuje 20. výročie aktívnej služby. Takže na isté "poškodenia" má nárok.
To je v poriadku. Ale ukazuje to že musia lietať aj poškodeným stealth povrchom.mikhail píše:F-22 s číslom 4007 (Block 10) slúži nepretržite od roku 2001 bez nejakých zásadných renovácií. Takže áno pár chýb v stealth ochrane mať môže (netrúfam si povedať aký resurs je na opravu stealth poťahu, ale asi sa bude jednať o dôkladnejšiu časť údržby, ktorá nepatrí medzi štandardné opravy, navyše nebráni letuschopnosti lietadla).
K bodu 2. Neviem sa vyjadriť, ako môže poškodenie tých plôch zhoršovať stealth vlastnosti lietadla (10%, 50% alebo viac?). Vieš k tomu povedať viac? Je celkom možné, že zhoršenie je minimálne a preto to neriešia až do plánovaného upgradu na Block 20, ktoré snáď dostanú všetky F-22 v nasledujúcich rokoch. Čo je mimochodom aj ďalším dôvodom ich nízkeho náletu (veľa z nich už upgradom prechádza?).
K bodu 3. Nemusia, možno len môžu a vplyv na stealth je minimálny. vid. bod 2
Asi som Tvoju otázku zodpovedal v odpovediach pre Julesaka....mne sa to javí, že už veľa strojov prechádzaj aj upgradom na Block 20 a to je tiež jeden z hlavných dôvodov nízkeho náletu. Bolo by zaujímavé zistiť počty hodín povedzme za rok 2010-2014Skeptik píše:mikhail
A neměla by být naopak snaha mít piloty na to nejlepší, co mám, vycvičeny nejlépe, jak to jen jde? A to ideálně 2 na každý letoun. (což je otázka náletu)
Tedy samozřejmě pokud to vzhledem k technické spolehlivosti daného letounu jde.
Dezoláti všech zemí, vyližte si prdel!
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
A proto u bojových jednotek slouží letadla block 30/35/40...mikhail píše: Je celkom možné, že zhoršenie je minimálne a preto to neriešia až do plánovaného upgradu na Block 20, ktoré snáď dostanú všetky F-22 v nasledujúcich rokoch. Čo je mimochodom aj ďalším dôvodom ich nízkeho náletu (veľa z nich už upgradom prechádza?).
A to již několik let, vlastně od výroby. V těchto blocích bylo vyrobeno 113 mašin.
Blocky 10/20 jsou u výcvikové jednotky.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Ono to ale asi tak nie je že by jednoducho počkali s opravou až do upgradu ale ten povrch si žiada časté a pôvodne neplánované veľmi drahé opravy v špeciálne klimatizovaných hangároch. Myslím že to tu aj niekde bolo diskutované. A veľkosť poškodenia je relatívny pojem. Možnosť použitia RAM materiálu ako na F-22 bola preto aj problémom na lietadlových lodiach kde nevedeli zabezpečiť klimatizovaný priestor pre jeho opravu.(F-35 má asi iný druh RAM materiálu)mikhail píše:....Je celkom možné, že zhoršenie je minimálne a preto to neriešia až do plánovaného upgradu na Block 20, ktoré snáď dostanú všetky F-22 v nasledujúcich rokoch...
All this takes a lot of work to maintain and many of these applications start degrading shortly after they are applied, with friction from high-speed flight, crushing G forces,
https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... ascinatingToto všetko si vyžaduje veľa práce s údržbou a mnohé z týchto aplikácií sa začnú zhoršovať krátko po ich použití, trením z vysokorýchlostného letu, drvením síl G,
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Ja osobne s tebou súhlasím, že tieto drobné defekty majú na úroveň stealth vplyv skôr menší, kvantifikovať to neviem.mikhail píše: K bodu 2. Neviem sa vyjadriť, ako môže poškodenie tých plôch zhoršovať stealth vlastnosti lietadla (10%, 50% alebo viac?). Vieš k tomu povedať viac? Je celkom možné, že zhoršenie je minimálne a preto to neriešia až do plánovaného upgradu na Block 20, ktoré snáď dostanú všetky F-22 v nasledujúcich rokoch. Čo je mimochodom aj ďalším dôvodom ich nízkeho náletu (veľa z nich už upgradom prechádza?).
K bodu 3. Nemusia, možno len môžu a vplyv na stealth je minimálny. vid. bod 2
Rozhodujúca je celková geometria draku. Aspoň to hovoria konštruktéri Su-57


Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Tady toto,tento díl , snad už ani opravit nelze. Vždyť ten sendvič má tloušťku několika centimetrů.Takto je zkonstruovaný celý potah letounu.Pevnostní ,nosné rámy s různými úhly a do nich vložené sendviče.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Poprosím Skeptika o zdroje k náletu F-15
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Nálet podle rozpočtového roku. Ale je to pravděpodobně i s F-15E Strike Eaglem.
FY10 - 124 357
FY11 - 100 848
FY12 - 95 445
FY13 - 79 100
FY14 - 91 550
FY15 - 107 441
FY16 - 103 553
FY17 - 105 778
FY18 - 100 878
FY19 - 106 315
Mimochodem největší roční nálet měly ve FY91 a to 276 393 hodin.
FY10 - 124 357
FY11 - 100 848
FY12 - 95 445
FY13 - 79 100
FY14 - 91 550
FY15 - 107 441
FY16 - 103 553
FY17 - 105 778
FY18 - 100 878
FY19 - 106 315
Mimochodem největší roční nálet měly ve FY91 a to 276 393 hodin.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Děkuji, dají se nalézt i nálety od doby kdy zavedli F-15 do služby ?
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Čerpáno z tohoto, je to od počátku FY72..
https://www.safety.af.mil/Portals/71/do ... s/F-15.pdf
Mimochodem nálety F-22:
https://www.safety.af.mil/Portals/71/do ... s/F-22.pdf
https://www.safety.af.mil/Portals/71/do ... s/F-15.pdf
Mimochodem nálety F-22:
https://www.safety.af.mil/Portals/71/do ... s/F-22.pdf

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Obě čísla jsem bral ze Safety reportůWasp píše:Poprosím Skeptika o zdroje k náletu F-15
F-15 zde
https://www.safety.af.mil/Portals/71/do ... s/F-15.pdf
F-22 zde
https://www.safety.af.mil/Portals/71/do ... s/F-22.pdf
P.S. Pokud to neznáš, a projdeš si to, myslím, že tam nalezneš i další zajímavé údaje o F-15.
Například je zajímavé, jak v posledních letech klesá počet nehod, včetně těch fatálních. Zde je zajímavé, že u F-22 je tento trend obrácený = rostoucí.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Děkuji Vám moc.
Tyto věci jsem ještě neprocházel, tedy uložím, a později na ně příjde řada.
Tyto věci jsem ještě neprocházel, tedy uložím, a později na ně příjde řada.
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 734
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Tak to vypadá na problém s podvozkem už za letu. Pravdepodobne přistával bez příďáku. Zvládl to
(BAZINGA)

Klika byla, že na palubě byl jen jeden člověk“The F-22 experienced an in-flight emergency,” the press release from the 96th Test Wing read, according to Northwest Florida Daily News. “The aircraft landed safely. There was one person on board. Fire crews responded immediately and the pilot was transported to flight medicine for an evaluation.”



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Tak brzké vyřazení se nekoná. Lockheed Martin obdržel kontrakt za 10,9 mld USD na modernizaci letounů F-22 Raptor v rámci programu ARES - Advanced Raptor Enhancement and Sustainment = Pokročilé zlepšení a prodloužení životnosti Raptoru (volně). Podrobnosti kontraktu, jako specifikace vylepšení, počet letounů atd. je tajný. Za zmínku stojí, že program má trvat do roku 2031, což je na hranici fyzické životnosti F-22. I přes občasná prohlášení o blízkém vyřazení Raptorů je zřejmé, že se jich USAF nechystá zbavit, dokud nebude mít plnohodnotnou náhradu stíhačem nové generace.

Autor: Airman 1st Class Emily Smallwood/U.S. Air Force

Autor: Airman 1st Class Emily Smallwood/U.S. Air Force
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),